Bästa sätt att avfrosta en frys

MJLee

Trådstartare
Jag håller på att avfrosta frysen (se vgv) och funderar på de bästa sättet. Vad gör andra? Hårtork? Hur länge låter man sedan frysen bli kall igen innan man ställer in något igen?
 
Jag har bara kyl med frysfack. Tror min har ett avfrostningsläge, jag vrider temperaturen till det lägsta läget, ställer kylens fruktlåda under avrinningshålet, ställer upp dörr och lucka och går och sover. :sleep: (Typ, brukar först ta bort de största isbitarna när de lossnat tillräckligt).
På morgonen tömmer jag vattnet, torkar ur allt med en trasa och låter det lufttorka.
Sen slår jag på den igen och ställer in maten.
Om man inte låter det torka helt så blir det ju frost/is direkt.
 
Eftersom jag inte har balkong så brukar jag se till att äta upp det mesta innan jag avfrostar. Låter frysfacket bli kallt innan jag lägger in nåt där.
 
Jag frostar också av på vinterhalvåret när jag kan ställa ut maten på balkongen. Stänger av hela skåpet, öppnar dörren till frysen och lägger ut ett tjockt lager med handdukar på nedersta hyllan och på golvet. Efter någon timma kan jag ofta knacka loss de isbitar som inte redan ramlat av. Passar ofta på att diska ur lådorna på samma gång och ser till att allt är okej torrt innan jag slår på strömmen igen.
 
Jag har ätit upp det mesta och lyckades pressa in resterande i frysdelen av mitt kombiskåp. Diskat alla lådorna och orkade till slut inte göra något annat än låta det droppa på handdukar. Det är nästan helt isfritt. Ska torka ur den och sedan sätta i kontakten och låta det bli kallt innan jag ställer tillbaka lådorna.
 
Jag frostar av när det är fryskallt ute. Ställer ut matvarorna på altanen.

Stänger av frysen och ställer in kärl med varmt vatten och byter vattnet när det svalnat
Gör tvärtom, och väljer varm dag i juli - slipper då alla grytor med vatten.

Det är också den tiden på året då det ska vara lite i frysen/frysarna, så det ska gå lätt att ta hand om innehållet.
 
Varför varför varför tänkte jag inte på varmt vatten när jag frostade av?! Hade ju blivit sååå mycket enklare än att låta den stå och självtina så jag vaknade till en stor sjö på morgonen för att byttan under inte räckte. Och då hade jag ändå knackat bort allt jag kunde med hammare och mejsel först 😅 (ja, jag borde nog avfrosta oftare :o:rofl:)
2D3E0268-907F-4D5C-8A2E-0E9392210D4F.jpeg
 
Frostar bara av på vintern när det är -10 eller kallare (helst). Bär ut lådorna på altanen, har rostfri bunke med varmt vatten som jag byter och så pillar jag loss is så mycket jag kan. Torkar ur och startar igen. Lägger in sakerna efter kanske nån timme.
 
Frosta av? Det känns som att man använder alldeles för gamla apparater då. Nuförtiden används väl inget sådant, frostade av en frys för ca 20 år sedan. Med nutidens mer miljövänliga apparater behövs inte det.
 
Frosta av? Det känns som att man använder alldeles för gamla apparater då. Nuförtiden används väl inget sådant, frostade av en frys för ca 20 år sedan. Med nutidens mer miljövänliga apparater behövs inte det.

Om man bor i hyresrätt är det svårt att välja dessa modernare apparater tyvärr.
Japp. Min kyl håller inte helt tätt men hyresvärden vägrar att byta ut den. Jättekul för mig som ska betala elräkningen i vinter :crazy:
 
Frosta av? Det känns som att man använder alldeles för gamla apparater då. Nuförtiden används väl inget sådant, frostade av en frys för ca 20 år sedan. Med nutidens mer miljövänliga apparater behövs inte det.
Jodå, det finns många moderna som inte har automatisk avfrostning, det finns nackdelar med den funktionen också, det är inte bara guld och gröna skogar.
 
Varför varför varför tänkte jag inte på varmt vatten när jag frostade av?! Hade ju blivit sååå mycket enklare än att låta den stå och självtina så jag vaknade till en stor sjö på morgonen för att byttan under inte räckte. Och då hade jag ändå knackat bort allt jag kunde med hammare och mejsel först 😅 (ja, jag borde nog avfrosta oftare :o:rofl:)
Visa bifogad fil 103476
Såg först efter att jag skrivit att du provat den metoden :rofl: menantog det gick bra för dig.
Det gjorde inte för en släkting till mig, hen punkterade ett rör så frysen fick kasseras 😂
 
Jodå, det finns många moderna som inte har automatisk avfrostning, det finns nackdelar med den funktionen också, det är inte bara guld och gröna skogar.

Instämmer. Enligt ingifte morbrodern elektrikern som jobbar med vitvaror är det ofta att det krånglar med den funktionen och att det egentligen inte finns något som har automagisk avfrostning (i synnerhet inte frysar).

Personligen har jag haft problem med alla frysar som har den funktionen.
 

Liknande trådar

Hemmet Avfrostade frysen i morse. Nu när jag ska sätta igång den igen har jag ingen aning om vilken siffra jag ska ställa in på kylen...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: cambodia
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 028
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp