Bästa hagsällskapet till unghäst.

lisajohan

Trådstartare
Vilket är det bästa sällskapet i hagen till unghäst? Vi har en vallack som blir fyra i sommar. Han har stått själv i hage bredvid andra det senaste halvåret. Han har stått i försäljningsstall.
Han har tidigare gått på hingstbete, som liten och sen mestadels med ston i olika åldrar.
Vi ska nu ge han en kompis och har lite att välja på.
Äldre lugnt mycket stabilt och ranghögt sto. Yngre sto med mycket nerv och energi. Äldre vallack som är mkt ranglågt.
Vad rekommenderar ni efter era erfarenheter?
 
En jämnårig av samma kön i första hand, i andra en av motsatt kön. Av de du räknar upp låter det yngre stoet som bästa alternativet under förutsättning att han kan gå med ston.
Han fungerar bra med ston sen tidigare så den biten blir nog bra. Tänkte lite mest på den "fostrande" biten eller det kanske man inte behöver fundera på?
 
Han fungerar bra med ston sen tidigare så den biten blir nog bra. Tänkte lite mest på den "fostrande" biten eller det kanske man inte behöver fundera på?
När mina går på bete brukar jag ha två äldre ston i flocken som håller ordning på slynglarna. Tycker det behövs så de lär sig att uppföra sig. Märkte stor skillnad när stona var korta perioder på semistation för att betäckas. Flocken blev lite som yra hönor och kändes mer som de var överallt och ingenstans.
 
När mina går på bete brukar jag ha två äldre ston i flocken som håller ordning på slynglarna. Tycker det behövs så de lär sig att uppföra sig. Märkte stor skillnad när stona var korta perioder på semistation för att betäckas. Flocken blev lite som yra hönor och kändes mer som de var överallt och ingenstans.
Lite så tänkte jag men förstår ju också vikten av att få leka av sig. För Mycket energi skapar ju frustration
 
Jag har ett 14 årigt sto och en fyraårsvallack och ibackordering med ett sto på 18 och ett energiskt 4 års sto. Alla går ihop och det funkar toppen här. Min vallaclk är lite mesig men ungstoet ganska framåt så dom lattjar och leker och gammelstona håller ordning :D ! En väl fungerande flock här!
 
Jag hade valt valacken förutsatt att de kommer överens. Det är ju inte ett föl liksom, en fyraåring kan gå med äldre hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 110
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 067
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp