Bästa sättet att klia hästen?

Ace

Trådstartare
Märklig rubrik men det är så här att min häst älskar att bli kliad. Främst i juni när han har myggbett och nu i september när han fäller sommarpälsen. Han älskar det och jag älskar att ge honom det.

Problemet är att han vill gärna bli kliad hårdare än vad mina svaga armbågar orkar med när jag använder fingrarna, jag brukar ha massagehandskar på mig. Så, finns det någon bra borste eller annat verktyg som ger bra kli med mindre kraft? Jag har försökt med svansborsten men det var inge bra tyckte pålle.
 
Jag köper "massageborstar" både för häst och hund, såna man trär på handen. Mjuka gummiskrapor funkar också.

Manborstar med ca 5cm borst är en favorit för skapet.
 
Valfri borste med handtag tycker jag är bra just när de vill ha hårdare kli. Piggborste/magic brush funkar bra då med.

För fällningskli använder jag gummiskrapa, svettskrapa eller en sådan där grej som är handtag i trä, liten metall för att skrapa. Funkar som ryktsten typ. Har också läst att vissa använder vanliga fogskrapor på samma sätt.
 
Märklig rubrik men det är så här att min häst älskar att bli kliad. Främst i juni när han har myggbett och nu i september när han fäller sommarpälsen. Han älskar det och jag älskar att ge honom det.

Problemet är att han vill gärna bli kliad hårdare än vad mina svaga armbågar orkar med när jag använder fingrarna, jag brukar ha massagehandskar på mig. Så, finns det någon bra borste eller annat verktyg som ger bra kli med mindre kraft? Jag har försökt med svansborsten men det var inge bra tyckte pålle.
Vanliga ryktskrapan i metall, absolut skönast tycker de flesta jag provat på!
 
Jag brukar använda en grep eller en kratta i metall för barn. Då får jag lite mer styrka och det blir inte så jobbigt för armarna.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Magic Brush eller piggborste brukar våra gilla. Min valack gillar också massagehandsken som har som små kulor i metall som rullar - gissar dock att det blir mer massage än "kliande", han gillar det på andra ställen (ryggen/rumpan jämfört med manke o framsida hals för kliandet)
 
Tack för alla tips. Jag har bara en ryktskrapa i gummi och den är inte tillräckligt. Magic brush gillar hästen men jag orkar inte hålla i den och klia tillräckligt hårt. Men det där med kratta för barn! En sådan ska jag köpa
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i...
2
Svar
25
· Visningar
3 209
Senast: Nielaa
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp