Bästa lösgodissorten

Vilken är din favorit sort?
Brukar den finns i butik?

Jag älskar dunderklump (snusklubba utan pinne) och viol s-märken. Brukar bara finnas på hemmakväll men på senare tid knäcker jag extra som inköpare och påfyllare i ett par butiker (farligt :laugh:).

Är nyfiken på vad andra äter för lösgodis, blir lätt att man tar in godis utifrån sina egna smakpreferenser.
Cocosprickar egentligen, men de har smakat annorlunda tycker jag i ett par år nu så jag har gått över till sockerbitar doppade i choklad och kokos. Nu har jag fått reda på att de finns som påse så jag ska se om dessa smakar som de "ska".

Sedan älskar jag kombinationen av lakrits och hallonbåtar, men bara vissa leveranser :rofl:
 
Polkagrisar! :love: Men de flesta brukar ha för hårda såna :mad: de är inte mjuka, men de kallas för det de jag gillar :d

Och godistuggummi :angel::d
 
Ja vad hände där? Jag har inte hört någon som tycker att de smakar bra. Vad var vitsen? Var det att de tog bort dåliga E-indigrienser, eller varför ändra ett vinnande koncept?
De smakar i alla fall mer E än någonsin.
Så har blir det bara laktris nu när det blir lösgodis. Pingvins salta bildäck, Filidutter och Center.
Som jag förstår så gillar britterna det nya receptet.
 
Du får köpa en konsververingsburk :D. Jag råka köpa lite ofärska lakritsfudge en gång....Slängde dme i burken och de blev som färska :up:.
Angående det där med ofärska godisar; Jag förstår inte varför lösgodis i matbutiker t.ex. alltid är så otroligt hårt! De verkar köpa in enorma mängder att ha på lager för att de ska lyckas bli så hårda och ofärska? Man tänker ju att mataffärer och dylikt borde fylla på godis och sälja mycket av det så det ska egentligen inte hinna bli "gammalt" :cautious:
Den teorin stämmer också med hur vissa godissorter varit restade i fabrikerna flera veckor/månader nu och mataffärer fortfarande säljer de :cool: (cloetta har haft otur med brand i fabrikerna förra året och sen kom den varma sommaren så många godissorter har blivit långtidsrestade)
 
Jag tycker en hel del godis är gott nät det inte är alltför färskt (det ska ju såklart inte vara gammalt).
T ex fruktnappar, dom ska vara lite hårda och sega :d. Blir så besviken när jag köper på mig såna och de är jättemjuka och geléiga :down:.
Detsamma gäller vinergum.
 
Angående det där med ofärska godisar; Jag förstår inte varför lösgodis i matbutiker t.ex. alltid är så otroligt hårt! De verkar köpa in enorma mängder att ha på lager för att de ska lyckas bli så hårda och ofärska? Man tänker ju att mataffärer och dylikt borde fylla på godis och sälja mycket av det så det ska egentligen inte hinna bli "gammalt" :cautious:
Den teorin stämmer också med hur vissa godissorter varit restade i fabrikerna flera veckor/månader nu och mataffärer fortfarande säljer de :cool: (cloetta har haft otur med brand i fabrikerna förra året och sen kom den varma sommaren så många godissorter har blivit långtidsrestade)

Hu ja, ofta det har verkat gammalt lixom. Ja men säkert så!
 
Punchpraliner 😍 och såna där syrliga snäckor eller vad dom heter.
Willys här i byn säljer ut hela lådor med 3,5 kg punchpraliner för 40 kr.
Jag som inte borde äta godis kunde ju inte låta bli att köpa på mig ett par.. :angel:
 
Angående det där med ofärska godisar; Jag förstår inte varför lösgodis i matbutiker t.ex. alltid är så otroligt hårt! De verkar köpa in enorma mängder att ha på lager för att de ska lyckas bli så hårda och ofärska? Man tänker ju att mataffärer och dylikt borde fylla på godis och sälja mycket av det så det ska egentligen inte hinna bli "gammalt" :cautious:
Den teorin stämmer också med hur vissa godissorter varit restade i fabrikerna flera veckor/månader nu och mataffärer fortfarande säljer de :cool: (cloetta har haft otur med brand i fabrikerna förra året och sen kom den varma sommaren så många godissorter har blivit långtidsrestade)

Nu kan ju jag bara tala för mig själv och hur jag gör men jag strävar efter att bara ha sorter där hela behållaren töms en gång i månaden. Tömmer och diskar minst två behållare i veckan och slänger sånt som jag ser inte håller kvalité, exempelvis godis som är fyllda men går sönder sorteras bort i behållaren. Sånt godis som är fyllt tex plopp byter jag till varianten med papper.

Fräscht godis säljer bättre. I lagret beställer jag i regel varannan vecka och det som finns förvaras obruten eller i täta burkar.
 
Nu kan ju jag bara tala för mig själv och hur jag gör men jag strävar efter att bara ha sorter där hela behållaren töms en gång i månaden. Tömmer och diskar minst två behållare i veckan och slänger sånt som jag ser inte håller kvalité, exempelvis godis som är fyllda men går sönder sorteras bort i behållaren. Sånt godis som är fyllt tex plopp byter jag till varianten med papper.

Fräscht godis säljer bättre. I lagret beställer jag i regel varannan vecka och det som finns förvaras obruten eller i täta burkar.
Tror vår rotation gör att allt lådorna går åt minst en gång i veckan, vissa sorter mer än andra såklart. Vi fyller på och byter påsar (dvs, tar ur gamla påsen, lägger i en ny tom, fyller upp så mycket som behövs och sen häller vi tillbaka det "gamla" godiset över så att det tas före det nya) minst ett par gånger i veckan (har runt 500 olika sorter så det är såklart tidskrävande). Kanske därför jag blivit bortskämd med färskt godis också. Vi beställer dessutom varje vecka, men det är delvis för att våra lager är små så nästan allt går åt. :p

När du säger tömmer behållaren, menar du att ni slänger godiset?
 
Tror vår rotation gör att allt lådorna går åt minst en gång i veckan, vissa sorter mer än andra såklart. Vi fyller på och byter påsar (dvs, tar ur gamla påsen, lägger i en ny tom, fyller upp så mycket som behövs och sen häller vi tillbaka det "gamla" godiset över så att det tas före det nya) minst ett par gånger i veckan (har runt 500 olika sorter så det är såklart tidskrävande). Kanske därför jag blivit bortskämd med färskt godis också. Vi beställer dessutom varje vecka, men det är delvis för att våra lager är små så nästan allt går åt. :p

När du säger tömmer behållaren, menar du att ni slänger godiset?


De gånger behåller diskas för att den är typ tom men samma sort ska i igen så slängs det inte. När behållaren ska tömmas o diskas för att en ny sort ska i för att det gamla inte är fräscht så slängs det - ja.

Hehe vi har inte riktigt den omsättningen på godis som ni verkar ha. Bor på glesbygden.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 626
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 069
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 210
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 072
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp