Bästa selen

Pilot

Trådstartare
Nu ska min ena katt endast vara innekatt i vinter. Han har gått i sele tidigare (men avskydde det) när han bodde hos min bror.
Men jag tänkte göra ett nytt försök då han är väldigt mutbar.
Vilken är bästa selen? En rejäl bonnkatt, väger strax under 4 kg.
Har hört att ngn använder hundsele, tycker kattselar oftast är klena med smala remmar som inte ser så bekväma ut. Tänker vid hopp och ryck.
Vad är bästa kopplet att ha till/ lina/ flexikoppel?
 
30407474-origpic-836c8c.jpg


Vad sägs om denna? Är den kattsäker måntro?
 
Jag har selar från tre ponti till mina. Tycker de är smidiga och sitter bra. Använder flexi till mina på 5 m då jag tycker vanliga koppel är för korta och det trasslar gärna med längre lina.
 
Jag har selar från tre ponti till mina. Tycker de är smidiga och sitter bra. Använder flexi till mina på 5 m då jag tycker vanliga koppel är för korta och det trasslar gärna med längre lina.
Tack för svar! Det är nog egentligen något sådant jag letat efter, skön och smidig. Något jag tror han kan acceptera lite bättre. :)
 
Jag har en puppia till min kisse. Sitter hur bra som helst!
Har precis klickat hem en 3 ponti.. Men jag tror det blir en bra att börja med sele, eftersom han har en aversion emot dem. Hade helst velat ha något över bröstbenet.
Men ska ha Puppia i bakhuvudet om selen inte passar honom/ funkar så bra när vi är ute.
 
Pipen har en Puppia och den funkar väldigt bra tycker jag eftersom den fördelar trycket över en lite större yta d v s hela bröstkorgen. Den tokiga lilla katten får ju ett och annat stollaryck och drar iväg snabbare än vad jag hinner med.
Tyvärr ser man inte hur den ser ut när han har den på för det är alldeles för mycket fluff i vägen men den är iallfafall ställbar både runt bröstkorgen och runt halsen. 8 m flexikoppel har jag också.....och det räcker inte alltid till. :angel:

 
Bra tråd, hoppar in eftersom jag måste köpa en sele till Lava eftersom hon numera är innekatt, hoppas det är okej för TS.

Jag har kollar på Tre ponti men fattar inte riktigt hur dom sitter. Stänget man den med dragsko? Det ser så ut på bilder. Och hur rymningssäkert är det? Lava är stark som en halv rottweiler! Dras inte dragskon upp om katten drar i selen?
 
@Lii Typiskt, ska hämta ut min på posten idag. :) Fina bilder förövrigt.
@GardenAngel Kör på.
Man stänger den med dragsko, jag tror inte de kommer att glida upp när katten drar. Ser inte ut att sitta så, tycker jag.
Jag är mer orolig över att den kan krypa ur den om den skulle bli rädd. Min är hundvan, men den lär ju bli rädd om en okänd hund kommer fram springandes.
 
Jag hade en Puppia-kopia till min lilla kisse. Den fångade upp katten bra och var omöjlig att krypa ur för henne, men tyget var ganska styvt och ryggen lite för kort så hon blev lite öm i armhålorna efter att ha haft den på sig. Varvade mellan flexi på 7 m och spårlina på 9 m.
ihpone%20aug%202013%20020_zpsopt5pibo.jpg

Så jag använde den som mall och sydde en ny med längre rygg i jerseytyg istället, satt löjligt bra och katten blev nöjd.
IMG_1617_zpsiw6mlicv.jpg

Här har den åkt lite snett då hon fick släpa en spårlina, men det syns att det enda spännet är bakom frambenen.
IMG_1618_zps36mhh4dv.jpg

Sydde så halsöppningen slöt om bakom hennes huvud då jerseyn var så stretchig och mjuk. Skulle nog byggt en likadan sele om jag skaffar katt igen någon gång.
 
Bra tråd, hoppar in eftersom jag måste köpa en sele till Lava eftersom hon numera är innekatt, hoppas det är okej för TS.

Jag har kollar på Tre ponti men fattar inte riktigt hur dom sitter. Stänget man den med dragsko? Det ser så ut på bilder. Och hur rymningssäkert är det? Lava är stark som en halv rottweiler! Dras inte dragskon upp om katten drar i selen?
Jag har inte märkt att de kan få upp dragskon. Däremot har jag insett att ingen kattsele är helt rymningssäker när man har en katt som backar. Tre Ponti är den som har varit bäst ur den synpunkten för mina katter. Det är också den som accepterats bäst. Jag har dock inte provat Puppia. Jag har bara provat en kopia som satt extremt dåligt.
 
Till knaskatten köptes en chihuahua sele av typen 'förbygel' (dvs ring i nacken, en rem på var sida huvudet som möts igen långt ner (tydligt V form) i en ring, sen en rem bak till remmen över bröstkorgen). Problemet med henne var ju framförallt att om någon rem låg an mot halsen så körde hon in underkäken under den. Både Puppia och Tre Ponti föll på detta, likväl som typiska/billiga 'katt' selar från djurbutiken.

Jättekul att försöka trassla ut panikslagen katt. :cautious:
 
Bra tråd, hoppar in eftersom jag måste köpa en sele till Lava eftersom hon numera är innekatt, hoppas det är okej för TS.

Jag har kollar på Tre ponti men fattar inte riktigt hur dom sitter. Stänget man den med dragsko? Det ser så ut på bilder. Och hur rymningssäkert är det? Lava är stark som en halv rottweiler! Dras inte dragskon upp om katten drar i selen?

Jag upplever det snarare att selen dras åt hårdare när katten lägger tryck på snöret, i och med jag i alla fall aldrig dragit åt dragskon ända i botten. Kan fota efter jobbet!

Jag har inte märkt att de kan få upp dragskon. Däremot har jag insett att ingen kattsele är helt rymningssäker när man har en katt som backar. Tre Ponti är den som har varit bäst ur den synpunkten för mina katter. Det är också den som accepterats bäst. Jag har dock inte provat Puppia. Jag har bara provat en kopia som satt extremt dåligt.

Min gamla tjockiskatt backade ur puppia på en grisblink, men Frasse som är hal som en ål har tack och lov bara tagit sig ur TrePponti den en gång, och hur det gick till vet jag inte, då¨sambon vände ryggen till och poff så var kisse lös :o
 
:D
Köpte ett Dabird trollspö med fjädrar samt två andra tillbehör. Kisen hoppade rakt ner i lådan och snodde de oöppnade paket och la sig platt på dem. Det gör han endast med kattmynta, så var nog en del sprayat på dem skulle jag tro.
Selen satt förvånansvärt bra, tror som föregående, att i praktiken är det nog omöjligt med 100% rymningsfri sele. Men den tror jag faktiskt på, känns väldigt stabil för att vara så enkel.
Har bara precis prövat, om en liten stund tänkte jag att vi ska ut och testa den på riktigt. :)
(Eftersom han är en van utekatt, så orkar jag inte riktigt vänta till helgen för att prova när det är ljust.)
 
Vi har varit ute i förrigår och igår. Han älskar det!
Han gick naturligtvis in bland buskarna och lyckades plocka av sig selen. Men eftersom han har varit ute mycket så lätt jag honom spatsera löst. Innan jag kallade in honom och satte selen i ett järngrepp. :p
Han har inte fått av sig den igen. Att få vara ute överväger väldigt mycket tvånget med selen, han går gärna och sätter sig vid dörren och visar att han vill ut.
Hade jag kommit hem tidigare än sju, så hade vi gått en sväng ikväll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar på lite selar till hundarna. Jag vill ju gärna träna lite drag med dom. Framförallt när jag cyklar. Nomesele har jag så...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 501
Senast: Gabbi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag tog en vuxen katt (7år) från ett katthem i december. Hon har alltid varit utekatt, förutom de runt 3 månaderna hon bodde på...
Svar
15
· Visningar
4 305
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp