bästa klövjeväskan? hjälp

mandaaa_

Trådstartare
Är på jakt efter en ny klövjeväska till min hund men tycker detta är en djungel och hittar inget bra som verkar passa.
Köpte Hurttas i stl M men den är för lång i ryggen (den är 30cm lång) och för stor från bröstbenet in mellan frambenen då den inte går att korta eller länga.
Väskorna (10L) är dessutom så himla stora och slår mot sidorna när hon travar. Hon går väldigt dåligt i den.

Jag testade Hurrtas i stl Small men då är remmen mellan frambenen för kort istället, den är 25cm.
Annars är remmen runt bröskorgen bra i längd (hon är 70-71cm där).
Började då kolla på Ruffwear men palisades i stl Small har samma mått som Hurrtas Small på remmen mellan frambenen när den är som längst och blir alltså för kort vilket gör att framremmen bakom frambenen åker in och skaver i armhålan.

Medium har jag inte fått måttet på men där är väskorna 12L om jag minns rätt och då känns det som att väskorna blir ännu klumpigare med en Ruffwear stl M än den jag har idag?

Många pratar gott om snowdogs, men den har ingen y-front vilket jag gärna har pga bättre passform.
Övriga budgetvarianter med raka väskor/väskor med bakåtvikt i/så dåligt passform att det är ryggen som bär väskan går bort.

Så, hjälp mig att hitta en bra ergonomisk klövjeväska som inte är för stor eller för liten.
 
Underbart att du startade denna tråd. Vi satt igår och försökte googla oss igenom denna djungel.
Modeller och märken verkar variera enormt. Likaså kvalitén. Så om någon har tips på bra modell för bruksschäfer så är jag tacksam.
Och tips på värdelösa så man vet vilka man ska undvika.
 
Jag har hört mycket bra om Ruffwear. Sedan vet jag inte om de har återförsäljare i sverige så att man kan prova, tyvärr... och om jag skulle åka in till butik och testa på shiban säger det ju inte så mycket om schäferpassform, men kanske värt att ta en titt?
* Länk raderad av moderatorn *
 
Senast ändrad av en moderator:
Dogmania säljer Ruffwear, går ju att skicka tillbaka om det inte passar. Jag funderar på att beställa en sådan till min hund då jag också hört mycket bra om dom väskorna!
 
Och så såg jag att TS redan provat Ruffwear. :idea: Men de finns ju i flera olika modeller - kanske en annan kan fungera bättre?
 
Ruffwear är väl den vi kikat mest på. Verkar stadig och vettig. Jag gillar att man kan koppla loss väskorna från selen.
 
Jag beställde nyss en ruffwear i medium, fick måttet av en vän som har Small och det hade absolut inte funkat. Så nu HOPPAS jag att den kommer passa.
Annars får jag ge upp då det känns som att Hurtta och Ruffwear är dom med bäst passform. :meh:
 
Jag beställde nyss en ruffwear i medium, fick måttet av en vän som har Small och det hade absolut inte funkat. Så nu HOPPAS jag att den kommer passa.
Annars får jag ge upp då det känns som att Hurtta och Ruffwear är dom med bäst passform. :meh:

Jag har en Ray Allen LLC sele, den kan man köpa väskor till, men jag vet inte om det skulle kunna fungera för din hund?
 
Jag beställde nyss en ruffwear i medium, fick måttet av en vän som har Small och det hade absolut inte funkat. Så nu HOPPAS jag att den kommer passa.
Annars får jag ge upp då det känns som att Hurtta och Ruffwear är dom med bäst passform. :meh:
Uppdatera gärna. Jag misstänker att medium blir bäst på våra hundar.
 
Sambon och jag är ute och vandrar en hel del med hundarna ( flat och holländare) ofta i kuperad terräng och använder klövjeväska som vi beställt från USA. Företaget heter Wolf Packs och modellen Banzai. Vi har testat andra märken men har fastnat för denna. Vi beställde direkt från företaget, har ingen aning om återförsäljare finns i Sverige. Vi har varit i kontakt med företaget via mail och de har varit väldigt tillmötesgående och svarat på alla våra frågor.
 
På tal om dåliga väskor:
Jag vill inte ha väskor som ligger på hundens rygg, så dom inte bär med framdelen utan bär med ryggen.
* Länk raderad av moderatorn *

Jag gillar heller inte väskor som är raka eller till och med bakåtlutade, jag vill ha framtunga väskor.
* Länk raderad av moderatorn *

Vilka väskor skulle ni aldrig sätta på era hundar?
 
Senast ändrad av en moderator:
På tal om dåliga väskor:
Jag vill inte ha väskor som ligger på hundens rygg, så dom inte bär med framdelen utan bär med ryggen.
* Länk raderad av moderatorn *

Jag gillar heller inte väskor som är raka eller till och med bakåtlutade, jag vill ha framtunga väskor.
* Länk raderad av moderatorn *

Vilka väskor skulle ni aldrig sätta på era hundar?

Jag efterfrågar precis det samma som du. Och jag vill inte ha flaxiga västkor. Sen önskar jag väskor som går att ta av från selen så man slipper krångla på allt igen vid varje paus.
 
Senast ändrad av en moderator:
@Voff jag funderar på om väskorna, de flesta, flaxar pga SÅ HIMLA STORA?
Det finns ju inga väskor alls (förutom typ snowdogs) som man kan spänna åt själva väskorna så de inte flaxar?

Min hund HATAR när väskorna flaxar, därför hade jag hoppats att en Small hade funkat pga hälften så små väskor, men nepp.
Jag använder dessutom bara väskan i rehabsyfte så hon bär inte ens ett kilo, annars kan jag tänka mig att väl utfyllda väskor inte flaxar.
 
@Voff jag funderar på om väskorna, de flesta, flaxar pga SÅ HIMLA STORA?
Det finns ju inga väskor alls (förutom typ snowdogs) som man kan spänna åt själva väskorna så de inte flaxar?

Min hund HATAR när väskorna flaxar, därför hade jag hoppats att en Small hade funkat pga hälften så små väskor, men nepp.
Jag använder dessutom bara väskan i rehabsyfte så hon bär inte ens ett kilo, annars kan jag tänka mig att väl utfyllda väskor inte flaxar.

Vi ska nyttja dem främst på vandringar för att avlasta packningen lite. Men också som fysträning in emellanåt. Vill ha dem lite sådär mittimellan :p
 
Jag har Ruffwear Approach pack till mina, är mycket nöjd. Tycker inte att väskorna flaxar när de är packade.
Jag har strl M.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp