Bästa resa eller semester

tuaphua

Trådstartare
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
 
Jag reser inte så mycket av olika skäl.
Men den resa jag kommer på nu är när jag och en kompis reste till Budapest då två vänner till mig skulle gifta sig utanför stan.
Det var fantastiskt!
Umgicks med ungrare, kollade konst och arkitektur, badade på gamla turkiska bad och var på det finaste bröllop jag varit på trots att jag inte förstod varken talen eller bröllopssederna.

När pandemin är över och jag lyckats blivit frisk från depressionen ska jag definitivt åka till Ungern igen. Hittat ett ställe där att vara artist in residence på som skulle passa mig perfekt.
 
Ridsemester på Island med min, nu avlidne, pappa har varit riktiga höjdarresor. Så mycket att se, så mycket minnen jag har kvar nu. Så tacksam att vi kom iväg flera gånger. Stundom primitivt men fantastiskt!

Sen finns det otroligt mycket fint i Norge också.
Eller kanarieön La Palma.
Behöver jag säga att jag gillar natur?
 
Bästa var när min kompis dotter ville göra något hästigt med mig.
jag försökte fixa något med ganska kort varsel i mellan Sverige men fick liksom aldrig napp.
Så vi drog hem till ön. Kompis, kompis dotter , min dotter och valp.

kompis passade min dotter och valp innan mormor tog över dotter. Vi bodde i tält och vi provade på trav och ridtur på islandshäst ena dagen och western och turridning på ett annat (Shire och fjording) trötta, skitiga och lyckliga.
sen hann vi med en massa sevärdheter oxå.
en av dom bästa med familjen var i midsomras då vi lånade ett hus i idre och tog med oss allt från Sthlm och träffade inte en kotte utan rastade på undanskymda ställen. Det var mysigt och ett minne för livet.
sverige är fantastiskt
 
Jag och mamma åkte till södra Spanien, ingen riktig plan utan vi körde runt i hyrbil, hittade någon intressant stad, letade rätt på ett hotell och sevärdheter och sen vidare. Var i Fuengirola (pga bagage som kommit bort på flygplatsen i Malaga), Gibraltar, Ronda, Nerja och något mer. Riktigt mysig resa, inga måsten!

En annan favorit var min 30-årspresent, en dressyrweekend I Portugal. Vansinnigt vackert, underbara hästar, boendet var magiskt. Åkte ensam, rekommenderas!
 
Hade en helt fantastisk resa till Nya Zeeland med några vänner för att medverka på ett bröllop. Allt var så fint och att få uppleva området med locals var så himla kul. Fick göra så roliga saker som jag inte hade vetat om ifall jag bara var en vanlig turist.

En annan resa jag minns med glädje var en resa till Barcelona med ett ex. Vi gick på rock festival, upplevde en fyrverkerihögtid som kändes helt livsfarlig och tramsade runt i allmänhet.
 
Åh Resan till Kina -98 var helt magisk, det var en intensiv rundresa men vi fick verkligen se allt vi ville se. Allt jag hade läst om och ville se plus en massa annat som jag inte hade en aning om.

Men sen är det resorna norrut som har satt sig mest hos mig, svenska fjällvärlden sommartid, jag är så handlöst förälskad. Det kommer att bli fler resor dit och maken vill tillbaka till Lofoten också efter en fiskeresa dit så det ligger i drömfasen. :)
 
Jag reser inte så mycket av olika skäl.
Men den resa jag kommer på nu är när jag och en kompis reste till Budapest då två vänner till mig skulle gifta sig utanför stan.
Det var fantastiskt!
Umgicks med ungrare, kollade konst och arkitektur, badade på gamla turkiska bad och var på det finaste bröllop jag varit på trots att jag inte förstod varken talen eller bröllopssederna.

När pandemin är över och jag lyckats blivit frisk från depressionen ska jag definitivt åka till Ungern igen. Hittat ett ställe där att vara artist in residence på som skulle passa mig perfekt.
Vågar du det med tanke på läget för HBTQ-personer?
 
Nya Zeeland med familjen 😍 Fyra var och backpackade och vi andra, 11 st, bl a svärmor och svärfar, åkte dit över jul och nyår 🤩 Vi hyrde två rejäla husbilar och åkte runt i nästan tre veckor, helt fantastiskt 💖
Sen har jag varit på några fantastiska ridresor, och weekendresor, och USA, och backpackade när jag var ung, svårt att välja ❤🤔
 
Vågar du det med tanke på läget för HBTQ-personer?
Mina ungerska vänner är skeptisk till idén då stället ligger ute på landsbygden. Med andra ord är det väldigt högerkonserbativt där.
Jag känner dock att det nog är okej. Är ett internationellt keramiskt center, så det borde vara hyfsat lugnt.
 
Nu reser jag inte så mycket men bästa resan var helt klart när maken och jag tillbringade en månad i Kanada :) Vi började i öst och avslutade i väst. Bästa var helt klart all häftig natur vi fick uppleva! Även roligt att umgås en del med makens släkt som är därifrån. Om vi haft tid och råd hade vi kunnat åka runt minst dubbelt så länge.
 
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
När vi bilade från Seattle till Phoenix via Twin falls och Salt lake City.
Vi tog om jag minns rätt även en sväng till Vegas och LA på samma resa.

Vad vi gjorde? Vi satt mycket i bilen såklart. Såg punkter vi valt ut längs vägen. Bokade hotell dagen innan för nästa kväll så vi hade lite frihet i tidsramen.
Några favoriter vi såg på vägen:
1. Hoh Rain forest (nära Seattle). En tempererad regnskog.
2. Anthelope Island. Vägen ut till halvön var riktigt häftig med vatten på båda sidor. Ute på ön kom man ganska nära betande bisonoxar.
3. Canyonlands
4. Besöken hos då bekanta, nu nära vänner i Az. Hästrelaterade upplevelser såklart. En riktig ranch-arbetshäst på det ena och paso finos på den andra (diskussioner om ridning av paso finos hoppar vi över, det finns idioter överallt, speciellt inom gångartshästar, men mina vänner tillhör dem inte).
5. Sedona
6. Universal studios i LA, hur turistigt det än må låta så gillade jag det massor 😁.

Generellt så såg vi fantastisk natur och fina vyer.
Arizona har jag på grund av vännerna återvänt många gånger till. Har varit där 8 ggr, och hittar ändå nya saker jag vill se, eller sådana jag vill återvända till.
Jag älskar det, inklusive värmen. Men det är väl att föredra att inte välja mitt i högsommaren för sin resa.

Och ptja, om någon vill ha några bilder eller tips får ni väl hojta till...

Edit: alltså alla mina resor till USA har egentligen varit väldigt givande. Mest för att allihop i och med vännerna innehållit möjligheter att utveckla min ridning mycket.
Åh, vad jag saknade alla vänner jag fått där nu!
 
Har bilat mycket i Europa med familjen som barn så det som står ut för mig är två resor utanför Europa, enda gångerna jag varit utanför gränserna. Först med mamma då vi firade 25+50, vi åkte två veckor till Mauritius och unnade oss lyxhotell. Det var helt magiskt, fantastiskt och surrealistiskt att bo så fint på en så vacker plats. Det har verkligen satt sina spår och jag vill jättegärna åka tillbaka till just det hotellet igen. Allting med resan var fantastiskt trevligt. Denna resa botade också min flygskräck.

Andra resan var till Zanzibar på bröllopsresa. Jättehäftig resa där vi bodde på ett bra hotell och hade hyrbil hela resan så vi såg i princip hela ön. Det verkade ganska ovanligt att turister bilade omkring, det är ju vänstertrafik och vi fick vår dos av korrupta poliser som ville ha mutor. Jag var också gravid så jag kommer för alltid minnas hur dåligt man kan må i tropisk hetta... :laugh: Allting var så otroligt annorlunda och exotiskt, vilket kan vara både positivt och negativt. ;)
 
Oj, svårt att välja... Men min och mammas ridresa på Sardinien för 10 år sedan är svårslagen! Vi bodde på en jättefin häst- & vingård och red tvärs över ön, genom bergen och ut till havet. Själva ridturen tog 5-6 dagar totalt, men efter varje etapp släppte vi hästarna i en hage längs vägen och blev skjutsade tillbaka till gården där vi åt och sov. Vädret var helt fantastiskt, maten var underbar och det var en alldeles otrolig naturupplevelse att dela med mamma. :heart

Tanken var att vi skulle ha åkt iväg på vår tredje ridresa tillsammans i höstas, en dressyrweekend i Portugal, men den fick vi av naturliga skäl ställa in. Hoppas kunna komma iväg nästa år istället!

Min roadtrip längst Kaliforniens kust i en Ford Mustang tillsammans med en av mina bästa vänner är också svårslagen. Vi gjorde det för att fira att vi tagit oss igenom först skolan och sedan universitetet tillsammans och kände oss sååå coola där vi susade fram i vår nercabbade Mustang (bilen var det enda vi la ordentligt med pengar på under resan, sen var det halvdana motell som gällde för hela slanten) :love: :D
 
Oj, svårt att välja... Men min och mammas ridresa på Sardinien för 10 år sedan är svårslagen! Vi bodde på en jättefin häst & vingård och red tvärs över ön, genom bergen och ut till havet. Själva ridturen tog 5-6 dagar totalt, men efter varje etapp släppte vi hästarna i en hage längs vägen och blev skjutsade tillbaka till gården där vi åt och sov. Vädret var helt fantastiskt, maten var underbar och det var en alldeles otrolig naturupplevelse att dela med mamma. :heart

Tanken var att vi skulle ha åkt iväg på vår tredje ridresa tillsammans i höstas, en dressyrweekend i Portugal, men den fick vi av naturliga skäl ställa in. Hoppas kunna komma iväg nästa år istället!

Min roadtrip längst Kaliforniens kust i en Ford Mustang tillsammans med en av mina bästa vänner är också svårslagen. Vi gjorde det för att fira att vi tagit oss igenom först skolan och sedan universitetet tillsammans och kände oss sååå coola där vi susade fram i vår nercabbade Mustang :love: :D
Sardinien var så vackert!
Men vi red inte. Bara charter. Men ändå!
 
När vi bilade från Seattle till Phoenix via Twin falls och Salt lake City.
Vi tog om jag minns rätt även en sväng till Vegas och LA på samma resa.

Vad vi gjorde? Vi satt mycket i bilen såklart. Såg punkter vi valt ut längs vägen. Bokade hotell dagen innan för nästa kväll så vi hade lite frihet i tidsramen.
Några favoriter vi såg på vägen:
1. Hoh Rain forest (nära Seattle). En tempererad regnskog.
2. Anthelope Island. Vägen ut till halvön var riktigt häftig med vatten på båda sidor. Ute på ön kom man ganska nära betande bisonoxar.
3. Canyonlands
4. Besöken hos då bekanta, nu nära vänner i Az. Hästrelaterade upplevelser såklart. En riktig ranch-arbetshäst på det ena och paso finos på den andra (diskussioner om ridning av paso finos hoppar vi över, det finns idioter överallt, speciellt inom gångartshästar, men mina vänner tillhör dem inte).
5. Sedona
6. Universal studios i LA, hur turistigt det än må låta så gillade jag det massor 😁.

Generellt så såg vi fantastisk natur och fina vyer.
Arizona har jag på grund av vännerna återvänt många gånger till. Har varit där 8 ggr, och hittar ändå nya saker jag vill se, eller sådana jag vill återvända till.
Jag älskar det, inklusive värmen. Men det är väl att föredra att inte välja mitt i högsommaren för sin resa.

Och ptja, om någon vill ha några bilder eller tips får ni väl hojta till...

Edit: alltså alla mina resor till USA har egentligen varit väldigt givande. Mest för att allihop i och med vännerna innehållit möjligheter att utveckla min ridning mycket.
Åh, vad jag saknade alla vänner jag fått där nu!

Nu bor jag 2 timmar soder om Seattle :p sa du var i mina trakter.
Jag alskar ocksa Arizona. Jag ville bo i Arizona men familjen vagrade med motivation att det inte finns nagot hav dar. :cautious: sa jag har bara "bott" dar i mindre an ett ar ... sa det raknas inte. Jag har dock en hel del mycket goda vanner i AZ och det finns sa mycket att alska i den staten.

Jag saknar att inte kunna aka ner och halsa pa vanner och bara ha trevligt med vanner och familj.
 
Jag har mest rest för att tävla med hundarna, och en av de bästa resorna då var när jag stannade till hos en vän på Öland. Vi fick några riktigt fina dagar och underbara fotopromenader.

Nu tror jag att kommande semestrar kan bli betydligt mer semesterlika. Planerar vandring och klättring och kajak och... vad som helst som låter mig komma ut i naturen :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 288
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Senast: Avalbane
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
147
Senast: Martenix
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp