Bästa lädervårdsprodukten?

Jag använder minkolja och ibland neatsfoot olja, utan tillsatser. Det är ju enkelt uttryckt olja som är avsedd att vara i djurhud vilket inte kan sägas om innehållet i det stora flertalet lädervårdsprodukter.
 
Jag använder minkolja och ibland neatsfoot olja, utan tillsatser. Det är ju enkelt uttryckt olja som är avsedd att vara i djurhud vilket inte kan sägas om innehållet i det stora flertalet lädervårdsprodukter.
Jag har aldrig fattat det här. Varför skulle animaliska oljor vara så mycket bättre?
Om jag tänker på min egen hudvård så väljer jag ju någon form av vegetabilisk olja. Inte väljer jag bort vårdande vegatabiliska grejer för att min egen hud inte innehåller sånt.
 
Jag har aldrig fattat det här. Varför skulle animaliska oljor vara så mycket bättre?
Om jag tänker på min egen hudvård så väljer jag ju någon form av vegetabilisk olja. Inte väljer jag bort vårdande vegatabiliska grejer för att min egen hud inte innehåller sånt.
Jag har ingen vetenskaplig evidens bakom, men resonerar utifrån att det känns rimligt att mjukgöra skinn med just sådant fett som av naturen är ämnat att mjukgöra skinn. Jag upplever att de här oljorna penetrerar bra, stannar kvar bra, och inte har några oönskade effekter.
 
Jag har ingen vetenskaplig evidens bakom, men resonerar utifrån att det känns rimligt att mjukgöra skinn med just sådant fett som av naturen är ämnat att mjukgöra skinn. Jag upplever att de här oljorna penetrerar bra, stannar kvar bra, och inte har några oönskade effekter.
Tycker du inte att andra oljor också tränger in bra utan oönskade effekter?
Jag har aldrig upplevt några oönskade effekter alls från de läderoljor jag använder..
 
Tycker du inte att andra oljor också tränger in bra utan oönskade effekter?
Jag har aldrig upplevt några oönskade effekter alls från de läderoljor jag använder..
Jag har sett, och någon gång provat, produkter som luktat (och innehållit) lösningsmedel, som givit en överdrivet glatt yta, som givit en överdrivet sträv yta etc. Givetvis har jag provat produkter som varit helt ok också, men jag har hittills inte sett någon avgörande fördel hos dem jämfört med att använda sådant fett som lädret innehöll från början.
 
Jag har sett, och någon gång provat, produkter som luktat (och innehållit) lösningsmedel, som givit en överdrivet glatt yta, som givit en överdrivet sträv yta etc. Givetvis har jag provat produkter som varit helt ok också, men jag har hittills inte sett någon avgörande fördel hos dem jämfört med att använda sådant fett som lädret innehöll från början.
Okej. Jag har aldrig testat någon sådan animalisk olja så jag kan inte jämföra. Den bästa oljan jag använt är Equipes, jag vet faktiskt inte ens vad den innehåller men inte ger den några ”oönskade” effekter iaf..
 
Tack för alla svar och tips, TIB lädersåpa och Effax läderbalsam fick det bli! Klickade även hem en kombospray från Leovet, för daglig rengöring. :)
 
När jag köpte min dressyrsadel, blev jag tillsagd att absolut inte använda sadeltvål med glycerin i, så det följer jag. Gillar TIB o Lippos. Även Effax combospray, smidigt,! Den är också glycerinfri. Har provat att olja in diverse saker i paraffinolja, o det blir verkligen super! Hur bra det är i längden vet jag ej...

Varför glycerinfritt? Är det klenare läder i de nya sadlarna än vad som tillverkades för 15år sedan? Mina äldsta läderhästsaker är 40+år och det enda som behövts bytas är någon söm och stigläder... jag har nog inte ens något som är nyare än 10år...
 
Varför glycerinfritt? Är det klenare läder i de nya sadlarna än vad som tillverkades för 15år sedan? Mina äldsta läderhästsaker är 40+år och det enda som behövts bytas är någon söm och stigläder... jag har nog inte ens något som är nyare än 10år...
Skillnaden med nya sadlar framförallt, är att det används kalvskinn som är känsligare.
 
Lånar tråden lite, men är det nån som testat equipes och prestiges cleaner och kan säga vad som fungerat bäst eller om det är stor skillnad?
Jag har en Jättefin prestigesadel i kalvskinn men funderade på equipes cleaner pga den praktiska flaskan med spray samt Att deras reklam sålde bättre helt enkelt. Men vill ju gärna köpa prestige pga märket på sadeln.

Jag är alltså ute efter en produkt att rengöra sadeln med efter varje ridpass.
 
Lånar tråden lite, men är det nån som testat equipes och prestiges cleaner och kan säga vad som fungerat bäst eller om det är stor skillnad?
Jag har en Jättefin prestigesadel i kalvskinn men funderade på equipes cleaner pga den praktiska flaskan med spray samt Att deras reklam sålde bättre helt enkelt. Men vill ju gärna köpa prestige pga märket på sadeln.

Jag är alltså ute efter en produkt att rengöra sadeln med efter varje ridpass.
Jag har inte testat prestiges men equipes soft care är jättebra! Jag sprayar på sadeln och putsar snabbt med en fårskinnsvante, det blir jättefint 😍
 
Använder också Equipes Soft Clean och älskar den. Den känns som en ögonmakeupborttagare mer än en lädersmörja men funkar kanonbra.
ej testat Prestiges grejer.
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
274
Senast: MCP
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 129
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp