Bästa magnesiumtillskottet

Oknytt

Trådstartare
Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för att korrigera den relativa brist som uppstår.

Hon har fått Forage plus mineraler vilket har funkat perfekt för ändamålet och gjort så att jag slipper pyttsa och dutta till förbannelse då det även täckt andra mineraler som hösilaget haft brist på.

Nu pga Brexit är det lite krångel med att beställa dessa mineraler både från utlandet och från den svenska importören, och jag börjar se botten i min mineralpåse och börjar bli lätt desperat 😩

Således undrar jag om nån kan tipsa om ett magnesiumtillskott att ge tills jag får tag på Forage+ igen, som dels inte adderar mer kalcium i foderstaten och dels innehåller en hög halt magnesium per dos. Efter lite googling verkar Trikem vara bättre än Krafft och Biofarmab, eller?
 
Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för att korrigera den relativa brist som uppstår.

Hon har fått Forage plus mineraler vilket har funkat perfekt för ändamålet och gjort så att jag slipper pyttsa och dutta till förbannelse då det även täckt andra mineraler som hösilaget haft brist på.

Nu pga Brexit är det lite krångel med att beställa dessa mineraler både från utlandet och från den svenska importören, och jag börjar se botten i min mineralpåse och börjar bli lätt desperat 😩

Således undrar jag om nån kan tipsa om ett magnesiumtillskott att ge tills jag får tag på Forage+ igen, som dels inte adderar mer kalcium i foderstaten och dels innehåller en hög halt magnesium per dos. Efter lite googling verkar Trikem vara bättre än Krafft och Biofarmab, eller?
Har du kollat Minerals by Nordic o deras magnesium?
Okunnig fråga: om grovfodret enl analys innehåller överskott av magnesium, o ändå större överskott av kalcium, behöver man ändå ge extra magnesium? Trodde överskott av kalcium var ok, bara behovet av fosfor o magnesium var uppfyllt...
 
Vad jag vet anses de inorganiska magnesiumkällorna vara likvärdiga, men det har kanske ändrats? Om någon har bättre koll får ni gärna rätta mig. Om detta stämmer borde du alltså kunna ge vilket som. Jag har god erfarenhet av Trikem.

Tillägg: Minerals By Nordic ger jag inte mycket för. Obalanserade mineraler (gäller ju inte magnesiumet dock, som är ren magnesiumoxid) som är extremt dyra jämfört med vad man får. De är duktiga på att marknadsföra sig som "bättre än alla andra" men när man kollar på vad deras mineralmix faktiskt innehåller är det skräp, rent ut sagt. Tycker det är synd att folk som inte vet bättre går på deras reklam. Skulle personligen inte välja att stötta dem.
 
Har du kollat Minerals by Nordic o deras magnesium?
Okunnig fråga: om grovfodret enl analys innehåller överskott av magnesium, o ändå större överskott av kalcium, behöver man ändå ge extra magnesium? Trodde överskott av kalcium var ok, bara behovet av fosfor o magnesium var uppfyllt...

Det är kvoterna som är det viktiga. Märker väldigt stor skillnad om kvoten Ca:Mg är kring 2-2.5 jmf med om den är högre. "På pappret" täcks alla makromineraler av enbart grovfodret även om Ca:P kvoten är 2.7 och Ca:Mg är 3.5. Ger jag mineraler med kalcium (typ ALLA svenska mineraler på marknaden) sticker kalciumet iväg och fosfor och magnesium hamnar lik förbannat i obalans och hästen blir märkbart knäpp. Forageplus har således verkligen varit helt perfekt match för vårt hö- även när det kommer till mikromineralerna.
 
Vad jag vet anses de inorganiska magnesiumkällorna vara likvärdiga, men det har kanske ändrats? Om någon har bättre koll får ni gärna rätta mig. Om detta stämmer borde du alltså kunna ge vilket som. Jag har god erfarenhet av Trikem.

Tillägg: Minerals By Nordic ger jag inte mycket för. Obalanserade mineraler (gäller ju inte magnesiumet dock, som är ren magnesiumoxid) som är extremt dyra jämfört med vad man får. De är duktiga på att marknadsföra sig som "bättre än alla andra" men när man kollar på vad deras mineralmix faktiskt innehåller är det skräp, rent ut sagt. Tycker det är synd att folk som inte vet bättre går på deras reklam. Skulle personligen inte välja att stötta dem.

Nä, håller med. Kikade på deras mineral blandning Activ lite snabbt- fick skrämselhicka 😳
 
Det är kvoterna som är det viktiga. Märker väldigt stor skillnad om kvoten Ca:Mg är kring 2-2.5 jmf med om den är högre. "På pappret" täcks alla makromineraler av enbart grovfodret även om Ca:P kvoten är 2.7 och Ca:Mg är 3.5. Ger jag mineraler med kalcium (typ ALLA svenska mineraler på marknaden) sticker kalciumet iväg och fosfor och magnesium hamnar lik förbannat i obalans och hästen blir märkbart knäpp. Forageplus har således verkligen varit helt perfekt match för vårt hö- även när det kommer till mikromineralerna.
På vilket sätt märker du skillnad? Nyfiken 😊
Visste inte ens att man ska ha koll på den kvoten, lyckades inte googla fram ngt heller..
 
På vilket sätt märker du skillnad? Nyfiken 😊
Visste inte ens att man ska ha koll på den kvoten, lyckades inte googla fram ngt heller..

Ger jag henne bara hö (kvot 3.5 Ca:Mg) eller typ vanliga mineraler från Krafft (miner vit då, men de innehåller ändå lite kalcium och inte nog med magnesium, kvot kring 3) så blir hon uppvarvad/stressad, tittig och faktiskt rätt dryg av sig. Några dagar på F+ så är det som en helt annan häst 🤷🏼‍♀️😳 Jag har provat flera gånger (typ 3-4 nu) att ta bort dem och inte ge nåt alls/ge tex miner vit men hon blir superhispig på nån vecka. Först fattade jag verkligen inte alls vad som var tokigt utan trodde hon reagerade på nåt i själva mineralerna eller höet men efter att ha läst in mig lite mer på mineralkvoterna så är min bästa gissning just att det höga kalciumet orsakar en relativ brist på magnesium. Mineralbalanser är ju en riktig djungel och de interagerar på rätt så komplicerade sätt med varandra.

Det går att hitta information om rekommenderade kvoter lite varstans, även från pålitliga, seriösa källor, dvs inte bara företag av diverse tillskott som såklart vill kränga produkter 😅 Men tror tex Trikem eller om det var Biopharmab (eller båda) anger rekommenderad kvot på 2.5 mellan Ca och Mg.
 
Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för att korrigera den relativa brist som uppstår.

Hon har fått Forage plus mineraler vilket har funkat perfekt för ändamålet och gjort så att jag slipper pyttsa och dutta till förbannelse då det även täckt andra mineraler som hösilaget haft brist på.

Nu pga Brexit är det lite krångel med att beställa dessa mineraler både från utlandet och från den svenska importören, och jag börjar se botten i min mineralpåse och börjar bli lätt desperat 😩

Således undrar jag om nån kan tipsa om ett magnesiumtillskott att ge tills jag får tag på Forage+ igen, som dels inte adderar mer kalcium i foderstaten och dels innehåller en hög halt magnesium per dos. Efter lite googling verkar Trikem vara bättre än Krafft och Biofarmab, eller?
Ang mineraler så har du annars kollat på Vitafor avel? Vet att analysen till just avel kan vara svår att hitta så har tagit bild.
20180321_200927.png

Ang magnesium så Havens magnesium är väl annars hyfsat koncentrerat. Brukar köpa 5 kg hink.
 
Ang mineraler så har du annars kollat på Vitafor avel? Vet att analysen till just avel kan vara svår att hitta så har tagit bild.
Visa bifogad fil 65445
Ang magnesium så Havens magnesium är väl annars hyfsat koncentrerat. Brukar köpa 5 kg hink.
Järn, mangan och kalcium är inte något jag vill ha extra utav då höet redan har väldigt stor mängd av detta.

Ska kika på Havens 😊
 
Järn, mangan och kalcium är inte något jag vill ha extra utav då höet redan har väldigt stor mängd av detta.

Ska kika på Havens 😊
Nä det vore ju optimalt att slippa men när jag har räknat foderstat med Vitafor Avel så har det faktiskt blivit helt ok värden. Det är så pass mycket mer zink än järn och mangan så det har faktiskt blivit ganska nära 3-3-3-1 i kvoter. Men jag har ju iof aldrig haft silage med mer järn/mangan än runt 70 mg/kg foder.

Kvoten ca/p är ju 1 så du tillför ju fortfarande mer fosfor än kalcium.
 
@Oknytt Ex på hur kvoterna blev när jag räknade senast. Baserat på två olika silage då det ena hade dåligt med protein så köpte ett annat för extrafodring.
20210301_065415.jpg
 
@Oknytt Ex på hur kvoterna blev när jag räknade senast. Baserat på två olika silage då det ena hade dåligt med protein så köpte ett annat för extrafodring.Visa bifogad fil 65450

Jag kommer upp i 1100 mg mangan, 730 mg järn och 40 i koppar och 400 i zink på dagliga högivan 😑 Och med tanke på att järn och mangan påverkar upptag av just koppar och zink är höet egentligen katastrof och jag måste kompensera med väldigt stora mängder zink och koppar (och magnesium pga det höga kalciumet då). Önskar nästan att jag aldrig sett analysen på micromineralerna. Ignorance is bliss 🙈
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp