Bästa kaffet?

Jag gillar också arabiskt/etiopiskt kaffe. Förut kunde man dricka gott Vietnamesiskt kaffe på Saigon i Göteborg (starkt hett kaffe och kall kondenserad mjölk) - sist jag var där funkade det inte.

Espresso på Caffe Polli på Kungsholmen. Eller cappucino på Johan & Nyström. (I Stockholm)

Fast sällskapet är viktigare än innehållet i koppen.

Dricker inte kaffe hemma.
 
Jag gillar de flesta hos Arvid Nordqvist, kommer inte ihåg namnen men särskilt en vacker rosa förpackning som kanske är etiopiskt, och så gillar jag Zoégas senaste variant. Älskar även Gevalia Ebony, och det är det jag oftast använder hemma i min lilla Tassimomaskin.
 
Zoégas Hazienda (Mollbergs är godare men ej fairtrade). Bryggs i vanlig Melitta eller, om vi är många, i perkolator.
 
Jag fick en kaffemaskin i 30-årspresent av mina föräldrar. Tyvärr har jag insett att det inte blir så gott? Kanske har jag fel bönor. Har testat både zoega och gevalia, samt billigare bönor från lidl men det smakar liksom "spritigt", vet inte hur jag annars ska förklara det. Detta har lett till att jag i princip inte dricker kaffe hemma.

På jobbet kör vi vanlig gevalia brygg färdigmalet i nån billig bryggare som brygger direkt i termos. Det är gott.

Hemma var det alltid kokkaffe förr, jag tycker det okej men gillar brygg bättre. Framförallt har jag svårt för att kaffet är så fruktansvärt hett, det känns som att man måste vänta och sedan kallnar det fort när det väl börjar. Föredrar brygg. Presskaffe tycker jag i princip aldrig om och näskaffe ska vi inte ens tala om, fyfan.
 
Hemma blir det Gevalia Mellanrost Eko, helst bryggd rätt ner i kopp med Hario-filter och vatten direkt från vattenkokaren. Vill jag lyxa till det tar jag någon kryddig (ej fruktig) mellanrostad blandning färskmalen från delikatessen. Men är oftast för snål.

Så, nu är det faktiskt den här trådens fel att jag var tvungen att beställa en Hario Elkittel. Damn.
 
Senast ändrad:
Jag avskyr det kaffet :angel: det är typ så att jag föredrar pulverkaffe alltså!

Kanske har det fått lite oförtjänt dåligt rykte å grund av att det är vad som erbjuda på jobbet och då är det antingen fel proportioner mellan kaffe och vatten alternativt att det stått på varmhållning alldeles för länge (plus att det nog faktiskt passar sådär med vattnet, för de enstaka gångerna vi haft typ Fikastund eller någon annan sort så smakar det långt ifrån lika hemskt :down: ). Så ni har fel helt enkelt! :D
 
Det absolut bästa kaffet jag druckit hemma hos mig själv har varit Kahls Micro-lot. Verkligen jättegott (samtliga sorter jag provat) men inte direkt något vardagskaffe.

Jag tycker även att cafego volcanic blend har varit gott när jag testat, iaf fungerar det bra med vårt vatten hemma. Men har mest fått det som provpåsar så köper inte hem det direkt.

Annars brukar vi mestadels köpa Arvid Nordqvist Amiga eller Reco för det känns som ett mindre dåligt val, men varierar med andra sorter också beroende på vem som handlar, om det är något erbjudande i affären och sådär. Det är bara Gevalia som icke kommer innanför dörrarna här :angel: :D
 
Jag fick en kaffemaskin i 30-årspresent av mina föräldrar. Tyvärr har jag insett att det inte blir så gott? Kanske har jag fel bönor. Har testat både zoega och gevalia, samt billigare bönor från lidl men det smakar liksom "spritigt", vet inte hur jag annars ska förklara det. Detta har lett till att jag i princip inte dricker kaffe hemma.

På jobbet kör vi vanlig gevalia brygg färdigmalet i nån billig bryggare som brygger direkt i termos. Det är gott.

Hemma var det alltid kokkaffe förr, jag tycker det okej men gillar brygg bättre. Framförallt har jag svårt för att kaffet är så fruktansvärt hett, det känns som att man måste vänta och sedan kallnar det fort när det väl börjar. Föredrar brygg. Presskaffe tycker jag i princip aldrig om och näskaffe ska vi inte ens tala om, fyfan.

Min mammas sambo har en kaffemaskin med bönor och det kaffet blir verkligen inte gott. Det funkar i strid, typ. Nu protesterar vi och drar fram vanlig kaffebryggare om vi är flera som vill ha kaffe.
 
Vattnet spelar stor roll. Väljer gevalia eko mörkrost för mjukt vatten och zoegas skånerost för hårt vatten.
 
Alltid Arvid Nordqvist bryggkaffe men varierar vilken sort. Tar den jag tycker har finast förpackning för dagen.
 
Jag har också en kaffemaskin, en sån här:
36461


Ställer in den på högsta växel på malningen, gör en dubbel och lika mycket varm mjölk. :d
Helst Arvid Nordkvist ECO
Lördagskväll i höstkylan så lägger jag på vispgrädde... mums
 
36499

En sån här har jag.

Köpte igår Mollbergs blandning och det blev godare kaffe faktiskt! Dock smakar det fortfarande lite spritigt, fattar inte varför. Blir inte lika bra som brygg helt enkelt.
 

Liknande trådar

Mat Ni som dricker morgonkaffe, som att det inte fanns en morgondag (eller ens ett idag) annars, minns ni hur det började? När blev det...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 774
Senast: Tarnin
·
Tjatter Fick mig inget kaffe igår, bara en kopp te på morgonen, så nu har jag hemsk huvudvärk..... Medan jag väntar på att koffeinet ska kicka...
Svar
10
· Visningar
317
Senast: Praefatio
·
Mat Med tanke på andra tråden om fikabesvikelser, vad hade ni blivit riktigt glada över om någon tog fram som bjöd på fika? :) Vad är det...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 170
Senast: MCP
·
Tjatter Jag råkade säga på jobbet att jag nöjer mig med en karl som kan massera fötter och gå upp före mig och fixa kaffe. Vilket fick en manlig...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 046
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp