Bästa kattsanden

Jag har testat lite iom Chloes astma och konstaterat att det är extremt individuellt. Vissa hatar en sand som andra älskar. Vissa anser EverClean dammfri, medan jag och andra tycker den dammar väldigt. Vissa anser Pussi (nytt namn nu va?) luktfri medan jag bytte den efter nån vecka för att den stank så. Hopplöst att fråga om råd när det gäller sand.
 
Jag använder Latz, fd Pussi.
Har en katt, en stor låda med mycket sand. Fyller på ca 1 gång i månaden och en kartong räcker två månader. Luktar inget och klumpar väldigt bra, har aldrig behövt byta all sand under snart två år.
Lite damm precis när man fyller på men lägger sig snabbt. Har en perser så lite fastnar men har inte sand i hela lägenheten. Ligger en liten matta framför lådan som fångar upp det mesta.
 
Har haft Tigerino i många år och har inga planer på att byta. Dammar väldigt lite, är dryg och har en bra prislapp.
 
Har tre lådor på två katter:
1 PeeWee med sagda pellets, klumpar inte men jobbar som en separett och skiljer ut kisset och spån
2 med Cat's Best Ökoplus, klumpbildande och dammar inte

Taniga cornish-tassar kan ha litet obehag av att stå på PeeWee som underlag, men annars är det mest att det sprätter lite torra fjun runt lådan (större och trevligare än sandpartiklar). Vi har en kvast invid lådan och sopar helt lätt efter dem emellanåt.
 
Jag har Everclean, en parfymerad. Försökt byta flera gånger pga priset men byter alltid tillbaka.

Dock blandar jag ut med Lidls white någonting kattsand.

Tycker inte det dammar förutom precis när man häller i. Följer med en del men har mattor som fångar upp etc vilket hjälper enormt.
 
Som sagt bästa billigaste kattsanden som klumpar sig och inte dammar.
Nu är jag less på damm och sand i hela huset.
Min katt gillar World´s Best Cat Litter. Den är av majs och det känns naturligt och bra. Den luktar inte, den är klumpbildande och man kan spola ned den i WC-stolen. Lite sand fastnar förstås mellan kattens trampdynor och hamnar på golvet utanför, men det är inte mycket. Jag fyller på ny sand när det behövs och det är inte ofta jag byter ut all sand. Eftersom lådan är luktfri så fort jag skottat den så känns den alltid fräsch.
 
Nu har jag bytt i ena lådan till SoftCat som är växtbaserad eftersom jag vill komma från bentonitsanden.
Första reaktionen var att den var väldigt ”flygig” eftersom den är väldigt lätt, katten sjönk ner med tassarna djupt ner i sanden och den verkar vara dammfri. Katten verkar tyckte den var bra för han grävde ordentligt i den, provsmakade på den och när jag gjorde rent lådan på kvällen så var det både kiss och bajs i den :up:

Så vi fortsätter att utvärdera den och sedan ska jag nog kunna byta i den andra lådan också.
 
Nu har jag bytt i ena lådan till SoftCat som är växtbaserad eftersom jag vill komma från bentonitsanden.
Första reaktionen var att den var väldigt ”flygig” eftersom den är väldigt lätt, katten sjönk ner med tassarna djupt ner i sanden och den verkar vara dammfri. Katten verkar tyckte den var bra för han grävde ordentligt i den, provsmakade på den och när jag gjorde rent lådan på kvällen så var det både kiss och bajs i den :up:

Så vi fortsätter att utvärdera den och sedan ska jag nog kunna byta i den andra lådan också.

Funderar på att prova den jag med. Provar nytt då och då men blir aldrig nöjd och går tillbaka till Cat's Best. Men nu senaste beställningen blev jag så besviken då "sanden" från Cat's Best delvis var som pudrigt damm redan i påsen :(. Så är inte alltid så dammfritt...
Gillade för övrigt att på den sidan jag hittade SoftCat på först nu när jag googlade så har dom lagt till:
"Obs! Det står på påsen att den kan spolas ner i toaletten, men det gäller inte här i Sverige."
👍
 
Jag har faktiskt bytt till Toalätt. Förvånansvärt nöjd. Trodde inte jag skulle gilla klumpfritt, men det går bra. Katterna verkar helt oberörda och använder lådorna som vanligt.
 
Funderar på att prova den jag med. Provar nytt då och då men blir aldrig nöjd och går tillbaka till Cat's Best. Men nu senaste beställningen blev jag så besviken då "sanden" från Cat's Best delvis var som pudrigt damm redan i påsen :(. Så är inte alltid så dammfritt...
Gillade för övrigt att på den sidan jag hittade SoftCat på först nu när jag googlade så har dom lagt till:
"Obs! Det står på påsen att den kan spolas ner i toaletten, men det gäller inte här i Sverige."
👍
Jag har haft både Cat's Best och SoftCat och tycker att SoftCat är överlägsen på alla sätt. Det tycker katten också, hon har mycket känsliga tassar och undvek lådan när det var Cat's Best i den.
 
Funderar på att prova den jag med. Provar nytt då och då men blir aldrig nöjd och går tillbaka till Cat's Best. Men nu senaste beställningen blev jag så besviken då "sanden" från Cat's Best delvis var som pudrigt damm redan i påsen :(. Så är inte alltid så dammfritt...
Gillade för övrigt att på den sidan jag hittade SoftCat på först nu när jag googlade så har dom lagt till:
"Obs! Det står på påsen att den kan spolas ner i toaletten, men det gäller inte här i Sverige."
👍
Han har tyvärr föredragit den vanliga bentonitsanden i den andra lådan men han går ändå lite på den med SoftCat också. Kissar minst en gång om dagen iaf i den sanden.
Jag fortsätter ett tag till, det lilla livet har ju två lådor så det går ingen nöd på honom.
 
OdourLock är i min mening den sand som dammar allra minst och som klumpar bra. Föredrar själv biologiskt nedbrytbara varianter men är det dammfritt och klumpande som gäller är det den jag rekommenderar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: Fille
·
Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 807
Senast: sthu
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp