Bästa tips för dåliga kloä

Is

Trådstartare
Gammhunden har hela sitt liv haft för jäkligt dåliga klor men misstänker att det såhär på ålders höst blivit värre så idag när han kom och hälsade på (bor numera hos grannen då livet med barn inte passar honom) så har en klo frasat sönder på promenaden hit. Alltså pulpan va helt blottad 2 mm in på klon. Hunden själv är inte den som klagar men förstå vad ont det ska göra.

La ett bandage nu för att han inte skulle slita sönder pulpan på vägen hem och tänker måla den med nagellack i morgon när pulpan torkat ihop.

Men vad har ni för dunderkurer för att stärka klorna? Tillskott, slavor eller annat som kan ge klorna lite extra hållbarhet.
 
Gammhunden har hela sitt liv haft för jäkligt dåliga klor men misstänker att det såhär på ålders höst blivit värre så idag när han kom och hälsade på (bor numera hos grannen då livet med barn inte passar honom) så har en klo frasat sönder på promenaden hit. Alltså pulpan va helt blottad 2 mm in på klon. Hunden själv är inte den som klagar men förstå vad ont det ska göra.

La ett bandage nu för att han inte skulle slita sönder pulpan på vägen hem och tänker måla den med nagellack i morgon när pulpan torkat ihop.

Men vad har ni för dunderkurer för att stärka klorna? Tillskott, slavor eller annat som kan ge klorna lite extra hållbarhet.
Biotin samt essentiella fettsyror.
Exempelvis Biorion från Aptus och sedan Omega-3 olja eller kapslar. Ex Viacutan, Nutrolin.
Redonyl Ultra gillar jag då det innehåller både biotin och essentiella fettsyror.
Det finns också silikonskydd att köpa och fästa över klorna för att minska risk för skador, finns att köpa på ex Wish (man behöver ju inte köpa rosa, finns genomskinliga eller svarta också), en del hundar med SLO har fungerat bra med sådana.
 
Det är inte lindrig SLO? Zink, biotin och omega är väl vad du kan göra.
Nä jag tror inte det, klorna är väldigt spröda men han har aldrig tappat någon klo. Men jag är inte så insatt i SLO så kanske kan de va det än då? Vet inte hur det generellt brukar vara med SLO på jämthundar heller?
 
Nä jag tror inte det, klorna är väldigt spröda men han har aldrig tappat någon klo. Men jag är inte så insatt i SLO så kanske kan de va det än då? Vet inte hur det generellt brukar vara med SLO på jämthundar heller?
De behöver absolut inte tappa klor för att ha SLO. Jag tänker spontant att om en hund äter ok och ändå har såpass spröda klor är nog inte allt riktigt ok. Men jag är ganska petig så...
 
De behöver absolut inte tappa klor för att ha SLO. Jag tänker spontant att om en hund äter ok och ändå har såpass spröda klor är nog inte allt riktigt ok. Men jag är ganska petig så...
Ja men det kanske är det då. Nått knas iaf, jag har aldrig haft någon hund med sådana här klor - är ju iochförsig van schäfrarna och dom har typ pansarklor som knäcker vilken klotång som helst- men du har nog rätt i att det inte kan anses normalt att lyckas skala av en klo på det här settet under en vanlig koppel promenad... förut när han skadad klorna har det alltid skett under jakt.
 
Jag vet inte, men prova köra en kur med oljor som droppas med pipett på huden. Det finns en del olika märken. Min boxer med hudproblem fick ett par kurer med Allderm spot on, och pälsen och huden var underbara. Torde ju funka på klor också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 749
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp