Bästa katträdet/klösmöbeln?

Sel

Trådstartare
Nu börjar det ju dra ihop sig lite och jag börjar snoka runt på olika klättertorn och prylar till lägenheten. Vad har ni för erfarenheter och förslag - hur viktigt är det att kunna fästa ett klättertorn i taket så att det inte välter?
 
Jag kan inte påstå att jag har mycket erfarenheter, har i princip bara haft detta trädet (hade ett miniträd först som katten aldrig förstod vitsen med :D ) från zooplus. Men jag är väldigt nöjd med det. Har haft det i nästan 5 år och det är i väldigt fint skick fortfarande. Det är väldigt stabilt och jag har aldrig haft det fäst i taket/väggen.

64659_pla_rapunzel_cream_fg_1_7.jpg
 
Se till det är rejäla "stolpar" eller vad de heter! Jag köpte ett träd som såg fint ut men hade smala stolpar och det föll i golvet ett antal ggr. Minns inte vad det hette.
Jag har fått höra mycket gott om Natural paradise, att de har rejäla och hållbara träd :)
 
Vi har också Natural Paradise XL, väldigt uppskattat!

Vår katt är en klätterapa som hoppar mellan olika möbler, det kan svaja jättelite ibland när hon hoppar tex från soffan och direkt upp i klätterträdet, eller från klätterträdet till högskåpet. Men känns som att andra ”vanliga” klätterträd hade vippat direkt vid sådana moves 😆
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det låter ju rätt enhälligt det här! 😅 Jag ska kika runt lite på modellerna - det finns några andra som ser himla roliga ut, men då vet man ju inte hur stadiga de är. Visserligen kommer vissa med väggfästen ser jag.
 
Det låter ju rätt enhälligt det här! 😅 Jag ska kika runt lite på modellerna - det finns några andra som ser himla roliga ut, men då vet man ju inte hur stadiga de är. Visserligen kommer vissa med väggfästen ser jag.

Jag skulle rekommendera golv till tak. Då får det stöd från taket också. Köp kvalitet. Det vinner du på om din katt är av den vildare sorten.
 
Jag skulle rekommendera golv till tak. Då får det stöd från taket också. Köp kvalitet. Det vinner du på om din katt är av den vildare sorten.
Jag har försökt hitta sådana, men de jag sett som är tillräckligt höga och som jag dessutom har råd med ser så förbaskat tråkiga ut. So far i alla fall! :)

Edit: jag har tre meter från golv till tak.
 
Jag gillar Kattens no 1, golv till tak, har hållt bra i 5år. Men nästa gång jag köper klösträd vill jag prova ett Royal klösträd, de är väldigt dyra så det har jag inte prioriterat ännu.

Har ett billigare och klenare träd också, men det skulle jag inte rekommendera någon att köpa. Satsa på något med rejäla stolpar och gärna med sisalmatta istället för snöre runt pelarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vill ha rejäla stammar. Diameter på 9cm som verkar vara standard på många träd räcker inte riktigt för min 4,5kg hankatt, de håller inte i längden utan blir skeva.

Jag har valt bort de som är takhöga, eftersom många kan lämna märken i taket och behöver hållas efter (alltså dras åt emellanåt) för att inte släppa. Jag bor i hyresrätt, därav.

Jag har ett Natural paradise av en större modell, från Zooplus. Riktigt grova stammar och bra kvalité. Har haft mitt i en handfull år nu och tvättar dynor etc regelbundet. Det är väldigt fräscht fortfarande. Mycket stadigt i sig själv (katten välter en del andra träd..). Kommer att köpa ett till därifrån när det blir dags att utöka, de är väldigt prisvärda.
Jag har också ett Basic från Arken zoo. Ännu grövre stam än det ovan, och den är rätt lång så hankatten kan sträcka ut sig mot den och klösa. Lilla honkatten har paxat sovplatsen, dock.

Se till att bottenplattan är tillräckligt stor, annars tippar trädet lätt.
 
Jag har försökt hitta sådana, men de jag sett som är tillräckligt höga och som jag dessutom har råd med ser så förbaskat tråkiga ut. So far i alla fall! :)

Edit: jag har tre meter från golv till tak.

Just Kattens No. 1 och Petfun kan man köpa till en extra påle. Men som oriental kommer den lilla antagligen vara en klätterapa. Men man kan köpa både ett lite lägre men större träd och samtidigt bygga klätterställningar av bokhyllor mm. Det gjorde jag med både Nikita och Megara. Jag har ett Natural Paradise XXL som tyvärr bara går upp till 260, men övervägde att helt enkelt köpa ett block trä och skruva fast trädet i det, i väggen och i taket. Nu är jag otroligt ohändig men det är en lösning.

Har tyvärr inga bilder på den här datorn, men i princip bygge jag en klätterbana, från säng till sängbord upp för en klöspåle till en tom bokhylla, gå bakom böcker upp till överst på hyllan, hoppa från bokhyllan till garderoben och sedan lägga sig till ro på sin kattsäng som låg ovanpå en låda på garderoben :D

IKEA möbler kan man också 'hacka' för att skapa billiga lösningar.
 
Jag har försökt hitta sådana, men de jag sett som är tillräckligt höga och som jag dessutom har råd med ser så förbaskat tråkiga ut. So far i alla fall! :)

Edit: jag har tre meter från golv till tak.
Vi har liknande problem (har inte riktigt 3 meter men för högt för träd)
Vi har vårat i ett hörn och det har en fyrkantig liggplats så är i hörnet så man kan sätta fast trädet i väggen om man vill. Vårat står stabilt ändå. Så kolla efter nått träd som du kan sätta fast i väggen är mitt tips
 
Vi har liknande problem (har inte riktigt 3 meter men för högt för träd)
Vi har vårat i ett hörn och det har en fyrkantig liggplats så är i hörnet så man kan sätta fast trädet i väggen om man vill. Vårat står stabilt ändå. Så kolla efter nått träd som du kan sätta fast i väggen är mitt tips
19C5DB0C-8448-4F6D-A8B3-293007D3B362.jpeg
 
Jag har också ett natural paradise träd till min fortfarande växande britt (4,6 kg nu). Den står stadigt men jag kan höra ibland beroende på vara han hoppar ifrån att den vickar till lite när han hoppar men sen står den stabilt igen och vobblar inget.
D032DB4B-9194-45DE-9447-653123CC88AD.jpeg
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
932
Senast: Keb71
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: JohannaB
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 831
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp