bästa multihemmagym

vinkelina

Trådstartare
Heter de så? En maskin där man i princip kan träna hela kroppen hemma i alla fall

Försöker hitta på lösningar till hur jag skall träna upp kroppen efter 5 graviditeter på 5 år (två missfall dock) Måste vara nått enkelt så att jag faktist kan göra det. Köpa gymkort tror jag inte kommer funka då jag har 20 min till närmaste gym, bor på fel sida av stan tydligen och då mannen jobbar oregelbundet är det svårt att komma iväg har jag märkt. Känns då lättare att man kan smyga iväg 30 min på kvällen när barnen somnat

Då jag är extremt överrörlig så funkar det inte med vikter för jag får inte "stopp" på mina rörelser. Tanken är att bygga upp muskelstyrka, kondition får jag genom promenader.

Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.
 
Heter de så? En maskin där man i princip kan träna hela kroppen hemma i alla fall

Försöker hitta på lösningar till hur jag skall träna upp kroppen efter 5 graviditeter på 5 år (två missfall dock) Måste vara nått enkelt så att jag faktist kan göra det. Köpa gymkort tror jag inte kommer funka då jag har 20 min till närmaste gym, bor på fel sida av stan tydligen och då mannen jobbar oregelbundet är det svårt att komma iväg har jag märkt. Känns då lättare att man kan smyga iväg 30 min på kvällen när barnen somnat

Då jag är extremt överrörlig så funkar det inte med vikter för jag får inte "stopp" på mina rörelser. Tanken är att bygga upp muskelstyrka, kondition får jag genom promenader.

Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.
Jag har en TRX, superbra!!! Man använder kroppen som vikt, och kan anpassa övningarna efter hur stark man är.
 
Jag har en TRX, superbra!!! Man använder kroppen som vikt, och kan anpassa övningarna efter hur stark man är.

Kollade, men tyvärr är det nog inget som passar mig, riskerar nog att få nått ur led (jepp, händer lite för ofta) med en sådan
 
Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.
Jag har ett multigym hemma av märket Abilica.
Först försökte jag tänka ut vilka typer av övningar som jag ville kunna göra, jag har t.ex opererade axlar som jag fått träningsprogram av sjukgymnasten till, och dom övningarna ville jag kunna göra. Sen kollade jag på de testresultat som fanns och allmänna råd om hemmagym och i den prisklass jag var villig att ge.
Sen köpte jag ett.

Jag tror att man gör sig själv en tjänst att se på sina egna unika behov innan man bestämmer sig, det är så lätt att få råd av andra där deras behov = den bästa lösningen.
T.ex det du tog upp där med kritiken att dom "bara" har en kapacitet på 100 kg. För mig räcker det långt! Jag gymmar för att stärka kroppen, inte för att bli en muskel-knutte ;)
 
Heter de så? En maskin där man i princip kan träna hela kroppen hemma i alla fall

Försöker hitta på lösningar till hur jag skall träna upp kroppen efter 5 graviditeter på 5 år (två missfall dock) Måste vara nått enkelt så att jag faktist kan göra det. Köpa gymkort tror jag inte kommer funka då jag har 20 min till närmaste gym, bor på fel sida av stan tydligen och då mannen jobbar oregelbundet är det svårt att komma iväg har jag märkt. Känns då lättare att man kan smyga iväg 30 min på kvällen när barnen somnat

Då jag är extremt överrörlig så funkar det inte med vikter för jag får inte "stopp" på mina rörelser. Tanken är att bygga upp muskelstyrka, kondition får jag genom promenader.

Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.
Fysiorullen 😍😍😍
Hjälper mig som extremt överrörlig att få styrka i rygg, bål och bäcken
 
Heter de så? En maskin där man i princip kan träna hela kroppen hemma i alla fall

Försöker hitta på lösningar till hur jag skall träna upp kroppen efter 5 graviditeter på 5 år (två missfall dock) Måste vara nått enkelt så att jag faktist kan göra det. Köpa gymkort tror jag inte kommer funka då jag har 20 min till närmaste gym, bor på fel sida av stan tydligen och då mannen jobbar oregelbundet är det svårt att komma iväg har jag märkt. Känns då lättare att man kan smyga iväg 30 min på kvällen när barnen somnat

Då jag är extremt överrörlig så funkar det inte med vikter för jag får inte "stopp" på mina rörelser. Tanken är att bygga upp muskelstyrka, kondition får jag genom promenader.

Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.
Måste du använda någon maskin då? Jag tror du kommer bli mkt mer allsidigt och användbart stark om du börjar träna med bara din egen kropp som vikt. Det finns mängders av träningsvideos på YouTube anpassade efter alla nivåer. Det finns tex Tabata-videos för barn som jag tycker är väldigt roliga att köra tillsammans med dottern. De är på en lagom lätt nivå. Det enda du behöver då är en hyfsat tjock matta. Sök på ”hemmaträning nybörjare” ”work out” och ”tabata” så får du upp mga bra förslag.

Ett annat tips är att börja med MammaMage-appen innan du går vidare på annan träning.
 
I mitt förra livskapitel fanns möjlighet att ha ett dedikerat och rätt rymligt gymrum hemma, med bl a ett traditionellt multigym av den här typen. Inte det fabrikatet men exakt samma produkt - de säljs under en handfull olika namn och finns ofta på Blocket för 1500-2000 kr. Jag var mycket nöjd med det, på minussidan var väl egentligen bara att det är litet skrymmande och rätt tungt att flytta. Vajrarna knirkade litet i sina trissor och taljor först men litet silikonspray på vajrarnas plasthölje eliminerade det helt.
b1dc5d151e3e5672fe4a91eadd4de9f156.jpg

Jag hade multigymmet, en stabil rak bänk, hantlar (inkl rätt tunga), en ryggextensionsbänk, en lång boxsäck, en roddmaskin och en motionscykel. Men med handen på hjärtat hade jag nog kunnat nå en stor del av syftet med bara den raka bänken, hantlarna och roddmaskinen.
 
Med tanke på överrörligheten hade jag skrotat tanken på gymmaskin. Ytterrörelserna är så många att det ofta inte ger oss med sådana problem så mycket positivt och ska du ha maskiner att träna på så ska det vara en sjukgymnast med stor erfarenhet av överrörlighet som ger dig övningar.

Jag hade (och gör själv) satsat på rakriktning i alla rörelser, medvetenhet om hur du rör din kropp, vilka muskler du använder och spänna musklerna enligt klockan när du går, står, sitter i soffan eller vad som helst. Klockan är en övning som är enormt effektiv (men som kan låta löjlig) som går ut på att tänka sig en klocka där man spänner musklerna mellan 9-12, 12-3, 3-6 och 6-9 växelvis i några sekunder i taget runt runt. Det brukar vara enklast att börja med magen med naveln som centrum men den kan användas överallt på kroppen och det utan ytterlägen, utrustning eller förberedelser. Börja försiktigt och kör inte mer än någon minut i taget för träningsvärken även hos vältränade blir enorm om man gör rätt trots att det känns som en minimal ansträngning. Promenader på olika underlag och terräng är mycket effektivt men se till att du verkligen rör igenom höfterna och inte bara rör benen. Rumpan ska lyfta sig när steget går bakåt. Backar, både uppför och nedför är lika bra träning för oss som för alla andra däggdjur men man ska såklart börja försiktigt och aldrig mer än vad man faktiskt orkar eftersom det är när musklerna blir trötta som de inte orkar hålla ihop lederna.

Gå ut lugnt, undvik träningsvärk och gör dagligen så är chansen till en välfungerande stark kropp som bäst.
 
Får du inte alls skruva i väggen? Följde ju med dörrfäste annars :)
Blev också sugen...

@Monkie hur fästs den i dörren och känns det stabilt?
Får å får, har ingen plats på väggarna och sen måste jag troligen återställa den dagen jag flyttar ut, vilket jag inte är så bra på, får då anlita någon som kan hjälpa mig.

Dörrfäste låter helt klart mer intressant, dock har ja bara en dörr och den leder in till toan. 🙈 😅
 
Hade struntat i maskin. En yogamatta, en pilatesboll och ev någon lätt, lös vikt kommer du jättelångt med. Din egen kropp som tyngd duger väl och kan förstärkas vid vissa övningar med den lösa vikten (på sådana övningar där du inte riskerar att dra något ur led). Ladda hem någon app med övningar och sätt ihop ett eget program eller följ ett pass på youtube!
 
Heter de så? En maskin där man i princip kan träna hela kroppen hemma i alla fall

Försöker hitta på lösningar till hur jag skall träna upp kroppen efter 5 graviditeter på 5 år (två missfall dock) Måste vara nått enkelt så att jag faktist kan göra det. Köpa gymkort tror jag inte kommer funka då jag har 20 min till närmaste gym, bor på fel sida av stan tydligen och då mannen jobbar oregelbundet är det svårt att komma iväg har jag märkt. Känns då lättare att man kan smyga iväg 30 min på kvällen när barnen somnat

Då jag är extremt överrörlig så funkar det inte med vikter för jag får inte "stopp" på mina rörelser. Tanken är att bygga upp muskelstyrka, kondition får jag genom promenader.

Hört att många kritiserar hemmagymmen för att de "bara" har en kapacitet på 100 kg, men jag måste börja från noll så just de känns inte som ett problem. Vi har ett ombyggd garage som bara används som skräprum så utrymme finns. Vad finns det man borde tänka på. Jag är extremt svag i rygg och bål så åtminstone det behöver det finnas möjlighet att träna. Sedan armar och ben behöver nog också mer muskelstyrka så att man orkar i vardagen.

Jag hade börjat med en matta och några enkla övningar utan redskap. Jägarvila, situps, armhävningar är ju några enkla saker. På nätet finns massor av olika övningar att känna sig igenom - där kan du hitta vad som fungerar. På sikt kan du komplettera med vikter eller annat som du känner hade behövts när du kommit en bit på vägen.

 
Får å får, har ingen plats på väggarna och sen måste jag troligen återställa den dagen jag flyttar ut, vilket jag inte är så bra på, får då anlita någon som kan hjälpa mig.

Dörrfäste låter helt klart mer intressant, dock har ja bara en dörr och den leder in till toan. 🙈 😅
Ytterdörr eller toadörr går bra!
 
Ytterdörren går bort här då det är riktigt trångt i hallen, sen går det en trappa direkt efter den. Ska helt klart undersöka vidare. :)

Man hänger den över dörren och stänger den, på ena sidan hänger ”dörrstoppen” och på andra handtagen, väldigt simpelt!

Viktiga är att själva handtagen hänger på den sidan där gångjärnen inte är för att inte påfresta dörrhängningen mer än nödvändigt - du vill inte få med dig hela dörren när du hänger där :angel:
 
Man hänger den över dörren och stänger den, på ena sidan hänger ”dörrstoppen” och på andra handtagen, väldigt simpelt!

Viktiga är att själva handtagen hänger på den sidan där gångjärnen inte är för att inte påfresta dörrhängningen mer än nödvändigt - du vill inte få med dig hela dörren när du hänger där :angel:
Hur menar du med den sidan gångjärnen inte är på? Menar du vilket håll dörren öppnas åt eller? Hänger inte riktigt med där. :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
638
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp