Bästa Hästprylen (ej sadlar)

Jag brukar säga att thermobar är Guds gåva till hästägare men eftersom så många andra redan sagt thermobar så säger jag att mina bästa grejor är mina handgjorda spön från Piskmakaren. Både körspön och dressyrspön!
 
Kul! Vad är det, mer specifikt? Jag vet ju vad rep och tömmar är :D Men har du bild? Och varför är de bättre än läder? :)

Reptömmar används ofta inom brukskörning, främst vintertid men även året runt vid skogsbruk. Varför? Jo för de blir inte hala när de blir blöta.

Men jag har reptömmar mest för att jag har problem med mina händer, reptömmarna är mycket lättare och smalare än lädertömmar. Mina är 16 m långa så jag kan ha dom vid tömkörning men kan även dela dom så jag får en töm på 8 m. Mina är gjorda i 50% hampa och 50% nylon så de är ultralätta. Och när de blir skitiga så hänger man ut dom i solen och när de torkat så skakar man av dom så är de som nya igen.
 
Back on track Ryggvärmare!!! :D älskar den och hästarna är lika förtjusta i den ^_^ har den under sadeln på vintern, vid tömmkörning och longering, i transporten innan och efter träning, har på när hovslagaren är ute och i box under ulltäcke efter tuffare träning när hästen torkar och ska ut i hagen igen och så har jag det som sittunderlag/filt när jag är i kallt ridhus och kollar på när andra rider ^_^.

Använder Ryggvärmaren mycket oftare än bot fleecetäcket och vanliga ländtäcken :D.
Buck: vilken ryggvärmare har du? Den äldre med kardborreband, som msn kan fästa i täcken, eller den som heter Royal, o inte har något kardborre... Velar lite om vilken jag ska köpa...
 
Reptömmar används ofta inom brukskörning, främst vintertid men även året runt vid skogsbruk. Varför? Jo för de blir inte hala när de blir blöta.

Men jag har reptömmar mest för att jag har problem med mina händer, reptömmarna är mycket lättare och smalare än lädertömmar. Mina är 16 m långa så jag kan ha dom vid tömkörning men kan även dela dom så jag får en töm på 8 m. Mina är gjorda i 50% hampa och 50% nylon så de är ultralätta. Och när de blir skitiga så hänger man ut dom i solen och när de torkat så skakar man av dom så är de som nya igen.

Åh sådana skulle jag också vilja ha, lädertömmar blir alldeles för tunga för mina trasiga händer...
 
Jag älskar min furminator! Den var dyr då men mina hästar har alla älskat den och den har varit värd varenda öre. Jag brukar säga att alla pälsborttagningsvertyg är som stenåldersverktyg i jämförelse.
 
Älskarälskar min gummivante med mjuka småpiggar. Min kinkiga häst som hatar piggar tycker den känns som massage och jag får bort alla skitfläckar samt hår. Och så kostade den typ 40 kr.
 
Jag älskar min furminator! Den var dyr då men mina hästar har alla älskat den och den har varit värd varenda öre. Jag brukar säga att alla pälsborttagningsvertyg är som stenåldersverktyg i jämförelse.
På mitt kallblod med tjock päls brukar jag använda en svettskrapa i metall med piggar på med helt okej resultat. Men är furminatorn bättre?
Hade tänkt ha honom oklippt i vinter, så har redan nu ångest inför pälsfällningen i vår..
 
Tredelade bett med fasta ringar :love: :love: Båda mina hästar går så bra på det. Gillar även Lingustränset från Hööks. Och STORA schabrak. Det finns tyvärr knappt att hitta men schabraket Prinze från Horze är ett som funkar.
Har bara 17,5 tums sadlar så vettefan varför det skulle vara ett problem att hitta schabrak till såpass normalstora sadlar men så är det
 
På mitt kallblod med tjock päls brukar jag använda en svettskrapa i metall med piggar på med helt okej resultat. Men är furminatorn bättre?
Hade tänkt ha honom oklippt i vinter, så har redan nu ångest inför pälsfällningen i vår..

Det låter som ett riktigt stenåldersredskap;)
Med furminatorn drar du bara över hästen och allt hår följer med, du behöver inte använda någon kraft utan du bara kammar pälsen. Dessutom fastnar allt i furminatorn så man slipper en massa hår som far omkring.

Mitt gamla sto som blev arg vid pälssättning och arg när man försökte hjälpa henne stod som ett tänt ljus och njöt varje gång jag använde den.
 
Det låter som ett riktigt stenåldersredskap;)
Med furminatorn drar du bara över hästen och allt hår följer med, du behöver inte använda någon kraft utan du bara kammar pälsen. Dessutom fastnar allt i furminatorn så man slipper en massa hår som far omkring.

Mitt gamla sto som blev arg vid pälssättning och arg när man försökte hjälpa henne stod som ett tänt ljus och njöt varje gång jag använde den.
Okej, jag ska alltså se till att köpa en furminator. :)
 
Nu ska jag be att få lägga till ett par saker. Mina cavalletti från Safety System som stått ute året runt i 20 år och används jättemycket och fortfarande är hela. Min Snak-a-ball som får en näve mineralpellets att roa hästen i en halvtimme och som också hållit i nära 20 år. Och så min nya favorit, höbollen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: kurakosz
·
Utrustning Trainers sadlarna. Om man har en dressyrsadel från Trainers som ligger bra på hästen kan man då tänka att även en hoppsadel från...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Pemallun
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 873
Senast: cirkus
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp