Bästa klippmaskinen just nu?

Jag funderar just nu på att köpa klippmaskin och väljer mellan Heiniger Xplorer (större, högre effekt och tystare) och Heiniger Saphir (lite minsre och smidigare). Båda sladdlösa. Finns här någon som har erfarneheter att delge? Både mellan dessa två och kanske även jämfört med annan modell och fabrikat.
 
Jag funderar just nu på att köpa klippmaskin och väljer mellan Heiniger Xplorer (större, högre effekt och tystare) och Heiniger Saphir (lite minsre och smidigare). Båda sladdlösa. Finns här någon som har erfarneheter att delge? Både mellan dessa två och kanske även jämfört med annan modell och fabrikat.
Jag har haft en typ 15 år gammal heineger och bytte märke till en betydligt nyare equipe aesculap. Jag ångrar faktiskt att jag inte köpte en till heineger, det är den maskin jag har trivts bäst med! Och få har jag klippt många hästar med ett antal olika märken. Dock var min som sagt en stenåldersmodell så jag vet inget om dom nya. Tror du säkert blir nöjd oavsett!
 
Jag har precis köpt en xplorer, dock inte använt den än. Jag gick på den låga ljudnivån och batteritiden när jag valde.
 
Jag ska köpa en ny klippmaskin, har tidigare haft en gammal lister.
Nu har jag kikat på Aesculap Econom II och HEINIGER XPERIENCE, vilken ska man välja? Finns det någon sida med tester av klippmaskiner? Annat förslag? Ej någon budgetvariant som går sönder eller börjar krångla efter några klippningar. Den ska vara lätt att arbeta med, ha sladd och klara alla typer av päls.
Har en heiniger och är supernöjd! Lång batteritid, smidig att hållas med och tyst! Kompisen har en delaval, känns som det är samma maskin..
 
Jag ska köpa en ny klippmaskin, har tidigare haft en gammal lister.
Nu har jag kikat på Aesculap Econom II och HEINIGER XPERIENCE, vilken ska man välja? Finns det någon sida med tester av klippmaskiner? Annat förslag? Ej någon budgetvariant som går sönder eller börjar krångla efter några klippningar. Den ska vara lätt att arbeta med, ha sladd och klara alla typer av päls.
Väcker liv i en gammal tråd för att få lite ny input. Hur blev det @Sporthorse - köpte du ny maskin och blev du nöjd?

Jag funderar nu på att köpa en ny eller begagnad, men att köpa begagnad på nätet när man inte kunnat prova, känns vanskligt...

Vad har ni andra för erfarenheter?
 
Min Moser är 14 år nu och still going strong. Galet imponerad att batteriet tappat noll effekt på alla dessa år.
Klippte i förrgår, hästen hade rejäl utväxt med tjock och sträv päls. Tänk vildsvin 🙃
Nu ser han ut såhär, kort, blank och helt utan ränder.

IMG_20200106_120220.jpg
 
Min Wahl avalon verkar ha gett upp efter två år :cry:
Den började klippa randigt (tänk 50/50 klippt/inte klippt..) om man klipper superlångsamt, alternativt tugga pälsen helt..
Det var i september och lämnade in den på service då. Efter det har den gått fint ända fram till december och samma krångel kom igen.. Testat med tre olika skär varav två var helt nyslipade. Två av skären bara tuggar, ett klipper men väldigt dåligt.
Har den inne på koll nu igen men de hittar inte vad som kan vara fel utan menar att den går som den ska :banghead:
Kan man reklamera den tro eller vad gör man? :(
20191214_203432.jpg
 
Ser ju nästan ut som det klippts med för brett tandade skär. Har du alltså använt de skären förut med bra resultat?
 
Jag ska köpa en ny klippmaskin, har tidigare haft en gammal lister.
Nu har jag kikat på Aesculap Econom II och HEINIGER XPERIENCE, vilken ska man välja? Finns det någon sida med tester av klippmaskiner? Annat förslag? Ej någon budgetvariant som går sönder eller börjar krångla efter några klippningar. Den ska vara lätt att arbeta med, ha sladd och klara alla typer av päls.

Jag gillar ju verkligen Moser Avalon men den har inte sladd. Klarar dock att klippa flera hästar utan att laddas i mellan och det jag även gillar med den att det blir aldrig någonsin fult som jag tycker det blir med många andra maskiner dvs ränder osv.
 
Väcker liv i en gammal tråd för att få lite ny input. Hur blev det @Sporthorse - köpte du ny maskin och blev du nöjd?

Jag funderar nu på att köpa en ny eller begagnad, men att köpa begagnad på nätet när man inte kunnat prova, känns vanskligt...

Vad har ni andra för erfarenheter?
Ser blev en heiniger xperience. Är sådär nöjd. Tycker den klipper liiiite randigt trots fina blad och att jag är van att klippa. Har aldrig lyckats klippa randigt förr så undrar om det är fel på min maskin då? Men utöver det så är den tyst och känns lätt i handen.

Kanske har jag ställt in skären fel. Är inte vad vid det här märket
 
Ser blev en heiniger xperience. Är sådär nöjd. Tycker den klipper liiiite randigt trots fina blad och att jag är van att klippa. Har aldrig lyckats klippa randigt förr så undrar om det är fel på min maskin då? Men utöver det så är den tyst och känns lätt i handen.

Kanske har jag ställt in skären fel. Är inte vad vid det här märket
Vad har du för skär?
Köpte nyss en xperience och den klipper superfint! Inga ränder att tala om där och då är jag annars rätt kinkig..
 
Ser ju nästan ut som det klippts med för brett tandade skär. Har du alltså använt de skären förut med bra resultat?
Jadå, det är fintandade skär och de har gått jättefint, fram tills september.. Och nu i dec. Slipat och skött enligt konstens regler.
(Dock oavsett om det hade varit bredtandade så skulle det inte sett ut eller maskinen betett sig såhär :down:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 710
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp