Bästa julgröten?

Narcissa

Trådstartare
Jag vill ha era bästa tips för risgrynsgröt. När jag gör den blir den fantastisk god när den är nygjord men efter att den svalnat blir den hård och torr. Vad gör jag för fel? Kokar för länge? För kort? För lite vätska?
Jag använder både grädde och mjölk sant en klick smör i.
 
Jag vill ha era bästa tips för risgrynsgröt. När jag gör den blir den fantastisk god när den är nygjord men efter att den svalnat blir den hård och torr. Vad gör jag för fel? Kokar för länge? För kort? För lite vätska?
Jag använder både grädde och mjölk sant en klick smör i.
Får samma resultat. Gör därför bara den mängd som ska konsumeras nygjord. Är det inte ganska mycket mat som blir trist efteråt?
 
Har inget receptförslag, men jag brukar ha i mycket mer mjölk än det ”ska” vara och låta det koka längre. Fyller på med mjölk under tiden den kokar. När den är färdig ska den vara riktigt lös, då blir den lagom som kall. Jag tycker iallafall det hjälper. (Gör också till ris ala malta)
 
Men om man vill kyla den för att göra ris ala malta tex? Man vill ju inte röra i grädde när gröten är varm.
Nu gör jag aldrig det (ris à la Malta är ett sånt där oätligt påfund i min bok) men om man rör den riktigt lös med mjölk/grädde innan man kyler den och sen rör den lagom lös med mjölk/grädde innan servering kanske det borde funka.
 
Jag vill ha era bästa tips för risgrynsgröt. När jag gör den blir den fantastisk god när den är nygjord men efter att den svalnat blir den hård och torr. Vad gör jag för fel? Kokar för länge? För kort? För lite vätska?
Jag använder både grädde och mjölk sant en klick smör i.

Har aldrig varit med om att min risgrynsgröt blivit hård och torr när den svalnat. Kanske kokar du den på för hög värme? Den ska ju bara knappt sjuda under omrörning. Eller kanske för länge? Själv har jag aldrig gjort något annat än gjort den enligt recept på paketet med risgrynen, brukar låta den koka ca 30 minuter efter jag rört i mjölken.
 
Min farfar brukade koka sin gröt bara en kort stund, och sedan fick den stå i flera timmar inlindad i tidningspapper och filtar. Tänker att det är lite så som crock-potten funkar också. Gröten får svälla LÄNGE...... :)
 
Min farfar brukade koka sin gröt bara en kort stund, och sedan fick den stå i flera timmar inlindad i tidningspapper och filtar. Tänker att det är lite så som crock-potten funkar också. Gröten får svälla LÄNGE...... :)
Det verkar vara många som gör det men jag vågar inte pga risken för matförgiftning. Så jag kyler den fort.
Annars låter det galet gott att låta den stå och svälla så.
 
Jag gör min i ugnen. Den är bäst dagen efter, när den är nygjord är den lite för rinnig. Så jag gissar att om du vill att den ska vara god dagen efter ska du låta den vara blötare när den är nygjord.
 
Jag gör min i ugnen. Den är bäst dagen efter, när den är nygjord är den lite för rinnig. Så jag gissar att om du vill att den ska vara god dagen efter ska du låta den vara blötare när den är nygjord.
Håller helt med. Rör i mer mjölk dagen efter eller gör den för lösare dagen innan. Gäller för alla sorters gröt, även potatismos och liknande med "fuktsugande" råvara som grund.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 003
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp