Bästa proteinfodermedel?!

mirage

Trådstartare
Vi har nu fått analys i stallet och det visade sig att proteinet var lågt (27) och energin hög (8). Kommer med en fullständig analys senare när jag fått den. Jag måste ju antagligen fodra med ett rent proteinfodermedel och nu vill jag höra vad ni rekommenderar!

Tex så är ju soja mkt billigare än krafft protein /kg men har hört att man inte ska ge det. Stämmer det?

Jag kommer antagligen skriva in värdena på höt ikväll när jag fått det fullständiga resultatet men skulle uppskatta om ni hjälpte mig spåna i detta under tiden.

Jag har ett halvblod som väger 560 kg och ett varmblod som väger 530 kg (har blivit riden i fyra år, välmusklad, hög). De rids varje dag minst en timme, medelhård hobbyridning.

Som sagt återkommer jag med detaljer.

Tack på förhand! :D
 
Beror ju lite på mineralvärdena också. Men jag skulle satsa på lucernhack, vetekli(om fosfor är lågt), samt soja eller krafft protein. Om det är mkt protein som ska till skulle jag använt både krafft protein och soja eftersom du bara kan ge en begränsad mängd soja, och samtidigt också för att minska foderkostnaden.
 
Jag ger Hippo Alfa till min pålle, det funkar jättebra för honom iallafall.

Det är ett pelleterat färdigfoder från Hippo som bl.a. innehåller lusern, vete, havre, majs osv. Per kg foder: 135 smrp och 10 Mj bl.a.

Det kostar ca 130 kronor/25 kg.

Hoppas du hittar ett foder som passar! :)
 
Ja, nu har vi fått lite "bättre" värden. Tyvärr fick vi inga värden på mineraler m m, så det kan ju liksom inte bli exakta beräkningar.
(Ni som undrar: ja, jag och Mirage är från samma stall...)

Protein: 23g, Energi:7,4MJ

Jag har försökt få ut en bra foderstat till varmblodet, (som jag rider) och har kommit fram till två förslag. Ett för 8 kg hö, ett för 9 kg hö. Detta för att ägaren av hästen vill helst ge 8 kg, men jag är lite mer inne på 9kg... Men, men, det är ju hennes häst. Har i alla fall räknat ut två förslag:

Förslag 1
9 kg HÖ (207g / 66,60MJ)
0,3 kg BETFOR (ca 6 dl torr?) (16,8g / 3,45MJ)
1 kg HAVRE (85g / 9,50MJ)
0,7 kg KRAFFT Protein (231g / 8,40MJ)
(Totalt 539,8g / 87,95MJ)

Förslag 2
8 kg HÖ (184g / 59,20MJ)
0.3 kg Betfor (16,8g / 3,45MJ)
2 kg HAVRE (170g / 19,00MJ)
0,5 kg KRAFFT Protein (165g / 6,00MJ)
(Totalt 535,8g / 87,65MJ)

Jag har räknat ut att hon behöver 530,4 g protein och 88,4 MJ energi, då hon väger ca 530kg, är varmblod, tränas medelhårt och håller på att bygga muskler då hon är under utbildning/omskolning, är nog lättfödd.

Värdet på havre har jag tagit som en medelvärde, då vi inte vet det exakt. Jag tror att det kommer från en bonde som "alltid håller fodret magert"...

Kvoten på Förslag 1 = 6,138
Förslag 2 = 6,113

Verkar dessa bra?

Hur påverkar halm foderstaten?

(Mirage skriver nog in sina beräkningar snart...)

...Malumbub...
 
Har ju inga ordentliga värden utom de malumbub skrev så det är ganska svårt att räkna ut. Jag ska klura lite till (och skicka in en mineralanalys plus vänta på hösilageanalysen eftersom vi ska börja med det nästa vecka) så skickar jag in resultatet för "rättning" någon gång i framtiden! :)

Kjam på er!
 
...jag väntar ju dårå bara på mineralvärdena...ska ju bara ha hö, inget silage! *skönt* :smirk:
Men det hade ju varit skönt att ha allt på en gång! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 998
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp