Bästa sätt att gå vidare efter separation

Dagen idag är tuff många känslor. Löses ut från lgh o snart är alla band klippta. Borta! En berg o dalbana med känslor.
Själv känner jag att det var en lättnad att den biten gick så smidigt. Det finns människor som bråkat i åratal över pengar och småsaker som ska delas upp vid en separation. Var tacksam för att det gick smidigt.

Alla separationer tar emotionell tid och energi. Så är det bara. Vissa är klara redan innan separationen är klar, medan andra påbörjar sin process när separationen är klar. Ingenting är fel och ingenting är rätt, det bara är som det är. Ge det tid och snart kommer du gå från klarhet till klarhet. Fyll dagarna med roliga aktiviteter, ring vänner du inte hört av på länge, skapa dig en rolig vardag så du slipper tänka på allt som varit.
 
Hur går man vidare efter separation?

Sömnlösheten kom som ett brev på posten. Känslan av ensamhet. En slags inre stress - tänk om jag får leva ensam nu resten av livet.

Det har gått 1 vecka nu....jag känner mig tom.

Hur går jag vidare, hur lär jag mig "andas" igen?!


Sömnen ör ett svårt kapittel även här.
Men det kommer nog ändras efter tidens gång. Jag började trötta ut mig kroppsligt och tar sista halv milen innan läggdags.

Det är en berg och dahlbana och man kastas vilt om kring tycker jag och förhoppningsvis har vi gått i genom hela sorgeprosessen och kommit igenom allt till slut.

Det är svårt och fruktansvärt jobbigt.
Bara var och gråt när det behövs och prata.

Tror aldrig jag kommer att vågar att släppa någon så nära in på mig igen. Det ör svårt att bli själv tycker jag.

Jag började gå mängder i skog o mark och kors och tvärs och gymträna. Något som jag gjorde för länge länge sedan. Och lyssna på ljudbok.
Men det tar tid att komma igenom allt.
 
Hur går man vidare efter separation?

Sömnlösheten kom som ett brev på posten. Känslan av ensamhet. En slags inre stress - tänk om jag får leva ensam nu resten av livet.

Det har gått 1 vecka nu....jag känner mig tom.

Hur går jag vidare, hur lär jag mig "andas" igen?!

Nu läste jag lite längre ner här att det varit någon typ av missbehandling/misshandel inblandad? Det finns något som kallas trauma bonding, som lätt misstas för kärlek. Liknas ofta vid att spela på en enarmad bandit, där mynt är ditt engagemang och vinsten är bekräftelse. Man pumpar i med mynten i hopp om att få storvinsten, men den vinner man aldrig. Man får nån liten skvätt tillbaka och inte vill man lägga av för man har ju investerat så mycket att man Behöver vinna tillbaka pengarna..
Kort sagt, man blir beroende av att bli bekräftad av en person som spelar ens känslor som de vore ett piano.
Det är mer ett dopaminberoende än vad det är kärlek. Kärlek är inte vad man känner för en person man knappt tolererar eller tycker är en särskilt bra person.
Anyway, som de andra säger så tar det tid. Det kan ta år. Det är genom sorgen som du växer dig ur det. Ta den här tiden på dig för att täppa till de hål som gjorde att du hamnade med en person som inte behandlade dig schysst. För mig handlade det om en djuprotad känsla av att ingen skulle kunna älska mig och därför stannar man trots allt. Jag satte inte heller gränser som jag borde ha gjort, av förståeliga skäl. Dags att ändra på det!
Allt vi är med om här i livet vill säga oss något, man lär fundera på vad läxan livet vill lära en med det som händer är. Annars är man dömd att göra om samma misstag.
Om några månader eller ett par år så kommer du titta tillbaka och undra hur fasen det tog så lång tid, personen är ju inte ens värd all sorg, men det är en process så klart. Du har ju trots allt förlorat ett förhållande och de är sällan ensidigt dåliga. Äh, kan skriva i timmar men låt dig känna vad du känner och bygg inga murar mot känslorna så kommer det gå över, förbered dig på en berg-och-dalbana och vet att det är drivor av människor som gått igenom liknande och kommer ur det till slut även om det är svårt att se i början. Ha förtröstan.
 
Hur går man vidare efter separation?

Sömnlösheten kom som ett brev på posten. Känslan av ensamhet. En slags inre stress - tänk om jag får leva ensam nu resten av livet.

Det har gått 1 vecka nu....jag känner mig tom.

Hur går jag vidare, hur lär jag mig "andas" igen?!
För mig har det varit att umgås mycket med vänner och göra saker jag brukar tycka om även om det känns tomt och tråkigt. Sen är det naturligt att sörja även en sämre relation, det ljusnar lite steg för steg.
 
Nu läste jag lite längre ner här att det varit någon typ av missbehandling/misshandel inblandad? Det finns något som kallas trauma bonding, som lätt misstas för kärlek. Liknas ofta vid att spela på en enarmad bandit, där mynt är ditt engagemang och vinsten är bekräftelse. Man pumpar i med mynten i hopp om att få storvinsten, men den vinner man aldrig. Man får nån liten skvätt tillbaka och inte vill man lägga av för man har ju investerat så mycket att man Behöver vinna tillbaka pengarna..
Kort sagt, man blir beroende av att bli bekräftad av en person som spelar ens känslor som de vore ett piano.
Det är mer ett dopaminberoende än vad det är kärlek. Kärlek är inte vad man känner för en person man knappt tolererar eller tycker är en särskilt bra person.
Anyway, som de andra säger så tar det tid. Det kan ta år. Det är genom sorgen som du växer dig ur det. Ta den här tiden på dig för att täppa till de hål som gjorde att du hamnade med en person som inte behandlade dig schysst. För mig handlade det om en djuprotad känsla av att ingen skulle kunna älska mig och därför stannar man trots allt. Jag satte inte heller gränser som jag borde ha gjort, av förståeliga skäl. Dags att ändra på det!
Allt vi är med om här i livet vill säga oss något, man lär fundera på vad läxan livet vill lära en med det som händer är. Annars är man dömd att göra om samma misstag.
Om några månader eller ett par år så kommer du titta tillbaka och undra hur fasen det tog så lång tid, personen är ju inte ens värd all sorg, men det är en process så klart. Du har ju trots allt förlorat ett förhållande och de är sällan ensidigt dåliga. Äh, kan skriva i timmar men låt dig känna vad du känner och bygg inga murar mot känslorna så kommer det gå över, förbered dig på en berg-och-dalbana och vet att det är drivor av människor som gått igenom liknande och kommer ur det till slut även om det är svårt att se i början. Ha förtröstan.
:bow::bow::bow:
Klokt och insiktsfullt.
Du sätter ord många av mina tankar.
 
Jag sover fortfarande dåligt, vilket detta inlägg skvallrar om som skrivs mitt i natten.

Jag gråter floder vissa dagar & andra dagar går bättre. Berg & dalbana.

Uppvaktningen från en del män lät inte vänta på sig & erbjudanden om middagar, träffas osv. Jag avvisar starkt o vill inte träffas. Måste hela ihop o jag har lång väg kvar.

På dagarna går de bra men kvällarna blir ensamheten värre. Eller som en kompis sa: du är inte ensam, bara själv.🙂

Försöker skapa mig ett hem där jag trivs iaf. Har inrett o köpt en del nytt.
 
Pratar med exet i telefon. Säger att jag ska övernatta på jobbet i då frågar han med vem jag ska sova.

Kontroll, kontroll
Sällar mig till kören som inte tycker du ska prata med exet överhuvudtaget. Det lättaste att gå vidare är att inte ha någon kontakt alls.

För din egen skull kontakta aldrig honom igen, svara inte om han försöker kontakta dig, blockera helst honom på alla plattformar han kan kontakta dig. Du är stark, fortsätt så och va rädd om dig. ❤️
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: Stefffie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 990
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp