Bästa kattmaten

Sryoqwe

Trådstartare
Vilken tycker ni är bäst? Om vi utgår från en frisk katt.

Spannmål ska ju inte vara bra, men är ärtor, potatis och torkade äpplen bättre?

Både torrfoder och blötmat, även om blötmag oftast är bättre :)
 
Hög kötthalt och minimalt med vegetabilier är vad jag tittar efter. Min katt äter Mjau blötmat och har gjort så sedan han flyttade in för snart fyra år sedan. Jag tycker att deras våtfoder överlag har bra innehåll i förhållande till prislappen, och katten fungerar bra på det så jag ser ingen anledning att byta.
 
Mjau blötmat och Arion Original chicken steralized torrfoder använder vi. Den ena katten äter nästintill enbart blötfoder men den andra han matvägrar om där inte finns torrfoder också, han är dock duktig på att dricka medans den andra har jag bara sett dricka en handfull gånger på 8 år.
 
Mush, Bozita och Mjau är bra foder enligt mig. Jag ger dock bara Bozita av de fodren, och i övrigt annat, eftersom mina är kräsna kattglin.
 
Vilken tycker ni är bäst? Om vi utgår från en frisk katt.

Spannmål ska ju inte vara bra, men är ärtor, potatis och torkade äpplen bättre?

Både torrfoder och blötmat, även om blötmag oftast är bättre :)

Det kräsna kissen äter. :angel:
Har några som äter allt. Någon vill bara äta mjau noga utvalt torrfoder och sheba blötisar. Ingen katt älskar Iams men vissa Royal canin går ner. Har provat dom flesta varianterna utom mush som ngn nämner ovan och katterna får helt enkelt det dom vill äta..
 
Eh... älgfärs? :o Husse bestämde sig för att skämma bort kisse redan innan jag hämtat henne så när vi styckade älgarna efter första jaktsvängen malde vi det vi skurit bort från bitarna som skulle bli till vår färs till katten (kattens färs ser typ ut som älgfärsen du köper i en affär... husse är kinkig med sin färs).

Så kissen får en boll älgfärs lite nu och då, blötmat typ Mjau och spannmålsfria torrisar för kattungar. Hon är inte så jätteintresserad av torrisarna så jag tycker det känns som en bra balans (blötmaten och älgfärsen är intressantare tycker hon).

Rökta räkor är också gott men vi har inte provat med havskräftor eller rökt fjällröding ännu :D

Edit: Oxfilé var ok också :laugh:
 
Här äts allt i köttväg som är rått med god aptit. Speciellt Iris föredrar "riktig" kattmat. Balder är en glufs-glufs av rang så han äter allt han kommer över men magen fixar inte allt. Mjau blötmat funkar tyvärr inte nåt vidare.
 
Tillägger att min katt är som ett slukhål så han vill helst äta av allt jag äter. :angel: Men varken jag eller hans mage håller inte riktigt med om den kosthållningen, så det blir inte så mycket utöver just Mjau och ibland någon smakbit om jag gör något till mig själv som innehåller kött. Fick herr katt bestämma själv vore det nog charkuteribricka varje dag, för ost, skinka och korv är det bästa som finns. :d:laugh:
 
Jag gillar Mjau/Bozita blötfoder, bra mat för en mindre peng. Mina katter har varit fina i hull och päls på det.

Torrfoder kan jag ingenting om, mina har inte fått äta torrfoder av ideologiska skäl. Nuvarande har dock fått äta lite torrfoder från royalcanin när han flyttade hit för det var det han var van vid.
Nu äter han enbart Mush med god aptit och jag gillar det. Bara det att slippa alla tetror och portionspåsar och kattmat som stinker som något som borde ligga i kattlådan är ju en klar fördel.
 
Mjau och Bozita blötmat. Orijen eller Acana torrfoder, ibland lite Applaws också.

Tyvärr vägrar mina katter rått kött i alla varianter, den ena ser riktigt förnärmad och springer sin väg om jag håller fram något färskt kött, inte ens en färsk räka går ner :laugh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
486
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
353
Senast: Sol
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp