Bästa LB programmet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej.
Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida, men ingen av programmen tilltalar mig riktigt. Dessutom har mina två största brister i programmen hetat "för samlad, hög form" och "för små volter".
Överlag har jag "problem" med att rida typ 15 m travvolter och 20 m volter i galopp. Helt enkelt för att jag aldrig gör det när jag tränar, utan brukar köra på 10 m volter i trav och 10 eller 15 m volter i galopp.
LC blev med andra ord något av en "så lätt att det blev svårt" situation för mig.
Insåg då att LB kanske skulle kunna vara någonting för mig i stället, eftersom att man rider 15 m volter i galopp och 10 m volter i trav om jag inte missminner mig?
Dessutom verkar det hända mer där än i LC (tempoväxlingar, saker kommer snabbare, mellangångarter), och det behöver de allra flesta hästar jag kan tänkas tävla (antingen för att de är lite för "på" eller för att de har för dålig bjudning och behöver aktiveras hela tiden).

Satt och tittade lite på LB programmen, för det är väl LB:0 2006, LB:1 2006, LB:2 2003 och LB:3 2007 som är de senaste va?
Min spontana tanke är lite "Vad tusan är det här?! :wtf:" om LB:0 2006, för att jag tycker det ser ut som en konstig mix av typ LC och FEIs ponnyprogram...
Annars tycker jag att de övriga tre verkar helt okej, t.om. ganska roliga.

Men så till den egentliga frågan;
Vilket LB program är bäst att debutera i? Det kommer att röra sig om antingen en klubbtävling, eller Pay&Ride/programridning.
Spontant skulle jag säga LB:2 2003, men vad säger ni som är lite mer "experter" på området? :)
 
Sv: Bästa LB programmet?

Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej.
Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida, men ingen av programmen tilltalar mig riktigt. Dessutom har mina två största brister i programmen hetat "för samlad, hög form" och "för små volter".
Överlag har jag "problem" med att rida typ 15 m travvolter och 20 m volter i galopp. Helt enkelt för att jag aldrig gör det när jag tränar, utan brukar köra på 10 m volter i trav och 10 eller 15 m volter i galopp.
LC blev med andra ord något av en "så lätt att det blev svårt" situation för mig.

Vad jag vet brukar volter bli precis så stora eller små som man rider dem :sneaky:
Och oavsett vilka program du har tänkt dig att rida på tävling bör du kunna rida på böjda spår, till bestämda punkter på banan, av alla de slag, både stora och små. Det är bara att träna, övning ger färdighet :)

Men för att svara på din fråga; så tycker jag att LB2 är bra att starta i om man vill rida på lång bana. Det är ett enkelt och straightforward program.
(Imho är LB3 det bästa av LB-programmen men de där övergångarna mellan trav och galopp är inte så enkla att rida och väldigt avslöjande.)
 
Sv: Bästa LB programmet?

Måste bara säga att man som ryttare måste kunna rida alla storlekar på volter :P Speciellt i högre klasser är det viktigt att volten blir precis lagom stor och på rätt ställe.

LB:3 är helt klart roligast! Men lite knöligare än de övriga med galopp-trav-galopp övergångarna på diagonalerna, men den utmaningen gillade jag. Tyvärr är det sällan LB:3 är med som klass på tävling.
LB:0 är roligt och annorlunda, jag gillade det programmet.
LB:1 är helt klart det TRÅKIGASTE program jag någonsin ridit. Hela programmet är jättelånga enkla linjer, och min häst tyckte det var totalt ointressant och likaså jag.
LB:2 är nog det bästa att öva in. Finns med lite överallt, lagom svårt och en bra blandning. Jag glömde alltid halten vid C.
 
Sv: Bästa LB programmet?

0an har jag aldrig ridit. 1an tycker jag är ett trevligt enkelt och bra program där man får bra möjlighet att jobba sin häst i volterna och ffa serpentinerna. Jag älskar serpentiner:D. 2an är mitt absoluta hatprogram och vinner alla tråkighetstävlingar. 3an är min favorit med samma anledning som 1an för att man har bra möjlighet att rida hästen genom programmet. 3an är dock låååångt och jag missar alltid nåt och får minuspoäng..
 
Sv: Bästa LB programmet?

Tack för alla åsikter! :)
Jo, jag vet att jag måste träna på de större volterna :p Men jag tänkte att i lätt klass ska det ju vara just lätt, så då vill jag hellre ta några där volterna är "lättare" så att säga! :)
 
Sv: Bästa LB programmet?

Tack för alla åsikter! :)
Jo, jag vet att jag måste träna på de större volterna :p Men jag tänkte att i lätt klass ska det ju vara just lätt, så då vill jag hellre ta några där volterna är "lättare" så att säga! :)

I Lätt C är volten "lätt" just för att den är så stor. Programmen följer hästens tilltänkta utbildning, som går från att bära sig och ryttaren på stor volt mot allt mindre volter. Har inget med "lätt för ryttaren att få till" att göra ;)

Just 20-metersvolten tycker jag att man verkligen måste jobba med för att förstå hur stor den är, annars blir den lätt oval - ut till väggarna kommer man alltid, men det är att förstå hur mycket av ridbanan man måste ta i anspråk annars som är det svåra.

Du får stega upp och lägga ut ett par koner tills du får in känslan! :)
 

Liknande trådar

Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
1 881
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 194
Senast: zassoo
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
75 554
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp