Bästa fodret till stora och snabbväxande raser?

C

crazy

Vad har ni för erfarenheter och åsikter om detta?

De som tillverkar foder och de som föder upp hundar av sådana här raser tycks ha verkliga åsikter som går isär.
 
Jag valde Hill's Large Breed.

Läs på säcken så ser du vad som skiljer ett valpfoder för storvuxna raser mot ett foder som uppfödarna rekomenderar. Dvs typ... Inget... Lite mer kalk och fosfor. Kalk brukar vara 1.1% istället för 0.9% osv.

Många uppfödare lever fortfarande kvar i någon tror att valpfoder är jättedåligt. Men varför skulle tillverkarna göra ett foder så att alla valpar blir sjuka och måste avlivas? Då får de ju inte chans att sälja foder åt de i 10 år till...

Jag har kokat mat efter konstens alla regelr a la uppfödare i 30 år, och det blir lika mycket fel på de valparna som de som äter ett bra valpfoder.
 
Mina hundar har fått Royal Canin Maxi Adult sedan de kom hem till mig och detta foder fick de hos uppfödaren också.
Anledningen til detta är inte att valpfoder ska vara skadligt på något sätt utan det är enklare att ha samma foder till alla hundar och jag slipper foderbyten.
Ett visst tillägg av kalk och liknande har jag dock gett när hundarna var små.

Jag vet att många uppfödare hävdar att valpfoder kan orsaka ledfel och att utfodring med detta får valparna at växa för fort och därmed utveckla HD och liknande. Jag anser att det är skitsnack för den forskning som finns kring HD och AD visar på att det är genetiskt betingat och att den ärtfliga faktorn är det som man ska sätta fokus på. Att skylla på foder och liknande är bara en enkel utväg för de som inte kan ta sitt ansvar och rensa ut linjer med HD och AD ur sin avel.

Jag har dock svårt att se den egentliga nyttan av ett speciellt valpfoder. Det fungerar lika bra att ge ett vuxenfoder och komplettera det med extra mineraler eller annat som behövs.
 
Jag har noga jämfört viktökning och höjd mot lilltjejens kullsyskon. Hon har varken ökat i vikt snabbare eller vuxit snabbare än hennes kullsyskon som ätit hemkokt + vuxenmat. De har varit helt jämna.

Varför jag valde valpfoder? Tja... Det kändes tryggare på nått sätt. Jag har hört många som gett det och tyckt att det varit bra och jag ville väl testa nått annat än vad den förra valpen fick :crazy:
 
Jag skulle även vilja veta vad som utlöser magomvridning?
Finns det fakta om detta?

Anledningen till att jag frågade om foder var pga av ett påstående att en storväxande hund hade vuxit för fort i sitt skelett och resten av kroppen hängde inte med...vilket skulle ha lett till att skelettet ska ha gått rakt igenom huden!?!

Jag blir alldeles förskräckt av att få höra något sådant!

Den uppfödare jag pratat med säger att han kört på färskfoder "Priima" sedan många år och har sedan dess inte haft en enda anmärkning på röntgen på sina uppfödningar som han själv behållit.Han har ej heller haft problem med tex magomvridning och andra åkommor som tidigare varit stora problem inom rasen.

Fodret verkar ha ett bra innehåll...men ett foder som ska hållas fryst...när man bor på landet...och ja ni vet..när strömmen går...så försvinner den ett bra tag.

Finns det inget sådant färskfoder som förvaras på burk?

Något annat jag funderade på är att de torrfoder som rekommenderas till storväxta raser(som valp) ligger ofta ända uppe på 36/38% protein....medan de som fött upp dessa raser i många år säger att man ska akta sej för sådant högproteinfoder utan hålla sej till ett torrfoder med runt 22% protein!?!

Själv har jag två greyhounds sedan innan...men det är ju en helt annan ras än den jag ska köpa nu(Grand Danois).

Man blir ju väldigt rädd för att göra fel...för skulle man utfodra med ett torrfoder istället för Priima färskfoder och det sedan visar sej att hunden skulle få anmärkning på röntgen...ja då blir man väl klassad som idiot säkert!?!

Hjälp mej någon...vad ska jag göra?

Våra greyhounds äter Doggy Energi torrfoder (27% protein,17% fett)...10 dl vardera, plus 1/2 burk VOV med VOM vardera,plus 2 ägg-gulor vardera samt vetegroddsolja 2 msk vardera....och de är pigga och glada med "lagom" hull..blanka och fina i pälsen.
 
Marie Sallander har forskat i hundmat och hon säger så här:

Man ”driver” inte en valp fortare för att den får valpfoder. Detta är en myt! Valpen växer däremot fortare, det vill säga når vuxenvikt fortare, om den får för MYCKET mat, vare sig det är i form av valp- eller vuxenfoder.

Nu minns jag inte riktigt, men kring 28% protein och lite under rekomenderade hon för en valp och sen... Kring 16-18% fett tror jag att det var.
 
Som sagt, en GD kräver verkligt perfekt foder för att må bra som vuxen senare.

Den erfarenhet jag har (Är uppväxt med GD i närheten och min bästa vän är uppfödare sen 20 år) är att Royal Canin funkar allra bäst, gärna ihop med Klass (färskfoder).

Magsäcksomvridningar har ökat dramatiskt nu på senare år och anledningen till det är motionen i kombination med mat. En GD behöver mkt längre tid att smälta maten, och ska helst vara stilla upp till 4 timmar efter maten och runt 1 timme för maten. Självklart kan ju inte en valp hålla sig så länge, men dom ska inte leka alltså.

Innan vi började med det här, hade vi 2 magsäcksomvridningar på några månader och ena tiken var alldeles för nära döden :( Det är när dom springer eller leker med mat i magen som det brukar slå till. Därför har dom nu vila efter och före mat!

När valpen växer behöver den rätt mängd med kalk och vitaminer för att skelettet ska må bra, samtidigt som den behöver relativt mkt protein och fett för att kroppen ska hinna med och samtidigt må bra. När valpen är färdigväxt funkar ett foder som ligger på ungefär 16-22 i fett och protein.

Sen är det ju det här med motionen av GD valpar, men det kanske du fått veta redan? :)

PM'a gärna och berätta vart du ska köpa ifrån! :)
 
SLU har en del fakta om just magomvridning. Här är ett kort citat saxat från SLU:S sida.

Orsaken till sjukdomen är inte helt klarlagd. Eftersom det är en viss typ av hundar som drabbas kan man dock misstänka att kroppsbyggnaden har en viss betydelse. Man vet att för stora portioner foder eller stort vattenintag, framför allt i samband med rastning, kan vara en utlösande faktor. En medfödd slapphet i övre delarna av magsäcken kan också vara en bidragande orsak. Hundens rörelser kan få de fyllda och slappa övre delarna av magsäcken att ändra läge. Magomvridning ses även sällsynt hos hundar som utsatts för stress, t ex hos hundar som inte trivs i hundgård eller andra stängda utrymmen och hos valptikar de närmaste dagarna efter valpning.

Här har du länken

Jag ställer mig mycket skeptiskt till att en hunds skelett kan växa genom huden på grund av utfodring med ett valpfoder. Det har jag aldrig ens hört talas om.
Den proteinrädsla som råder bland en del hundägare kan jämföras med den rädsla som tidigare fanns bland hästuppfödare. Dock har hundar precis som hästar ett visst behov av proteiner och detta ska inte understigas. Växande hundar har ett något större behov av protein och proteinbrist är inte att leka med.

Och får din hund anmärkning på rötgen så är det knappast utfodringens fel. HD och AD är ärftligt och dispositionen för dessa defekter kan man inte fodra eller på annat sätt ta bort. Möjligen kan man påverka om hunden får grav eller lindrig dysplasi, men mer är det inte.
Jag hade en länk till någon studie om orsaken till dysplasi. Ska se om jag kan leta fram den.
 
Just protein har de (Marie Sallander kanske till och med...??) kommit fram till att det INTE påverkar lederna.

Angående det jag läste om magomvridning så är det kanske rätt alltså att inte ha för stor fodergiva. Jag brukar försöka att ligga mellan 7-8 dl per dag. Sen byter jag foder efter hullet så att säga... Jag tänker mig att magsäcken och allt töjs ut. Motverkas iofs av motion *hmm* :confused:
 
Att hunden tar skada av valpfoder är en skröna som tyvärr fortfarande lever kvar bland en del veterinärer och uppfödare. Denna skröna uppkom under en vetenskaplig undersökning på 70-talet. Man spärrade in en kull Grandisar i små boxar som fick äta valpfoder och jämförde dem sedan med en kull som levde i normala familjer och åt vuxenfoder. Grandisarna som åt valpfoder fick ledproblem som vuxna. MEN denna undersökning var givetvis helt uppåt väggarna :mad:.

1. Grandisarna levde i små boxar och togs ej ut för rastning och motion. Att röra på sig är livsnödvändigt för korrekt utveckling av muskulatur och skelett!

2. Sammansättningen av valpfodret som användes var felaktigt. Kalciumet var dubbelt så högt som en valps behov och vitamin D var åtta ggr högre!! Denna kombination ger mycket allvarliga konsekvenser: tillväxtrubbingar.

Man har i nutid gjort vetenskapliga tester som visat att valpar inte tar skada av riklig mängd proteiner!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 157
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 743
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp