Bästa knepet mot trassligt hår

Majjijann

Trådstartare
Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med naturligt strävt hår som bara tovar sig. Att det sen hamnar både sand, mat och barnet inte är så förtjust i att tvätta håret hjälper nog till.

Vi använder alltid balsam i duschen och sen krävs balsamspray vid borstning för att göra resan något så när trevlig.

Vilken är bästa balsamsprayen? Hjälper det att skölja håret med kallt te? Inpackning av honung?

Jag är glad för alla tips. Är de applicerbara på ett förskolebarn med mycket egen vilja är det ett plus :)
 
Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med naturligt strävt hår som bara tovar sig. Att det sen hamnar både sand, mat och barnet inte är så förtjust i att tvätta håret hjälper nog till.

Vi använder alltid balsam i duschen och sen krävs balsamspray vid borstning för att göra resan något så när trevlig.

Vilken är bästa balsamsprayen? Hjälper det att skölja håret med kallt te? Inpackning av honung?

Jag är glad för alla tips. Är de applicerbara på ett förskolebarn med mycket egen vilja är det ett plus :)
Kortare hår?
 
Tovorna sitter ofta högt upp, så det skulle bli riktigt kort i så fall. Inget barnet accepterar. Annars hade det varit en väldigt enkel lösning :D

Hårolja efter dusch hjälper mig. Inte 100% men bättre än utan.
Vad använder du för olja? Bara att ta i lite i längderna i vått hår?

Vad har du för borste? Testat Tangle Teezer?
Vi har en som är väldigt lik. Väldigt bra borste, men jag spar detta tips om vi inte hittar något annat som hjälper.
 
Min dotter är 7 år och har och vill ha långt hår, i vintras fick frisören korta av håret med 15 cm då det var ganska nött och trasslade etter värre.

Jag vräker i balsam som får sitta i så länge som möjligt och efter dusch tar jag i Olaplex nr 6. Sen använder vi Tangle Teezer och har just bytt till örngott i siden.
Det funkar ganska bra just nu, peppar peppar.
 
Min femåring har lockigt tunnt hår. För att reda ut det tar vi en rejäl klick av Cantu Care for Kids Styling Custard och kramar i längderna. Sen går det att borsta ut med tangle teasern. Tyvärr är den lite mer parfymerad än vad jag hade velat, det lägger sig dock när det torkat. Barnet tycker att det luktar fruktigt och gott dock.
 
Aldrig borsta blött hår!
Massor med balsam och kamma med gles kam när balsamet är kvar, skölj försiktigt så att det inte tovar ihop igen.
Balsam eller inpackning kan vara kvar över natten, det är inte ens säkert att det känns av morgonen efter om håret verkligen behöver det!
Att ha håret i fläta eller "nattmössa" i siden minskar också tovningsrisken.
 
Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med naturligt strävt hår som bara tovar sig. Att det sen hamnar både sand, mat och barnet inte är så förtjust i att tvätta håret hjälper nog till.

Vi använder alltid balsam i duschen och sen krävs balsamspray vid borstning för att göra resan något så när trevlig.

Vilken är bästa balsamsprayen? Hjälper det att skölja håret med kallt te? Inpackning av honung?

Jag är glad för alla tips. Är de applicerbara på ett förskolebarn med mycket egen vilja är det ett plus :)
Vi tvättar aldrig håret på vår 4-åring med extremt tjockt hår (vi pratar extremt, vi får tunna ur rejält varje gång vi klipper och hon blir svettig utan mössa om det är över plusgrader, jag hade samma hår som barn och kommer ihåg känslan..) Sköljer med vatten men inget mer. Ett tag runt 2 vägrade hon tvätta håret med vatten, då körde jag balsamspray men det tovade till det mer än utan. Så sluta tvätta är mitt tips. Nån gång kommer de ju behöva det men troligen inte som förskolebarn, dotterns hår blir aldrig fett utan verkar återfukta sig självt så det inte blir så trassligt när vi inte ”lägger oss i det”
 
Aldrig borsta blött hår!
Massor med balsam och kamma med gles kam när balsamet är kvar, skölj försiktigt så att det inte tovar ihop igen.
Balsam eller inpackning kan vara kvar över natten, det är inte ens säkert att det känns av morgonen efter om håret verkligen behöver det!
Att ha håret i fläta eller "nattmössa" i siden minskar också tovningsrisken.
Går förskolebarn med på den proceduren 😂🙈. Hade inte mitt gjort tror jag..
 
Använd först riktigt bra schampo och balsam! (Om det inte är bättre helt utan?)

Exakt vad som funkar beror ju på håret, men något sulfatfritt är ett måste.

Jag använder även hemi-squalane (från the ordinary) istället för hårolja, och det har medfört att håret är så halkigt att det ibland inte går att sätta upp. :angel:
 
Vi kämpade med samma problem länge. Sen ville barnet klippa page och fick göra det. Nu har hon jättelångt hår igen och det är mycket mer lättskött! Hon har skandinaviska tunna hårstrån men en miljard av dem, tre gånger tjockare än vad jag har. Så om det är ok, klipp av och spara ut igen.
 
Flätor! Hela tiden. Borsta på morgonen, fläta, på kvällen reds flätorna ut, borsta håret som inte kunnat trassla lika mycket, fläta igen så att det inte blir trassligt över natten. Upprepa. Kombinera gärna med balsamspray innan flätning.

Mvh mamma till dotter med långt, tjock och lockigt hår
 
Klippa bort allt nött och kluvet är ett givet steg 1, eftersom de skadorna kryper längre och längre upp på stråna och gör håret trassliga och svårare att reda ut..
Sen inpackning nån gång i veckan, balsam alltid (helst med nån typ av bonding) och aldrig, någonsin, ever sova med blött/fuktigt hår.

Själv måste jag försiktigt få in balsam i mitt galet trassliga hår varje morgon och skölja ur, eftersom håret alltid ser ut som penntrollstrassel och att borsta/kamma håret då sliter ohyggligt på stråna och håret ser ändå inte klokt ut eftersom det inte går att borsta ut och få slätt.
 
Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med naturligt strävt hår som bara tovar sig. Att det sen hamnar både sand, mat och barnet inte är så förtjust i att tvätta håret hjälper nog till.

Vi använder alltid balsam i duschen och sen krävs balsamspray vid borstning för att göra resan något så när trevlig.

Vilken är bästa balsamsprayen? Hjälper det att skölja håret med kallt te? Inpackning av honung?

Jag är glad för alla tips. Är de applicerbara på ett förskolebarn med mycket egen vilja är det ett plus :)
Äppelcidervinäger, akta dock ögonen. Använde på mitt barn, glansigt och halt hår som blir lättborstat.
Sedan tyckte vi inte tvätta behövdes mer än en gång i veckan.

Fläta låter som en smart idé (vårt vägrade fläta).

(Tack för påminnelsen förresten, dags att använda igen)
 
Äppelcidervinäger, akta dock ögonen. Använde på mitt barn, glansigt och halt hår som blir lättborstat.
Sedan tyckte vi inte tvätta behövdes mer än en gång i veckan.

Fläta låter som en smart idé (vårt vägrade fläta).

(Tack för påminnelsen förresten, dags att använda igen)
Tack för tips skall testa på dottern...
 
K18 har hjälpt mig massor. Helst i kombo med olaplex 3 (men kan tänka mig det blir lite för omständigt med ett litet barn)
 
Fructis gröna shampoo och balsam. Riktigt bra budgetval. Ingredienslistan är toppen. Silikonfritt.

Och sen Sjöbogårdens pälsglans 😁. Det innehåller inte silikon och funkar toppen. Akta golvet bara, det blir snorhalt det med 🤣.

Har testat diverse balsamsprayer för barn och tycker dom är helt värdelösa. Nu när barnet är äldre och har lättsammare hårkvalité räcker det med en balsamspray jag gjort av balsamet + vatten.
 
Fructis gröna shampoo och balsam. Riktigt bra budgetval. Ingredienslistan är toppen. Silikonfritt.

Och sen Sjöbogårdens pälsglans 😁. Det innehåller inte silikon och funkar toppen. Akta golvet bara, det blir snorhalt det med 🤣.

Har testat diverse balsamsprayer för barn och tycker dom är helt värdelösa. Nu när barnet är äldre och har lättsammare hårkvalité räcker det med en balsamspray jag gjort av balsamet + vatten.
Jag tänkte faktiskt också spontant på pälsglans som nån form av lösning/nödlösning 😅🙈. Vissa sorter gör ju hästsvansar väääldigt glidiga och glansiga, så skulle ju kunna funka för att motverka sand också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp