Bästa hjärngympan?

Trissa

Trådstartare
När ni vill ha en trött och nöjd hund till kvällen, vad gör ni då? Själv gillar jag uppletande eftersom det blir både spring och nosarbete. :) Inomhus har vi inte hittat något riktigt bra ännu, tycker jag. Nosework är trevligt, men jag har lite dålig fantasi när det gäller att variera gömmorna ...
 
Proprioception (jag har till och med lärt mig stava till det!)
Kroppskontroll går att träna både ute och inne och ger resultat efter ett par minuter.
Balansbräda, tvättbalja som alla fyra ska ner i, upp och nervänd hink att stå på. Luftmadrass att stå på. Finns massor!
 
När ni vill ha en trött och nöjd hund till kvällen, vad gör ni då? Själv gillar jag uppletande eftersom det blir både spring och nosarbete. :) Inomhus har vi inte hittat något riktigt bra ännu, tycker jag. Nosework är trevligt, men jag har lite dålig fantasi när det gäller att variera gömmorna ...
Trickträning tar mycket hjärna för Ville, vilket jag är oändligt tacksam för nu när han är konvalescent. :D Vi tränar på att titta till höger eller vänster beroende på vad jag säger. :D
 
Lär in något helt nytt alternativt tar med hundarna på något socialt häng eller en rejäl långrunda i skogen (sällskapsras)
 
Menar du att få ner hunden i varv på kvällen så tycker jag ett ordentligt godissök eller att få hela kvällsmåltiden i gömmor i lägenheten är effektivt, eftersom det går att preppa på någon minut och hon sköter sig själv medan jag kan pusta ut dödstrött på soffan. När hon inte hittar mer godis/mat brukar hon joina mig i soffan.

Menar du mer vilka aktiviteter under dagen som gör henne trött och nöjd så tycker jag typ ingenting slår en riktigt lång, långsam sniffpromenad.
 
Att lära sig nya saker, vara med under mycket aktiviteter under dagen, hyfsat långa spår i skog/äng eller ännu bättre på hårda underlag, en rejäl drag/cykelrunda, uppletande.
Om jag vill få en trött hund snabbt så är det stadga och fokusövningar som bränner mest hjärna på kort tid :D Eller ett spår på 100-500 m på asfalt gör henne också nöjd.

Dock är mina lugna på kvällen oavsett så behöver inte bränna ur dom för att vi ska gå och lägga oss eller liknande.
 
Jag låter Ammo leta de små papperslapparna som sitter på tepåsar om vi behöver roa oss inne.
Gömmer dem genom att trycka in dem på olika ställen och sen väntar vi typ 30 min och så får han söka. Perfekt inomhusaktivitet.
 
Låter hunden slita sönder en rejält ihoptejpat mjölkpaket innehållandes ihoptejpad toarullar med godis. Vill jag göra det extra svårt gömmer jag mjölkpaket i en kartong och lägger en massa föremål ovanpå. Då behöver vovven först klura ut hur han ska komma åt mjölkpaketet. Därefter tar det en bra stund för honom att lyckas komma åt godisen. Sen är han trött och nöjd* :D


* förutsätter förstås att han fått utlopp för energi under dagen genom att leka, busa och springa av sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
766
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 367
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp