Bästa gårdshunden?

Jag har nog som sagt en hel del fördomar, men många storpudlar jag ser har diverse problem med rädslor/reaktivitet, vet inte om det är så utbrett som jag tror eller om de flesta problemen beror på ägarna. Det är nog kanske så för många sällskapsraser, det är inte lika vanligt att man mentaltestar dem så problemen kan ju lika gärna vara inlärda snarare än genetiska och ibland kan det vara svårt att veta skillnaden :)

Har hunden ingen genetisk predisposition för rädslor så kommer den inte heller utveckla rädslor. Förmågan att utveckla rädslor har mycket hög arvbarhet.

Mentalbeskrivs alla dina uppfödningar får du dock svårare att skylla på enskilda valpköpare då det ganska snart kommer synas i resultaten att flera släktingar visar samma beteenden.
 
Den enda av hennes föräldrar, föräldrarnas syskon och kullsyskon som är.......
Ja, kanske inte har funnits tid hos uppfödaren heller att miljöträna heller. Det kanske hade hjälpt lite men jag tror du har rätt när du skriver att ljudkänsligheten hade funnits kvar. Det är synd att det är så mycket svårare, om inte omöjligt, att minska ett beteende med träning senare i hundens liv.
Jag har nog som sagt en hel del fördomar, men många storpudlar jag ser har diverse problem med rädslor/reaktivitet, vet inte om det är så utbrett som jag tror eller om de flesta problemen beror på ägarna. Det är nog kanske så för många sällskapsraser, det är inte lika vanligt att man mentaltestar dem så problemen kan ju lika gärna vara inlärda snarare än genetiska och ibland kan det vara svårt att veta skillnaden :)
Jag är jätteglad att du och @__sofia__ tog upp det här med rädslan faktiskt. Ifall jag skaffar pudel så blir det något jag ska kolla efter och vara noga med miljöträning från början. De två pudlar jag har träffat har faktiskt inte varit rädda alls så jag hade inte tänkt på det annars.
De isländska fårhundarna som jag känner FÅR ju valla - deras ägare har en större hästgård och han använder dem som vallhundar när hästar ska flyttas mellan hagar och liknande. De blir ju otroligt taggade (och skäller!) när de förstår att vallning är på gång, men också vääääldigt lugna och behagliga efteråt. De blir ibland lite onödigt skälliga om de inte fått valla på några dagar (dvs är understimulerade), men jag upplever dem inte som stressade ens då och de är som sagt alltid lugna, behagliga och avspända inomhus.

Jag tycker inte heller att de har så mycket vallinstinkt att den "tar över", utan de vallar när de ska och är ganska coola övrig tid. Betydligt mindre energinivå än t.ex. en bordercollie och väldigt mycket mer gårdshund (den ena av dem är grym på att fånga möss dessutom!)
Det kanske är bra att låta dom valla då ibland så de får utlopp för behovet. Då är det nog lättare att säga stopp liksom. Ballt att valla hästar ändå, det har jag aldrig varit med om! Det där med att de fångar möss är ju trevligt, mina katter är nämligen helt värdelösa jägare 🥲
Har hunden ingen genetisk predisposition för rädslor så kommer den inte heller utveckla rädslor. Förmågan att utveckla rädslor har mycket hög arvbarhet.

Mentalbeskrivs alla dina uppfödningar får du dock svårare att skylla på enskilda valpköpare då det ganska snart kommer synas i resultaten att flera släktingar visar samma beteenden.
Jättespännade! Tänker att jag ska vara noggrann med att träffa föräldrar till hunden när det väl kommer till köp. Men där är det ju svårt att se allt förstås. Hur vanligt är det med mentaltest? Är det nästan bara brukshundar?
 
Ja, kanske inte har funnits tid hos uppfödaren heller att miljöträna heller. Det kanske hade hjälpt lite men jag tror du har rätt när du skriver att ljudkänsligheten hade funnits kvar. Det är synd att det är så mycket svårare, om inte omöjligt, att minska ett beteende med träning senare i hundens liv.

Jag är jätteglad att du och @__sofia__ tog upp det här med rädslan faktiskt. Ifall jag skaffar pudel så blir det något jag ska kolla efter och vara noga med miljöträning från början. De två pudlar jag har träffat har faktiskt inte varit rädda alls så jag hade inte tänkt på det annars.

Det kanske är bra att låta dom valla då ibland så de får utlopp för behovet. Då är det nog lättare att säga stopp liksom. Ballt att valla hästar ändå, det har jag aldrig varit med om! Det där med att de fångar möss är ju trevligt, mina katter är nämligen helt värdelösa jägare 🥲

Jättespännade! Tänker att jag ska vara noggrann med att träffa föräldrar till hunden när det väl kommer till köp. Men där är det ju svårt att se allt förstås. Hur vanligt är det med mentaltest? Är det nästan bara brukshundar?
Mentaltest (MH) gör mest på brukshundar men BPH kan och får göras på alla. Tom blandraser.

Jag anser att ingen seriös uppfödare oavsett ras avlar på hundar utan känd mentalitet. Och det räcker inte med att bara föräldrarna är beskrivna, gärna lite fler hundar i släkten.
 
Ja, kanske inte har funnits tid hos uppfödaren heller att miljöträna heller. Det kanske hade hjälpt lite men jag tror du har rätt när du skriver att ljudkänsligheten hade funnits kvar. Det är synd att det är så mycket svårare, om inte omöjligt, att minska ett beteende med träning senare i hundens liv.

Jag är jätteglad att du och @__sofia__ tog upp det här med rädslan faktiskt. Ifall jag skaffar pudel så blir det något jag ska kolla efter och vara noga med miljöträning från början. De två pudlar jag har träffat har faktiskt inte varit rädda alls så jag hade inte tänkt på det annars.

Det kanske är bra att låta dom valla då ibland så de får utlopp för behovet. Då är det nog lättare att säga stopp liksom. Ballt att valla hästar ändå, det har jag aldrig varit med om! Det där med att de fångar möss är ju trevligt, mina katter är nämligen helt värdelösa jägare 🥲

Jättespännade! Tänker att jag ska vara noggrann med att träffa föräldrar till hunden när det väl kommer till köp. Men där är det ju svårt att se allt förstås. Hur vanligt är det med mentaltest? Är det nästan bara brukshundar?
Jag kan ju dock tillägga att min hund är endast en individ, och att det definitivt finns mer stabila storpudlar :) Allmänt, oavsett ras, tycker jag det kan vara bra att leta efter uppfödare som har fokus på den mentala biten och där de t.ex. gör BPH på alla avelsdjur och liknande. Det finns även de som föder upp storpudlar som har mer fokus på mentaliteten och att det inte ska finnas rädslor, så det går ju definitivt att hitta individer där risken för rädsleproblem är mindre :)
 
Mentaltest (MH) gör mest på brukshundar men BPH kan och får göras på alla. Tom blandraser.

Jag anser att ingen seriös uppfödare oavsett ras avlar på hundar utan känd mentalitet. Och det räcker inte med att bara föräldrarna är beskrivna, gärna lite fler hundar i släkten.
Hade faktiskt inte koll på att man gjorde det så ofta, har extremt dålig koll på uppfödning och har aldrig köpt hundvalp själv. Det är mycket att hålla koll på :O
Jag kan ju dock tillägga att min hund är endast en individ, och att det definitivt finns mer stabila storpudlar :) Allmänt, oavsett ras, tycker jag det kan vara bra att leta efter uppfödare som har fokus på den mentala biten och där de t.ex. gör BPH på alla avelsdjur och liknande. Det finns även de som föder upp storpudlar som har mer fokus på mentaliteten och att det inte ska finnas rädslor, så det går ju definitivt att hitta individer där risken för rädsleproblem är mindre :)
Det förstår jag! Men det verkade ju som att det inte var något ovanligt så det är ju bra att veta att det är något att hålla utkik efter och framför allt att träna från början. Tänker att det får bli mycket studiebesök på typ tunnelbana och till veterinär tidigt i livet så att det inte blir så mycket bara hänga på gården och i omgivningarna vilket det nog lätt blir om man inte medvetet tränar på det. :D
 
Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men har funderat lite på vad jag skulle ha egentligen.
Om någon har en bra idé och en ras som passar in på det mesta eller bara vill berätta vad ni uppskattar hos eran gårdshund så är jag idel öra!

Har mycket erfarenhet av hundar men är osäker på vilken ras som egentligen passar mig bäst. Har haft en golden retriever. Tycker om kungspudel och kelpie, även om jag tror att kelpien hade blivit tokig hos mig.
När jag tränar hunden gillar snabba reaktioner, inte 5 sekunder betänketid efter kommandot. Jag är aldrig hård men försöker vara så konsekvent som möjligt.
Jag kommer att bo på en gård med katter, hästar, höns/ankor och får. Hunden får därför inte ha jaktinstinkt.
Hundens primära motion kommer vara när den följer med mig när jag rider.
När jag rider är det ganska långa turer och i något högre tempo (arabiska fullblod). Självklart kommer hunden vara hemma om jag tänker rida både snabbt och långt, men tänker att är det bara en långtur eller bara en kortis snabbt så kan väl jycken traska bredvid.Jag rider helst varje dag MEN inte vid dåligt väder och då vill jag i ärlighetens namn inte vara ute mer än nödvändigt, korta promenader alltså och för att ta hand om utelevande djur dessa dagar.
Så någon slags hund som både kan lata sig en dag men som en annan dag kan gå två timmar utan att tröttna.


*Ska passa att bo på en gård
*Jagar inte djuren och är snäll med barn
*Lättlärd
*Inte kräva jättemycket pälsvård och inte milslånga promenader VARJE dag
*Ska däremot kunna hänga med på en ridtur i någorlunda snabbt tempo, utan att vända hem
*Dreglar inte, och fäller inte mer än typ en schäfer.
*Är självständig och kräver inte uppmärksamhet konstant, måste kunna slappna av och vänta när jag sköter annat.
Dalmatiner har använts till att vakta i stall och att skydda hästekipage. Den har låg jaktinstinkt. Läs om den här:
Om rasen | (dalmatiner.nu)
 
Har hunden ingen genetisk predisposition för rädslor så kommer den inte heller utveckla rädslor. Förmågan att utveckla rädslor har mycket hög arvbarhet.

Mentalbeskrivs alla dina uppfödningar får du dock svårare att skylla på enskilda valpköpare då det ganska snart kommer synas i resultaten att flera släktingar visar samma beteenden.
Det har du så klart rätt i! Jag tänkte mer att saker som reaktivitet och hundmötesproblem kan uppkomma utan att ens hund är rädd, det är ju inte helt ovanlig att en hund som är översocial och får hälsa på allt och alla blir helt omöjlig och skäller vid möten för att den helt enkelt inte fått lära sig att ignorera andra.
 
Jag kan ju dock tillägga att min hund är endast en individ, och att det definitivt finns mer stabila storpudlar :) Allmänt, oavsett ras, tycker jag det kan vara bra att leta efter uppfödare som har fokus på den mentala biten och där de t.ex. gör BPH på alla avelsdjur och liknande. Det finns även de som föder upp storpudlar som har mer fokus på mentaliteten och att det inte ska finnas rädslor, så det går ju definitivt att hitta individer där risken för rädsleproblem är mindre :)
Jag har tuffa pudlar och jag vet att det finns en del rädda pudlar och dålig avel.
Mina pudlar är helt orädda och älskar att arbeta det gäller att vända sig till rätt uppfödare.
För en orädd pudel är en riktigt rolig ras/)
 
Just! Golden Retrievern jag hade var med på turer och var superduktig. Hon hängde inte med i farten alls men kom traskande efter och visste vart vi gick så det var bara att vända om ibland och se vart hon var. Dock jagade hon både katt och speciellt fågel, och det är ju förstås individuellt men det är ju också jakthund.
Kanske att jag satsar på pudel ändå! Dom är ju bra härliga, och dom där benen skojar man inte bort!!
Dom storpudlarna jag känner har en enorm jaktinstinkt, en är dock utan jaktinstinkten men är extremt rädd och försiktig av sig även om det blivit lite bättre. Det verkar vara otroligt svårt att veta vad man får när man köper en storpudel. Efter alla jag har träffat hade jag inte vågat mig på den rasen om man vet vad man vill, risken är otroligt stor att man får något man inte väntat sig alls.

Men klart det finns säkert sådana med bättre mentalitet och är tryggare i sej själva plus inte har har någon större jaktinstinkt.
 
Tänker direkt på collie, om du kan tänka dig att aktivera hunden en del mentalt också. Finns både korthår och långhår. Rasen har en del problem med rädslor, ffa de långhåriga. Men det finns seriösa och noggranna uppfödare om du letar lite.

Tänker också på dalmatiner, som ju skulle springa med hästekipage. Men vet att en del kan ha lite skinn på näsan (spec hanarna har jag fått för mig men är inte säker), så beror ju på om du vill ha en lite hårdare hund mentalt än tex en golden. Vet inte hur mycket jakt det finns i rasen nuförtiden.

Lapsk vallhund kanske kan vara nåt också?
 
Tänker direkt på collie, om du kan tänka dig att aktivera hunden en del mentalt också. Finns både korthår och långhår. Rasen har en del problem med rädslor, ffa de långhåriga. Men det finns seriösa och noggranna uppfödare om du letar lite.

Tänker också på dalmatiner, som ju skulle springa med hästekipage. Men vet att en del kan ha lite skinn på näsan (spec hanarna har jag fått för mig men är inte säker), så beror ju på om du vill ha en lite hårdare hund mentalt än tex en golden. Vet inte hur mycket jakt det finns i rasen nuförtiden.

Lapsk vallhund kanske kan vara nåt också?
Även om collie inte alls är på samma nivå som övriga brukshundar så är ändå collie en bruksras. Jag tror därför collie inte är ett bra alternativ utifrån vad TS söker. Jag funderar själv på kh collie som nästa hund men ifrågasätter mig själv om jag har tillräkligt stort träningsintresse för det och då tränar jag en del med min hund (spår, lydnad, drag, nosework). Ska man skaffa collie tycker jag det bör finnas ett intresse och önskan att träna strukturerat varje vecka och det låter inte som att TS har det (självklart klarar alla raser av att man är sjuk eller liknande).
 
Hum, @Tiger tok jag skulle inte rekommendera collie till TS av flera skäl (och korthåren är tyvärr inte bättre än långhåren, det handlar om kombination och inte hårlag):

- det allra viktigaste: att hitta en bra collie oavsett hårlag tar mycket tid och kräver mycket kunskap i linjer och mentalitet. Även med mycket sån kunskap kan det vara en djungel. Vill en sätta sig in i det och lägga mycket energi på att göra research, så visst, men annars går rasen bort tyvärr, risken är för stor att en får en hund som har rädslor

Andra saker:

- en del linjer har rätt mycket jakt och det är inte säkert att det funkar att ha den lös i skog och mark utan fokuserad träning, samma sak med att ha den lös på gården om det inte finns staket, och det är inte säkert att den låter andra djur vara - väldigt många collies är väldigt bra med andra djur men det kan behöva tränas
- bra "mellanmjölkscollies" finns, men det är inte säkert att en sån nöjer sig med enbart rejäl fysisk motion några gånger i veckan - en kan ha tur men det kan också bli en sån som behöver aktivera sin hjärna och nos med något mer krävande
 
Hum, @Tiger tok jag skulle inte rekommendera collie till TS av flera skäl (och korthåren är tyvärr inte bättre än långhåren, det handlar om kombination och inte hårlag):

- det allra viktigaste: att hitta en bra collie oavsett hårlag tar mycket tid och kräver mycket kunskap i linjer och mentalitet. Även med mycket sån kunskap kan det vara en djungel. Vill en sätta sig in i det och lägga mycket energi på att göra research, så visst, men annars går rasen bort tyvärr, risken är för stor att en får en hund som har rädslor

Andra saker:

- en del linjer har rätt mycket jakt och det är inte säkert att det funkar att ha den lös i skog och mark utan fokuserad träning, samma sak med att ha den lös på gården om det inte finns staket, och det är inte säkert att den låter andra djur vara - väldigt många collies är väldigt bra med andra djur men det kan behöva tränas
- bra "mellanmjölkscollies" finns, men det är inte säkert att en sån nöjer sig med enbart rejäl fysisk motion några gånger i veckan - en kan ha tur men det kan också bli en sån som behöver aktivera sin hjärna och nos med något mer krävande
Jag har inte skrivit att det inte finns problem inom korthåren, bara att det verkar vara mer problem hos långhår, baserat på de jag pratat med som har/har haft rasen. Säkert möjligt att åsikterna går isär där, jag har ingen egen erfarenhet av det.

Jag skrev ju även att TS skulle sätta sig in och hitta en bra uppfödare? Har inte sett någonstans att hen inte är villig att göra det jobbet.

Och ja, eftersom det är en brukshund så ska ju ägaren så klart aktivera hunden mentalt, vilket jag också skrev även om det kanske var vagt av mig att skriva "en del".
 
Jag har inte skrivit att det inte finns problem inom korthåren, bara att det verkar vara mer problem hos långhår, baserat på de jag pratat med som har/har haft rasen. Säkert möjligt att åsikterna går isär där, jag har ingen egen erfarenhet av det.

Jag skrev ju även att TS skulle sätta sig in och hitta en bra uppfödare? Har inte sett någonstans att hen inte är villig att göra det jobbet.

Och ja, eftersom det är en brukshund så ska ju ägaren så klart aktivera hunden mentalt, vilket jag också skrev även om det kanske var vagt av mig att skriva "en del".

Att korthåren är bättre är en vanlig myt, det finns lika mycket problem där (korthåren är ju numerärt väldigt få så en enda kull ger stort utslag åt det positiva eller åt det negativa hållet). För en som TS som aldrig köpt valp tidigare skulle jag säga att det är svårt att navigera i collierasen, och även om alla rasval kräver research så skulle jag säga att collie är en ras som kräver mer än normalt av insatsen, och att verkligen läsa på för att hitta en valp med bra förutsättningar.
 
Vi har faktiskt en schäfer som gårdshund.
Den har litet annat arbete att göra också som hörselhjälpmedel. Det kanske gör skillnad?
Men vi utnyttjar inte alls hundens alla förmågor men hunden verkar oerhört nöjd med tillvaron ändå.
Kanske för att den vet att den har en uppgift?
Det är nog också jobbigt att ha ansvaret för att hålla reda på vad vad som händer och förmedla det.
 
Vi har faktiskt en schäfer som gårdshund.
Den har litet annat arbete att göra också som hörselhjälpmedel. Det kanske gör skillnad?
Men vi utnyttjar inte alls hundens alla förmågor men hunden verkar oerhört nöjd med tillvaron ändå.
Kanske för att den vet att den har en uppgift?
Det är nog också jobbigt att ha ansvaret för att hålla reda på vad vad som händer och förmedla det.
Schäfer som ras är direkt olämplig för ett liv som gårdshund. Sen finns det individer som kan passa pga de inte är så rastypiska alt de erbjuds mer än enbart gårdsliv.
 
Vi har faktiskt en schäfer som gårdshund.
Den har litet annat arbete att göra också som hörselhjälpmedel. Det kanske gör skillnad?
Men vi utnyttjar inte alls hundens alla förmågor men hunden verkar oerhört nöjd med tillvaron ändå.
Kanske för att den vet att den har en uppgift?
Det är nog också jobbigt att ha ansvaret för att hålla reda på vad vad som händer och förmedla det.
Jag tror det gör stor skillnad för en "arbetande hundras" att faktiskt ha ett arbete, oavsett vad det är. Sedan är det säkert en fråga om rätt individ också, alla schäfrar hade kanske inte tyckt att det arbetet var tillräckligt, men som sagt så tror jag det har stor betydelse att hunden faktiskt har en uppgift (eller flera).
 
Schäfer som ras är direkt olämplig för ett liv som gårdshund. Sen finns det individer som kan passa pga de inte är så rastypiska alt de erbjuds mer än enbart gårdsliv.
Ja vi har förstått det.
Men det har fungerat över all förväntan.
Det viktigaste var funktionen som hörselhjälpmedel.
Schäfrar är bra på sådant.
Att det skulle fungera så bra för övrigt kom som bonus. Det är en oerhört snäll och omtänksam hund.
 
Jag tror det gör stor skillnad för en "arbetande hundras" att faktiskt ha ett arbete, oavsett vad det är. Sedan är det säkert en fråga om rätt individ också, alla schäfrar hade kanske inte tyckt att det arbetet var tillräckligt, men som sagt så tror jag det har stor betydelse att hunden faktiskt har en uppgift (eller flera).
Det är nog mer krävande än vad det ser ut att alltid vara med utan att störa och hålla koll på om det händer något. Det är egentligen helt otroligt vad vi bossar runt med den där stackars hunden.
Ligg där, stå där, kom hit, gå dit i princip hela dagarna.
Hon sover bra på natten.
 
Dalmatiner har använts till att vakta i stall och att skydda hästekipage. Den har låg jaktinstinkt. Läs om den här:
Om rasen | (dalmatiner.nu)
Åh, dalmatiner har jag aldrig ens sett i verkligheten! För mig har de i princip hamnat i samma fack som mytologiska varelser så hade inte över huvudtaget funderat på om de skulle passa. Det låter ju verkligen som att den skulle vara passande:love:
Tänker direkt på collie, om du kan tänka dig att aktivera hunden en del mentalt också. Finns både korthår och långhår. Rasen har en del problem med rädslor, ffa de långhåriga. Men det finns seriösa och noggranna uppfödare om du letar lite.

Tänker också på dalmatiner, som ju skulle springa med hästekipage. Men vet att en del kan ha lite skinn på näsan (spec hanarna har jag fått för mig men är inte säker), så beror ju på om du vill ha en lite hårdare hund mentalt än tex en golden. Vet inte hur mycket jakt det finns i rasen nuförtiden.

Lapsk vallhund kanske kan vara nåt också?
Collies är väldigt härliga, men jag tror som andra att det skulle bli lite för slappt för att den skulle må bra hos mig. Samma med lapparna tyvärr :/
Dalmatiner ska jag verkligen skriva upp på listan med potentiella raser!
Vi har faktiskt en schäfer som gårdshund.
Den har litet annat arbete att göra också som hörselhjälpmedel. Det kanske gör skillnad?
Men vi utnyttjar inte alls hundens alla förmågor men hunden verkar oerhört nöjd med tillvaron ändå.
Kanske för att den vet att den har en uppgift?
Det är nog också jobbigt att ha ansvaret för att hålla reda på vad vad som händer och förmedla det.
Där jag har stallplats just nu har de bland annat en schäfer! (tillsammans med en border collie, kelpie och en beagle) Dom fick henne när hon var några månader gammal eftersom dom som köpt henne ville avliva henne :O Skulle tydligen vara en odräglig valp men från första sekund hon kom till nya ägaren har hon varit ett ljus! Vaktar huset, ser till så de andra hundarna inte gör något de inte får och tar hand om kattungar. En väldigt speciell hund, hon vet verkligen att hon har ett jobb att sköta :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 646
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 795
Senast: Lingon
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 495
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 930
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp