Bästa sätt att gå vidare efter separation

Hur går man vidare efter separation?

Sömnlösheten kom som ett brev på posten. Känslan av ensamhet. En slags inre stress - tänk om jag får leva ensam nu resten av livet.

Det har gått 1 vecka nu....jag känner mig tom.

Hur går jag vidare, hur lär jag mig "andas" igen?!
För det första är det ingen katastrof OM du skulle behöva leva ensam, men framförallt så är det minst tio gånger bättre att leva själv än att leva i en relation där någon annan kontrollerar en.

Skriv ned alla saker exet gjorde som fick dig att må dåligt så att du inte glömmer eller förminskar dem. Ta fram den listan när du funderar på att gå tillbaka. Det är inte värt att ge upp sig själv för att få tvåsamhet till varje pris.

Jag tror att du skulle tjäna på att vara trygg med att leva solo innan du går in i ett nytt förhållande. När man känner tryggheten i att stå på egna ben är man mindre benägen att ”nöja sig” med en osund relation.

Fundera på vad som gör dig lycklig och försök fokusera på hur du kan få in mer av det i ditt liv.

Undvik att ha kontakt med exet eftersom du ju vet att han manipulerar dig, MÅNGA går tillbaka till skadliga relationer. Med resonemang som att det inte var sååå illa och att man nog förstorat upp problemen. ”Och kanske blir jag ensam hela livet annars.” Och så är eländet igång igen! Läs vad du skrev i din förra tråd så att du inte förtränger hur illa det var.
 
Senast ändrad:
För det första är det ingen katastrof OM du skulle behöva leva ensam, men framförallt så är det minst tio gånger bättre att leva själv än att leva i en relation där någon annan kontrollerar en.

Skriv ned alla saker exet gjorde som fick dig att må dåligt så att du inte glömmer eller förminskar dem. Ta fram den listan när du funderar på att gå tillbaka. Det är inte värt att ge upp sig själv för att få tvåsamhet till varje pris.

Jag tror att du skulle tjäna på att vara trygg med att leva solo innan du går in i ett nytt förhållande. När man känner tryggheten i att stå på egna ben är man mindre benägen att ”nöja sig” med en osund relation.

Fundera på vad som gör dig lycklig och försök fokusera på hur du kan få in mer av det i ditt liv.

Undvik att ha kontakt med exet eftersom du ju vet att han manipulerar dig, MÅNGA går tillbaka till skadliga relationer. Med resonemang som att det inte var sååå illa och att man nog förstorat upp problemen. ”Och kanske blir jag ensam hela livet annars.” Och så är eländet igång igen! Läs vad du skrev i din förra tråd så att du inte förtränger hur illa det var.
Precis. Igår när jag skulle sova på jobbet när jag jobbade sent, så ville han köra skype. För att se att jag var ensam förstår jag nu. Han tyckte de var onödigt att jag skulle sova över (långt att köra) för hem skulle man ju.

Har aldrig förstått hur stort kontrollbehov han haft.
 
Precis. Igår när jag skulle sova på jobbet när jag jobbade sent, så ville han köra skype. För att se att jag var ensam förstår jag nu. Han tyckte de var onödigt att jag skulle sova över (långt att köra) för hem skulle man ju.

Har aldrig förstått hur stort kontrollbehov han haft.

Är det något annat praktiskt som gör att ni behöver ha kontakt? Det där är sjukt och absolut något du kan blocka!
 
Precis. Igår när jag skulle sova på jobbet när jag jobbade sent, så ville han köra skype. För att se att jag var ensam förstår jag nu. Han tyckte de var onödigt att jag skulle sova över (långt att köra) för hem skulle man ju.

Har aldrig förstått hur stort kontrollbehov han haft.
Men varför ska han alls veta när du jobbar sent och var du sover ?!?
Och varför skypea med honom oavsett tid och plats?
 
@norrsol

Jag tänker svara på trådtiteln nu: Ha överhuvud taget ingen kontakt med exet! Han är fortfarande farlig. När man lämnar en sådan där människa är den första farliga fasen precis när man lämnar och sedan (om man fortfarande har kontakt) när han försöker hala in en igen. Visst, han försöker säkert uppföra sig för att charma in sig igen... men märker han att det inte går så kan den frustrationen snabbt slå över i våld.

Jag förstår impulsen att försöka upprätthålla en kontakt med någon man varit ihop med... men han är inte en normal person som man kan ha en sund kontakt med.

Var rädd om dig och se till att skydda dig :heart
 
@norrsol

Jag tänker svara på trådtiteln nu: Ha överhuvud taget ingen kontakt med exet! Han är fortfarande farlig. När man lämnar en sådan där människa är den första farliga fasen precis när man lämnar och sedan (om man fortfarande har kontakt) när han försöker hala in en igen. Visst, han försöker säkert uppföra sig för att charma in sig igen... men märker han att det inte går så kan den frustrationen snabbt slå över i våld.

Jag förstår impulsen att försöka upprätthålla en kontakt med någon man varit ihop med... men han är inte en normal person som man kan ha en sund kontakt med.

Var rädd om dig och se till att skydda dig :heart

Precis. Minimera, helst eliminera, kontakten. Låt honom inte fiska efter information om vad du gör och med vem. Vad du än säger kommer att lägga ved på elden. Tala om för honom att den diskussionen tänker inte du ta, tack och hej. Om du inte kan låta bli att lyfta luren. Låt bli att lyfta på luren. Var rädd om dig.
 
@norrsol

Jag tänker svara på trådtiteln nu: Ha överhuvud taget ingen kontakt med exet! Han är fortfarande farlig. När man lämnar en sådan där människa är den första farliga fasen precis när man lämnar och sedan (om man fortfarande har kontakt) när han försöker hala in en igen. Visst, han försöker säkert uppföra sig för att charma in sig igen... men märker han att det inte går så kan den frustrationen snabbt slå över i våld.

Jag förstår impulsen att försöka upprätthålla en kontakt med någon man varit ihop med... men han är inte en normal person som man kan ha en sund kontakt med.

Var rädd om dig och se till att skydda dig :heart
Mycket bra skrivet! Kan inte sägas för många gånger.
 
Förstår att det inte är så lätt som det kan låta, men du MÅSTE bryta helt med honom, dvs NOLL kontakt! Så länge ni har kontakt så styr han ju dig fortfarande, till viss del. Och det är ju hans mål - att fortsätta kontrollera dig.
Nyss på radio Uppland så sa en kvinna, varit i din situation tidigare, exakt det. Så länge ni har kontakt så finns risken att han lyckas manipulera dig till att gå tillbaka till honom. BRYT HELT, och så småningom kommer du att börja må bättre. Så länge du har kontakt med honom så kommer det inte att vända för dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: Stefffie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp