Bästa golvet?

Milene

Trådstartare
Vi ska bygga ut (allrum) och jag funderar på vad som kan vara bästa golvet när man har hundar. Behöver vara hyfsat tåligt och lättstädat. Vi ska ha golvvärme under, om det har någon betydelse.

Vad har ni för golv, vad rekommenderar ni?

Milene
 
Vi har klinkergolv, nackdelen är att det blir lite halt om hundarna busar eller får bråttom till nåt. Annars är det nog det tåligaste som finns.
 
Vi har Marmoleum linoleum click i köket och jag älskar det! Bortsett från att jag absolut INTE skulle ha valt att ha vit- och grårutigt pga sjukt opraktiskt, så är det tåligt, väldigt tyst och inte alls halt.
 
Vi har något slags klinkers som inte är halt i grovkök, kök och hall. Väldigt lättstädat, slitstarkt och dessutom i en färg som gör att ev grus och damm inte syns direkt.

Tillägger att det är stora plattor, 60 x 60 cm så det är få fogar mellan plattorna.
 
Är inte så svag för klinkers, men får kanske tänka om....
Linoleum klick låter intressant, har inte hört om detta förut så ska kolla upp det! :)
 
Googlade lite och hittade en artikel om golvmaterial. Citerar lite:

"10 slitstarka golvmaterial
Epoxi: en flytande, plastliknande massa som efter härdning ger ett slätt golv. Kan även läggas som ytskikt på befintligt golv. Kan infärgas till nästan vilken kulör som helst.

Betong: ett material som ger ett hårt och plant golv (efter slipning). Betongen kan infärgas och det färdiga golvet kan målas.

Terrazzo: En blandning av cement och krossad marmor som gjuts liksom betong. Ska läggas av yrkesfolk.

Linoleum: Ett organiskt material som är gjort av bland annat linolja och växtfibrer. Finns som plattor, klickgolv och i rulle.

Vinyl: Ett material som består av bland anat pvc. Finns i flera färger och mönster och kan till och med se ut som trä eller klinker.

Gummi: Kan vara naturligt eller syntetiskt och finns i ett stort antal kulörer. Ytan bör helst vara präglad för att vara halksäker.

Klinker: Finns i ett otal varianter, med och utan glaserad yta. Lägg märke till att kakel inte kan användas som golvbeläggning.

Laminat: Finns i de flesta modeller, utföranden och träslag och består av fyra skikt, dock är inget av dem av trä.

Trä: Välj helst ett hårt träslag som ask, ek, bambu, teak eller merbau. Finns i flera former, till exempel lamellgolv och massivt, brädor och plattor. Välj en ytbehandlad produkt. Jatoba är det starkaste träslaget man gör golv av.

Kork: Tillverkas av bark från korkek. Efter lackering eller annan ytbehandling är kork en praktisk, skön och hållbar golvbeläggning."
Artikeln i sin helhet: Länk
 
Vi har Marmoleum linoleum click i köket och jag älskar det! Bortsett från att jag absolut INTE skulle ha valt att ha vit- och grårutigt pga sjukt opraktiskt, så är det tåligt, väldigt tyst och inte alls halt.
Har det i hallen och är också väldigt nöjd med det 🙂 köpte det just för att det skulle vara tåligt och bra "hundgolv".
 
Vi la vinylklickgolv i hallen med golvvärme. Har bara haft det sedan 2019 men med 4 hundar så är de andra golven riktigt slitna och jag tycker inte det syns något på detta. Blir nog liknande i köket när vi gör om där.
 
Vi har Marmoleum linoleum click i köket och jag älskar det! Bortsett från att jag absolut INTE skulle ha valt att ha vit- och grårutigt pga sjukt opraktiskt, så är det tåligt, väldigt tyst och inte alls halt.
Ska också bygga ut, om nåt år eller tre :D så passar på att låna tråden lite :)

Har läst någonstans att linoleumgolv fungerar dåligt med att bli blöta, fläckar har en risk att bli permanenta om de är blöta. Hur fungerar det med blöta hundar?
Och - fungerar det med värmeslingor? Vattenburen värme eller direkt-el?
 
Ska också bygga ut, om nåt år eller tre :D så passar på att låna tråden lite :)

Har läst någonstans att linoleumgolv fungerar dåligt med att bli blöta, fläckar har en risk att bli permanenta om de är blöta. Hur fungerar det med blöta hundar?
Och - fungerar det med värmeslingor? Vattenburen värme eller direkt-el?
Har inte märkt av bestående fläckar, annat än att min dotter lämnade en permanent tuschpenna utan kork ett par timmar på golvet. Men har å andra sidan inte gett mig på den fläcken med någon större entusiasm än så den kan nog gå bort.
Vi har bott i huset i tre år och det har utsatts för rätt hårt tryck med en hund, tre katter och hundar två små barn. Hittills är jag mer än nöjd. Hundens vattenskål står direkt på golvet utan skydd och det syns ingenting.

Vi har vattenburen golvvärme, funkar fint.

Angående blöta hundar så har jag en golden, mer säger jag inte… 😅.
 
Har inte märkt av bestående fläckar, annat än att min dotter lämnade en permanent tuschpenna utan kork ett par timmar på golvet. Men har å andra sidan inte gett mig på den fläcken med någon större entusiasm än så den kan nog gå bort.
Vi har bott i huset i tre år och det har utsatts för rätt hårt tryck med en hund, tre katter och hundar två små barn. Hittills är jag mer än nöjd. Hundens vattenskål står direkt på golvet utan skydd och det syns ingenting.

Vi har vattenburen golvvärme, funkar fint.

Angående blöta hundar så har jag en golden, mer säger jag inte… 😅.
Tack! Det låter definitivt som något värt att titta vidare på!
 
Har inte märkt av bestående fläckar, annat än att min dotter lämnade en permanent tuschpenna utan kork ett par timmar på golvet. Men har å andra sidan inte gett mig på den fläcken med någon större entusiasm än så den kan nog gå bort.
Vi har bott i huset i tre år och det har utsatts för rätt hårt tryck med en hund, tre katter och hundar två små barn. Hittills är jag mer än nöjd. Hundens vattenskål står direkt på golvet utan skydd och det syns ingenting.

Vi har vattenburen golvvärme, funkar fint.

Angående blöta hundar så har jag en golden, mer säger jag inte… 😅.
Tack, det här var väldigt värdefull information. Vi bor i ett gammalt hus där man lagt plastmatta ovanpå trägolv (undergolv som alltså ska ha något annat ovanpå). Vi har klurat på vad vi ska lägga för golv - med flera stora hundar på drygt 40 kg så känns inte trägolv som något bra alternativ - och jag funderade på just linoleum men hade också hört att det kan vara känsligt för vatten, men Marmoleum verkar ju synnerligen tåligt, så nu kommer det nog att bli det i sovrummet och arbetsrummet. :)
 
Tack! Det låter definitivt som något värt att titta vidare på!

Tack, det här var väldigt värdefull information. Vi bor i ett gammalt hus där man lagt plastmatta ovanpå trägolv (undergolv som alltså ska ha något annat ovanpå). Vi har klurat på vad vi ska lägga för golv - med flera stora hundar på drygt 40 kg så känns inte trägolv som något bra alternativ - och jag funderade på just linoleum men hade också hört att det kan vara känsligt för vatten, men Marmoleum verkar ju synnerligen tåligt, så nu kommer det nog att bli det i sovrummet och arbetsrummet. :)
Jag gillar det verkligen, men rekommenderar kanske inte att ha vita rutor om man inte gillar att torka golvet väldigt ofta 😎.
En annan sak som nog inte nämnts är ser det är ett väldigt tyst golv. Hundens klor hörs på vanliga trägolvet, men inte alls lika mycket på detta.
Har även studsat en gammal kär kaffekopp på golvet och den höll! 😮 Dvs det är mjukt, vilket jag gissar hänger ihop med att hunden inte hörs.

Det här blev lite rörigt, men är för trött för att skriva om 😅.
 
Jag gillar det verkligen, men rekommenderar kanske inte att ha vita rutor om man inte gillar att torka golvet väldigt ofta 😎.
En annan sak som nog inte nämnts är ser det är ett väldigt tyst golv. Hundens klor hörs på vanliga trägolvet, men inte alls lika mycket på detta.
Har även studsat en gammal kär kaffekopp på golvet och den höll! 😮 Dvs det är mjukt, vilket jag gissar hänger ihop med att hunden inte hörs.

Det här blev lite rörigt, men är för trött för att skriva om 😅.
Nej, vita rutor tänker vi nog undvika. ;)

Tyst låter trevligt. Vi har idag laminat i vardagsrummet (inte vi som lagt det) och det är allt annat än tyst...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Krumben
·
Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 192
Senast: SaraXX
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 954
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 382
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp