Bästa surdegsbrödet?

Generellt när det gäller att baka med surdeg så gillar jag att använda stenmalet mjöl, det har bättre bakegenskaper (och Manitoba Cream då... men det är lite väl processat enligt mig). Min kompis bagaren håller med, hon kör mest på stenmalet. Vi är båda överens om att ICAs egna mjöl är skräp och särskilt specialmjölet är verkligen inte värt pengarna...
Det är som med allt - bättre råvaror ger ett bättre slutresultat.
Och om man nu ska lägga (dyrbar) tid på att baka, då är det inte riktigt värt att spara pengar på det billigaste mjölet.
 
Det är som med allt - bättre råvaror ger ett bättre slutresultat.
Och om man nu ska lägga (dyrbar) tid på att baka, då är det inte riktigt värt att spara pengar på det billigaste mjölet.

Ja, plus att matbrödsdegar är mindre förlåtande än sötdegar vad gäller mjölkvaliteten tycker jag. Bulldegen kör jag på ett standard vetemjöl som har bra pris vid den tidpunkten.

Jag och min bagarvän kom fram till att vi har samma favoritfabrikat vad gäller mjöl :D
 
Sen jag råkade ha ihjäl min fådda surdeg har jag gjort några försök att starta en ny. Det gååår inte. Det börjar inte jäsa, det ruttnar (luktar kräk istället för syrligt). Vad gör jag för fel?
 
Sen jag råkade ha ihjäl min fådda surdeg har jag gjort några försök att starta en ny. Det gååår inte. Det börjar inte jäsa, det ruttnar (luktar kräk istället för syrligt). Vad gör jag för fel?

Råg eller vete? Jag har aldrig lyckats med en vetesurdeg, de kommer igång och sedan möglar de.

Har den stått tillräckligt varmt? Jag gjorde enligt det här receptet: https://www.recepten.se/recept/raagsurdeg.html

Som det diskuterats är det skillnad på mjöl och mjöl... jag använder endast grovt stenmalet rågmjöl (som också råkar vara ekologiskt) till surdegen. Stenmalet är bättre än valsat eftersom mjölet inte hettas upp, dvs innehåller mer näringsämnen.

Edit: Min surdeg har varit med sedan november 2018 och misshandlats ganska rejält ibland men ändå överlevt. Har de väl kommit igång är det inte svårt att hålla liv i dem.
 
Jag vet inte om det är så här som är kutym att göra, men så har hanterar jag min deg:

Om jag inte ska baka i närtid, så brukar jag ha min surdeg i botten på en liten kaviarburk. Vid varje matning slänger jag hälften av den jättelilla surdegen, och fyller på med rågmjöl och vatten så att mängden blir detsamma som innan jag slängde hälften.

Fördelar:
a) När jag slänger hälften 'spolar jag på toaletten' åt degen.
b) Med så förhållandevis mycket nytt mjöl blir den kvarvarande degen väldigt glad.
c) Det går åt väldigt lite mjöl att underhålla degen.
 
Någon som har bra glutenfritt surdegsrecept? Har kollat runt en del men vill helst ha havre eller bovetemjöl som är det jag bakar mest med själv. Mest hittat rismjöl och äpple, kål etc att starta med.
 
Min surdeg är från sommaren -18 (då min tidigare dog). Jag förvarar den i en öppen mugg i kylskåpet. Min är inte något fast alls utan en lös smet där det växer jäst på toppen. Den matas aldrig förutom då den används.
Jag gör en fördeg på hela den förvarade degen som får stå så att den kommer igång och sedan tar jag ut några skedar till en ny surdeg att förvara och bakar på resten. Efter det bakar jag utifrån hur bra den jäser just den dagen.
Mitt bröd är inte särskilt surt då det är så pass mycket jäst i degen.
 
Jag vet inte om det är så här som är kutym att göra, men så har hanterar jag min deg:

Om jag inte ska baka i närtid, så brukar jag ha min surdeg i botten på en liten kaviarburk. Vid varje matning slänger jag hälften av den jättelilla surdegen, och fyller på med rågmjöl och vatten så att mängden blir detsamma som innan jag slängde hälften.

Fördelar:
a) När jag slänger hälften 'spolar jag på toaletten' åt degen.
b) Med så förhållandevis mycket nytt mjöl blir den kvarvarande degen väldigt glad.
c) Det går åt väldigt lite mjöl att underhålla degen.
Blir det inte för lite surdeg i då? Jag tänker att ju mer surdeg i "smeten", desto bättre jäser degen, men det kanske inte alls är så?
 
Råg eller vete? Jag har aldrig lyckats med en vetesurdeg, de kommer igång och sedan möglar de.

Har den stått tillräckligt varmt? Jag gjorde enligt det här receptet: https://www.recepten.se/recept/raagsurdeg.html

Som det diskuterats är det skillnad på mjöl och mjöl... jag använder endast grovt stenmalet rågmjöl (som också råkar vara ekologiskt) till surdegen. Stenmalet är bättre än valsat eftersom mjölet inte hettas upp, dvs innehåller mer näringsämnen.

Edit: Min surdeg har varit med sedan november 2018 och misshandlats ganska rejält ibland men ändå överlevt. Har de väl kommit igång är det inte svårt att hålla liv i dem.
Råg. Tror jag haft olika märken, men det mjöl jag hade senast var iaf ekologiskt. Hur det var malt vet jag inte. Ska titta efter ett stenmalet och testa det recept du länkar till.
Har testat i rumstemperatur, i skåpet ovanför kylen samt sommaren 2018. Jag tycker att iaf det sista borde varit varmt nog? Har för mig att jag hade rivet äpple i en gång också, det skulle sätta fart på det, stod det.

Det är jättelätt att döda en surdeg. Ställ den längst ner, längst in i kylen och låt stå orörd ett halvår, så tackar den för sig.
 
Åh vilken bra tråd! Min sambo har precis satt igång sin första surdeg idag, så det är toppen med en tråd där jag kan läsa lite om hur andra gör. Hade tänkt starta en egen tråd själv annars! :)

Däremot har vi endast kunnat få tag på vanligt vetemjöl, vad är det som gör att det blir svårare @Cha9?

Av någon anledning (och jag ser att fler i tråden har samma erfarenhet) så är vetemjöl kinkigt! Har provat flera gånger utan att lyckas ... En del förespråkar lite honung eller äpple i starten för att ”få igång den” men jag har inte testat. Du får prova och se om det fungerar!

Med rågmjöl/rågsikt lyckas man varje gång. Sist hade jag min surdeg i fem år innan jag ledsnade, men nu har jag coronastartat en igen.
 
Blir det inte för lite surdeg i då? Jag tänker att ju mer surdeg i "smeten", desto bättre jäser degen, men det kanske inte alls är så?
Det beror lite på hur du gör. Jag har testat lite olika och tycker nog att om jag använder väldigt mycket av ursprungssuren så smakar brödet väldigt mycket surdeg ...
Det är bättre att ”väcka den” med fräscht mjöl för att få en ny surdeg för själva bakandet. Det blir ju ganska mycket ny surdeg (kallas nog fördeg i recepten) så på det viset har du ju rätt.
Har man en pigg grundsur så behövs det heller inte ”daltas” så mycket med den, utan den kan sätta igång en hel normaldeg nästan direkt.
 
Jag blev hemskt sugen på att börja baka igen, det var flera år sen! Ni som har koll på rågmjölsorter, vilka vettiga tillverkare finns det som är hyggligt lätta att få tag på? Det enda jag hittar sådär spontant är Saltå kvarn, och det vill jag inte köpa. ;)
 
Jag blev hemskt sugen på att börja baka igen, det var flera år sen! Ni som har koll på rågmjölsorter, vilka vettiga tillverkare finns det som är hyggligt lätta att få tag på? Det enda jag hittar sådär spontant är Saltå kvarn, och det vill jag inte köpa. ;)

Warbro, Labans (allt är inte stenmalet vad jag förstår men allt är good shit), Orga samt Ramlösa (deras Rustique). Det finns garanterat fler små lokala kvarnar med stenmalet, jag har två inom mitt "område". Berte quarn har väldigt bra valsat mjöl tycker jag, deras specialvetemjöl är det bäst jag testat i den kategorin.
 
Jag blev hemskt sugen på att börja baka igen, det var flera år sen! Ni som har koll på rågmjölsorter, vilka vettiga tillverkare finns det som är hyggligt lätta att få tag på? Det enda jag hittar sådär spontant är Saltå kvarn, och det vill jag inte köpa. ;)

Mitt rågmjöl kommer från Kungsörnen.
 
Blir det inte för lite surdeg i då? Jag tänker att ju mer surdeg i "smeten", desto bättre jäser degen, men det kanske inte alls är så?
Skulle jag baka på min lilla underhållsklutt surdeg, skulle nog degen ta 72h på sig att jäsa...

Nej, innan bak bygger jag upp den i en tre fyra fem da’r. Ju större den blir, desto mindre nattarbete blir det med gräddningen.
 
Fick lov att plocka fram mitt rågbröd, och så här ser det ut:

IMG_1642.JPG
 
Jag bakar på vanligt mjöl från ICA och Kungsörnen inget specialmjöl och tycker resultatet blir bra. Det kanske skulle bli ännu bättre med annat mjöl men för mig duger det här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp