Bästa resa eller semester

Italien är så vackert!
Ja, helt magiskt! Vi har även varit på Malta i oktober och det är en perfekt tid att åka till det området enligt mig. Lagom varmt, det går att bada i havet om vädret är bra, mindre turister. Jag tyckte ändå det bitvis var lite för mycket turister, som i Sorrento och vissa delar av Malta, så att åka dit under turismpeak vore inget för mig. :p Har varit i nordligare delar av Italien som barn med familjen så det är nästa önskemål, att åka omkring i Toscana och se medeltida byar och det fantastiska landskapet. En annan drömresa går till södra Frankrike kring Carcassonne och Provence, av ungefär samma anledning plus lavendel. ;)
 
Jag har nästan aldrig haft semester i vuxen ålder, det har inte funnits tid eller pengar. Jag räknar inte arabhästutställningar som semester... ;)

Men semestrarna vi haft sedan särbon köpte husbilen har varit underbara (av förklarliga skäl blev det ingen förra året). Vi åker alltid söderut (Norrland är fint men vi ser rätt mycket av det redan :D) och har några stopp planerade men använder Google Maps för att se om det finns något intressant där vi befinner oss. Ser det tillräckligt spännande ut så stannar vi.

Sedan våldgästar vi vänner också, ibland med lite väl kort varsel (sorry @Lillgrådis :o :heart).
 
@athena_arabians Din definition av "våldgästa" är väldigt extensiv, men min definition är INTE att det dyker upp härliga och roliga människor som delar med sig av havskräftor och champagne, som har sitt eget boende i bilen, som är nöjda och glada även om det är rörigt - och som på ett trevligt sätt fixar och hjälper till med saker som annars aldrig hinns med. För bövelen: "våldgästa" MER, säger jag! :laugh:

När jag ändå är inne i semestertråden så tror jag att förra årets semesterresa med att åka runt mellan kända engelska slott och trädgårdar, varvat med vinprovningar och afternoon tea, skulle kunna ha toppat allt hittills. Men jag får se det som att den återstår att uppleva. Annars är Italien och Rom den perfekta kombinationen för mig av kultur, mat och historia. Och gelato. :love: Insåg häromdagen att mitt favoritgelato-ställe hette Corona. Undrar om de har bytt namn nu?

Och i Sverige minns jag ännu med glädje en biltur med några jättefina sommardagar och underbara upplevelser i Värmland och Dalarna, för bara några år sedan. Den hade jag väldigt gärna gjort en repris på någon gång när man vågar röra sig någorlunda fritt igen! (Apropå våldgästande, då'rå :D )
 
Jag har rest en hel del både i jobbet och på fritiden. 2004 var jag på safari i Tanzania den är nummer 1. Peking för 2 år sedan var fantastisk. Sen kommer alltid playitas på Fuerteventura finnas med. Varit där 4 ggr.
 
Reste runt i Japan några veckor för några år sedan. Det var magiskt! Städerna, landsbygden, maten, människorna, språket, riterna och sederna och framför allt vördnaden för kulturen och historien!
Både jag och sambon prioriterar att "upptäcka världen" men vi är överens om att nästa stora resa kommer gå tillbaka till Japan, för ingen av oss är mätta på det.
 
Reste runt i Japan några veckor för några år sedan. Det var magiskt! Städerna, landsbygden, maten, människorna, språket, riterna och sederna och framför allt vördnaden för kulturen och historien!
Både jag och sambon prioriterar att "upptäcka världen" men vi är överens om att nästa stora resa kommer gå tillbaka till Japan, för ingen av oss är mätta på det.
Gud, jag läste "Jag reste runt i Japan för några veckor sedan" och bara... O_o

Japan är för övrigt ett av de få asiatiska länder som lockar mig lite! (känner mig annars mer lockad av andra världsdelar, av oklar anledning)
 
Allt snack om Sardinien får mig att minnas en jobbresa till Italien som verkligen fick mig att bli kär i Italien! Vi åkte till Sorrento på norra sidan av Amalfikusten. Vi bodde i lilla byn/staden Sant'Agatha sui due golfi - alltså med utsikt över två havsbukter. Står man på toppen av halvön, vilket man kan göra precis utanför Sant'Agatha, ser man alltså både Sorrento och Amalfikusten. Vi var där i oktober vilket var helt perfekt då det inte var alls mycket turister och vädret var ändå jättebra dagtid, lite kyligt kvällstid. Vi åt så himla god typisk italiensk mat och gick vandringsleden Sentiero delle Sirenuse med hisnande utsikt, genom oliv- och citronlundar och maffiga cypresskogar. Även Sorrento är en jättefin stad men det var också mycket turister jämfört med resten av halvön. Man får också stå ut med sedvanligt italienskt trafikvett som kanske tar sin yttersta form på dessa branta, kurviga vägar... :p
Visa bifogad fil 65842
Vi passade på att få en guidning i Pompei också vilket jag verkligen rekommenderar! Ska man se Pompei ska man göra det med guide. Min bror och svägerska har också gjort det och var jättenöjda. Pompei var mycket större än jag trodde och man får ut så mycket mer av att ha en guide. :)
Vad roligt att någon skrev om det här! Jag hoppas nämligen (något naivt, men vi får se hur det blir) på att kunna fira min 30-årsdag på just Amalfikusten tillsammans med min familj i början av oktober. När min bror fyllde 30 hyrde mina föräldrar ett hus på en annan kust i Italien och så sammanstrålade vi där, och det var himla mysigt. Skriver upp dina tips! Var ni ut på Capri något? Det är en av anledningarna till att jag vill till just Amalfikusten, har alltid velat se Capri.
 
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
Gotland och Skåne, sola bada, äta gott, fika! njuta av att allting är så vackert.
Jag tycker om att återvända till samma resmål många gånger.
 
Jag var i Ryssland (Sankt Petersburg) för två år sedan. Herregud så häftigt det var! Väldigt märkligt land på många sätt och vis. Folk är överlag skitdåliga på engelska, maten är inget vidare, krångligt att ta sig in i landet och inte ovanligt att se tungt beväpnad militär traska runt på gatorna.

Jag fick ett infall och bokade resan åt mig och en vän, och hans reaktion var ungefär:
"-Men vänta nu... Har du bokat en resa till Ryssland?! MITT I VINTERN?!?!? :arghh:"

Och ja, det var svinkallt. Men ändå! Helt magiskt att gå runt i stan en solig vinterdag, kunna gå över de frusna kanalerna, kolla in en uppstoppad mammut på museum, traska runt i alla souvenirshoper som säljer bärnsten, replikor på Fabergeägg och Matrjosjkadockor, gå förbi den sista Tsarfamiljens grav och känna historiens vingslag, kolla in tortyrmuséet (rysk tortyr är sannerligen brutal) och avsluta dagen med att röka vattenpipa och dricka massor av vodka på någon av stans barer.
 
Vad roligt att någon skrev om det här! Jag hoppas nämligen (något naivt, men vi får se hur det blir) på att kunna fira min 30-årsdag på just Amalfikusten tillsammans med min familj i början av oktober. När min bror fyllde 30 hyrde mina föräldrar ett hus på en annan kust i Italien och så sammanstrålade vi där, och det var himla mysigt. Skriver upp dina tips! Var ni ut på Capri något? Det är en av anledningarna till att jag vill till just Amalfikusten, har alltid velat se Capri.
Nej vi var bara i Italien i 3 eller 4 dagar tror jag inklusive resa dit och var inte på Capri. Vi flög till Rom vilket innebar lång bussresa till och från flygplatsen som åt upp tid också (billigaste alternativet antar jag).
Blir SÅ avis om ni åker dit, det är underbart! Kan verkligen rekommendera Sorrentohalvön för boende eller en vandring. Nere på Amalfi är det nog ännu mer poppis. Min bror bodde jättefint i liten lägenhet med stor balkong ut mot havet nånstans i närheten av Amalfi och hade vandringsleder i princip utanför dörren. De var också jättenöjda med sin resa, Jag som älskar citron är ju i himmelriket där med alla färska underbara citroner, och restauranger som frikostigt bjuder på sin egen limoncello. :d
 
Jag var i Ryssland (Sankt Petersburg) för två år sedan. Herregud så häftigt det var! Väldigt märkligt land på många sätt och vis. Folk är överlag skitdåliga på engelska, maten är inget vidare, krångligt att ta sig in i landet och inte ovanligt att se tungt beväpnad militär traska runt på gatorna.

Jag fick ett infall och bokade resan åt mig och en vän, och hans reaktion var ungefär:
"-Men vänta nu... Har du bokat en resa till Ryssland?! MITT I VINTERN?!?!? :arghh:"

Och ja, det var svinkallt. Men ändå! Helt magiskt att gå runt i stan en solig vinterdag, kunna gå över de frusna kanalerna, kolla in en uppstoppad mammut på museum, traska runt i alla souvenirshoper som säljer bärnsten, replikor på Fabergeägg och Matrjosjkadockor, gå förbi den sista Tsarfamiljens grav och känna historiens vingslag, kolla in tortyrmuséet (rysk tortyr är sannerligen brutal) och avsluta dagen med att röka vattenpipa och dricka massor av vodka på någon av stans barer.

Men åååh, nu blir jag lite avis! Det där är en av de högsta på listan över mina återstående "vill uppleva"-platser. Även om jag har mindre entusiastiska synpunkter på mycket av dagens Ryssland så känner jag att just Sankt Petersburg har också så mycket kultur och fantastiska byggnader och historia. (Om än mindre lockande mat/dryck-upplevelser jämfört med Rom.)

Jag var inne och spanade på någon sida som arrangerade resor för bara några år sedan men tvekade lite för joxet med språk och visum och sånt som inte brukar vara problem. Men har i alla fall skaffat en guidebok, så att när andan faller på och bankkontot medger det så är jag redo! :)
 
Gud, jag läste "Jag reste runt i Japan för några veckor sedan" och bara... O_o

Japan är för övrigt ett av de få asiatiska länder som lockar mig lite! (känner mig annars mer lockad av andra världsdelar, av oklar anledning)
Haha! Nejdå, nu har vi inte rest någonstans på 1,5 år vilket nog är nytt rekord.
Jag har faktiskt inte heller varit lockad till asien tidigare, men sen tog jag mitt förnuft till fånga och insåg att "asien" ju faktiskt är ett ganska brett begrepp och att det finns väldigt mycket olika typer av upplevelser där :D Japan fick upp ögonen på mig också. Det är verkligen helt fantastiskt.
 
En resa Europa runt i folkabuss. Vi var sex stycken typ 20-åringar som åkte runt utan någon större plan.
Resan började med att de glömt ett tält så vi hade ett fyrmanstält på sex personer. Vi löste det med att två sov i bilen.
I Berlin hyrde vi ett fast uppställt tält. På campingen fanns inga duschar eller ens varmvatten. Vi badade i sjön. Där det på morgonen var grönt av alger.
I Dresden hade de dusch men har aldrig sett så många spindlar.
I Wien sov vi första natten i bussen på en byggarbetsplats.
Någonstans i alperna tappade vi sidodörren på bussen.
Glömde en av killarna när vi åkte från schloss Neuswanstein.

Så det hände en del. Förutom detta en väldigt blöt kväll på Hofbrauhaus. Ett besök på Dachau som jag aldrig kommer glömma. Så sammanfattningsvis en oförglömlig resa.
 
Åh, jag minns främst mina resor till Bali. Det är något speciellt med att vara ensam på andra sidan jorden. Ligga på en strand och dricka kokosnöt ensam, drabbas av matförgiftning ensam, arbeta med gatuhundarna ensam. Jag hade en period i livet då jag gått igenom ett svårt uppbrott, hamnat i depression, kommit på fötter och blivit kär igen, för att bli råbränd. Alltså, träffad-av-ett-tåg bränd. Jag var ung och förvirrad. Att få packa en ryggsäck och sticka långt bort gjorde nåt för mig. Jag lärde känna en ny kultur, jag träffade nya vänner från världens alla hörn, och jag spenderade extremt mycket tid med mig själv. Jag byggde nog upp mig själv mycket där nere. Hittade mitt självförtroende igen.

Bonusbild:

C064D047-9D79-4D54-A5DA-45BEA8E65A8F.jpeg
 
Men åååh, nu blir jag lite avis! Det där är en av de högsta på listan över mina återstående "vill uppleva"-platser. Även om jag har mindre entusiastiska synpunkter på mycket av dagens Ryssland så känner jag att just Sankt Petersburg har också så mycket kultur och fantastiska byggnader och historia. (Om än mindre lockande mat/dryck-upplevelser jämfört med Rom.)

Jag var inne och spanade på någon sida som arrangerade resor för bara några år sedan men tvekade lite för joxet med språk och visum och sånt som inte brukar vara problem. Men har i alla fall skaffat en guidebok, så att när andan faller på och bankkontot medger det så är jag redo! :)
Gör det bara! :D Jag älskade varje sekund! Visumet var krångligt men inte omöjligt.

Vi flög till Helsingfors och tog sedan tåget därifrån till Sankt Petersburg. Oavsett om man flyger direkt eller tar tåg får man vara beredd på stenhårda passkontroller. Bara på tåget hade vi ca 4-5 olika kontroller, utförda av vakter med tunga vapen på sig som kollade en in i minsta detalj. Vi snackar inte små pistoler utan mer kalashnikovs.
Vi fick också varsin liten, liten papperslapp som visade när och var vi kom in i landet. Som tur var sparade vi lapparna hela resan för på vägen hem (när vi flög från Sant Petersburg till Arlanda) krävde passkontrollen tillbaka dem.

Jag håller med om att Ryssland är problematiskt på många sätt och vis men Sankt Petersburg är hyfsat modernt jämfört med övriga landet.
Det du får vara beredd på är att i princip alla museum och liknande bara har skyltar på ryska, bara något enstaka hade engelsk information. Vanliga människor på stan är överlag jättedåliga på engelska men personal i souvenirbutiker, hotell och restauranger är helt okej. Så länge man inte ska ut på landsbygden klarar man sig hyfsat med bara engelska.
Ironiskt nog har Ryssland obligatorisk engelskundervisning i skolorna, radion spelar moderna poplåtar och i och med närheten till övriga Europa är Sant Petersburg inte lika tillstängt som mindre städer längre in i landet, ändå var det ytterst få vi mötte på stan som vi faktiskt kunde konversera med.

Sankt Petersburg är för övrigt inte någon jättebillig stad att vistas i, förutom hotellen som brukar vara billiga. Jag betalade 900:- för två personer på fyra nätter, mitt inne i centrum med gångavstånd till allt :)
 
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
Bästa semesterresor
MC-semester i Norge, bl a Trollstigen - fantastiska naturupplevelser och kul körning
MC-semester på scooter i Småland - vacker natur, mkt historia
Thailand för 20+ år sedan - klimatet, dykningen, människorna, inte så exploaterat då
MC-semestrar i många europeiska länder - frihet, människor, natur

Många andra minnesvärda resor har varit jobbresor med litet semesterförlängning, oftast mer spektakulära och avlägsna resmål men kanske inte lika aktuella som privata semesterresmål.
 
Jag var i Ryssland (Sankt Petersburg) för två år sedan. Herregud så häftigt det var! Väldigt märkligt land på många sätt och vis. Folk är överlag skitdåliga på engelska, maten är inget vidare, krångligt att ta sig in i landet och inte ovanligt att se tungt beväpnad militär traska runt på gatorna.

Jag fick ett infall och bokade resan åt mig och en vän, och hans reaktion var ungefär:
"-Men vänta nu... Har du bokat en resa till Ryssland?! MITT I VINTERN?!?!? :arghh:"

Och ja, det var svinkallt. Men ändå! Helt magiskt att gå runt i stan en solig vinterdag, kunna gå över de frusna kanalerna, kolla in en uppstoppad mammut på museum, traska runt i alla souvenirshoper som säljer bärnsten, replikor på Fabergeägg och Matrjosjkadockor, gå förbi den sista Tsarfamiljens grav och känna historiens vingslag, kolla in tortyrmuséet (rysk tortyr är sannerligen brutal) och avsluta dagen med att röka vattenpipa och dricka massor av vodka på någon av stans barer.
Åh, vad avundsjuk jag blir! Jag är inte mycket för resor generellt men Ryssland är ett land jag så gärna hade velat åka till! Och fortsätta genom till Mongoliet, Korea, Japan. Men, den resan ser det ut som jag aldrig kommer kunna ta. Arresterad vid gränsen, om jag ens får visum :arghh:
 
Gör det bara! :D Jag älskade varje sekund! Visumet var krångligt men inte omöjligt.

Vi flög till Helsingfors och tog sedan tåget därifrån till Sankt Petersburg. Oavsett om man flyger direkt eller tar tåg får man vara beredd på stenhårda passkontroller. Bara på tåget hade vi ca 4-5 olika kontroller, utförda av vakter med tunga vapen på sig som kollade en in i minsta detalj. Vi snackar inte små pistoler utan mer kalashnikovs.
Vi fick också varsin liten, liten papperslapp som visade när och var vi kom in i landet. Som tur var sparade vi lapparna hela resan för på vägen hem (när vi flög från Sant Petersburg till Arlanda) krävde passkontrollen tillbaka dem.

Jag håller med om att Ryssland är problematiskt på många sätt och vis men Sankt Petersburg är hyfsat modernt jämfört med övriga landet.
Det du får vara beredd på är att i princip alla museum och liknande bara har skyltar på ryska, bara något enstaka hade engelsk information. Vanliga människor på stan är överlag jättedåliga på engelska men personal i souvenirbutiker, hotell och restauranger är helt okej. Så länge man inte ska ut på landsbygden klarar man sig hyfsat med bara engelska.
Ironiskt nog har Ryssland obligatorisk engelskundervisning i skolorna, radion spelar moderna poplåtar och i och med närheten till övriga Europa är Sant Petersburg inte lika tillstängt som mindre städer längre in i landet, ändå var det ytterst få vi mötte på stan som vi faktiskt kunde konversera med.

Sankt Petersburg är för övrigt inte någon jättebillig stad att vistas i, förutom hotellen som brukar vara billiga. Jag betalade 900:- för två personer på fyra nätter, mitt inne i centrum med gångavstånd till allt :)

Nu blev jag tvungen att asa fram min Lonely planet-bok och längtansfullt börja bläddra i den. Jag skulle nog behöva börja med att ägna en hemester åt att lära mig lite basic ryska för att begripa de vanligaste skyltarna i alla fall. Bara ett museum med Rasputins konserverade jättepenis i en glasburk känns ju som en happening. :D

Eller ett stort geologiskt museum @athena_arabians :) där man måste ringa på porttelefonen och lyckas uttrycka på ryska (typ 'ya hachoo pasyeteet moozay) att man vill besöka museet för att få bli insläppt. Ser framför mig hur man skulle stå där och misslyckas med betoningen gång på gång, och sedan snopet få lomma därifrån. Medan ryssarna skrattar åt en och förolämpar en på ryska.

Känns som en resa lite längre utanför komfortzonen än engelska trädgårdar med afternoon tea - men det ÄR ju något fascinerande och lockande med att tänja på komfortzonen också!
 
Jag tänkte skriva några rader om min bästa resa eftersom jag verkligen längtar ut. Men när jag försöker komma på vilken som var bäst så är det allihop. Och det inkluderar de där två nätterna på en campingplats i Mora. Varje resa har varit bäst i sin kategori och det går inte att säga att någon har varit bättre än någon annan. Visst är naturen i Bosniens berglandskap mer dramatisk än de vindpinade slätterna i Oregon. Men hur ska man jämföra den nästan smärtsamt vackra naturupplevelsen i fjällen med upplevelserna under en vinprovning i Champagne? Men ok, om jag måste välja så är faktiskt segling i Bohuslän en resa som jag inte vill välja bort. Och så vill jag tillbaka till Paris så fort det är möjligt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
472
Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 300
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
154
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp