Bästa lådcykeln

vinkelina

Trådstartare
Har äntligen sparat ihop så att jag kan köpa mig en lådcykel med el för att cykla runt med alla barn. Men vilken modell skall man välja. Är tex babboe värt priset eller (och i så fall vilken) hittar man billiga som är lika bra

Mina krav är
EL-cykel
Plats för 3 barn
Trehjuling
Lätt att navigera
 
Jag vet inget om lådcyklar, men jag tror det är viktigt att man kollar vem som tillverkar elmotor och batteri när man köper elcykel med eller utan låda. Min kollega köpte en elcykel ifrån Cresent. Cresent är ju ett bra cykelmärke, men motor och batteri var ifrån något okänt märke och han har haft bara krångel med eldriften. Min Bosch-elmotor och batteri har funkat fint.
 
Har äntligen sparat ihop så att jag kan köpa mig en lådcykel med el för att cykla runt med alla barn. Men vilken modell skall man välja. Är tex babboe värt priset eller (och i så fall vilken) hittar man billiga som är lika bra

Mina krav är
EL-cykel
Plats för 3 barn
Trehjuling
Lätt att navigera
Hur långt ska du cykla till vardags? Hur ser terrängen ut, backigt, grusväg, stadsmiljö osv?
 
Hur långt ska du cykla till vardags? Hur ser terrängen ut, backigt, grusväg, stadsmiljö osv?

blandat. Runt oss är det mest grusvägar och backar finns men kan undvikas. Rätt mycket stadsmiljö gissar jag, skulle önska minska på de korta ”onödiga” bilresorna. Och gissar att Max 10 km per dag men medel på 5-6
 
blandat. Runt oss är det mest grusvägar och backar finns men kan undvikas. Rätt mycket stadsmiljö gissar jag, skulle önska minska på de korta ”onödiga” bilresorna. Och gissar att Max 10 km per dag men medel på 5-6
Grusvägar är inte roligt med en 3-hjulig lådcykel. I stadsmiljö är det näst intill oslagbart, tycker jag! Lätt att stanna vid korsningar, kunna köra "ända fram" till skillnad från bil. Men 3-hjulig är också jobbig att cykla allt för långa sträckor med, de är liksom inte gjorda för pendling. 5-6 km (I ett svep alltså) skulle jag nog uppleva som maxgräns, av bekvämlighetsskäl. Jag har cyklat 10-12 km, och sen nästan lika långt hem, då hade jag mycket hellre haft en 2-hjulig lådcykel.

Jag har en cargobike classic med el, har haft den i 3 år nu tror jag. Älskar att ha den i staden, så himla skönt att få plats med barn, mat, väskor etc! Nu ska jag flytta till landet så min exman får ta den, som bor kvar i stan :p

Om du har Facebook så rekommenderar jag gruppen Cykla med lastcykel. Där finns gott om kloka råd!
 
Grusvägar är inte roligt med en 3-hjulig lådcykel. I stadsmiljö är det näst intill oslagbart, tycker jag! Lätt att stanna vid korsningar, kunna köra "ända fram" till skillnad från bil. Men 3-hjulig är också jobbig att cykla allt för långa sträckor med, de är liksom inte gjorda för pendling. 5-6 km (I ett svep alltså) skulle jag nog uppleva som maxgräns, av bekvämlighetsskäl. Jag har cyklat 10-12 km, och sen nästan lika långt hem, då hade jag mycket hellre haft en 2-hjulig lådcykel.

Jag har en cargobike classic med el, har haft den i 3 år nu tror jag. Älskar att ha den i staden, så himla skönt att få plats med barn, mat, väskor etc! Nu ska jag flytta till landet så min exman får ta den, som bor kvar i stan :p

Om du har Facebook så rekommenderar jag gruppen Cykla med lastcykel. Där finns gott om kloka råd!
Visste inte de fanns en Facebook grupp. Men klart de gör 🤣.

iom att vi har tre barn så är det väl svårt att hitta en med två hjul
 
Visste inte de fanns en Facebook grupp. Men klart de gör 🤣.

iom att vi har tre barn så är det väl svårt att hitta en med två hjul
Haha ja, finns facrbookgrupper för allt :D

Inte helt säkert, det finns många olika typer av tvåhjulingar också! Jag har lite dålig koll på dem eftersom jag har 3, men kolla i gruppen för där finns många som har jättebra koll. Har du tur finns det någon i närheten av dig så du kan få provcykla också :)
 
Jag har helt varit inne på 3hjuling innan. Ett barn dock. Men efter att ha läst i fb-gruppen så inser jag att 2hjuling skulle funka bättre för mig eftersom jag cyklar lite längre sträckor enkel resa (runt 1 mil). Dels för det är skönare att pendla med 2 hjul, drar mindre el och går att cykla snabbare.
 
Jag har helt varit inne på 3hjuling innan. Ett barn dock. Men efter att ha läst i fb-gruppen så inser jag att 2hjuling skulle funka bättre för mig eftersom jag cyklar lite längre sträckor enkel resa (runt 1 mil). Dels för det är skönare att pendla med 2 hjul, drar mindre el och går att cykla snabbare.

kollat lite på de med två hjul men är lite rädd att min kropp inte kommer klara av att balansera upp den (problem med leder) har inte så bråttom så tror inte de gör så mycket om tempot inte är så högt
 
kollat lite på de med två hjul men är lite rädd att min kropp inte kommer klara av att balansera upp den (problem med leder) har inte så bråttom så tror inte de gör så mycket om tempot inte är så högt
Det kan jag förstå, och du har dessutom 3 kids. Hade jag haft 3 så hade jag nog velat ha 3-hjuling också :)
 

Liknande trådar

Fordon Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 458
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp