Bästa rotborsten?

MiniLi

Trådstartare
Jag behöver komplettera med en riktigt bra rotborste. Vill ha:
- Relativt mjuk borst (typ medelmjuk? Ska kunna ta bort torkad lera om man borstar lite bestämt men också finare damm)
- Kort borst! Så att den blir stabil. Hatar lång borst som liksom böjer sig när man borstar.
- Litet handtag, gärna med ”midja” och sådär rundad ovansida så den ligger skönt i handen

Tips?
 
Jag behöver komplettera med en riktigt bra rotborste. Vill ha:
- Relativt mjuk borst (typ medelmjuk? Ska kunna ta bort torkad lera om man borstar lite bestämt men också finare damm)
- Kort borst! Så att den blir stabil. Hatar lång borst som liksom böjer sig när man borstar.
- Litet handtag, gärna med ”midja” och sådär rundad ovansida så den ligger skönt i handen

Tips?
Iris hantverk har många bra borstar. https://www.irishantverk.se/
 
Borstiq har en riktigt bra kommer dock inte ihåg vad de heter på rak arm men köpt den på Granngården.
 
Jag var mer ute efter tips på specifika borstar utifrån önskemålen. Inte så hjälpsamt med bara märke eftersom det generellt finns så många olika varianter :)
Jag har bara använt andra av deras borstar så kan inte säga något om just den typen du vill ha. Men har generellt erfarenheten att de är väldigt funktionella, med bekväma handtag och materialet i borsten väl valt för att få en bra avvägd mjukhet/styvhet för det avsedda ändamålet. Definitivt inte "sladdrig" borst.

Skulle tro det är det som de kallar panelborste eller spisborste som du är ute efter? Finns med två olika alternativ på borstens styvhet.
 
Jag har bara använt andra av deras borstar så kan inte säga något om just den typen du vill ha. Men har generellt erfarenheten att de är väldigt funktionella, med bekväma handtag och materialet i borsten väl valt för att få en bra avvägd mjukhet/styvhet för det avsedda ändamålet. Definitivt inte "sladdrig" borst.

Skulle tro det är det som de kallar panelborste eller spisborste som du är ute efter? Finns med två olika alternativ på borstens styvhet.
Såg ingen med skönt handtag. Har redan med kantiga handtag och tycker inte det är så skönt att hålla i..
 
Jag har Borstiq Mexifiber som är vit, finns en med hårda spröt på utsidan, men mjuk och brun på insidan. Den heter Mexifiber/ tagel på GG.
Annars kör jag Magic brush eller curry comb (koborste) på vintern och leriga ben, men så blir mina hästar rätt lång håriga. Tycker Magic brush gör ett bra jobb på benen.
Nu var det inte ryktborste du var ute efter, men har precis återupptäckt min Stübben borste efter en lerig vinter. Jäkligt bra är den.

Edit: Borstiq finns även som bananborste om man tycker det är skönare.
 
Den här är min absoluta favorit. Grövre på kanterna och mjuk i mitten, tycker den är absolut bäst på att få bort smuts och damm. Älskar den!

227571498_8789b52d-4fcf-490c-8ba2-3452df376676.jpg
 
Den heter Borstiq Farm Aregna den jag tänkte på, den ligger skönt i handen och är lagom hård. Min favoritborste helt klart!
 
Jag skulle vilja ha liknande den här formen på handtaget, alltså rundat och lite format så den ligger skönt i handen.
31124

Men naturborst som är lagom mjukt och med korta strån så att det liksom blir stabilt.
:)
 
Borstiq har en borste som heter "Ellips" med rundad rygg. Det kan kanske vara något?
Har inte sett den i butik, men man kan säkert mejla Borstiq och fråga var man kan köpa den.
Annars så har Oster bra syntetiska borstar som är ergonomiska. Jag försökte googla men hittade inga ergonomiska naturborstar.
 
Borstiq har en borste som heter "Ellips" med rundad rygg. Det kan kanske vara något?
Har inte sett den i butik, men man kan säkert mejla Borstiq och fråga var man kan köpa den.
Annars så har Oster bra syntetiska borstar som är ergonomiska. Jag försökte googla men hittade inga ergonomiska naturborstar.
Tack för tips!
Borstiq ellips var lite väl rundad. Haha aldrig nöjd ;)

Men nu googlade jag på Oster och hittade faktiskt en med naturborst därifrån! Står dock att den är "mycket mjuk", så svårt att veta vad det innebär. Skulle vilja klämma i butik men har inte sett i de butiker som finns härikring..
 
Beställde aldrig den jag hittade på nätet, men köpte en liknande begagnad fast med lite hårdare strån. Skön att hålla i! Vet dock inte märke, hittade den på en loppis..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 665
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp