Bästa mobiltelefon för synskadad?

Rie

Trådstartare
En vän har på kort tid blivit nästan helt blind och den supermarta fina mobilen fungerar inte till en nybliven synskadad som måste känna sig för.
Har ni några tips på lätthanterad mobil, men gärna med en del fiffiga funktioner om de kan användas.
Typ ringa Iris.
 
En vän har på kort tid blivit nästan helt blind och den supermarta fina mobilen fungerar inte till en nybliven synskadad som måste känna sig för.
Har ni några tips på lätthanterad mobil, men gärna med en del fiffiga funktioner om de kan användas.
Typ ringa Iris.

Fortsätt med Iphone - den har voiceover så du kan exempelvis be den ringa upp X, eller skicka meddelande till Y. Iphone har även syntolkning, bildbeskrivning, och möjlighet att få ljudfeedback när du skriver.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3e2e415f/ios

https://support.apple.com/sv-se/HT205796

Iris hjälpmedel har en mobiltelefon som heter Doro som har kännbara knappar och sådär, men om din vän är van vid sin iphone är det högst troligt lättare för hen att börja arbeta med hjälpmedlen som redan finns i den, än att köpa en ny telefon.

Kontakta Synskadades riksförbund, de flesta distrikt har workshops om digitala hjälpmedel som det går att anmäla sig till.
 
En vän har på kort tid blivit nästan helt blind och den supermarta fina mobilen fungerar inte till en nybliven synskadad som måste känna sig för.
Har ni några tips på lätthanterad mobil, men gärna med en del fiffiga funktioner om de kan användas.
Typ ringa Iris.

Jag håller med @Lager.
Syncentralen (och motsvarande) brukar rekommendera iPhone med voice over.
 
Fortsätt med Iphone - den har voiceover så du kan exempelvis be den ringa upp X, eller skicka meddelande till Y. Iphone har även syntolkning, bildbeskrivning, och möjlighet att få ljudfeedback när du skriver.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3e2e415f/ios

https://support.apple.com/sv-se/HT205796

Iris hjälpmedel har en mobiltelefon som heter Doro som har kännbara knappar och sådär, men om din vän är van vid sin iphone är det högst troligt lättare för hen att börja arbeta med hjälpmedlen som redan finns i den, än att köpa en ny telefon.

Kontakta Synskadades riksförbund, de flesta distrikt har workshops om digitala hjälpmedel som det går att anmäla sig till.
Jag vet faktiskt inte vilken mobiltelefon hen har, men det får kollas upp.
 
Jag vet faktiskt inte vilken mobiltelefon hen har, men det får kollas upp.

Alla blinda i min närhet använder smartphones. De som köper ex Doro är äldre som har svårigheter med finmotoriken i händerna eller är väldigt teknikovana.
 
Instämmer med övriga, min mamma är i princip blind men klarar sig mycket bra med mobilen tack vare voiceovern och Siri. Och det utifrån att inte haft någon iPhone-vana sedan innan.

Hon var nöjd med de kurser som anordnats också - jag lite mindre nöjd för att de sjabblade bort sig och gjorde total återställning på telefonen utan att ha dubbelkollat att alla nödvändiga uppgifter fanns… meeeen i övrigt bra :D
 
En vän har på kort tid blivit nästan helt blind och den supermarta fina mobilen fungerar inte till en nybliven synskadad som måste känna sig för.
Har ni några tips på lätthanterad mobil, men gärna med en del fiffiga funktioner om de kan användas.
Typ ringa Iris.
En vän till mig har en grav synskada. Han fick via någonting en special tele. Tror det var samsung, men i svartvitt. Kolla upp det för det finns anpassade telefoner.
 
Mobilen är tydligen så gammal att det inte finns typ Siri i den. Vet inte märket. Ägaren ointresserad av telefoner.
Synd nu i alla fall, hade förenklat med modernare telefon.
 
Det finns flera föreningar och likande för synskadade, många som kan hjälpa till på olika sätt. Med just telefoner tror jag att det går att få någon typ av voice over även till icke-iphone? Kolla med SRF.
 
Det finns flera föreningar och likande för synskadade, många som kan hjälpa till på olika sätt. Med just telefoner tror jag att det går att få någon typ av voice over även till icke-iphone? Kolla med SRF.
Jag har för mig det finns till min samsung också. Har för mig jag sett det när jag rotat bland inställningarna. Så jag tror absolut inte man måste ha iphone numera. Om man inte av någon konstig anledning vill förstås :D
 
Nu har jag förvisso en relativt ny androidtelefon (Samsung) på den heter det TalkBack för funktionen att använda med röststyrning om man inte ser!
 
Min Samsung med Bixby gör allt möjligt. Ringer, messar, sätter igång apparater (typ tv, justerar ljudet, byter kanal, öppnar Netflix mm) hemma osv med röststyrning.
 
Min Samsung med Bixby gör allt möjligt. Ringer, messar, sätter igång apparater (typ tv, justerar ljudet, byter kanal, öppnar Netflix mm) hemma osv med röststyrning.
Oj kan den så mycket. Jag har aldrig varit in på den i min några år gamla S9.......
Det fanns ingen svensk bruksanvisning på det då jag köpte mobilen så jag brudde mig inte då och ...tja...det blev inget mer.

Kanske jag ska kolla lite på det i alla fall - jag har ju synen kvar.
Till skillnad mot den jag startade tråden för.
 
Oj kan den så mycket. Jag har aldrig varit in på den i min några år gamla S9.......
Det fanns ingen svensk bruksanvisning på det då jag köpte mobilen så jag brudde mig inte då och ...tja...det blev inget mer.

Kanske jag ska kolla lite på det i alla fall - jag har ju synen kvar.
Till skillnad mot den jag startade tråden för.
Jag har s10. Jo sen gör nog det mesta. Berättar roliga historier om man har tråkigt och jag som älskar att googla fakta kan ropa åt Bixby (trots att telefonens knapplås är på) och fråga typ vilket är det snabbaste djuret eller så, och Bixby googlar och berättar vad hon hittat. Eller öppnar appar eller karta med adress.

Jag pratar engelska, vet inte om hon kan svenska.
 
Jag har s10. Jo sen gör nog det mesta. Berättar roliga historier om man har tråkigt och jag som älskar att googla fakta kan ropa åt Bixby (trots att telefonens knapplås är på) och fråga typ vilket är det snabbaste djuret eller så, och Bixby googlar och berättar vad hon hittat. Eller öppnar appar eller karta med adress.

Jag pratar engelska, vet inte om hon kan svenska.
Men så coolt! Jag har ju samsung galaxy s10 med bixby. Man kanske skulle testa? Är det krångligt?
 
Men så coolt! Jag har ju samsung galaxy s10 med bixby. Man kanske skulle testa? Är det krångligt?
Nejdå! Hur enkelt som helst.

Jag älskar att kunna ringa utan att röra telefonen, eller att med kladdiga händer kunna hojta åt Bixby att lägga igång timer, eller ropa where the f are you då jag inte hittar telefonen 😂
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 395
Senast: Amha
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
419
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 454
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp