Bästa pannlampan?

Blyger

Trådstartare
Ja som rubriken säger, vilken är den bästa pannlampan (till ridning)?

Den jag har idag har funkat okej, men inte wow. I morse när jag skulle rida ut fungerade den inte alls så det är dags för en ny.

Vill kunna rida ut även den mörka årstiden :)
 
Jag kommer följa din tråd, då jag letar ny pannlampa att rida i. Jag fick en i julklapp för några år sedan som är som en strålkastare haha. Nackdelen är att den är stor och tung. Jag har sett att det numera finns ganska små där batteriet sitter i själva lampan, så att man slipper ha ett batterifack hängandes på huvudet också. Men jag vill också ha en med riktigt bra lyse, så man både syns och ser själv.
 
Jag har en Petzl Reactik+. Den har rejält med kräm utan att vara för stor och tung. Laddas med usb. Har inte ridit med den dock, men är jättenöjd med den!
 
Jag köpte en Lumonite Compass R förra året, väldigt nöjd! Den är smidig och lätt, lyser upp rejält!
Jag har varit ute och galopperat i full fart med den, känns väldigt tryggt när man ser så bra både nära och långt bort.
Jag köpte en sån förra året. Den är fan amazing! Enormt lätt att ladda, det är en magnet som man bara lägger mot kortsidan och så laddar den. Ett av mina bästa köp när det kommer till "tillbehör". Det och mina batteridrivna vantar! :love:
Köpte på black friday, blev någon hundralapp billigare.
 
Jag köpte en sån förra året. Den är fan amazing! Enormt lätt att ladda, det är en magnet som man bara lägger mot kortsidan och så laddar den. Ett av mina bästa köp när det kommer till "tillbehör". Det och mina batteridrivna vantar! :love:
Köpte på black friday, blev någon hundralapp billigare.
och @MiniLi

Min mamma köpte en sådan och är inte nöjd, hon tycker inte den räcker tillräckligt länge. Hon upplever att den är nyladdad men slocknar ändå när hon är ute och rider.
Hur länge laddar ni era för att de ska bli fulladdade och hur länge räcker den då? Hur vet man om den är fulladdad?
 
och @MiniLi

Min mamma köpte en sådan och är inte nöjd, hon tycker inte den räcker tillräckligt länge. Hon upplever att den är nyladdad men slocknar ändå när hon är ute och rider.
Hur länge laddar ni era för att de ska bli fulladdade och hur länge räcker den då? Hur vet man om den är fulladdad?
Oj, jag laddar min typ en gång i månaden känns det som. Men det finns flera lägen och det absolut ljusaste drar "onödigt mycket" batteri, så jag brukar bara ha på den ibland, om det är något speciellt. Laddar min full när den är slut, den lyser rött innan den är full och grön när den är full tror jag? Tycker din mamma ska reklamera om det är så illa.
 
och @MiniLi

Min mamma köpte en sådan och är inte nöjd, hon tycker inte den räcker tillräckligt länge. Hon upplever att den är nyladdad men slocknar ändå när hon är ute och rider.
Hur länge laddar ni era för att de ska bli fulladdade och hur länge räcker den då? Hur vet man om den är fulladdad?
Den drar olika mkt beroende på vilket läge som används men även det starkaste läget räcker utan problem för mig. Jag brukar för säkerhetsskull ladda den ganska ofta så att jag inte behöver oroa mig sen om jag ska ut och rida.

Kanske beror på hur långa turer man rider?

Vill minnas att det står i instruktionen hur lång tid laddningen tar, även hur lång batteritiden ska vara på de olika lägena.

Men jag skulle kunna ladda den efter varje användning utan att känna att det är problematiskt. Den kan lika gärna ligga på laddning i sadelkammaren när jag inte är där.
 
@MiniLi @Unafraid
Tack! Jag tänkte jag skulle börja med att undersöka om hon laddar den som den ska och se om det kan hjälpa. När hon rider så har hon oftast starkaste styrkan, hon ser rätt risigt och hästen bryr sig inte. Så det är ju såklart att det tar mer på batteriet. Men om det har en lampa som slår om till grönt så underlättar ju det!
 
Köpte förra året en Lenser XEO19R, ljuset stabilt även vid högre gångarter då lampan sitter nära hjälmen men ljuset är inte lika bra som i min gamla Magicshine. Magicshine har nackdelen att batteriet måste ligga i jackfickan och lampan gungar en del om ryttaren inte sitter helt still, fördel är bästa ljuset och det gått enkelt att byta batteri på hästryggen vid längre ritter. Nu mer har jag inte Magicshine när jag rider då den är gammal och batterierna opålitliga.

Funderar på en Lumonite Navigator2 då jag inte är nöjd med ljuset på min Lenser och Lumonite Navigator2 har hjälmfäste.
 
Köpte förra året en Lenser XEO19R, ljuset stabilt även vid högre gångarter då lampan sitter nära hjälmen men ljuset är inte lika bra som i min gamla Magicshine. Magicshine har nackdelen att batteriet måste ligga i jackfickan och lampan gungar en del om ryttaren inte sitter helt still, fördel är bästa ljuset och det gått enkelt att byta batteri på hästryggen vid längre ritter. Nu mer har jag inte Magicshine när jag rider då den är gammal och batterierna opålitliga.

Funderar på en Lumonite Navigator2 då jag inte är nöjd med ljuset på min Lenser och Lumonite Navigator2 har hjälmfäste.
Starkaste läget är ju väldigt ljust, ska hålla 60 minuter enligt google. Ett snäpp svagare ljus är fortfarande väldigt bra så hon kanske kan testa att dra ner lite?
 
och @MiniLi

Min mamma köpte en sådan och är inte nöjd, hon tycker inte den räcker tillräckligt länge. Hon upplever att den är nyladdad men slocknar ändå när hon är ute och rider.
Hur länge laddar ni era för att de ska bli fulladdade och hur länge räcker den då? Hur vet man om den är fulladdad?

På maxläge orkar den bara vara i ca. 1 h, sedan går den ner i ett svagare läge. Om batteriet inte har tillräcklig laddning funkar inte maxläget. Det tar 4-5 h att ladda den fullt, det lyser en grön lampa då.
Jag älskar min lumonite compass, bästa lampan jag har prövat! Men för mig som gärna vill ha maxläge på när jag rider om kvällarna kräver den att jag laddar inför varje ridtur.
 
På maxläge orkar den bara vara i ca. 1 h, sedan går den ner i ett svagare läge. Om batteriet inte har tillräcklig laddning funkar inte maxläget. Det tar 4-5 h att ladda den fullt, det lyser en grön lampa då.
Jag älskar min lumonite compass, bästa lampan jag har prövat! Men för mig som gärna vill ha maxläge på när jag rider om kvällarna kräver den att jag laddar inför varje ridtur.
Tack!
Då stämmer ju hennes upplevelse in rätt bra. Hon behöver den när hon mockar innan hon rider och då är det klart att den inte klarar av att hålla en hel ridtur låter det som. Hon upplever dock att den slocknar tvärt, innan så hade hon (vi) batteridriven och då blev det istället svagare och svagare, så slapp man rida hem i mörker.
Ska kolla så att hon laddar ordentligt och föreslå att hon inte mockar i starkaste skenet, det kan hon ju spara till när hon rider. Ev. ladda när hon fixar hästen så den håller när hon rider ut.
 
Har också lumonite, tror compass. Tycker den är bra, lyser bra, smidig och för mig håller batteriet mer än väl. Hade innan en petzl (glömt modell) som lyste bra men var klumpigare och hade vanliga batterier.

@Pilot min växlar ner till svagare samt tror den även blinkar innan den slocknar när batteriet behöver laddas.
 
Jag har en Silva Cross Trail 3 Ultra som jag är supernöjd med. Lampan i sig är liten och lätt, batteriet är större men räcker några timmar (iaf mer än 2-3 ridturer à 1h) på full styrka. Batteriet har lång nog sladd för att lägga i ficken = ingen tyngd på huvudet av batteriet.
 
Tack!
Då stämmer ju hennes upplevelse in rätt bra. Hon behöver den när hon mockar innan hon rider och då är det klart att den inte klarar av att hålla en hel ridtur låter det som. Hon upplever dock att den slocknar tvärt, innan så hade hon (vi) batteridriven och då blev det istället svagare och svagare, så slapp man rida hem i mörker.
Ska kolla så att hon laddar ordentligt och föreslå att hon inte mockar i starkaste skenet, det kan hon ju spara till när hon rider. Ev. ladda när hon fixar hästen så den håller när hon rider ut.
Jag har också en lumonite compass R. Är väldigt nöjd men ser alltid till att den är fulladdad.Din mamma kan ju köpa ett till batteri o se till att båda är fulladdade. Då borde hon klara både mockning o ridtur med full ljusstyrka.😊 Jag har två batterier.
 
Lumonite Navigator 3000. :love: Högre prisklass dock, men den gör mina vinterhalvår så mycket mindre vidriga med att lysa upp kvällarna - och ibland även morgnarna - så för mig är den värd varje krona.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Wille
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 282
Senast: Buongusto
·
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 395
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp