Bästa gårdshunden?

dumletomten

Trådstartare
Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men har funderat lite på vad jag skulle ha egentligen.
Om någon har en bra idé och en ras som passar in på det mesta eller bara vill berätta vad ni uppskattar hos eran gårdshund så är jag idel öra!

Har mycket erfarenhet av hundar men är osäker på vilken ras som egentligen passar mig bäst. Har haft en golden retriever. Tycker om kungspudel och kelpie, även om jag tror att kelpien hade blivit tokig hos mig.
När jag tränar hunden gillar snabba reaktioner, inte 5 sekunder betänketid efter kommandot. Jag är aldrig hård men försöker vara så konsekvent som möjligt.
Jag kommer att bo på en gård med katter, hästar, höns/ankor och får. Hunden får därför inte ha jaktinstinkt.
Hundens primära motion kommer vara när den följer med mig när jag rider.
När jag rider är det ganska långa turer och i något högre tempo (arabiska fullblod). Självklart kommer hunden vara hemma om jag tänker rida både snabbt och långt, men tänker att är det bara en långtur eller bara en kortis snabbt så kan väl jycken traska bredvid.Jag rider helst varje dag MEN inte vid dåligt väder och då vill jag i ärlighetens namn inte vara ute mer än nödvändigt, korta promenader alltså och för att ta hand om utelevande djur dessa dagar.
Så någon slags hund som både kan lata sig en dag men som en annan dag kan gå två timmar utan att tröttna.


*Ska passa att bo på en gård
*Jagar inte djuren och är snäll med barn
*Lättlärd
*Inte kräva jättemycket pälsvård och inte milslånga promenader VARJE dag
*Ska däremot kunna hänga med på en ridtur i någorlunda snabbt tempo, utan att vända hem
*Dreglar inte, och fäller inte mer än typ en schäfer.
*Är självständig och kräver inte uppmärksamhet konstant, måste kunna slappna av och vänta när jag sköter annat.
 
Både golden retriver och storpudel passar sålänge du kan tänka dig att göra något mentalt med dom och dom orkar med säkerhet följa med på dom jättelånga och snabba turerna också åtminstone storpudel, pudlar går på raketbränsle(långa ben)
Dock vill dom ha lite mental aktivitet men det behöver inte vara svårare än att du tar upp en kotte platsar hunden och kastar iväg den i terrängen och så får hunden söka och liknande som bara tar några minuter då och då.
 
Jag hade liknande lista på önskemål och valde en labrador till slut. Den prickar in alla punkter utom den sista, den är väldigt uppmärksamhetskrävande. Hoppas det skall lugna sig lite med åldern. Grannens Golden-labb-schäfer-blandning är mycket lugnare, men den har å andra sidan Goldens långa päls att ta hand om. Annars kanske någon av vakthundsraserna skulle passa?
 
Det finns ju flera raser som är avlade för att vara just gårdshundar/gårdsvar. Titta i första hand på dessa.
Om du kan tänka dig att arbeta med hunden på något vis så finns det fler raser som kan passa. Men frågan är isf vad kan du tänka dig att göra med din hund och i vilken utsträckning?

Keeshound är en fantastisk gårdshund som är avlad för ändamålet med noll jaktinstinkt. Brukar funka bra med människor och olika typer av djur. Pigg och allert och hyffsat lättlärd. Larmar vid besök. Kräver inte supermycket. Är väldigt vädertålig. Fäller mycket 2 ggr per år däremellan normalt. Populär stallhund som kan hänga med på lugnare ridturer.
Relativt frisk ras.
 
För mig är en gårdshund raser som Leonberger, Landseer, Broholmer och liknande mastiffer. Den typen av hund stämmer till viss del in på din text men om jag tolkar dig rätt är du mer ute efter en ras som är mer som en träningskompis? En ras som är ”aktivare”?

När jag förr letade ras så var det svårt att hitta en ras som både kunde fungera som gårdshund och följa med på längre ridturer. Jag landade i att jag hellre ville ha en gårdshund. Bara en input, att det kan vara svårt att hitta en ras som uppfyller båda kraven.
 
Storpudel passar in på många av dina önskemål, värt att tänka på där kan dock vara att du får vara beredd på att erbjuda mental stimulans och ha pälsen riktigt kort, pudelpäls är som en magnet för diverse frön och halmstrån. Jag har lite negativa fördomar om storpudlars mentalitet, så jag skulle kika runt hos uppfödare och se om de eventuellt testar sina hundar eller be att få träffa föräldrar och kanske hundar från tidigare kullar.
 
Jag tycker också någon sorts mastiff om det är just en gårdshund. Våran engelska mastiff hade varit nöjd med det du beskriver. Dock är väl inte mastiff den hunden jag skulle rekommendera om man vill ha snabba reaktioner, men ska du ha det får du nog även en mer krävande hund.
 
Herregud, jag glömde helt bort att jag ens gjort inlägget! :o Ska försöka besvara allt!


Är du beredd att träna hunden mentalt och i så fall i hur stor utsträckning?
Jag tränar gärna mentalt men har inte supermycket erfarenhet där. Tänkt att jag ska läsa på ordentligt om klickerträning och jobba mycket med fodersök. Vill väl inte lägga stor del av min tid på det men ett par gånger om dagen en stund absolut!Är eventuellt lite nyfiken på att valla fårena men det får bli efter hundens förutsättningar om vi ens ger det ett försök.
Både golden retriver och storpudel passar sålänge du kan tänka dig att göra något mentalt med dom och dom orkar med säkerhet följa med på dom jättelånga och snabba turerna också åtminstone storpudel, pudlar går på raketbränsle(långa ben)
Dock vill dom ha lite mental aktivitet men det behöver inte vara svårare än att du tar upp en kotte platsar hunden och kastar iväg den i terrängen och så får hunden söka och liknande som bara tar några minuter då och då.
Just! Golden Retrievern jag hade var med på turer och var superduktig. Hon hängde inte med i farten alls men kom traskande efter och visste vart vi gick så det var bara att vända om ibland och se vart hon var. Dock jagade hon både katt och speciellt fågel, och det är ju förstås individuellt men det är ju också jakthund.
Kanske att jag satsar på pudel ändå! Dom är ju bra härliga, och dom där benen skojar man inte bort!!

Jag hade liknande lista på önskemål och valde en labrador till slut. Den prickar in alla punkter utom den sista, den är väldigt uppmärksamhetskrävande. Hoppas det skall lugna sig lite med åldern. Grannens Golden-labb-schäfer-blandning är mycket lugnare, men den har å andra sidan Goldens långa päls att ta hand om. Annars kanske någon av vakthundsraserna skulle passa?
Min kille är lite kär i labradorer, men jag tycker nog att de är lite väl klängiga. Missförstå mig inte, det är jättekul att vara så omtyckt, men det känns så dåligt när man inte kan tillgodose behovet liksom ^^. Man kanske skulle satsa på någon blandning istället. Vakthund har jag tänkt på, de passar ju många men de flesta är ganska bastanta. Det är svårt att få allt!

Det finns ju flera raser som är avlade för att vara just gårdshundar/gårdsvar. Titta i första hand på dessa.
Om du kan tänka dig att arbeta med hunden på något vis så finns det fler raser som kan passa. Men frågan är isf vad kan du tänka dig att göra med din hund och i vilken utsträckning?

Keeshound är en fantastisk gårdshund som är avlad för ändamålet med noll jaktinstinkt. Brukar funka bra med människor och olika typer av djur. Pigg och allert och hyffsat lättlärd. Larmar vid besök. Kräver inte supermycket. Är väldigt vädertålig. Fäller mycket 2 ggr per år däremellan normalt. Populär stallhund som kan hänga med på lugnare ridturer.
Relativt frisk ras.
Keeshound lät superintressant! Nu läste jag lite snabbt bara, men vad gäller lynne och energi verkar den vara precis vad jag söker. Just kombinationen atletisk men utan jaktlust verkar ju vara svår att hitta annars. Då får man tåla lite päls på soffan helt enkelt.


För mig är en gårdshund raser som Leonberger, Landseer, Broholmer och liknande mastiffer. Den typen av hund stämmer till viss del in på din text men om jag tolkar dig rätt är du mer ute efter en ras som är mer som en träningskompis? En ras som är ”aktivare”?

När jag förr letade ras så var det svårt att hitta en ras som både kunde fungera som gårdshund och följa med på längre ridturer. Jag landade i att jag hellre ville ha en gårdshund. Bara en input, att det kan vara svårt att hitta en ras som uppfyller båda kraven.
Ja precis, jag håller med dig där. Jättesvårt att hitta raser som har bägge delar av spektrat, kanske självklart. Gårdshundarna är ju generellt stora och bastanta och därför inte virke för längre promenader/joggingturer. Sedan är jag inte nödvändigtvis ute efter något som vaktar, vilket många gårdshundar gör utan mer kanske att hunden inte jagar djur i storlek höna och större.
Dock älskar jag leonberger, min vän har två och oj vilka härliga hundar! Man kanske får skaffa flera hundar helt enkelt hahah.
 
Herregud, jag glömde helt bort att jag ens gjort inlägget! :o Ska försöka besvara allt!



Jag tränar gärna mentalt men har inte supermycket erfarenhet där. Tänkt att jag ska läsa på ordentligt om klickerträning och jobba mycket med fodersök. Vill väl inte lägga stor del av min tid på det men ett par gånger om dagen en stund absolut!Är eventuellt lite nyfiken på att valla fårena men det får bli efter hundens förutsättningar om vi ens ger det ett försök.

Just! Golden Retrievern jag hade var med på turer och var superduktig. Hon hängde inte med i farten alls men kom traskande efter och visste vart vi gick så det var bara att vända om ibland och se vart hon var. Dock jagade hon både katt och speciellt fågel, och det är ju förstås individuellt men det är ju också jakthund.
Kanske att jag satsar på pudel ändå! Dom är ju bra härliga, och dom där benen skojar man inte bort!!


Min kille är lite kär i labradorer, men jag tycker nog att de är lite väl klängiga. Missförstå mig inte, det är jättekul att vara så omtyckt, men det känns så dåligt när man inte kan tillgodose behovet liksom ^^. Man kanske skulle satsa på någon blandning istället. Vakthund har jag tänkt på, de passar ju många men de flesta är ganska bastanta. Det är svårt att få allt!


Keeshound lät superintressant! Nu läste jag lite snabbt bara, men vad gäller lynne och energi verkar den vara precis vad jag söker. Just kombinationen atletisk men utan jaktlust verkar ju vara svår att hitta annars. Då får man tåla lite päls på soffan helt enkelt.



Ja precis, jag håller med dig där. Jättesvårt att hitta raser som har bägge delar av spektrat, kanske självklart. Gårdshundarna är ju generellt stora och bastanta och därför inte virke för längre promenader/joggingturer. Sedan är jag inte nödvändigtvis ute efter något som vaktar, vilket många gårdshundar gör utan mer kanske att hunden inte jagar djur i storlek höna och större.
Dock älskar jag leonberger, min vän har två och oj vilka härliga hundar! Man kanske får skaffa flera hundar helt enkelt hahah.
Jag kan inte supermycket om golden men upplever att det skiljer mellan olika hundar.
Men ja en storpudel är absolut något som skulle passa dig!
 
Sen är det ju samtidigt så att om man ska ha en hund som går att ha med på ridturen (lös) så kräver det träning i att just vara lös. Då måste du lägga ner mer eller mindre träning på det även du inte är intresserad av hundträning egentligen.
 
Storpudel passar in på många av dina önskemål, värt att tänka på där kan dock vara att du får vara beredd på att erbjuda mental stimulans och ha pälsen riktigt kort, pudelpäls är som en magnet för diverse frön och halmstrån. Jag har lite negativa fördomar om storpudlars mentalitet, så jag skulle kika runt hos uppfödare och se om de eventuellt testar sina hundar eller be att få träffa föräldrar och kanske hundar från tidigare kullar.
Ja jag ska nog verkligen tänka över om det kanske helt enkelt är den perfekta hunden. Min vän som har pudel i stallet har den kortklippt med diverse olika frisyrer, tänk dinosauriespikes. Ständigt lika underhållande! Vad tänkte du på med mentaliteten? De jag har träffat har kunnat bli lite skarpa om man busar länge eller så, fast det har alltid gått snabbt att avbryta. Skaffar jag en hund med mycket energi så kommer jag anpassa mental träning och fysisk aktivitet så mycket som det krävs även om målet är en lugn hund med ordentlig på-knapp så förstår jag att det krävs mental stimuli för att ett djur inte ska bli tokigt heheh :D
Jag tycker också någon sorts mastiff om det är just en gårdshund. Våran engelska mastiff hade varit nöjd med det du beskriver. Dock är väl inte mastiff den hunden jag skulle rekommendera om man vill ha snabba reaktioner, men ska du ha det får du nog även en mer krävande hund.

Ja ni har nog rätt där, hoppades att det skulle finnas den perfekta kombon men det kanske är svårt att hitta alla punkter i samma individ.


Sen är det ju samtidigt så att om man ska ha en hund som går att ha med på ridturen (lös) så kräver det träning i att just vara lös. Då måste du lägga ner mer eller mindre träning på det även du inte är intresserad av hundträning egentligen.
Ja men den typen av träning, liksom användbar träning som att komma på inkallning och att gå bredvid trots att det finns distraktioner, det tycker jag bara är kul.
Det är mer att jag vill inte ha typ en border collie som kräver så intensiv träning både fysiskt och mentalt som jag inte är ute efter. Vardagslydnad kommer jag lägga mycket tid på däremot :D
 
Jag har själv hovawart som är en gårdsvar (gårdsväktare) MEN det är samtidigt en brukshund med allt vad det innebär. På den tiden jag hade häst var min gamle alltid med i stallet och följde med på ridturer. I mitt tycke en ypperlig gårdshund förutsatt att den får den mentala aktivering den behöver men jag är inte säker på att du vill träna så mycket som en sådan behöver.
 
@dumletomten jag har liknande funderingar som du, och startade även en tråd liknande din för ett par månader sedan. Fick en hel del svar - både realistiska och orealistiska :D

Ett av svaren jag fick var isländsk fårhund, och jag är lite sugen på en sådan, även om den såklart har nackdelar också. Har en vän som har två sådana, och den ena är, tycker jag, den perfekta gårdshunden. Hon kan gå lös på gården och "bara finnas", hon hjälper till att valla hästarna, hon jagar möss och är vänlig, trevlig och mysig inomhus. Fäller en del 1-2 gånger om året men nästan inget utanför de perioderna. Trevligt utseende, lagom storlek (tycker jag). Följer med på ridturer då och då och har absolut kapacitet att springa långt också (men är kanske inte superintresserad av det). Nackdelen är att de skäller en del (de är röstvallare så i någon mån SKA de ju skälla).

Andra svar jag fick var retrievers - labrador, golden eller flat. Både labrador och golden ser jag som tänkbara (även om ljus, lång päls kanske inte är idealet när man har hunden i stallet och/eller i skogen mesta tiden...) medan flat verkar ha lite för mycket sjukdomar tyvärr. Annars en väldigt trevlig hund, hade stallkompisar som hade en sån och han var alltid med på ridturer - glad, lydig och trevlig! (men tyvärr fick de ta bort honom pga cancer endast 8 år gammal).

Storpudel är jag uppvuxen med och det är faktiskt ingen hundras jag någonsin själv skulle välja. Nu är ju mitt perspektiv i det fallet förstås ett barns (mamma o pappa skaffade hunden innan jag föddes, han levde tills jag var 9), men jag tyckte att han var tråkig. Han ville inte leka (iaf inte med mig), han hade helt klart sina egna idéer och gick sina egna vägar (inklusive att rymma till skogs för att jaga rådjur och bada i träsket...), han kunde vara sur och tvär (men aldrig aggressiv) och liksom högfärdig och avståndstagande. Han var lydig och väluppfostrad (förutom det där rymmandet, vi kunde aldrig ha honom lös) och många tyckte om vår hund, men jag kände aldrig att han var min kompis, liksom, han ignorerade mig.
 
Ja jag ska nog verkligen tänka över om det kanske helt enkelt är den perfekta hunden. Min vän som har pudel i stallet har den kortklippt med diverse olika frisyrer, tänk dinosauriespikes. Ständigt lika underhållande! Vad tänkte du på med mentaliteten? De jag har träffat har kunnat bli lite skarpa om man busar länge eller så, fast det har alltid gått snabbt att avbryta. Skaffar jag en hund med mycket energi så kommer jag anpassa mental träning och fysisk aktivitet så mycket som det krävs även om målet är en lugn hund med ordentlig på-knapp så förstår jag att det krävs mental stimuli för att ett djur inte ska bli tokigt heheh :D
Angående mentaliteten, så jag har en storpudel som har en del rädsleproblem - slår jag ett slag med en hammare går hon hon direkt till andra änden av huset, går vi förbi en fårhage där fåren ligger och sover och plötsligt reser sig kan hon hoppa till och bli rädd, hon har svårt för trappor och jag har hittills aldrig kunnat gå i gallertrappor eller trappormed öppen baksida (eller vad man nu kan kalla det), åker vi äldre pendlartåg så kan hon bli skrämd av bullret, etc. Jag gjorde BPH med henne, och vi fick avbryta vid överraskningen (dvs första läskiga saken). Utöver rädsleproblemen har hon även en del jaktintresse (framförallt fåglar), och är tillräckligt smart för att veta när jag har godis med så att hon kan få belöning och när jag inte har det (och hon är inte typen av hund som gör det jag ber henne om bara för att jag ber henne, utan det är ett ständigt jobb med belöningar som gäller).
 
@dumletomten jag har liknande funderingar som du, och startade även en tråd liknande din för ett par månader sedan. Fick en hel del svar - både realistiska och orealistiska :D.........
Åh den hade jag glömt fanns, min vän jobbade på island och kärade ner sig totalt i rasen och skulle absolut ha en i framtiden men sen glömdes det väl bort efter något år... Upplever du att vallandet blir ett problem när man håller på med hästar? Eller det lätt att avbryta utan att hunden stressar sönder?

Jag tycker annars om när hundar är lite reserverade, som du beskriver din barndoms pudel. Är väl kanske mer en kattmänniska på så sätt, fast jag älskar hundar och hur villiga de är att hjälpa till och vara med. Det är lite det jag har känt med golden retrievern, att hon så gärna vill sitta nästan i knät och slicka en i ansiktet och så. Sen har väl det att göra med uppfostran också som allt annat egentligen ^^
Angående mentaliteten, så jag har en storpudel som har en del rädsleproblem - slår jag ett slag med en hammare går hon hon direkt till andra änden av huset, går vi förbi en fårhage där fåren ligger och sover och plötsligt reser sig kan hon hoppa till och bli rädd, hon har svårt för trappor och jag har hittills aldrig kunnat gå i gallertrappor eller trappormed öppen baksida (eller vad man nu kan kalla det), åker vi äldre pendlartåg så kan hon bli skrämd av bullret, etc. Jag gjorde BPH med henne, och vi fick avbryta vid överraskningen (dvs första läskiga saken). Utöver rädsleproblemen har hon även en del jaktintresse (framförallt fåglar), och är tillräckligt smart för att veta när jag har godis med så att hon kan få belöning och när jag inte har det (och hon är inte typen av hund som gör det jag ber henne om bara för att jag ber henne, utan det är ett ständigt jobb med belöningar som gäller).
Intressant! Vet du hur det kom sig? Liksom går det att spåra tillbaka till nåt som hänt eller var föräldrarna liknande kanske? Tror du det hade varit möjligt att träna bort om man vetat om det från första dagen hunden var hemma? Sånt är ju omöjligt att veta och kanske onödigt att spekulera i även om det är spännande. Känn inte att du måste svara om du inte tycker det är kul C:
 
Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men har funderat lite på vad jag skulle ha egentligen.
Om någon har en bra idé och en ras som passar in på det mesta eller bara vill berätta vad ni uppskattar hos eran gårdshund så är jag idel öra!

Har mycket erfarenhet av hundar men är osäker på vilken ras som egentligen passar mig bäst. Har haft en golden retriever. Tycker om kungspudel och kelpie, även om jag tror att kelpien hade blivit tokig hos mig.
När jag tränar hunden gillar snabba reaktioner, inte 5 sekunder betänketid efter kommandot. Jag är aldrig hård men försöker vara så konsekvent som möjligt.
Jag kommer att bo på en gård med katter, hästar, höns/ankor och får. Hunden får därför inte ha jaktinstinkt.
Hundens primära motion kommer vara när den följer med mig när jag rider.
När jag rider är det ganska långa turer och i något högre tempo (arabiska fullblod). Självklart kommer hunden vara hemma om jag tänker rida både snabbt och långt, men tänker att är det bara en långtur eller bara en kortis snabbt så kan väl jycken traska bredvid.Jag rider helst varje dag MEN inte vid dåligt väder och då vill jag i ärlighetens namn inte vara ute mer än nödvändigt, korta promenader alltså och för att ta hand om utelevande djur dessa dagar.
Så någon slags hund som både kan lata sig en dag men som en annan dag kan gå två timmar utan att tröttna.


*Ska passa att bo på en gård
*Jagar inte djuren och är snäll med barn
*Lättlärd
*Inte kräva jättemycket pälsvård och inte milslånga promenader VARJE dag
*Ska däremot kunna hänga med på en ridtur i någorlunda snabbt tempo, utan att vända hem
*Dreglar inte, och fäller inte mer än typ en schäfer.
*Är självständig och kräver inte uppmärksamhet konstant, måste kunna slappna av och vänta när jag sköter annat.

Jag tänker precis som @Fetaost på Kees! 😍 Har inte mycket erfarenhet av dem själv, men de verkar himla härliga! En bekant har två stycken som tävlas och tränas i bland annat agility. Riktigt fräsiga hundar 😍
 
Intressant! Vet du hur det kom sig? Liksom går det att spåra tillbaka till nåt som hänt eller var föräldrarna liknande kanske? Tror du det hade varit möjligt att träna bort om man vetat om det från första dagen hunden var hemma? Sånt är ju omöjligt att veta och kanske onödigt att spekulera i även om det är spännande. Känn inte att du måste svara om du inte tycker det är kul C:
Den enda av hennes föräldrar, föräldrarnas syskon och kullsyskon som är mentaltestade på något sätt är pappan, och på hans resultat kan man se tendenser åt samma håll om än i mindre grad. I hans MH så fick han t.ex. 5, 4 och 4 på rädslan på överraskningen, ljudet och spöken, och 4 på kvarstående rädsla på överraskningen. Alla andra individen i den närmaste släkten, och de jag hade kunnat kolla innan köp, är det okänd mentalitet på.

Jag hämtade inte henne som valp, utan hon var en av valparna som blev över (9 tikvalpar i kullen, så de hade inte tillräckligt många köpare) och jag hämtade inte henne förrän hon var 5 månader - innan dess var hon kvar hos uppfödaren och hennes hundar, och fick nog inte så mycket miljöträning som liten som hon hade behövt. Redan första dagen kunde jag se att hon var mer försiktig och rädd än den äldre blandrasen jag också har (som jag också skaffade när hon var 5-6 månader), och första veckan fick jag bära upp henne för både de tre trappstegen in till huset och i trappan upp till ovanvåningen.

Det tog dock ett tag innan jag förstod att hon hade rädsleproblem på nivån hon har - delvis eftersom hon endast är min andra hund och blandrasen jag har är stabilare och mer trygg. Hade jag vetat det och haft kunskapen jag har idag så hade jag definitivt gjort en del saker annorlunda när hon var yngre. T.ex. hade jag oftast med båda hundarna tillsammans, och pudeln är mer modig när den andra, tryggare hunden är med - hade jag gjort om det så hade jag åkt iväg med pudeln själv mer och t.ex. åkt in till stan, tagit med henne in i affärer, gått på konstiga ställen etc. Sen tror jag inte att det hade hjälpt helt - t.ex. ljudkänsligheten verkar bara finnas där och den tror jag hon skulle ha problem med oavsett, men hon hade nog kunnat bli mer stabil kring nya miljöer, saker som händer etc. Det hade nog också kunnat gå mycket värre - hon har aldrig varit med om smällare och liknande på nära håll eftersom vi bor på landet, och de problem med ljud hon har är mest bara att hon inte gillar höga, plötsliga ljud och gärna väljer att gå undan om hon kan snarare än att hon är direkt rädd för dem. Men jag tror att det lätt kan gå över till direkt rädsla om hon skulle vara med om något otäckt.

Jag har en minishettis hemma och går ibland promenader med hundarna och hästen tillsammans, och pudeln har nästan mer hästlika reaktioner än hästen med att rycka till om något rör sig, inte våga gå fram direkt om det står en ny skylt vid vägen, fara runt om det kommer plötsliga ljud bakifrån etc.
 
Ja jag ska nog verkligen tänka över om det kanske helt enkelt är den perfekta hunden. Min vän som har pudel i stallet har den kortklippt med diverse olika frisyrer, tänk dinosauriespikes. Ständigt lika underhållande! Vad tänkte du på med mentaliteten? De jag har träffat har kunnat bli lite skarpa om man busar länge eller så, fast det har alltid gått snabbt att avbryta. Skaffar jag en hund med mycket energi så kommer jag anpassa mental träning och fysisk aktivitet så mycket som det krävs även om målet är en lugn hund med ordentlig på-knapp så förstår jag att det krävs mental stimuli för att ett djur inte ska bli tokigt heheh :D
Jag har nog som sagt en hel del fördomar, men många storpudlar jag ser har diverse problem med rädslor/reaktivitet, vet inte om det är så utbrett som jag tror eller om de flesta problemen beror på ägarna. Det är nog kanske så för många sällskapsraser, det är inte lika vanligt att man mentaltestar dem så problemen kan ju lika gärna vara inlärda snarare än genetiska och ibland kan det vara svårt att veta skillnaden :)
 
Åh den hade jag glömt fanns, min vän jobbade på island och kärade ner sig totalt i rasen och skulle absolut ha en i framtiden men sen glömdes det väl bort efter något år... Upplever du att vallandet blir ett problem när man håller på med hästar? Eller det lätt att avbryta utan att hunden stressar sönder?

De isländska fårhundarna som jag känner FÅR ju valla - deras ägare har en större hästgård och han använder dem som vallhundar när hästar ska flyttas mellan hagar och liknande. De blir ju otroligt taggade (och skäller!) när de förstår att vallning är på gång, men också vääääldigt lugna och behagliga efteråt. De blir ibland lite onödigt skälliga om de inte fått valla på några dagar (dvs är understimulerade), men jag upplever dem inte som stressade ens då och de är som sagt alltid lugna, behagliga och avspända inomhus.

Jag tycker inte heller att de har så mycket vallinstinkt att den "tar över", utan de vallar när de ska och är ganska coola övrig tid. Betydligt mindre energinivå än t.ex. en bordercollie och väldigt mycket mer gårdshund (den ena av dem är grym på att fånga möss dessutom!)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 660
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 806
Senast: Lingon
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 513
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 954
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp