Bästa lädervårdsprodukten?

Ektopia

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilken lädervårdprodukt (tvål/fett/olja/balsam etc.) föredrar ni? Jag har rotat igenom en massa grejor som legat undanstoppade och dessa är i behov av en hel del kärlek... Tips? :)
 
Glycerintvål och balsam med lanolin och bivax. märke är irrelevant så länge ingredientserna är bra.
 
Stübben lädertvål och Albion läderbalsam! Effax läderbalsam funkar också bra men doften på Albion får mig verkligen på fall ❤ Har mer eller mindre slutat med hästar men Stübbentvålen kommer följa mig livet ut för sko- och väskvård om inte annat 👞👢🥾👜
 
Stübben lädertvål och Albion läderbalsam! Effax läderbalsam funkar också bra men doften på Albion får mig verkligen på fall ❤ Har mer eller mindre slutat med hästar men Stübbentvålen kommer följa mig livet ut för sko- och väskvård om inte annat 👞👢🥾👜
Menar du glycerintvålen?
 
Jag använder Fiebings spray-glycerintvål eller Carr&Day&Martin Belvoir Tack Conditioner (glycerinsadeltvål) för rengöring
Utöver det använder jag Fiebings neatsfoot oil för att mjuka upp läder och Effax läderbalsam om det behöver mer fett.
(de två senare används väldigt sällan, för glycerintvålarna underhåller tillräckligt bra)
 
Som rubriken lyder, vilken lädervårdprodukt (tvål/fett/olja/balsam etc.) föredrar ni? Jag har rotat igenom en massa grejor som legat undanstoppade och dessa är i behov av en hel del kärlek... Tips? :)

Jag brukar köra flytande tvål och sadelfett från Amerigo. Ibland har det blivit Equipes motsvarande. Syperprodukter! Både tränare och sadelförsäljare har uttryckt att prylarna är i så fint skick.
 
Stubben glycerintvål och effax eller prestige eller var det passier läderfett. Lite osäker på vilken det var. Blå metallburk i alla fall. Stubbens hammanolfett är åxå bra men fruktansvärt trögt att kleta ut så det köpte jag bara en gång, aldrig mer.
 
Jag brukar köra flytande tvål och sadelfett från Amerigo. Ibland har det blivit Equipes motsvarande. Syperprodukter! Både tränare och sadelförsäljare har uttryckt att prylarna är i så fint skick.
Jag har noterat att Equipe och Amergigos produkter typ har identiska flaskor/burkar med nästan samma namn. Undrar ibland om det är samma innehåll men bara annan etikett? 😆
 
Jag har noterat att Equipe och Amergigos produkter typ har identiska flaskor/burkar med nästan samma namn. Undrar ibland om det är samma innehåll men bara annan etikett? 😆

En elev som har någon ingengörsexamen inom miljö med kunskap om olika ämnen etc sa att det var i princip samma. Och att det är saker som är bra för lädret långsiktigt typ. 😊
 
Amerigo/Equipes grejer är toppen, både läderbalsamet, oljan och soft care som är supersmidig att använda. Veredus balsam och tvål är också trevliga, men Effax är en favorit när man vill slutförsegla lädret med bivax/lanolin.
 
När jag köpte min dressyrsadel, blev jag tillsagd att absolut inte använda sadeltvål med glycerin i, så det följer jag. Gillar TIB o Lippos. Även Effax combospray, smidigt,! Den är också glycerinfri. Har provat att olja in diverse saker i paraffinolja, o det blir verkligen super! Hur bra det är i längden vet jag ej...
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
275
Senast: MCP
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 130
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp