Bästa surdegsbrödet?

Jag bakar på vanligt mjöl från ICA och Kungsörnen inget specialmjöl och tycker resultatet blir bra. Det kanske skulle bli ännu bättre med annat mjöl men för mig duger det här.

Det handlar väl både om varför man bakar och vad man är van vid. Jag bakade mycket förr (har tom en delkurs på 7,5 hp i bakning från när jag pluggade sensorik för en halv livstid sen :D) och bakar för känslan av det, plus att jag vill ha de :devil: godaste frukostmackorna. Annars kan jag lika gärna köpa, det finns utmärkta bagerier omkring. Sist jag bakade var det julbrödet, och jag tog Icas rågsikt i tron om att det allt duger. Blev verkligen inte nöjd, så framöver tänker jag inte chansa på mjöl. Det är mycket billigare att köpa bröd så jag går ändå back på att baka själv.

Berthe kvarn använde vi när jag jobbade i restaurang "förr" och det var jag nöjd med för den användningen åtminstone. Ramlösa levererar till min matbutik, men är givetvis slutsålt. Nu är det bagels-cravings som spökar, men det enda hög-glutenmjölet som fanns var Icas egna och jag tänker inte göra det misstaget en gång till. Jag tänker mig att ju mer specifikt bröd man är ute efter desto kinkigare blir det med mjölets egenskaper?

(Använder utan problem Kungsörnen till pannkakor och annan allmän mjölmat.)
 
Det handlar väl både om varför man bakar och vad man är van vid. Jag bakade mycket förr (har tom en delkurs på 7,5 hp i bakning från när jag pluggade sensorik för en halv livstid sen :D) och bakar för känslan av det, plus att jag vill ha de :devil: godaste frukostmackorna. Annars kan jag lika gärna köpa, det finns utmärkta bagerier omkring. Sist jag bakade var det julbrödet, och jag tog Icas rågsikt i tron om att det allt duger. Blev verkligen inte nöjd, så framöver tänker jag inte chansa på mjöl. Det är mycket billigare att köpa bröd så jag går ändå back på att baka själv.

Berthe kvarn använde vi när jag jobbade i restaurang "förr" och det var jag nöjd med för den användningen åtminstone. Ramlösa levererar till min matbutik, men är givetvis slutsålt. Nu är det bagels-cravings som spökar, men det enda hög-glutenmjölet som fanns var Icas egna och jag tänker inte göra det misstaget en gång till. Jag tänker mig att ju mer specifikt bröd man är ute efter desto kinkigare blir det med mjölets egenskaper?

(Använder utan problem Kungsörnen till pannkakor och annan allmän mjölmat.)
Jag blir så nyfiken! Vad är det som skiljer mellan ett bra och ett mindre bra mjöl?
 
Som vi säkert alla har märkt är jästen tvärslut så här i coronatider. Därför tänkte jag ta tag i projektet surdegsbröd. Jag är dock lite rädd för surdegar sen surdegen "Herman" som var poppis i min ungdom och som påtvingades en från vänner och bekanta. Den skulle matas, förvaras, delas med nästa person osv. Nu undrar jag om ni har några bulletproof-surdegsbrödsrecept som alltid blir bra, inte innehåller några "specialingredienser", inte är svåra att baka ut, inte kräver att man delar med sig av degen till sina vänner (som man ändå inte bör träffa nu), och som går hyfsat snabbt att göra. Jag förstår att man måste låta surdegen jäsa till sig några dagar och det har jag inga problem med, däremot vill jag inte behöva komma ihåg sjuttioelva moment som ska göras olika dagar eller lägga lång tid på utbaket. När jag har tillgång till jäst gör jag oftast nattjästa bröd - minimalt med jobb och blir alltid bra. Så något liknande fast en surdegsvariant hade varit perfekt.

Någon? :)
Hmm några moment blir det nog alltid med en surdeg men de är ju snabbt fixade.

Jag har aldrig gjort en surdeg från grunden utan alltid köpt av ett bageri eller liknande.

Jag har konstaterat (flera år senare) att rågsurdegen är snällast, bubblar upp snabbast och överlever lätt.

Jag har just nu en blandsurdeg med både råg och vete i. Dvs jag slänger i lite av varje en gång i veckan. Den är snällare än min förra vetesurdeg.

Så om man ska göra en surdeg kolla Jan Hedh och kör ngn av hans eller Pain Martin (eller vad han heter).

Just nu gör jag ett recept som är ganska lätt.

Morgon, blanda klick blandsurdeg med vatten och rågmjöl och vetemjöl. (ca 1/2 dl vardera av mjölen och ca 2 dl vatten)

Kväll blanda densamma med 600g vatten och vetemjöl till en ganska lös deg, bara blanda.

Låt ligga över natten. Ös upp och försök vika till ett fyrkantigt paket, vänta en timma medan du värmer ugnen. Ös ned degen i två formar och kör i ugnen ca 30 minuter. (eller vik den ena till ett paket och lägg på baksten.

Det är Pain Martins blandsurdegsbröd eller Jan Hedh för bättre recept.
(vissa är väldigt mycket hit och dit med grejer man tror inte borde spela någon roll som öppna ugnen osv, men det fungerar tyvärr).

(Man behöver inte dela surdeg med varandra eller så som med den krångliga Herrman)
 
Tusen tack för alla tips och trix! Det blev ju snabbt ganska avancerat med alla mjölsorter osv. Jag förstår att man kan gå hur djupt i detta som helst men vill som sagt hålla mig så basic det bara går så här i början. Jag startade en surdeg i söndags enligt det recept som @Cha9 postade, på Kungsörnens grova rågmjöl. Ikväll ska den matas och om allt går som det ska borde jag väl kunna baka någonting i helgen tänker jag? Jag har ganska fint speltmjöl hemma från en lokal odlare, kan det fungera att baka ut brödet på tro?
 
Jag blir så nyfiken! Vad är det som skiljer mellan ett bra och ett mindre bra mjöl?
De tillsätter lite grejs i vanliga vita mjöl i affären. Dock iofs tror jag för att de ska jäsa lättare.
Men jag är ganska dålig på mjöl så är också nyfiken på svaret.

Jag bakar på lite vadsomhelst, tycker bäst om Labans mjöl men det bunkrar jag på Gotland så det är räcker inte hela året (tror kanske en affär här har det men den är långt bort).

När jag bakar på mjöl jag hittat hos icke proffskvarnar, dvs på tex Reko tycker jag ofta att det är väl grovt och smuligt har lite udda bakegenskaper när det gäller vetemjöl. Undrans vad de har för kvarnar?

Vi hade en lokal kvarn som gjorde riktigt fint och bra mjöl men jag tror den gått under (det hette knappt något och såldes bara i en liten ekoaffär) så i den affären får man tag i Warbros mjöl numera som är bra.

Jag har alltid vanliga kungsörnen hemma också och det går jättebra, det är bara inte lika kul. Brukar då och då blanda upp det med Manitoba.

Gillar Ramlösas rustika också.

Men märker helt ärligt ingen direkt skillnad på de olika i bakegenskaper utom just Reko mjölen som är udda och smuliga.

Labans vetemjöl däremot och att göra vetebröd (som jag gör på jäst) det är helt otroligt! det blir runt och fluffigt och helt otroligt fin deg och sedan bullar. Det är inte ens stenmalt tror jag (som ska vara bättre och ge fluffigare korn). Det kan kanske ha att göra med att det är så färskt, inte hunnit torka el dyl. Det tror jag gör stor skillnad på mjöl och det var nog grejen med vårt förra lokala också som inte var lika bra som Labans men som ändå stack ut.
 
Senast ändrad:
Tusen tack för alla tips och trix! Det blev ju snabbt ganska avancerat med alla mjölsorter osv. Jag förstår att man kan gå hur djupt i detta som helst men vill som sagt hålla mig så basic det bara går så här i början. Jag startade en surdeg i söndags enligt det recept som @Cha9 postade, på Kungsörnens grova rågmjöl. Ikväll ska den matas och om allt går som det ska borde jag väl kunna baka någonting i helgen tänker jag? Jag har ganska fint speltmjöl hemma från en lokal odlare, kan det fungera att baka ut brödet på tro?
Det tror jag absolut. Jag fegar ganska ofta och blandar ut icke (modernt) vetemjöl med just vetemjöl. Inbillar mig att bara spelt kan bli lite plattare men har faktiskt aldrig provat med bara.

(har aldrig bakat på bara grovt rågmjöl, när jag gör Gotlandslimpa ibland bakar på bara fint rågmjöl det blir ju ganska massivt :D men gott).
 
Tusen tack för alla tips och trix! Det blev ju snabbt ganska avancerat med alla mjölsorter osv. Jag förstår att man kan gå hur djupt i detta som helst men vill som sagt hålla mig så basic det bara går så här i början. Jag startade en surdeg i söndags enligt det recept som @Cha9 postade, på Kungsörnens grova rågmjöl. Ikväll ska den matas och om allt går som det ska borde jag väl kunna baka någonting i helgen tänker jag? Jag har ganska fint speltmjöl hemma från en lokal odlare, kan det fungera att baka ut brödet på tro?
Jag skulle blanda det med vetemjöl om du vill ha ett luftigt bröd. Spelt har oftast lägre halt/svagare gluten och kan vara svårare att få sådär luftigt och fint.
 
Nu har den lämnat mikrostadiet för gott. Den här gången.

760ED1EC-0BE5-43E8-9F36-B63EBE6E23C5.jpeg
 
Jag har min surdeg i en plastburk :o Är det helgerån?

Jag fyllde på den i onsdags och har inte rört den sen dess, ska man göra det? (Röra om alltså) Ska kolla till den imorgon annars och se om den har någon som helst likhet med din deg @bettysmatte

Dessutom, efter allt mjölsnack i tråden, så köpte jag ett vetemjöl från Ramlösa som heter "Manitoba cream". Det som hette Rustique fanns inte på min ICA. Kan jag ändå baka på detta?
 
Jag har min surdeg i en plastburk :o Är det helgerån?

Jag fyllde på den i onsdags och har inte rört den sen dess, ska man göra det? (Röra om alltså) Ska kolla till den imorgon annars och se om den har någon som helst likhet med din deg @bettysmatte

Dessutom, efter allt mjölsnack i tråden, så köpte jag ett vetemjöl från Ramlösa som heter "Manitoba cream". Det som hette Rustique fanns inte på min ICA. Kan jag ändå baka på detta?

Jag har ingen aning men det går säkert bra. Enda är väl att det ska vara livsmedelsgodkänd plast. Personligen föredrar jag glas så det är därför jag använder det.

Jag rörde bara i min när jag startade den, efter det rör jag bara när jag matar den.

Manitoba Cream är utmärkt att baka på, jag använder det ofta. Min invändning (och jag bakar som sagt på det själv) är att det är lite väl processat för min smak egentligen. Jag skulle tex aldrig försöka sätta en vetesurdegsgrund på det, den lär inte ta sig. Valsat och högt processat mjöl innehåller inte lika mycket mikronäringsämnen som stenmalet och det är det man vill åt när surdegen ska spontanjäsa. Jag bakar med Manitoba Cream när jag vill få ett riktigt fluffigt bröd men jag brukar blanda det med något rustikare mjöl också. Sedan blir det ofta att jag häller ihop mjölslattar för att bli av med dem :D

Jag behandlar bakning som jag behandlar matlagning... det finns vissa saker som ger ett bra resultat men annars ska man leka och ha roligt. Det finns sällan några absoluta rätt eller fel. Och ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra.
 
Ehum, jag tog en tom glassburk :angel: Nåja, tar den sig så ta den sig.

Jag testar med det mjöl jag har. Fördelen är väl att när man väl har surdegen så kan man fortsätta baka på den och testa olika saker :)

Förresten, när jag matade den i onsdags så luktade den väldigt surt. Inte dåligt direkt men surt. I receptet står det "frisk syrlig smak" och det kanske inte är termer som jag hade beskrivit lukten med. Hur vet man om degen blir dålig?
 
Ehum, jag tog en tom glassburk :angel: Nåja, tar den sig så ta den sig.

Jag testar med det mjöl jag har. Fördelen är väl att när man väl har surdegen så kan man fortsätta baka på den och testa olika saker :)

Förresten, när jag matade den i onsdags så luktade den väldigt surt. Inte dåligt direkt men surt. I receptet står det "frisk syrlig smak" och det kanske inte är termer som jag hade beskrivit lukten med. Hur vet man om degen blir dålig?

Det är ingen tvekan om den blir dålig: Otäck lukt, mögel och att den inte bubblar. Så länge den bubblar och luktar friskt är det ingen fara. Min rågsurdeg har aldrig blivit dålig, det är vetesurdegarna som möglat.
 
Jag har min surdeg i en plastburk :o Är det helgerån?

Jag fyllde på den i onsdags och har inte rört den sen dess, ska man göra det? (Röra om alltså) Ska kolla till den imorgon annars och se om den har någon som helst likhet med din deg @bettysmatte

Dessutom, efter allt mjölsnack i tråden, så köpte jag ett vetemjöl från Ramlösa som heter "Manitoba cream". Det som hette Rustique fanns inte på min ICA. Kan jag ändå baka på detta?
Jag rör inte heller i min mer än när jag "matar" den med mjöl och vatten. I övrigt får den bara stå och jäsa.... :)
 
Det är tydligen surdegens dag idag :D :banana:

Så himla lämpligt då att jag precis påbörjat min första surdegs-fördeg :) Surdegen luktade bättre idag och hade bubblor i sig, fast den var lite blötare än den bettysmatte postade. Ikväll ska jag blanda i ytterligare lite surdeg i min brödbunke och imorgon ska jag förhoppningsvis kunna baka ut mitt första bröd.

Vad gör jag sen av själva surdegen? Ställer den i kylen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp