Bästa soppåsen nu?

TheRedLightning

Trådstartare
Då vi inte källsorterar än där jag bor (vet inte när det kommer till oss, vet flera som bor i lägenheter som sorterar, men sorterar lite här ändå det som går), så har jag tidigare använt typ en ica-kasse i plast när ja ändå handlat och haft med den hem. Funkat jättebra, me nu sen de kom med plastskatten så kostar de en slant och jag använder mer mina tygpåsar att ta hem maten i.

Funderar nu på om det finns någon soppåse som är lika bra som ica-kassarna, eller om det bara är att bita i det sura äpplet och köpa en ica-kasse lite då och då när det behövs?
Vill helst inte ha en för tunn påse då de lätt går sönder. Vilka är mest prisvärda och bra nu i dagens läge?
 
Jag har använt Coops (köpte dem på Coop iallafall, de kanske hette något annat) rosa soppåsar som jag tycker är bra, tror ingen av dem gått sönder för mig. Senast jag behövde nya så hittade jag inte dem på mitt Coop så de kanske har utgått.
Finns nog inte så många fabrikat av rosa soppåsar så de borde vara lätta att hitta om de finns i affären.
 
Jag har använt Coops (köpte dem på Coop iallafall, de kanske hette något annat) rosa soppåsar som jag tycker är bra, tror ingen av dem gått sönder för mig. Senast jag behövde nya så hittade jag inte dem på mitt Coop så de kanske har utgått.
Finns nog inte så många fabrikat av rosa soppåsar så de borde vara lätta att hitta om de finns i affären.
Handlar bara på Ica här, så blir lite avigt att försöka hitta ett Coop bara för att köpa en soppåse, fast är de bra så kanske det är värt det om inte Ica själva har något likvärdigt. 🤔
 
Jag köper dessa på Ica. Tycker de fungerar bra och det finns även extra starka, komposterbara osv om man behövet det! 😁

39A23896-4B0F-40F7-97B7-227011ADD29B.jpeg
 
Jag brukar oxå köpa avfallspåsar på Ica, finns de som är lite grövre. Köpt de billigaste nån gång, men de är för tunna och går sönder lätt. De som kostar några kronor mer funkar bra, egentligen bättre än ”handlarpåsarna”. Vet inte om de är exakt lika stora, men ganska lika i storlek iaf.
 
Jag köper också Icas extra starka avfallspåsar, de funkar bra för ändamålet och här finns de relativt ofta på (lite) extrapris (tex 2st för 35:-).
 
Jag köper dessa på Ica. Tycker de fungerar bra och det finns även extra starka, komposterbara osv om man behövet det! 😁

Visa bifogad fil 52632

Har precis de där, tycker de är jättebra! Min kommun har inte matavfall så jag har de extra starka till brännbart och den vanliga i rosa eller grön till plast. Jag är visserligen ganska pedantisk och försiktig av mig men har aldrig haft ett enda hål.
 
Jag kör på samma på ICA men de ggr jag besöker Rusta passar jag på att köpa deras (som finns i flera färger bla rosa och grå). De håller jättebra trots att de är tunna och är billiga.
 
Beror det inte lite på vad man placerar påsen i?

Jag har IKEAs rektangulära sophinkar (desom finns med lock) och de är aningen mindre än ad som ryms i påsen. Har aldrig haft hål.

Använder samma påse till papperskorgenocvh de är större. Där blir det ofta hål på påsen - men det gör inte eftersom jag mest slänger papper på kontoret.

Använder alltså billiga sopppåsar på rulle från ÖB.
 
Då vi inte källsorterar än där jag bor (vet inte när det kommer till oss, vet flera som bor i lägenheter som sorterar, men sorterar lite här ändå det som går), så har jag tidigare använt typ en ica-kasse i plast när ja ändå handlat och haft med den hem. Funkat jättebra, me nu sen de kom med plastskatten så kostar de en slant och jag använder mer mina tygpåsar att ta hem maten i.

Funderar nu på om det finns någon soppåse som är lika bra som ica-kassarna, eller om det bara är att bita i det sura äpplet och köpa en ica-kasse lite då och då när det behövs?
Vill helst inte ha en för tunn påse då de lätt går sönder. Vilka är mest prisvärda och bra nu i dagens läge?
Alla har inte sorteringen nära, utan flera kvarter kan dela på samma återvinningsstation :) Så det kanske "aldrig" kommer till er, utan ni hör till en sådan station och förväntas gå dit med det som sorteras ut? Alla invånare i Sverige har en skyldighet att sortera ut tidningar, förpackningar (glas, metall, plast), elavfall, batterier och grovsopor och lämna det på de insamlingsställen som finns. Det är ju krångligare om ens fastighetsägare inte har egen sortering till er men tyvärr har de ingen skyldighet enligt lag att tillhandahålla det. Typ som villaägare får ta med sin sortering.

Här kan du hitta din närmaste återvinningsstation: https://www.ftiab.se/173.html
 
Alla har inte sorteringen nära, utan flera kvarter kan dela på samma återvinningsstation :) Så det kanske "aldrig" kommer till er, utan ni hör till en sådan station och förväntas gå dit med det som sorteras ut? Alla invånare i Sverige har en skyldighet att sortera ut tidningar, förpackningar (glas, metall, plast), elavfall, batterier och grovsopor och lämna det på de insamlingsställen som finns. Det är ju krångligare om ens fastighetsägare inte har egen sortering till er men tyvärr har de ingen skyldighet enligt lag att tillhandahålla det. Typ som villaägare får ta med sin sortering.

Här kan du hitta din närmaste återvinningsstation: https://www.ftiab.se/173.html
Aldrig nämnts något om det. Brukar åka till soptippen när jag sparat ihop tidningar, batterier, glas osv.
Det var rätt nyligen som det blev sortering för vanliga hus i kommunen. Lägenheterna skulle komma senare, när vet jag inte ej fått nån info angående det.
Vet att i en annan kommun sorterar de även lägenheterna.

Lite svårt att sortera kompost när det inte ens finns t ex. Det vet jag att min pappas partner får göra i sin lägenhet.

Det är inte det som är mitt bekymmer. Snarare vilken sorts soppåse jag ska använda mig av nu, som både är bra och prisvärd. Resten kommer jag göra som vanligt.

Sådana här soptunnor finns i princip i hela kommunen utan för de som bor i lägenhet och det skulle komma senare:
4462639F-935F-4296-A0A6-94A267D286F1.jpeg
 
Aldrig nämnts något om det. Brukar åka till soptippen när jag sparat ihop tidningar, batterier, glas osv.
Det var rätt nyligen som det blev sortering för vanliga hus i kommunen. Lägenheterna skulle komma senare, när vet jag inte ej fått nån info angående det.
Vet att i en annan kommun sorterar de även lägenheterna.

Lite svårt att sortera kompost när det inte ens finns t ex. Det vet jag att min pappas partner får göra i sin lägenhet.

Det är inte det som är mitt bekymmer. Snarare vilken sorts soppåse jag ska använda mig av nu, som både är bra och prisvärd. Resten kommer jag göra som vanligt.

Sådana här soptunnor finns i princip i hela kommunen utan för de som bor i lägenhet och det skulle komma senare:
Visa bifogad fil 52651

Som sagt är det inte kommunen som bestämmer när lägenheter ska sortera utan alla invånare är redan skyldiga att göra det och ta sin återvinning till en återvinningsstation. Det finns återvinningsstationer i din kommun. Om sedan fastighetsägarna tillhandahåller sortering på gården är det bara plus för de boende :) Men det är inte kommunens skyldighet att lägenheter har egen sortering. Kompost är man inte skyldig att sortera utan endast de jag räknade upp i förra inlägget. Finns det kompostsortering är det ju dock trevligt om man gör det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: Inglorion
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp