Bästa hund böckerna?

L

LiviaFilippa

Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en bra kontakt och tips om ensam träning och in kallning och pasivitet träning och såna saker.
Och kanske om ni vet nån bra ny börjar bok om aportering och såna saker så skulle det också vara bra!
Jag har fått ett tips om en bok som heter kontakt kontraktet men jag har inte läst den än så vet inte hur den är. Så om ni tycker nåt om den så får ni också gärna skriva vad.
Och jag vill träna med snälla me toder och possitiv träning så inte nån bok som har massa tips om stryp hals band och att man ska tvinga hundarna att lyda liksom. Utan jag vill träna så att hunden VILL lyssna och ha en bra kontakt och inte bara för den MÅSTE om ni fattar hur jag menar ❤️
 
Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en bra kontakt och tips om ensam träning och in kallning och pasivitet träning och såna saker.
Och kanske om ni vet nån bra ny börjar bok om aportering och såna saker så skulle det också vara bra!
Jag har fått ett tips om en bok som heter kontakt kontraktet men jag har inte läst den än så vet inte hur den är. Så om ni tycker nåt om den så får ni också gärna skriva vad.
Och jag vill träna med snälla me toder och possitiv träning så inte nån bok som har massa tips om stryp hals band och att man ska tvinga hundarna att lyda liksom. Utan jag vill träna så att hunden VILL lyssna och ha en bra kontakt och inte bara för den MÅSTE om ni fattar hur jag menar ❤️
Allmäna, t.ex. "Bäst Var-Dag" och "Blygerhundar"

För apportering - Apportering till vardag och fest
 
Kontaktkontraktet
Bäst var dag
Bästa valpen

Sen tycker jag Kikopup på Youtube har många bra videoklipp om valpar, men det är dock på engelska. :)

Jag har ett gäng böcker i min bokhylla och jag ska fundera lite till om jag kommer på någon mer.
Om du inte redan lyssnar på Hundpodden så tycker jag du ska börja lyssna på den.

Eva Bodfäldt som har skrivit Kontaktkontraktet är med i många avsnitt och när jag skaffade min valp så lyssnade jag mycket på hennes tips. :)
 
Tack så jätte mycket för tipsen! Dom kostar ju ganska så mycket så skulle ni tycka att alla är lika viktiga och att man borde ha alla sam tidigt eller skulle ni tillexempel tipsa om några först och några böcker kanske senare?
Om dom böckerna som jag vill ha är
Kontakt kontraktet
Blyger hundar
Aportering till vardag och fest
Bäst var dag
Bästa valpen
Valp träning
Om nån vill så får ni jätte gärna be skriva dom böckerna lite om det är massa fakta eller med övningar och sånt ❤️
 
Tack så jätte mycket för tipsen! Dom kostar ju ganska så mycket så skulle ni tycka att alla är lika viktiga och att man borde ha alla sam tidigt eller skulle ni tillexempel tipsa om några först och några böcker kanske senare?
Om dom böckerna som jag vill ha är
Kontakt kontraktet
Blyger hundar
Aportering till vardag och fest
Bäst var dag
Bästa valpen
Valp träning
Om nån vill så får ni jätte gärna be skriva dom böckerna lite om det är massa fakta eller med övningar och sånt ❤️
Kolla på tradera, massa hundböcker dyker upp begagnat för en bråkdel av nypriset.
 
Tack så jätte mycket för tipsen! Dom kostar ju ganska så mycket så skulle ni tycka att alla är lika viktiga och att man borde ha alla sam tidigt eller skulle ni tillexempel tipsa om några först och några böcker kanske senare?
Om dom böckerna som jag vill ha är
Kontakt kontraktet
Blyger hundar
Aportering till vardag och fest
Bäst var dag
Bästa valpen
Valp träning
Om nån vill så får ni jätte gärna be skriva dom böckerna lite om det är massa fakta eller med övningar och sånt ❤️

"Apportering till vardag och fest" innehåller mängder av övningar. I den nya upplagan finns också QR-koder som man kan använda för att se filmer på exempelvis mobilen.

Valpträning är bra och hjälper också att få till ett visst tänk runt hundträning, ger tips på hur man kan få till bra berikning osv.

Vet inte hur du känner för att ta till dig information på engelska, men Susan Garrett har en engelskspråkig podd och youtubekanal som heter "Dogs that". Hon tränar med den sortens metoder du önskar och hon lägger också ut filmer med övningar. Har dock inte läst hennes böcker.

Sedan en grej till - fråga på biblioteket! På ett bra bibliotek kan du säkert hjälp att låna allihop, om inte annat via fjärrlån, och sen kan du se om det är någon du vill köpa hem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack så jätte mycket för tipsen! Dom kostar ju ganska så mycket så skulle ni tycka att alla är lika viktiga och att man borde ha alla sam tidigt eller skulle ni tillexempel tipsa om några först och några böcker kanske senare?
Om dom böckerna som jag vill ha är
Kontakt kontraktet
Blyger hundar
Aportering till vardag och fest
Bäst var dag
Bästa valpen
Valp träning
Om nån vill så får ni jätte gärna be skriva dom böckerna lite om det är massa fakta eller med övningar och sånt ❤️
En hel del av dem kan gå att låna på biblioteket så mitt tips är att låna dem först och provläsa och sedan bara köpa dem du gillar bäst.

Annars tycker jag att Kontakt kontraktet och Blygerhundar är bra böcker att läsa redan innan man skaffar hund. Sen köper man valpboken (den valpbok man gillar bäst såklart, man behöver inte ha flera) innnan man tar hem valpen och fyller på med de andra man vill ha eftersom.

Sen vill jag tipsa om att både SKK, SBK och flera andra aktörer regelbundet bjuder på gratis webbinarier med olika ämnen som är intressanta att vara med på.
Det förlag som gett ut Apportering till vardag och fest har många väldigt trevliga webinarium inspelade som man kan "köpa" för 0kr. Skicka PM om du inte hittar dem men vill ha länken.
 
Tack så jätte mycket för tipsen! Dom kostar ju ganska så mycket så skulle ni tycka att alla är lika viktiga och att man borde ha alla sam tidigt eller skulle ni tillexempel tipsa om några först och några böcker kanske senare?
Om dom böckerna som jag vill ha är
Kontakt kontraktet
Blyger hundar
Aportering till vardag och fest
Bäst var dag
Bästa valpen
Valp träning
Om nån vill så får ni jätte gärna be skriva dom böckerna lite om det är massa fakta eller med övningar och sånt ❤️
Baserat på mitt eget lokala bibliotek så finns nog de flesta av dem att låna, eventuellt att de kan köpa in dem eller låna hem från andra bibliotek ☺️
 
"Apportering till vardag och fest" innehåller mängder av övningar. I den nya upplagan finns också QR-koder som man kan använda för att se filmer på exempelvis mobilen.

Valpträning är bra och hjälper också att få till ett visst tänk runt hundträning, ger tips på hur man kan få till bra berikning osv.

Vet inte hur du känner för att ta till dig information på engelska, men Susan Garrett har en engelskspråkig podd och youtubekanal som heter "Dogs that". Hon tränar med den sortens metoder du önskar och hon lägger också ut filmer med övningar. Har dock inte läst hennes böcker.

Sedan en grej till - fråga på biblioteket! På ett bra bibliotek kan du säkert hjälp att låna allihop, om inte annat via fjärrlån, och sen kan du se om det är någon du vill köpa hem.
Okej tack för info om dom böckerna!
Och jag ska kolla på youtube tipsen också ❤️ Men poddar går nog inte så bra för mig på engelska men kanske youtube.
Och tack för tipset om bibloteket också! Jag vet inte var nåt finns och har ingen aning om det är ett bra biblotek eller om det är ett pytte litet men ska kolla iallafall.
 
En hel del av dem kan gå att låna på biblioteket så mitt tips är att låna dem först och provläsa och sedan bara köpa dem du gillar bäst.

Annars tycker jag att Kontakt kontraktet och Blygerhundar är bra böcker att läsa redan innan man skaffar hund. Sen köper man valpboken (den valpbok man gillar bäst såklart, man behöver inte ha flera) innnan man tar hem valpen och fyller på med de andra man vill ha eftersom.

Sen vill jag tipsa om att både SKK, SBK och flera andra aktörer regelbundet bjuder på gratis webbinarier med olika ämnen som är intressanta att vara med på.
Det förlag som gett ut Apportering till vardag och fest har många väldigt trevliga webinarium inspelade som man kan "köpa" för 0kr. Skicka PM om du inte hittar dem men vill ha länken.
Tack för tipsen! Jag har en hund som jag lånar nu och har nästan alltid haft hundar i min familj men ifall jag skaffar en egen nu så skulle den bli denförsta som är BARA min. Men tycker du att kontakt kontraktet och blyger hundar är bra även ifall man har endel erfaren het eller är dom mest om man inte har haft hund förut alls?
Är webbinarier live så man måste vara med exakt den tiden eller kan man kolla efteråt också? Jag ska kolla om jag hittar dom iallafall så tack för det tipset också! ❤️
 
Tack för tipsen! Jag har en hund som jag lånar nu och har nästan alltid haft hundar i min familj men ifall jag skaffar en egen nu så skulle den bli denförsta som är BARA min. Men tycker du att kontakt kontraktet och blyger hundar är bra även ifall man har endel erfaren het eller är dom mest om man inte har haft hund förut alls?
Är webbinarier live så man måste vara med exakt den tiden eller kan man kolla efteråt också? Jag ska kolla om jag hittar dom iallafall så tack för det tipset också! ❤️
Dom är jättebra oavsett erfarenhet.
De webinarier som ligger på förlaget jag skrev om har redan varit "live" så när man köper dem för 0kr är det en inspelning man får som man kan se precis när det passar. De har bland annat ett som handlar just om sociala tjänstehundar. Jag har inte sett det själv men tänker att det kan vara intressant för dig.

Och när det gäller bibliotek så är det ofta så att biblioteken i samma region samarbetar. Om jag går in på "mitt" biblioteks hemsida och reserverar böcker så ser jag alla böcker som finns i hela Västmanland och de böcker jag vill låna skickas då till mitt närmsta bibliotek så hämtar och lämnar jag dem där. Så även om ditt närmsta bibliotek är pyttelitet kan de ha en superstor katalog att välja ur.
 
Jag har gamla upplagan av Apportering till vardag och fest och gillar den, men förutom nya upplagan av den så finns även Valpträning till vardag och fest som jag inte läst men som väl borde vara bra att börja med.

(Om du har retriever kan du även kolla Retrieverträning på mitt sätt)
 
Okej tack för info om dom böckerna!
Och jag ska kolla på youtube tipsen också ❤️ Men poddar går nog inte så bra för mig på engelska men kanske youtube.
Och tack för tipset om bibloteket också! Jag vet inte var nåt finns och har ingen aning om det är ett bra biblotek eller om det är ett pytte litet men ska kolla iallafall.
Ett pyttelitet bibliotek brukar ha större rätt till fjärrlån från andra bibliotek, så finns inte böckerna lokalt prata med bibliotekarien.

De böcker du fått tips om är dessutom allmänna, lättillgängliga och bra exempel på böcker som ett mindre bibliotek med ont om plats och liten budget borde vara intresserade av att köpa in - de ger stor pang för liten peng.
 
Ett pyttelitet bibliotek brukar ha större rätt till fjärrlån från andra bibliotek, så finns inte böckerna lokalt prata med bibliotekarien.

De böcker du fått tips om är dessutom allmänna, lättillgängliga och bra exempel på böcker som ett mindre bibliotek med ont om plats och liten budget borde vara intresserade av att köpa in - de ger stor pang för liten peng.
Alla bibliotek samarbetar, men det är olika regler i olika län. I Västmanland var det i alla fall förr kostnadsfritt att beställa facklitteratur. I Värmland får jag betala för att reservera eller beställa böcker även lokalt, så jag gör det inte lika mycket.

På Libris kan man söka böcker i alla bibliotek, men det kan vara lite klurigt att komma igång. Ser t ex att Kontaktkontraktet finns i flera utgåvor, den är omarbetad 2008 (så tidigare upplagor är kanske inte förstavalet) och att den senaste finns i 45 bibliotek.
 
Tack för era tips om biblotek! ❤️ Jag har kollat nu iallafall och jag tror att det går att låna dom från ett annat biblotek i samma om råde så ska nog åka till det närmaste bibloteket i nästa vecka och fixa så jag kan låna och att dom böckerna kan skickas dit.
 
En del böcker finns även som digitalt på biblioteket. Om ditt bibliotek har någon app som Bibblio? Sen kan jag även rekommendera att skaffa ett Legimus konto genom biblioteket! Vilket man har rätt till om man har någon diagnos eller sjukdom som innebär att man kan ha viss lässvårighet. Jag har tex adhd och svårt och koncentrera mig och det var bara och fråga på biblioteket så fixade det ett till en. Då får du tillgång till massvis med tal och e-böcker. Tycker själv ibland det är lättare att lyssna på böcker än läsa, ibland lyssnar jag medans jag läser också för att inte tappa tråden.

Kollade lite snabbt nu och tyvärr verkar de bara ha kontaktkontraktet av de som rekommenderas men finns flertalet andra valp och hundböcker.
 
En del böcker finns även som digitalt på biblioteket. Om ditt bibliotek har någon app som Bibblio? Sen kan jag även rekommendera att skaffa ett Legimus konto genom biblioteket! Vilket man har rätt till om man har någon diagnos eller sjukdom som innebär att man kan ha viss lässvårighet. Jag har tex adhd och svårt och koncentrera mig och det var bara och fråga på biblioteket så fixade det ett till en. Då får du tillgång till massvis med tal och e-böcker. Tycker själv ibland det är lättare att lyssna på böcker än läsa, ibland lyssnar jag medans jag läser också för att inte tappa tråden.

Kollade lite snabbt nu och tyvärr verkar de bara ha kontaktkontraktet av de som rekommenderas men finns flertalet andra valp och hundböcker.
Tack så jätte mycket för tipset! Jag ska kolla upp det också ❤️ Jag har ganska så svårt att ha fokus om jag tillexempel läser och jag har några såna diagnoser så kanske får ha sånt konto då!
 
Jag hade börjat med Kontaktkontraktet på bibblan, och sen efter det hade jag försökt få tag på Bäst var dag.
Det är en lättläst bok med bra bilder, som pedagogiskt förklarar hur man kan tänka kring valp- och hundträning.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 710
Senast: Linda_A
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 048
Senast: Dentaku
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp