Bästa surdegsbrödet?

Nu har jag startat min fördeg. Den står i skåpet ovanför kylen och har det förhoppningsvis mysigt. Det syns lite aktivitet. Lite bubblor och luktar syrligt och gott! Jag gjorde fördegen kl 7 imorse. I eftermiddag tänkte jag göra degen. Sen får den stå i rumstemperatur till ikväll (så det blir bara några timmar) sen får den stå i kylen över natten. Imorgon bitti tar jag fram den och gör bullar/bröd av den som sen får stå på spisen medan ugnen blir varm.

Hur tycker ni experter att den planen låter?

Jag gjorde min surdegsgrund på rågsikt och har använt rågsikt till fördegen också men tänkte nog ha en blandning av vetemjöl special och rågsikt till degen i eftermiddag.
 
Skulle någon vilja göra en guide till mitt första surdegsbröd? Jag har alltså ingen surdeg hemma, utan jag behöver starta en helt ny. Hur gör jag? Från dag ett liksom
 
Nu har jag startat min fördeg. Den står i skåpet ovanför kylen och har det förhoppningsvis mysigt. Det syns lite aktivitet. Lite bubblor och luktar syrligt och gott! Jag gjorde fördegen kl 7 imorse. I eftermiddag tänkte jag göra degen. Sen får den stå i rumstemperatur till ikväll (så det blir bara några timmar) sen får den stå i kylen över natten. Imorgon bitti tar jag fram den och gör bullar/bröd av den som sen får stå på spisen medan ugnen blir varm.

Hur tycker ni experter att den planen låter?

Jag gjorde min surdegsgrund på rågsikt och har använt rågsikt till fördegen också men tänkte nog ha en blandning av vetemjöl special och rågsikt till degen i eftermiddag.

Jag hade bakat ut bröden ikväll och låtit dem jäsa över natten i bröd/bullform sas.
 
Skulle någon vilja göra en guide till mitt första surdegsbröd? Jag har alltså ingen surdeg hemma, utan jag behöver starta en helt ny. Hur gör jag? Från dag ett liksom
Om det funkar med engelska så använde min sambo denna guide som visar steg för steg med bilder och grejer: https://www.theperfectloaf.com/7-easy-steps-making-incredible-sourdough-starter-scratch/

De rekommenderar en hel del specialgrejer där, typ silicone spatula och unbleached flour, men han klarade sig fint med det vi hade hemma och med enbart standard-vetemjöl.
 
Jag hade bakat ut bröden ikväll och låtit dem jäsa över natten i bröd/bullform sas.

Ok, göra degen + bröd/bullar ikväll. Arbeta degen (för hand, har ingen maskin) och sen baka ut till bröd/bullar och lägga på plåten och sen sätta in plåten i kylen med bakduk + plastpåse över och sen ta ut imorgon bitti och ställa på spisen medan ugnen blir varm och sen baka?

Jag provar! Spännande!

Behöver de inte alls jäsa i rumstemperatur?
 
Behöver de inte alls jäsa i rumstemperatur?
Jag brukar låta jäsa de första 2-3 timmarna i rumstemperatur, alltså på kvällen, innan jag stoppar degen i kylen för natten. Efter de där första timmarna jäser den enbart kylskåpskallt. Jag låter inte min bli varm på spisen ens :p

Jag hatar förövrigt att knåda och baka ut så gör numera enbart surdegsbröd som rörs ihop i en bunke och sedan antingen ned i en brödform alternativt "kluttas" ut på plåt som frallor utan att jag nånsin behöver röra degen :D :D Använder mig ofta av recept där degen ska knådas och rundrivas och gud vet vad men jag rör om extra i bunken med slev bara och det funkar fint :up:
 
Jag brukar låta jäsa de första 2-3 timmarna i rumstemperatur, alltså på kvällen, innan jag stoppar degen i kylen för natten. Efter de där första timmarna jäser den enbart kylskåpskallt. Jag låter inte min bli varm på spisen ens :p

Jag hatar förövrigt att knåda och baka ut så gör numera enbart surdegsbröd som rörs ihop i en bunke och sedan antingen ned i en brödform alternativt "kluttas" ut på plåt som frallor utan att jag nånsin behöver röra degen :D :D Använder mig ofta av recept där degen ska knådas och rundrivas och gud vet vad men jag rör om extra i bunken med slev bara och det funkar fint :up:

Åh, det där med att slippa knåda låter underbart! Har du nåt knep? Hur ska jag göra för att slippa knåda? Jag har gjort ett vanligt bröd (på jäst) som inte behöver knådas alls (jäses i bunke i kylen över natten och sen klickar man ut det till bullar/bröd på morgonen utan att knåda alls.
 
Ok, göra degen + bröd/bullar ikväll. Arbeta degen (för hand, har ingen maskin) och sen baka ut till bröd/bullar och lägga på plåten och sen sätta in plåten i kylen med bakduk + plastpåse över och sen ta ut imorgon bitti och ställa på spisen medan ugnen blir varm och sen baka?

Jag provar! Spännande!

Behöver de inte alls jäsa i rumstemperatur?

Förmodligen inte, det borde räcka med en sista skjuts på spisen medan den värmer upp. Men det beror som sagt på, det är bara att titta på brödet. Det kan också vara olika från gång till gång beroende på mjölet, rumstemperaturen osv.

Jag satte en fördeg i förmiddags, ska alldeles snart blanda degen och bakar sedan ut den till baguetter innan jag går och lägger mig. De får sedan jäsa i rumstemperatur till imorgon men mitt hus är svinkallt, speciellt nu när det blåser... jag hade inte gjort det mitt i sommaren.
 
Kladd- och knådfria nattjästa surdegsfrallor

KVÄLL:
50 g rågsurdegsgrund relativt nymatad. Upp emot 60 g om det varit lite dåligt tryck i bubblandet.
250 g vatten, gärna ljummet om surdegen kom direkt från kylen
(en ärta jäst om jag råkar ha hemma. MAX 3 g jäst).
350 g mjöl (här blandar jag friskt men ung hälften vetemjöl, resten rågmjöl, grahamsmjöl eller vad jag har hemma)

Rör ihop allt med en slev i en bunke. Det ska vara lite klibbigt. Vila en halvtimme. Tillsätt 7 g salt och rör runt ordentligt med sleven igen. Täck med bakduk och låt jäsa 1-1,5 timmar. Nu är det sovdags för människor och degar, rör runt rejält igen och sedan in i kylen med hela bunken, slev och allt i, täckt bunke.

MORGON:
Sätt på ugnen med två plåtar inuti på 275 grader. Ta ut degbunken ur kylen, rör runt rejält med sleven (här säger originalreceptet att man ska knåda. Bah!) och klutta ut ca 6 st frallor på ett bakplåtspapper (och här att man ska rundriva, bah!). Pensla med lite vatten och strö på solroskärnor, linfrön, quinoa, vad man har hemma. När ugnen är varm, dra över bakplåtspappret med frallorna på den ena heta plåten. Sätt i mitten av ugnen. På den andra plåten, som är längst ned, släng in 2-3 isbitar. Sänk värmen till 250 grader. Grädda 15-20 min tills de fått fin färg. KLART :)
Man kan lätt dubbla receptet också.
 
Vill bara komma med en allmän reflektion också... baka bröd ska vara roligt. Det finns som sagt vissa moment som ökar chansen för att det blir bra men bröd kräver verkligen övning. Jag testar nya grejor nästan varje gång jag bakar och försöker komma ihåg vad som funkar och inte funkar. Det är inget man blir bra på med en gång och det blir misslyckat ibland, det medger jag mer än gärna. Det är det roliga enligt mig, det är kul att experimentera. Plus att även om det kanske blivit mindre bra någon gång så är det enormt tillfredsställande att äta sitt egna bröd.
 
Jag kan meddela att på mitt tredje försök med betydligt längre jästid av den färdiga degen så jäste brödet :) Dock så glömde jag baka ut det till en limpa på kvällen, tror det hade blivit ännu bättre om det hade fått jäsa direkt på plåten istället för som det nu blev i degbunken.

Nu står surdegen i kylen. Hur ofta ska man mata? Och ska man när man matar slänga en del av degen om man inte tänkt baka? Känns som att surdegen blir gigantisk tillslut annars?
 
Jag kan meddela att på mitt tredje försök med betydligt längre jästid av den färdiga degen så jäste brödet :) Dock så glömde jag baka ut det till en limpa på kvällen, tror det hade blivit ännu bättre om det hade fått jäsa direkt på plåten istället för som det nu blev i degbunken.

Nu står surdegen i kylen. Hur ofta ska man mata? Och ska man när man matar slänga en del av degen om man inte tänkt baka? Känns som att surdegen blir gigantisk tillslut annars?
Jag har sett lite olika angående matning. Det brukar bli en gång per vecka för mig eftersom jag bakar så ofta, men jag har också sett varannan vecka som intervall. Ja, man ska slänga lite om man inte bakar.
 
MItt första försök blev misslyckat. Jäste inte alls i kylen över natten. La in det i ugnen ändå för att se vad som hände. Det blev lite större men fortfarande alldeles för kompakt och inte bra alls. Jag försöker igen men gör om surdegen och har i grovmalet rågmjöl den här gången. Jag hade rågsikt förra gången. Såg att Jamie Oliver har ett recept så jag tänkte följa det och se vad som händer.
 
Är det någon här inne som testat att baka kanelbullar på surdeg och kan dela med sig av ett beprövat recept och/eller lite tips? Helst ett som inte kräver jäst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp