”Bästa” självhushållningsdjuret?

Vindöld

Trådstartare
Har ju såklart hört att höns är otroligt populärt - men tyvärr blir jag äcklad av ägg och kycklingkött, så de går bort av den anledningen nu när jag planerar lite inför framtiden.

Skulle såklart gärna ha ett djur som fyller så många funktioner som möjligt och har tankarna lite grann på exempelvis getter. Har någon erfarenhet av att göra egen ost från getmjölk? Hur är de att hålla? Dyra i drift?

Erfarenhet av kaniner?
 
Vill du inte ha hönor så skulle jag nog tippa på köttkaniner. :)
Beror lite på vart du bor, getter är roliga djur men kan vara svåra att stänga inne. :)
 
Inte något jag har själv, men kanske får? Så att man får ull och kött. Finns det inte vissa får man kan mjölka också? Men man kanske inte får lika mycket som med getter.
 
Har ju såklart hört att höns är otroligt populärt - men tyvärr blir jag äcklad av ägg och kycklingkött, så de går bort av den anledningen nu när jag planerar lite inför framtiden.

Skulle såklart gärna ha ett djur som fyller så många funktioner som möjligt och har tankarna lite grann på exempelvis getter. Har någon erfarenhet av att göra egen ost från getmjölk? Hur är de att hålla? Dyra i drift?

Erfarenhet av kaniner?
Kaniner är ju bra grovfoderomvandlare men ger ju bara kött ( och päls om man tar tillvara på den)
Föder upp köttkaniner, det som är värt att tänka på är slakten (klarar du av att slakta själv? Du bör dessutom ha någon kunnig som visar första gången) samt städning ( är relativt städkrävande jämfört med ex höns), båda som är orsak till att många som tänkt börja slutar rätt snabbt.
 
Kaniner är ju bra grovfoderomvandlare men ger ju bara kött ( och päls om man tar tillvara på den)
Föder upp köttkaniner, det som är värt att tänka på är slakten (klarar du av att slakta själv? Du bör dessutom ha någon kunnig som visar första gången) samt städning ( är relativt städkrävande jämfört med ex höns), båda som är orsak till att många som tänkt börja slutar rätt snabbt.
Vi tog en kull på prov och så långt var allt väl, men jag har inte hittat några bra recept på kanin.
Tycker det blir trådigt och intetsägande hur jag än gör.
Har du några tips för tillagningen?
 
Vi tog en kull på prov och så långt var allt väl, men jag har inte hittat några bra recept på kanin.
Tycker det blir trådigt och intetsägande hur jag än gör.
Har du några tips för tillagningen?

Vi gör mycket vardagsmat med hel kanin i crockpot. Antingen som gryta eller så bara för att lossa köttet som vi sedan använder till taco/köttfärssåser mm.
Av framben gör vi gärna crispy fried rabbit när vi styckar.
För finmiddag så görs gärna urbenad fylld sadel, gott med ostfyllning!

Finns mycket recept i gruppen ’hopp i grytan’ om du har Facebook.

Generellt så behövs någon typ av fett för att få kanin bra eftersom det är så magert, antingen grädde/creme fraiche/liknande eller typ sidfläsk/ost.
 

Bifogade filer

  • 450FDE61-835C-4A07-AFF9-793CF0927EA6.jpeg
    450FDE61-835C-4A07-AFF9-793CF0927EA6.jpeg
    210,3 KB · Visningar: 54
Jag hade skaffat en äldre lantras av får. Du får kött, ull, fäll. Det går säkert att ta lite mjölk om du har ett par stycken.
Ska du ha får som är ger mycket mjölk så måste man i regel mjölk och då blir det annat.
Är absolut nybörjare på får med är helt såld.
Men det är ju större djur än höns och kaniner, och kräver därmed mer.
Finns en fårtråd på buke där mer erfarna kan svara om du är intresserad. 🙂
 
Vi gör mycket vardagsmat med hel kanin i crockpot. Antingen som gryta eller så bara för att lossa köttet som vi sedan använder till taco/köttfärssåser mm.
Av framben gör vi gärna crispy fried rabbit när vi styckar.
För finmiddag så görs gärna urbenad fylld sadel, gott med ostfyllning!

Finns mycket recept i gruppen ’hopp i grytan’ om du har Facebook.

Generellt så behövs någon typ av fett för att få kanin bra eftersom det är så magert, antingen grädde/creme fraiche/liknande eller typ sidfläsk/ost.
"Hopp i grytan" 😂 fyndigt 🤭
 
Vi tog en kull på prov och så långt var allt väl, men jag har inte hittat några bra recept på kanin.
Tycker det blir trådigt och intetsägande hur jag än gör.
Har du några tips för tillagningen?
Jag tillagar det som jag tillagar hemmauppfödd "kyckling" (de är ju sedan länge förbi kycklingstadiet :p ) - långsamt och låg temperatur. Ska jag ha köttet i en gryta (ex Skuttande Jakob som jag nämnde här ovan) kokar jag först köttet.

Har gjort kaninfärs också, både i typ köttfärssås och i köttbullar. Även där gäller det att tillaga långsamt och låg temp :)
 
Har ju såklart hört att höns är otroligt populärt - men tyvärr blir jag äcklad av ägg och kycklingkött, så de går bort av den anledningen nu när jag planerar lite inför framtiden.

Skulle såklart gärna ha ett djur som fyller så många funktioner som möjligt och har tankarna lite grann på exempelvis getter. Har någon erfarenhet av att göra egen ost från getmjölk? Hur är de att hålla? Dyra i drift?

Erfarenhet av kaniner?
Om man bara ska se till "funktioner" så är det väl något djur man kan mjölka så att man får kött, mjölk och skinn. Men sen beror det ju helt på vilka förutsättningar man har också. Kaniner kräver ju väldigt lite mark och hö jämfört med får/getter. Lättare att föröka också, de är dräktiga kort tid och en snabbväxande ras/korsning behöver inte många månader på sig innan den är slaktredo. Men det behövs ju fler djur för samma mängd kött/skinn och så det självklara att kaniner inte ger någon mjölk då.

Höns är verkligen svårslaget. Jag har testat på höns, ankor (mysk), gäss, får och kaniner. Har idag bara höns och kaniner (av mina "självhushållardjurslag") och i framtiden kommer jag nog bara ha höns.
 
Jag har en vän som är kaninproducent så jag har köpt en hel del kött av henom.

Tycker det äre tt gott kött och det finns mängder av recept på nätet.
Kanin är effektiva grovfoderomvandlare. Det blir rejäla mängd kött per kilo foder. Dessutom är de trevliga djur att hantera.
 
Jag slår ett slag för får. Du får kött, mjölk, ull och skinn plus att de är bra på att beta och hålla efter sly och annan växtlighet, samtidigt som de sällan klättrar lika jävligt som en del getter. Lammkött är dessutom vansinnigt gott och behöver i princip bara lite salt och peppar som smaksättning. Fårskinn och ull är eftertraktat och inga större svårigheter att sälja. Är uppvuxen med finullsfår som barn och skulle jag ha ett nyttodjur och jag inte kunde/ville ha höns så skulle jag ha får, alla dagar i veckan. Klippningen kan man antingen lära sig själv eller köpa in tjänsten.
 
Tänker myskankor också. Köttet är magert och liknar mer rådjur än anka. De är duktiga på att föda sig själva med lite stöd från tidig vår till sena hösten. Lägger mycket ägg (iofs säsongsvis) men föder själv upp sina ungar utan att man behöver ta hand om dem. I de allra flesta fall.

På ca 2 hönor och 1 drake kan man alltså få ihop kanske 10-20 slaktungar per höst. Det är inte dumt alls.
 
Tänker myskankor också. Köttet är magert och liknar mer rådjur än anka. De är duktiga på att föda sig själva med lite stöd från tidig vår till sena hösten. Lägger mycket ägg (iofs säsongsvis) men föder själv upp sina ungar utan att man behöver ta hand om dem. I de allra flesta fall.

På ca 2 hönor och 1 drake kan man alltså få ihop kanske 10-20 slaktungar per höst. Det är inte dumt alls.
Och så äter de mördarsniglar då att man kan odla grönsaker också :up:

Innan jag såg ditt inlägg så tänkte jag höns (trevliga och effektiva och kan äta en del matrester, trädgårdsrens etc), kaniner (enklare än får och kan utnyttja mycket viltväxande) eller får om man har mer utrymme

Jag skulle av egen erfarenhet avråda från gris (faktiskt ganska svårt att ge dem hyfsade livsbetingelser och har man dem i liten skala blir de enormt tama och tillgivna) och get (helt Ok om de kan leva "halvvilda" men har man dem i liten skala blir de dubbelt enormt tama och tillgivna)
 
Och så äter de mördarsniglar då att man kan odla grönsaker också :up:

Innan jag såg ditt inlägg så tänkte jag höns (trevliga och effektiva och kan äta en del matrester, trädgårdsrens etc), kaniner (enklare än får och kan utnyttja mycket viltväxande) eller får om man har mer utrymme

Jag skulle av egen erfarenhet avråda från gris (faktiskt ganska svårt att ge dem hyfsade livsbetingelser och har man dem i liten skala blir de enormt tama och tillgivna) och get (helt Ok om de kan leva "halvvilda" men har man dem i liten skala blir de dubbelt enormt tama och tillgivna)

Rent lagligt får du inte ge matrester alls till fåglar. Däremot trädgårdsrens. Det får bara inte gått genom köket, så att säga.

Det är en regel jag har svårt att förstå då det har med smitta att göra men det är ju sådan mat vi redan ätit, så.....smitta till fåglar som sedan kan smitta oss. Nä, har inte riktigt förstått det hela där.

Med det sagt är det så att många ändå gör det.
 
Rent lagligt får du inte ge matrester alls till fåglar. Däremot trädgårdsrens. Det får bara inte gått genom köket, så att säga.

Det är en regel jag har svårt att förstå då det har med smitta att göra men det är ju sådan mat vi redan ätit, så.....smitta till fåglar som sedan kan smitta oss. Nä, har inte riktigt förstått det hela där.

Med det sagt är det så att många ändå gör det.
Det är en regel som skapats helt utifrån stordriften och dess förutsättningar som automatiskt även blir lag för hobbyflocken. För stordriften så finns det rimliga orsaker till den medan det för hobbyflocken blir löjligt att jag inte kan slänga ut resterna av karrekoket så att hönsen kan hacka bort det sista köttet från benen, det kött jag inte kan få bort med kniv.
 
Vi har haft höns förut och har kaniner nu. Jag skriver mina erfarenheter rent allmänt, om man inte är intresserad av ägg som TS är ju kanske inte höns rätt att skaffa(om man inte vill sälja ägg).

Jag tyckte att höns var väldigt trevligt att ha. De var lättskötta och billiga i drift och trevliga att titta på när de pickade i trädgården. Framför allt äggen var jag väldigt glad över eftersom jag inte vill stödja den industrin. Tyvärr fick vår flock problem med kalkben efter några år och därför slaktade jag bort den.

Då hade jag redan skaffat köttkaniner, och honorna fick flytta in i hönsens gamla utrymme för att få mer utrymme vintertid. Kaniner är ännu trevligare när det kommer till daglig skötsel, men sköter sig inte själva sommartid som höns gör. Vi har bara en vanlig trädgård, så i somras började jag ta in kaninerna nattetid(och stödfodra med hö) för att underlätta förflyttningen av betesburarna och minska eventuellt parasittryck på marken. Kaniner är visserligen inte extremt arbetskrävande, och de är som sagt väldigt trevliga, men de är nog ännu enklare att ha om man har mer mark(eller om de får mindre utrymme, men jag vill att de ska ha rejäla hagar).

När det kommer till kaninslakt tycker jag faktiskt att den är enklare än hönsslakt, även om slakt förstås alltid är lite jobbigt. Djuren som föds upp till mat får inga namn och jag använder bult till bedövning. Kaninen kan sitta med nosen i en pelletsskål och sedan vara helt borta och avblodad inom tio sekunder utan att jag behövt spänna mig för att slå och träffa rätt. Med höns blir det alltid lite flaxande.

Planen är att skaffa några höns igen när vi har något lämpligt utrymme att hålla dem i. Jag saknar verkligen äggen. Men precis som med kaninerna planerar jag innan införskaffande så att det blir så lättskött som möjligt. De burar jag har där hanar kan bo är t ex byggda på ben så att man kan förvara saker under och köra in en skottkärra vid städning.
 
När det kommer till kaninslakt tycker jag faktiskt att den är enklare än hönsslakt, även om slakt förstås alltid är lite jobbigt. Djuren som föds upp till mat får inga namn och jag använder bult till bedövning. Kaninen kan sitta med nosen i en pelletsskål och sedan vara helt borta och avblodad inom tio sekunder utan att jag behövt spänna mig för att slå och träffa rätt. Med höns blir det alltid lite flaxande.

Planen är att skaffa några höns igen när vi har något lämpligt utrymme att hålla dem i. Jag saknar verkligen äggen. Men precis som med kaninerna planerar jag innan införskaffande så att det blir så lättskött som möjligt. De burar jag har där hanar kan bo är t ex byggda på ben så att man kan förvara saker under och köra in en skottkärra vid städning.

Du kanske redan har tänkt på det men det går alldeles utmärkt att bulta hönsen också. Vi bultar alla tuppar vid slakt och avblodar sen med kniv precis som kaninerna, mycket smidigare än slag. (Men det reflexmässiga flaxandet undviker man såklart inte. )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 119
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 981
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 676
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp