Bästa pannlampan?

Fick en moonlight mountain gear förra året av min man. Har haft Petzl och likande innan men denna lampan visade en helt ny dimension av ljus! Sååå nöjd måste jag säga!
 
Har denna från Led lenser: https://www.clasohlson.com/se/Pannlampa-LED-Lenser-H14R.2/36-5871

Älskar! Sitter bra på hjälmen och utan hjälm. Laddar snabbt och smidigt. Den blinkar till när den är tänd för att indikera att det håller på att ta slut. Om den gör det i början på en normal ridtur räcker batteriet resten av turen, men man kan också dra ner effekten lite för säkerhets skull.

Ljuset går att justera i två lägen samt långt och smalt eller brett och kort. Det långa och smala läget är perfekt för att spana efter läskigheter inne i skogen om man hör nåt konstigt ljud... Det starka läget lyser upp nästan som dagsljus. Man kan slå på rött ljus bakåt också vilket jag tycker är toppen!
Är supernöjd!
 
Jag har en petzl ultra vario tror jag den heter. Grymt bra och bra lyse. Har två batterier men batterierna laddas snabbt. Batterierna varar länge. Har överlägset bästlyse i stallet och får sällan ha full styrka :D

I jobbet har jag en petzl Duo S som också är grym. Tror ett batteri räcker lätt till två nattpass med full styrka.
 
Jag har en petzl ultra vario tror jag den heter. Grymt bra och bra lyse. Har två batterier men batterierna laddas snabbt. Batterierna varar länge. Har överlägset bästlyse i stallet och får sällan ha full styrka :D

I jobbet har jag en petzl Duo S som också är grym. Tror ett batteri räcker lätt till två nattpass med full styrka.
Jag puttar upp den här tråden för att se vad som hänt på marknaden.
Min gamla Silva håller på att ge upp så behöver köpa en ny.
 
Efter att ha läst en massa tips på Facebook om Lumonitite compass R så köpte jag den förra veckan. Snabb leverans.

Hittils har jag använt den ca fyra timmar, det ska bli intressant att se hur ofta den behöver laddas. Om den behöver laddas ofta blir jag besviken.

Det här är ljusbilden på näst starkaste läget.
DSC_7927.JPG
 
Efter att ha läst en massa tips på Facebook om Lumonitite compass R så köpte jag den förra veckan. Snabb leverans.

Hittils har jag använt den ca fyra timmar, det ska bli intressant att se hur ofta den behöver laddas. Om den behöver laddas ofta blir jag besviken.

Det här är ljusbilden på näst starkaste läget.
Visa bifogad fil 78361
Vid starkaste läget behöver den laddas ganska ofta. Vid svagaste tycker jag att det är ganska sällan, men det svagaste läget räcker ganska bra till det mesta tycker jag. Nu har jag inte häst längre så använder den mer sällan och då laddar jag "aldrig" tycker jag. Är helnöjd!
 
Vid starkaste läget behöver den laddas ganska ofta. Vid svagaste tycker jag att det är ganska sällan, men det svagaste läget räcker ganska bra till det mesta tycker jag. Nu har jag inte häst längre så använder den mer sällan och då laddar jag "aldrig" tycker jag. Är helnöjd!
Svagaste läget var för svagt för tur med häst tycker jag men mellan läget räckte gott.
Svagaste funkar fint för att mocka ligghallen och hagen.
 
Svagaste läget var för svagt för tur med häst tycker jag men mellan läget räckte gott.
Svagaste funkar fint för att mocka ligghallen och hagen.
Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...

Min Silva har varit Grym i över tio år men nu är den som sagt ledsen...
 
Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...

Min Silva har varit Grym i över tio år men nu är den som sagt ledsen...
Starkt är som helljus på en bil skulle jag vilja säga, åtminstone på den lite dyrare varianten. Jag vill inte ha så ljust när jag rider då risk för att blända hästen känns för stor.
 
Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...

Min Silva har varit Grym i över tio år men nu är den som sagt ledsen...
Jag har jättesvårt att tro att mellanläget inte skulle räcka 1,5h. :) jag skulle tro att det räcker utmärkt som ljuskälla vid ridning.
 
Starkt är som helljus på en bil skulle jag vilja säga, åtminstone på den lite dyrare varianten. Jag vill inte ha så ljust när jag rider då risk för att blända hästen känns för stor.
Nej det känns ju väldigt starkt.
Och på @SkorpSmulan s bild ser det ju väldigt ljust ut på mellanläge...
 
...och jag letar fortfarande efter en pannlampa med BRED ljusbild, att rida med. Det finns ju hur kraftiga som helst med mer eller mindre smal ljusbild, men de gör ju bara att omgivningen utanför ljuskäglan blir ännu svartare. Jag vill ha en jämn ljusbild på minst 120 grader, behöver inte vara särskilt stark...
 
...och jag letar fortfarande efter en pannlampa med BRED ljusbild, att rida med. Det finns ju hur kraftiga som helst med mer eller mindre smal ljusbild, men de gör ju bara att omgivningen utanför ljuskäglan blir ännu svartare. Jag vill ha en jämn ljusbild på minst 120 grader, behöver inte vara särskilt stark...
Luminite har så att den går att bredda, eller koncentrerat. Det är det som gör den så användbar, det är rätt stor skillnad på de olika lägena. Den jag har vrider du på, så du avgör helt själv hur mycket du vill ha åt ena eller andra hållet. Tror däremot inte jag har sett grader utskrivet, kom inte iheller upp när jag försökte googla
Detsamma gäller ljusstyrkan, den har också ett vred, så det går att ställa den utifrån vad man tycker och har inga bestämda hack.
 
Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...

Min Silva har varit Grym i över tio år men nu är den som sagt ledsen...
Jag tyckte att mellanläget räckte och jag var ute en timme och körde hästen, kanske 70 minuter i snöstorm och sedan ut med hunden ca 40 minuter på mellan.
Sedan har jag mockat och pysslat med den på svagaste samt testat det starka, lekt med den och testat hit och dit så en tur på halv styrka 90-120 minuter tror jag inte är ett problem.

När jag körde hästen så tyckte jag att det var bra ljus en bra bit framför hästen och även på sidorna.
 
Luminite har så att den går att bredda, eller koncentrerat. Det är det som gör den så användbar, det är rätt stor skillnad på de olika lägena. Den jag har vrider du på, så du avgör helt själv hur mycket du vill ha åt ena eller andra hållet. Tror däremot inte jag har sett grader utskrivet, kom inte iheller upp när jag försökte googla
Detsamma gäller ljusstyrkan, den har också ett vred, så det går att ställa den utifrån vad man tycker och har inga bestämda hack.
Inte på Compass R, där är det en knapp med tre steg
 
Lumonite är fantastisk, osäker på vilket märke jag har, men den håller i flera timmar på en laddning.
 
Ikväll när jag skulle natta hästarna var ljuset dåligt. Så ca 4 timmar kan man kanske räkna med bra ljus om man inte kör på högsta nivå.
Tycker nog att det är lite lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Wille
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 340
Senast: Buongusto
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 569
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp