Bästa resa eller semester

Utan egentlig inbördes ordning.

En universitetsexkursion i tropisk ekologi till Borneo. Helt sjukt fantastiskt. Var bla på en forskningstation ute i orörd regnskog där vi såg helt vilda orangutanger passera förbi i träden på morgnarna när vi åt frukost. Efter kursen stannade nästan hela gruppen kvar och åkte och dök och snorklade vid Sipadan. Wooooow säger jag bara.

Alla mina resor till Namibia. Både jobb och semester. Har varit där säkert 10 gånger (har helt ärligt tappat räkningen...) Älskar landet och naturen. Kanske min andra resa dit toppar de andra, då det var under den resan jag och min numera make blev ett par. Fruktansvärt roligt hade vi också, och jag kan fortfarande skratta högt när jag tänker på vissa händelser.
 
Jag har ju också haft tur att få se mycket pga mitt jobb. Inte nöjesresor men jag jobbar ju i vår natur och jag brukar se till att ha tid med museum eller liknande också. I Sverige har jag jobbat från Sorsele ner till Vetlanda, i Norge kring Röros och i Finland kring Pielavesi. Ett stort plus med mitt jobb!

Edit: Ett av de bästa jobbminnena var mitt i natten utanför Slagnäs. Det var kallt och stjärnklart och jag hade kört upp till högsta punkten på banan. Jag stängde ner bilen helt, klev ut och njöt av norrskenet :heart
 
@Nahar @Zinfernia
På tal om Ryssland... jag har också varit i St Petersburg (semester) och även några gånger i Moskva (jobb), och tycker att Ryssland är intressant men har samtidigt något slags kluven fascination kring Sovjettiden och inte minst kalla kriget. Det jag skulle vilja se mer av i Ryssland är inte främst storstäder utan landsbygd och mindre samhällen, och då gärna rejält avlägsna trakter. Hur lever människorna idag på landsbygden i centrala och norra Sibirien, bönder och skogsbrukare? Hur ser livet ut i någon av alla de småstäder som man ser från flyget till Kina, till synes utslängda i absoluta ingenstans?
Sen ligger Georgien också på min lista.
 
@Nahar @Zinfernia
På tal om Ryssland... jag har också varit i St Petersburg (semester) och även några gånger i Moskva (jobb), och tycker att Ryssland är intressant men har samtidigt något slags kluven fascination kring Sovjettiden och inte minst kalla kriget. Det jag skulle vilja se mer av i Ryssland är inte främst storstäder utan landsbygd och mindre samhällen, och då gärna rejält avlägsna trakter. Hur lever människorna idag på landsbygden i centrala och norra Sibirien, bönder och skogsbrukare? Hur ser livet ut i någon av alla de småstäder som man ser från flyget till Kina, till synes utslängda i absoluta ingenstans?
Sen ligger Georgien också på min lista.
Åh, ja! Min dröm är att ta transsibiriska järnvägen och från den avstickare ut i vischan! Sett mycket på Youtube men skulle verkligen vilja uppleva det själv, särskilt längst österut. Sitta i en hydda och spana på tigrar, och dricka vodka med lokalbefolkningen :D Sen segla ner till Korea och Japan, och rida hem från Mongoliet! Kan ta ett tag så får nog köra det som pensionär, hoppas jag har orken kvar då:D
 
Åh, vad avundsjuk jag blir! Jag är inte mycket för resor generellt men Ryssland är ett land jag så gärna hade velat åka till! Och fortsätta genom till Mongoliet, Korea, Japan. Men, den resan ser det ut som jag aldrig kommer kunna ta. Arresterad vid gränsen, om jag ens får visum :arghh:
Hur kommer det sig att du inte får visum?


Nu blev jag tvungen att asa fram min Lonely planet-bok och längtansfullt börja bläddra i den. Jag skulle nog behöva börja med att ägna en hemester åt att lära mig lite basic ryska för att begripa de vanligaste skyltarna i alla fall. Bara ett museum med Rasputins konserverade jättepenis i en glasburk känns ju som en happening. :D

Eller ett stort geologiskt museum @athena_arabians :) där man måste ringa på porttelefonen och lyckas uttrycka på ryska (typ 'ya hachoo pasyeteet moozay) att man vill besöka museet för att få bli insläppt. Ser framför mig hur man skulle stå där och misslyckas med betoningen gång på gång, och sedan snopet få lomma därifrån. Medan ryssarna skrattar åt en och förolämpar en på ryska.

Känns som en resa lite längre utanför komfortzonen än engelska trädgårdar med afternoon tea - men det ÄR ju något fascinerande och lockande med att tänja på komfortzonen också!
Ja precis, ett land som kan konservera någons penis och ställa ut på museum är ju ett måste att åka till! :D Tortyrmuseet var givetvis väldigt mysigt det också.

Haha, geologmuseet missade vi, kanske var lika bra! Vi var på en hockeymatch och i pausen skulle vi köpa något att äta. Min kompis som inte pratar ett ord ryska pekade självsäkert på en meny och lyckades på något sätt få den oerhört nervösa tjejen i kassan att förstå att vi ville ha två stycken sådana. När vi sedan fick maten upptäckte vi att han hade beställt två OKOKTA korvar i bröd plus något bakverk som mest smakade filmjölk. Jättegott :cautious:

Vi var också på en nattklubb och lyckades på något vänster hitta två personer som faktiskt kunde prata engelska mer än tre ord. De var från Moskva och varnade oss för att åka dit, det ska tydligen vara ännu svårare att lyckas ta sig fram på engelska där så hur häftigt det än vore att ta sig ut på landsbygden skulle jag bestämt rekommendera att man tar med sig en tolk i så fall 😅
 
Jag var i Ryssland (Sankt Petersburg) för två år sedan. Herregud så häftigt det var! Väldigt märkligt land på många sätt och vis. Folk är överlag skitdåliga på engelska,
Jag var i Leningrad under Sovjettiden, och det västerländska språk som gick bäst då var faktiskt tyska.
 
Forskar i HBTQ-historia, har kontakter med många aktivistgrupper (även Ryska sådana, i den mån de finns), och är ganska högljudd om vad jag tycker om Rysslands lagar och inställning kring genus och HBTQ+. Skulle absolut inte känna mig säker i Ryssland, även om jag lyckades ta mig in.

Jag skulle vilja säga att enda anledningen till att du skulle få visum är så de kan arrestera dig...
 
@Nahar @Zinfernia
På tal om Ryssland... jag har också varit i St Petersburg (semester) och även några gånger i Moskva (jobb), och tycker att Ryssland är intressant men har samtidigt något slags kluven fascination kring Sovjettiden och inte minst kalla kriget. Det jag skulle vilja se mer av i Ryssland är inte främst storstäder utan landsbygd och mindre samhällen, och då gärna rejält avlägsna trakter. Hur lever människorna idag på landsbygden i centrala och norra Sibirien, bönder och skogsbrukare? Hur ser livet ut i någon av alla de småstäder som man ser från flyget till Kina, till synes utslängda i absoluta ingenstans?
Sen ligger Georgien också på min lista.
Georgien är prefekt resmål
 
Jag har så många bästa resor :D Men den senaste var när jag åkte själv till Kroatien, Montenegro och Bosnien Hercegovnia. Jag åkte dit för att lägga mest tid i Kroatien. Det var en miss. Montenegro var så mycket bättre känsla i än Kroatien. Montenegro måste jag tillbaka till! Där finns verkligen allt jag önskar, fantastisk natur, lätt att vara ensam tjej, stränder, historia osv.
Älskar också Montenegro 🇲🇪 ❤️
 
Mina tre bästa resor;

1. Öluff på Malaysias östkust. Tänk Robinsonöar med det klaraste vatten jag sett. Bad och snorkling och färsk fisk till inga pengar alls.

2. Rundresa på Balkan, Montenegro, Kroatien och Bosnien. Googla Tara Canyon och du förstår hur storslagen naturen är.

3. Rundresa i Kalifornien. Också det en helt fantastisk naturupplevelse ❤️
 
Nej vi var bara i Italien i 3 eller 4 dagar tror jag inklusive resa dit och var inte på Capri. Vi flög till Rom vilket innebar lång bussresa till och från flygplatsen som åt upp tid också (billigaste alternativet antar jag).
Blir SÅ avis om ni åker dit, det är underbart! Kan verkligen rekommendera Sorrentohalvön för boende eller en vandring. Nere på Amalfi är det nog ännu mer poppis. Min bror bodde jättefint i liten lägenhet med stor balkong ut mot havet nånstans i närheten av Amalfi och hade vandringsleder i princip utanför dörren. De var också jättenöjda med sin resa, Jag som älskar citron är ju i himmelriket där med alla färska underbara citroner, och restauranger som frikostigt bjuder på sin egen limoncello. :d
Ja, vi har siktet inställt på någon av byarna norr om själva Amalfikusten och att sedan göra dagsturer därifrån till Neapel, Pompeji, Capri, vingårdar och annat kul. Åh vad underbart om det blev av, men åh vad jag inte vågar hoppas på något nu när världen är som den är... :p
 
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
Vi åker till Grekland varje sommar, provar ofta nya öar men speciellt en resa fick oss att få en favoritö! :love:

2014 hade vi en Ok resa, men som inte kändes helt perfekt av olika anledningar.
Så 2015 valde vi ny ö och valde att åka bara vi 3 i familjen.
Resan blev PERFEKT!

Vi åkte till Samos, och allt bara klaffade!
Planet i tid, inget köande, fick alltid vpra väskor först, bra platser vid transfer...
Hotellet var precis så litet och enkelt som jag ville, ned exakt 1, 5m till den lilla poolen från terassen. 4 andra familjer på plats så lugnt o skönt!
Härligt bad, god mat, underbara människor.... Hyrde bil för första gångem och det gick superbra och vi såg massor!

VVi har återvänt en gång till och hoppas komma iväg i sommar igen, och där kommer jag spendera mkt tid som pensionär sen :D
 
Måste tillägga att jag även m haft härliga weekends där Berlin toppar listan ! Vet ej varför men trivdes direkt trots iskall aprilhelg :D vill återvända en varmare årstid någongång!
Jag är en sjukt enkel människa och allt kändes så enkelt där på ngt sätt!
 
Måste tillägga att jag även m haft härliga weekends där Berlin toppar listan ! Vet ej varför men trivdes direkt trots iskall aprilhelg :D vill återvända en varmare årstid någongång!
Jag är en sjukt enkel människa och allt kändes så enkelt där på ngt sätt!
Ja, Berlin är en himla trevlig stad. Jag har varit där ett par gånger och vill hemskt gärna återkomma. Lätt att hitta bra restauranger, fantastiskt gästvänligt, allt fungerar. Och ett otroligt kulturutbud.
 
Jag tänker att alla resor med (delar av) familjen (och släkten) har varit de bästa semestrarna, oavsett vart vi har rest eller vad vi har gjort. Paris, Assisi, 's-Hertogenbosch, Tatrabergen, 5* hotell på Malta eller bara en dag på Åland ger lika fina minnen. Kanske att firandet av en högtid på "vårt" hotell i Italien med föräldrar, syskon och deras familjer sticker ut lite extra. Speciellt som alla inte ens bor i Europa och det inte är så ofta som alla träffas samtidigt.

En del jobbresor har kanske varit mer intressanta vad avser spännande resmål och möten med nya människor. Rio de Janeiro och Odessa är nog de bästa resmålen. Utsikten jag hade från kontoret i Seattle är dock svårslagen och jag trivdes väldigt bra med staden och kollegorna där. Längtar verkligen efter att besöka kollegor i andra delar av världen igen, får se hur det blir med resandet framöver. Kanske tycker företaget att det inte behövs nu när vi blivit ännu bättre på videomöten.
20150707_084428.jpg

Edit: Moskva i -25 var också .... intressant
 
Ja, Berlin är en himla trevlig stad. Jag har varit där ett par gånger och vill hemskt gärna återkomma. Lätt att hitta bra restauranger, fantastiskt gästvänligt, allt fungerar. Och ett otroligt kulturutbud.
Jag är lite ambivalent till Berlin, har varit där både på semester med familjen och i tjänsten och prövat boende från husvagn till Hilton. Jag tycker att maten är lite svår, man behöver välja noga för att få bra mat. Säkraste kortet är after noon tea på hotell Adlon (nog den bästa jag prövat). Museuminsel och Tempelhof är väldigt bra att besöka, men av helt olika anledningar. Kan verkligen rekommendera båda, var och en är de värda resan dit.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
467
Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 300
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
154
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp