Bästa modell av stigbyglar?

Plantan

Trådstartare
Hallå!

Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta på sig ett par nya säkerhetsstigbyglar. Har inte följt med i utvecklingen av alla moderna varianter och det finns ju m a s s o r av olika modeller som ska vara så säkra och ge stabilitet för skänkeln och magnetiska så man inte tappar dem och sneda och böjbara och färgglada och vinklade så det är lättare att fiska upp ifall man nu tappar den och utfällbara och självutlösande med inbyggd fallskärm typ... och icke att förglömma; stigbygelkrokar och stigläder med blingbling!

Vilka tycker du är bäst, säkrast mest prisvärda och funktionella? För och nackdelar? Det finns ju en del begagnat-annonser och då undrar jag ju varför man säljer dem när de har använt dem "bara lite"? Var de inte så himla bra fast de kostade mellan 1000 och 2500 kr?

Jag rider stor häst, i lugnt tempo, mest i skogen, på platta marken, skuttar möjligen över en stock (liten pinne) på backen eller ett lågt kryss i paddocken... Eller, snarare ett "V" kanske. Typ inte högt alls. Och väldigt sällan. Inga supergrejor behövs ifall jag skulle hamna på hopptävling där det blir ett väldigt tryck i stigbyglarna. För hopptävling kommer inte att ske. Nånsin. Men, stigbyglarna ska funka om det kommer en björn och hästen kastar av mig och jag vill komma lös och springa fortare iväg från björnen än vad hästen gör. Vill då i n t e bli släpad bakom som nån slags hängmörad matsäck till björnen. Tant är jag dessutom. Rätt tjock. Aptitlig, kanske. Man kan ju ana lite tårta i mungipan...

Vad verkar lämpligast för mig och min sorts ridning?
Tips, råd och kloka ord mottages tacksamt!

:)
Plantan
 
För mig finns bara en stigbygel och det är Sprengers bow balance. Jag har provat en mängd olika genom åren men de här är de bästa jag har haft. De är dyra men värda sitt pris. Jag hade en flexkopia (minns inte om det var mark todds kanske?) innan jag köpte bow balance men de var inte i närheten så bra.

Om du är rädd att släpas efter vid ett fall så är det bästa att skaffa barnes buckle. Då minimerar du den risken. Oavsett vad man har för stigbygel så kan man fastna även om risken självklart är större eller mindre beroende på vad för stigbygel man har men med barnes buckle ökar man verkligen säkerheten och risken att bli släpad minskar.
 
Man kan i princip fastna i vilken stigbygel som helst om oturen är framme.

Se till att ha rätt storlek på stigbygel så att det blir svårare för foten att komma igenom. Jag har små fötter och rider i juniorstigbyglar.
 
Hallå!

Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta på sig ett par nya säkerhetsstigbyglar. Har inte följt med i utvecklingen av alla moderna varianter och det finns ju m a s s o r av olika modeller som ska vara så säkra och ge stabilitet för skänkeln och magnetiska så man inte tappar dem och sneda och böjbara och färgglada och vinklade så det är lättare att fiska upp ifall man nu tappar den och utfällbara och självutlösande med inbyggd fallskärm typ... och icke att förglömma; stigbygelkrokar och stigläder med blingbling!

Vilka tycker du är bäst, säkrast mest prisvärda och funktionella? För och nackdelar? Det finns ju en del begagnat-annonser och då undrar jag ju varför man säljer dem när de har använt dem "bara lite"? Var de inte så himla bra fast de kostade mellan 1000 och 2500 kr?

Jag rider stor häst, i lugnt tempo, mest i skogen, på platta marken, skuttar möjligen över en stock (liten pinne) på backen eller ett lågt kryss i paddocken... Eller, snarare ett "V" kanske. Typ inte högt alls. Och väldigt sällan. Inga supergrejor behövs ifall jag skulle hamna på hopptävling där det blir ett väldigt tryck i stigbyglarna. För hopptävling kommer inte att ske. Nånsin. Men, stigbyglarna ska funka om det kommer en björn och hästen kastar av mig och jag vill komma lös och springa fortare iväg från björnen än vad hästen gör. Vill då i n t e bli släpad bakom som nån slags hängmörad matsäck till björnen. Tant är jag dessutom. Rätt tjock. Aptitlig, kanske. Man kan ju ana lite tårta i mungipan...

Vad verkar lämpligast för mig och min sorts ridning?
Tips, råd och kloka ord mottages tacksamt!

:)
Plantan
Vanliga säkerhets med gummiband? Inte bekvämast men i mina ögon säkert! Och billigt!
 
Stigbygel med korg borde nog vara av den säkraste modellen. Dom jag har kommer foten inte längre in än "normlalläge". Viktigt oxå är som någon nämnt att man har rätt storlek, oavsett typ av stigbygel. En sak till att tänka på är att fälla ner stigbygelkrämpan så att stiglädret kan glida ur om man ändå skulle fastna.
 
Tack för alla svar!

Den jag såg fastnade genom att foten låstes fast med tån i överkant och sulan mot plattan. Foten gick alltså inte genom stigbygeln utan foten kom snett uppåt, hästen fick spader och sprang runt i cirklar. Som tur var hände det i paddock. Tänk om det hänt på uteritt och hästen stuckit efter vägen. Den fick fångas in för att kunna få lös ryttaren som satt fast som i en rävsax.

Jag var mest inne på att köpa en som har typ gångjärn. Både korg och gummiband har samma ovandel som en vanlig stigbygel och det är den fasta delen på stigbygeln jag inte vill ha.
 
Kolla på t.ex. FlexRide. Det är flexande distansstgbyglar med korg så foten ej kan glida igenom. Jag tycker att dom är fantastiska att rida med och har svårt att rida i "vanliga" nuförtiden.
 
struntar i säkerhetsstigbyglar, en bra ridsko och rätt storlek på stigbygeln duger för mig :p.

tycker bäst om ledade stigbyglar, gärna med bred platta.
sprenger och soft up är väldigt bekväma att rida med. men pga priset så nöjer jag mig med vanliga billiga ledade.
 
Hallå!

Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta på sig ett par nya säkerhetsstigbyglar. Har inte följt med i utvecklingen av alla moderna varianter och det finns ju m a s s o r av olika modeller som ska vara så säkra och ge stabilitet för skänkeln och magnetiska så man inte tappar dem och sneda och böjbara och färgglada och vinklade så det är lättare att fiska upp ifall man nu tappar den och utfällbara och självutlösande med inbyggd fallskärm typ... och icke att förglömma; stigbygelkrokar och stigläder med blingbling!

Vilka tycker du är bäst, säkrast mest prisvärda och funktionella? För och nackdelar? Det finns ju en del begagnat-annonser och då undrar jag ju varför man säljer dem när de har använt dem "bara lite"? Var de inte så himla bra fast de kostade mellan 1000 och 2500 kr?

Jag rider stor häst, i lugnt tempo, mest i skogen, på platta marken, skuttar möjligen över en stock (liten pinne) på backen eller ett lågt kryss i paddocken... Eller, snarare ett "V" kanske. Typ inte högt alls. Och väldigt sällan. Inga supergrejor behövs ifall jag skulle hamna på hopptävling där det blir ett väldigt tryck i stigbyglarna. För hopptävling kommer inte att ske. Nånsin. Men, stigbyglarna ska funka om det kommer en björn och hästen kastar av mig och jag vill komma lös och springa fortare iväg från björnen än vad hästen gör. Vill då i n t e bli släpad bakom som nån slags hängmörad matsäck till björnen. Tant är jag dessutom. Rätt tjock. Aptitlig, kanske. Man kan ju ana lite tårta i mungipan...

Vad verkar lämpligast för mig och min sorts ridning?
Tips, råd och kloka ord mottages tacksamt!

:)
Plantan


Jag gillar Quick out (osäker på savningen) Där löser fotplattan och ytter sidan ut. Har fastnat med ett skosnöre i vanlig säkerhetsstigbygel med gummiband och vad hållbara sko snören kan vara.. Quick out har inte löst ut någon gång när de inte skall för mig. Så dom funkar bra. De löste ut när jag ramlade av. Enda nackdelen att man får smörja dom lite någon gång i bland annars knarrar dom.
Där en djungel nu med stigbygel modeller och färger o inte att glömma bling:)
Mvh
Pudlan
 
Har någon här fastnat i en stigbygel?!

Jag puffar upp den här tråden, för jag funderar på att byta stigbyglar. Vill höra vad ni har och rekommenderar och varför ni tycker de är bra. Nya modeller har kommit sen sist! Vill inte ha korgar ed för att foten inte ska åka igenom stigbygeln. Söker en sort man inte fastnar i för att foten vinklas och kläms fast. Rider ofta i skor med stålhätta och de är inte så böjbara så de glider ur stigbygeln om man ramlar av utan kan fastna, även om stigbygeln inte är för liten.
Tips, råd, erfarenheter och kloka tankar önskas!
 
Jag ville också börja rida med säkerhetsstigbyglar efter att ha hört talas om flera fall där ryttare fastnat. Jag har i flera år ridit med ledade stigbyglar p.g.a. onda knän och anklar, så helst ville jag ha ett par som kunde ge lite svikt. Jag köpte för ett par månader sedan Acavallo Arena, och jag tycker jättemycket om dem! "Skänklarna"/sidorna på stigbygeln är fästa lite längre fram på fotplattan, vilket gör att det ändå är lätt att få ett bra nedtramp och sviktkänsla. De öppnar sig utåt om man skulle fastna, stigbygelsidan öppnas nedifrån och inte uppifrån som på vissa andra modeller. Jag upplever dem som rymliga i alla riktningar, borde passa bra även med grövre skor. Ett annat plus är det fantastiska greppet på själva plattan, som ett rivjärn nästan! Så även med ordentligt smutsiga skor är greppet bra. Priset ligger på ca 1300-1600kr vad jag kunnat se. :)
 
Jag har ett par klassiska med gummisnodd på hoppsadeln och Acavallo Arena till dressyrsadeln. Gillar acavallostigbyglarna, bra känsla och känns säkra!

Moderna säkerhetsstigbyglar är svindyra. Acavallo arena är bland de billigare, kostar ”bara” 1600 kr i ordinariepris.
 
Jag kör också klassiska, med ett par stigbyglar med gummisnodd och ett par med tåkappa.

Hade jag haft en hel del pengar över (vilket aldrig kommer hända :p ) så tycker jag dock att Ophena verkar ha ett intressant koncept - yttersidan på stigbygeln saknas helt och man har istället en magnetisk sula i skon så stigbygeln är stilla när man rider.
 
Jag fastnade i ett par australiensiska stigbyglar när jag och min häst gick omkull på hal is. Som tur e va min häst snäll och stod still tills jag dragit ur hela stiglädret från sadeln, foten fick jag inte ur stigbygeln förrän jag hade tagit av mig stövel ..

På min hoppsadel har jag precis satt på acavallos arena och är väldigt nöjd än så länge. Bra fäste, känns stabila och bra pris!
På dressyrsadeln har jag sedan 6 år tillbaka ett par footsaver. Har gillat dem mycket men de gnisslar i den fjädrande biten. Kanske går att smörja..
 
Jag har ophenas magnetiska.
Kommer aldrig vilja ha annat. Kan inte se att säkrare modell finns på marknaden. Snälla mot knäna också (har artros, hade sprenger innan).
Jag har funderat på Sprenger med, då de verkar vara flexibla och sköna att rida i. Osäker dock på hur säkra de är. Varför bytte du ut dem?
 
Men sprengers är väl mjuka och kan flexa framåt/bakåt och då borde ju foten också kunna glida ur om man fastnar? Jag har Tech Stirrups, de öppnar också i sidan men köpte dem egentligen mest för det i kombination med det fantastiskt bra greppet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp