Bästa husvagnstipset

Ramona

Trådstartare
Vad är ert bästa husvagnstips? Det kan vara vad som helst från bra campingplats, till bästa prylen, till tips hur man får hela vagnen driven av solceller, etc.

Har köpt ny (fast begagnad) husvagn och eftersom hela vagnen är beige tänkte jag sätta dit nya gardiner och bara dra över muddväv över dynorna så det blir lite mer roligt och modernt. Hade gärna fått tips var man köper snygga lampor till vagnen. En sådan lampett som sitter fast på väggen, inte i taket.

Något mer som man bara måste ha i vagnen eller förtältet?
 
En flamingo? :D

Några saker som jag själv värderade högt när jag hade husvagn var...
  • Bra mörkläggningsgardiner. Hatar att väckas för tidigt av solen i ansiktet.
  • Fungerande flugnät i takluckorna. Hatar att väckas för tidigt av flugor i ansiktet. (Hatar strängt taget att väckas för tidigt, öht.)
  • Engångstallrikar och bestick. Ja, man miljösvinar. 🙈 Men det är ofrånkomligen trist att gå iväg och diska.
  • Jag byggde om en hel del i min (rätt gamla) husvagn och bytte då även det befintliga 12V/230V/gasol kylskåpet till ett modernt men litet 230V kylskåp. Stort lyft! Svalde mkt mer, och kylde mkt bättre. Fast man tappade förstås möjligheten att kyla under färd, om man inte körde på inverter.
 
Instämmer med @Snubbelfot ovan och lägger till snällpissare, dvs skor/sandaler som är lätta att kliva i och ur. Bra när man tex vill gå på toa :D Jag och särbon har plasttofflor och låga gummistövlar för ändamålet (de låga gummistövlarna är bra för lite högre daggvått gräs).
 
Kompletterar med den allra bästa åtgärden jag gjorde med min vagn. Även om det kanske inte är ombyggnader som ligger högst på din lista @Ramona... :laugh:

Jag hade en traditionell bäddbar U-soffa i ena änden av vagnen och en liten 1+1 sittning på tvären i andra änden. För att skapa en bättre sänglösning rev jag ut hela U-soffan och reglade upp en 140 cm tvärställd permanent säng istället, med förvaringsutrymme under. Så nöjd, man sov minst lika bra som hemma i sovrummet!
 
Kompletterar med den allra bästa åtgärden jag gjorde med min vagn. Även om det kanske inte är ombyggnader som ligger högst på din lista @Ramona... :laugh:

Jag hade en traditionell bäddbar U-soffa i ena änden av vagnen och en liten 1+1 sittning på tvären i andra änden. För att skapa en bättre sänglösning rev jag ut hela U-soffan och reglade upp en 140 cm tvärställd permanent säng istället, med förvaringsutrymme under. Så nöjd, man sov minst lika bra som hemma i sovrummet!

Vi har något liknande i husbilen (dock inte en permanent lösning ännu men särbon jobbar på det). Man sover så vansinnigt mycket bättre, speciellt med tanke på att både jag och särbon är lite sneda och vinda i kroppen och behöver en bra säng. Äter gör vi allmänhet utomhus och behöver vi äta inne funkar det bra med förar/passagerarstolarna (det går att smälla upp ett bord mellan dem).
 
Nu är vi fyra personer i samma husvagn så mina tips är ju baserat på platsbrist ;)
Portabel kylväska som går på el, guld värt att ha i förtältet.
Avlastningsbord med förvaring i förtältet.
Självhäftande krokar - kan man aldrig få för många av :D
En bra thermacell som håller myggor borta.
 
Här blir det inga flamingos och det blir väl kanske inte så mycket campingplats heller, men det får jag se.

Jag byggde om en hel del i min (rätt gamla) husvagn och bytte då även det befintliga 12V/230V/gasol kylskåpet till ett modernt men litet 230V kylskåp. Stort lyft! Svalde mkt mer, och kylde mkt bättre. Fast man tappade förstås möjligheten att kyla under färd, om man inte körde på inverter.
Jag har ett "riktigt" kylskåp 230V i den stora vagnen som nu ska säljas. Det är skitbra när man är hemma och den används som gäststuga, eller när man står på camping, men nu när jag köpt en pytteliten kände jag att det var ganska skönt att slippa elen, även om det står två superfina stora batterier så man klarar några fricampande nätter även i stora.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en vägg i sovrummet som ser ut såhär (ursäkta, hopplös bild men var tvungen att dra mer persiennerna för att man skulle se något...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: tanten
·
Hemmet Vi bor i en liten lägenhet och har prylar överallt känns det som. Främst stör vi oss på vårt "kontor" där prylar mer eller mindre blivit...
Svar
7
· Visningar
1 404
Senast: Rie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp