”Bästa” självhushållningsdjuret?

Du kanske redan har tänkt på det men det går alldeles utmärkt att bulta hönsen också. Vi bultar alla tuppar vid slakt och avblodar sen med kniv precis som kaninerna, mycket smidigare än slag. (Men det reflexmässiga flaxandet undviker man såklart inte. )
Var siktar ni då? Jag slår de alltid med baksidan av yxan först, är inte så jäkla kul.
 
Det är en regel som skapats helt utifrån stordriften och dess förutsättningar som automatiskt även blir lag för hobbyflocken. För stordriften så finns det rimliga orsaker till den medan det för hobbyflocken blir löjligt att jag inte kan slänga ut resterna av karrekoket så att hönsen kan hacka bort det sista köttet från benen, det kött jag inte kan få bort med kniv.

Jag förstod nästan det men inte fått något bra svar. Jag tycker som du.
 
Var siktar ni då? Jag slår de alltid med baksidan av yxan först, är inte så jäkla kul.

Mitt enklaste sätt är att ta dem med i vingarna med ett grepp (axlarna) och benen med ett. Svänger dem över huvudet på mig själv och sedan slår jag dem i stenmuren. Då behöver jag inte sikta, inte krångla och jag får en enorm kraft. Ett slag så är de ute.

Jag har testat att hålla bara i benen eller slå med rör eller yxa bak på huvudet och det har varit ett rent helskotta.

Den bästa metoden om man vill köra med bult skulle nog vara att hänga dem i slaktkon och efter det skära av pulsådern med vass kniv. Lätt att sikta, lätt att avbloda och inget flaxande. Så kommer jag ta ankor, gäss och kalkoner så småningom.
 
Var siktar ni då? Jag slår de alltid med baksidan av yxan först, är inte så jäkla kul.
typ mellan öga och öra, men är man osäker på var hjärnan ligger bör man få det visat.
Jag bultar alltid med tuppen/kalkonen/ankan på marken och har den mellan knäna så båda händerna är fria, tar tag bakom huvudet och för det till marken, bultar och avblodar utan att släppa handen som håller fast huvudet. Blir bra kontroll.
 
Mitt enklaste sätt är att ta dem med i vingarna med ett grepp (axlarna) och benen med ett. Svänger dem över huvudet på mig själv och sedan slår jag dem i stenmuren. Då behöver jag inte sikta, inte krångla och jag får en enorm kraft. Ett slag så är de ute.

Jag har testat att hålla bara i benen eller slå med rör eller yxa bak på huvudet och det har varit ett rent helskotta.

Den bästa metoden om man vill köra med bult skulle nog vara att hänga dem i slaktkon och efter det skära av pulsådern med vass kniv. Lätt att sikta, lätt att avbloda och inget flaxande. Så kommer jag ta ankor, gäss och kalkoner så småningom.

Slunga genom att hålla i ben/vingar är väldigt smärtsamt. Ska man svinga fågeln så håll runt kroppen (inkl vingarna såklart)
 
Slunga genom att hålla i ben/vingar är väldigt smärtsamt. Ska man svinga fågeln så håll runt kroppen (inkl vingarna såklart)

Jag har hört att man absolut inte får göra så med vattenfåglar och kalkoner, för att de inte kan göra så fysiskt men att höns klarar av det utan smärta.
De ligger på rygg i handen så det är inte så att de hänger i vingar och ben. Jag använder alltså inte hönans tyngd som kraft så den hänger inte i varken ben eller vingar. Det ser jag verkligen till att det inte sker.

Hålla runt runt kroppen inklusive vingarna gjorde jag förr men det gick inte. Det blev ingen kraft i slaget och det gick fel lite för många gånger för att jag ska hålla på med det.
 
Senast ändrad:
Jag har hört att man absolut inte får göra så med vattenfåglar och kalkoner, för att de inte kan göra så fysiskt men att höns klarar av det utan smärta.
De ligger på rygg i handen så det är inte så att de hänger i vingar och ben. Jag använder alltså inte hönans tyngd som kraft så den hänger inte i varken ben eller vingar. Det ser jag verkligen till att det inte sker.

Hålla runt runt kroppen inklusive vingarna gjorde jag förr men det gick inte. Det blev ingen kraft i slaget och det gick fel lite för många gånger för att jag ska hålla på med det.

Det gäller även höns (källa veterinärutbildningen). Tom bara upphängning i byglar, där de alltså inte ens utsätts för någon centrifugalkraft, som sker vid traditionell slakt har visats i försök orsaka smärta hos höns.
 
Det gäller även höns (källa veterinärutbildningen). Tom bara upphängning i byglar, där de alltså inte ens utsätts för någon centrifugalkraft, som sker vid traditionell slakt har visats i försök orsaka smärta hos höns.

Men, hänga fattar jag ju. Jag håller i benen men de hänger inte i dem alls. Jag håller dem alltså mot deras kropp, böjda i rätt läge. Det kan ju inte vara smärtsamt?

Det är svårt att förklara hur man håller i text men de varken hänger i vingar eller ben. Jag håller i de delarna men håller alltså dem mot Deras kropp.
DE2ECB84-A815-4C43-9CF9-54FE9636A0AD.jpeg
 
Du kanske redan har tänkt på det men det går alldeles utmärkt att bulta hönsen också. Vi bultar alla tuppar vid slakt och avblodar sen med kniv precis som kaninerna, mycket smidigare än slag. (Men det reflexmässiga flaxandet undviker man såklart inte. )

Jo, jag vet, men tycker att det är svårare än med kaninerna, träffytan är så väldigt liten så jag känner ofta att jag måste slå ändå för säkerhets skull.
 
Får fundera, egentligen funkar slå de med yxan helt ok, två hårda slag med baksidan av yxan, hönan på en huggkubbe och av med huvudet. Det går ju fort. Men ibland känner jag mig lite orolig för fingrarna.
 
Vi har funderat på bult till tupparna, vi har ju dessutom rätt stor ras. Funderar på att öppna ett par skallar i höst för att se var hjärnan sitter, men risken är att det bara är mos efter sambon bedövat/slaktat.
 
Att svinga för bedöva tycker jag känns grymt. Måste vara obehagligt innan dom slår i skallen.
svingen i sig är ju inte bedövande, det är smällen i huvudet, med eller utan bult. Svingen är ju inte ens en sekund lång.

All slakt känns ju grym men behöver inte vara det.
 
svingen i sig är ju inte bedövande, det är smällen i huvudet, med eller utan bult. Svingen är ju inte ens en sekund lång.

All slakt känns ju grym men behöver inte vara det.
Tycker en sving tar längre tid, men har läst att flera tycker det är en bra metod.
Här slår sambon med ett järnrör och dekapiterar med yxa.
Vi har dock båda funderat på bult och efter att ha läst det här ska vi nog kolla upp det igen.
 
Tycker en sving tar längre tid, men har läst att flera tycker det är en bra metod.
Här slår sambon med ett järnrör och dekapiterar med yxa.
Vi har dock båda funderat på bult och efter att ha läst det här ska vi nog kolla upp det igen.

Jag testade yxans baksida idag och det var väldigt snabbt och lätt. Det kräver dock att den som håller fågeln kan och vågar hålla den en bit från kroppen. Jag och dottern litar ju bra på varandra och båda är duktiga på att hålla dem.
Vi har också en ”väska” med hål för huvudet och som man kan linda resten av tyget runt kroppen. Mycket behändig att bära in och kunna hålla en bit från kroppen.

Det skyddar också från att bli riven på armarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 596
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 276
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp