Bästa tipsen för koppelträning?

ylvalill

Trådstartare
Vi är nya som hundägare och vår lilla labbetik har nu hunnit bli 8 månader. Hon är helt underbar på alla vis, dock har vi problem med koppelträningen. Jag skulle säga att största problemet är att hennes ”normaltempo” helt enkelt är för högt för att vi ska få en trevlig promenad tillsammans. Det är som att hennes enda gångarter är snabbt eller snabbare, gå långsamt finns liksom inte. Med väldigt gott godis kan man få henne att gå fot kortare sträckor men så fort hon fått godisbiten sätter hon av igen. Vi har gått både valpkurs och ytterligare en vardagslydnadskurs och läser olika hundträningsböcker men det känns lite tröstlöst. Ibland orkar man bara inte att varenda promenad ska bli ett kämpigt träningspass så då får hon helt enkelt gå lös på tomten istället för att komma ut i skogen. Hon aktiveras en hel del, utöver vardagslydnad blir det nosework, lite agility och trickträning. Hon är pigg och glad men har absolut inga problem att koppla av heller så det är inte så att hon är stressad.

Vore tacksam för lite tips och inspiration kring hur man kan komma vidare med träningen. Hon börjar ju bli rätt stor och stark vid det här laget så det känns rätt ohållbart i längden om vi inte kan få till detta.
 
Egentligen handlar det väl om att inte ha belastning i kopplet?

Min lilla lurv drog och vimsade runt. Jag testade med att stanna varje gång han drog i kopplet. Det funkade inte. Då tröttnade jag och varje gång han drog så vände jag snabbt på klacken och på klacken och gick åt det andra hållet. Det blev rätt märkliga promenader men poletten föll ned
 
8 månader är ju den värsta åldern, en del blir bättre av sig själv sedan. Min Labbe är äldre nu men hon är precis likadan, hon kan gå fot en bit om hon får godis men hon gör det inte frivilligt. Att gå fot i en för hundar onormalt låg hastighet är inte kul alls för dom, även om det går att träna in. Och då promenaderna är för hennes skull låter jag henne göra som hon tycker är kul, nämligen att ha ett långt koppel så hon kan röra sig som hon vill, gå fort och stanna och lukta på saker, medan jag kan gå i stort sett i normal takt. Men ute bland bilar och folk får man förstås ha kort koppel.
 
Jag tränar med en pinne i handen som jag helt enkelt spärrar vägen med när valpen försöker springa om mig. Då blir det inget drag i kopplet utan man lär valpen en position den ska hålla snarare än att inte dra i kopplet.

Är det som funkar bäst för mig. Har aldrig fått det där med att stanna eller vända att fungera.

(Sen när jag absolut inte ids tänka på att hunden ska gå ordentligt utan hon får gå som hon vill så har jag sele istället. Kan växla mellan sele och halsband under samma promenad och knäpper bara om till selen som redan är på när hon får gå friare)
 
Om du har i åtanke att hunden drar för att den vill framåt fort, så börja promenaden (eller innan) med att låta hunden blåsa ur sig en del energi antingen genom att köra ett kort träningspass, några backintervaller (uppvärmd först!) eller om det är möjligt låta hunden röra sig fritt.

Annars kör jag samma metod som @Ainon, fast jag använder mitt ben/arm för att blockera vägen, samt belöna massor när de är i rätt position. Fördelen med det är att det blir tydligt för hunden vad som förväntas av den, och det brukar gå på bara några promenader så har de fattat grejen! Det är alltid lättare att förmedla vad vi vill att hunden gör (går i viss position), istället för vad den inte får göra (dra i kopplet).
 
Jag har haft en kunds vuxna Labbe hemma hos mig ngr/Tim om dagen som jag skulle träna i lydnad som drog jättemycket i kopplet så jag vet vad du menar. Dom är ju SÅ starka..Den var 2år så eran kommer bara bli starkare så det bästa är ju att förebygga koppeldrag egentligen och lära dom att gå fint -inte gå fot- redan som små valpar så får man aldrig detta problem. Kanske något att fundera på till nästa ev valp så slipper ni detta. ☺️

Jag skulle om det var en 8 mån valp som ff drog i kopplet och som jag gjorde med "labben" prova att sätta på hunden ett sele också som hunden får dra i och nosa osv. Sen när ni sätter på kopplet i halsbandet då är det viktigt att visa att den inte får dra en meter!
Det kan man träna på olika sätt, men det som jag tycker funkar allra bäst är att träna det genom klicker träning (har ni inte klickat in eran hund än så är det jätte enkelt)https://www.nutrolin.se/2021/10/20/...hp8ji7YjwiVeYQsyu5HpvpVyDZLMp8oRoC-YcQAvD_BwE

Oj vad lång länk 😂Sen skulle jag välja att shejpa in antidraget som det står om lite i artikeln ovan...
Men kort går det ut på att i början så klickar ni när hunden gått fint i 10sek sen 15sek osv och även senare klicka när hunden tar kontakt med er självmant-belöna med en torrfoderkula (spara tex 50% från frukosten) det gör att inte hunden blir tjock och labbar har ju lätt för att gå upp i vikt..

Sen tror jag att det skulle funka ännu bättre om ni tränade mer lydnad och tävling lydnad-japp, aktiverade honom mer med någonting där han får tänka mer och låt han söka sin mat på tomten istället för att få den serverad.. Träna honom redan på tomten eller börja där genom att träna lydnad som sitt, ligg, stå, sitt fot, följsamhet gå/spring ifrån honom och belöna om han följer efter, osv...
Lär in alla lydnads moment från tävlings lydnaden (i princip) börja på tomten och sen utanför tomten pö om pö för då kommer du få en följsam hund det garanterar jag...Jag har alltid tränat tävlingslydnad och tävlat, men det behöver man inte göra för man får en sån följsam, go och glad hund av att bara träna det!

Det är ju så också att vissa hundar drar mer pga halsbandet som tex en Laekenois (belgare) jag köpte som 5 mån valp som drog och då skulle jag köra sele vs halsbands metoden, men så fort han fick sele på sig så slutade han att dra :D .
Så efter det så provar jag sele om en äldre valp eller hund drar och även på vissa valpar o många drar mindre eller inget alls
Jag har sele på en av mina hundar där jag måste ha hunden kopplad annars går dom lösa vilket du ska sträva efter - alltså att hunden ska gå bredvid dig i kopplet som om den vore lös och då kan den gå lös..där den får gå lös.
Men innan dess så måste du lära in skillnaden på varsågod o kissa och varsågod o spring o lek i koppel..då kan du ha din hund lös gående bland lite folk och bilar (inte mitt i Stkh City eller liknande utan där det är lite bilar bara)
 
Jag tränar med en pinne i handen som jag helt enkelt spärrar vägen med när valpen försöker springa om mig. Då blir det inget drag i kopplet utan man lär valpen en position den ska hålla snarare än att inte dra i kopplet.

Är det som funkar bäst för mig. Har aldrig fått det där med att stanna eller vända att fungera.

(Sen när jag absolut inte ids tänka på att hunden ska gå ordentligt utan hon får gå som hon vill så har jag sele istället. Kan växla mellan sele och halsband under samma promenad och knäpper bara om till selen som redan är på när hon får gå friare)

Ska kanske lägga till eftersom det kan misstolkas att jag berömmer såklart när valpen går rätt också och inte bara sticker fram pinnen när den gör fel. Samt att man såklart inte ska slå på hunden med pinnen utan bara spärra vägen och därigenom lättare få valpen att förstå vad man vill 🙃
 
Vill du ha inspiration till hur du vill lösa det har Hundpodden avsnitt om just koppelgående och även följsamhet vilket man vinner mycket på att träna.

Med min hund är det framförallt på nya platser hon drar. Jag har löst det genom att göra lite trick precis när hon hoppar hur bilen, då har vi bättre kontakt.
Att låta de gå i långlina eller lösa så att de har en chans att gå som de vill hjälper.
 
Ska kanske lägga till eftersom det kan misstolkas att jag berömmer såklart när valpen går rätt också och inte bara sticker fram pinnen när den gör fel. Samt att man såklart inte ska slå på hunden med pinnen utan bara spärra vägen och därigenom lättare få valpen att förstå vad man vill 🙃
Ja det var bra att du gjorde för jag trodde ju att du använde pinnen som en "här är det stop" och går du fram så kommer pinnen bli arg ;):)Nej det är ingen fara jag tänkte att du belönar väl efter du stoppat valpen.
Och vet du vad -det spelar ingen roll vilken metod man använder, men INGEN av dom lär en hund att inte dra i kopplet!
Det hunden lär sig är att vara följsam och därför är vardagslydnad, men även riktig tävlingslydads träning så himla bra tex gå fot, sitta kvar osv
även om du inte tänkt tävla...det är helt enkelt "bra circuskonster" för att kunna bara just under promenader med koppel...och at lära dom skillnaden på gå fint och arr gå fot..Fot- då ska hunen hålla kontakt med förarn hela tiden och vara som slickade mot benet, i alla positioner...
Gå fint ska hunden gå bredvid föraren titta någon gång,, ev kunna kissa nära efter varsågod osv och forts gå tills den blir avkopplad och det är hopp och lek.

Med tanke på det du skrev förut att det funkar inte med att bara stanna och vända om -Det är till TS också, men har du provat klicker. Eller att använda ett ljud som du säger innan hunden når ända ut i kopplet som japp på ett glatt sätt som gör att hunden vänder om och så tränar man så tills hunden själv vänder om och då japp o belöning. Vissa hundar börjar skvallra på sina koppel när det börjar bli för långt 😁
 
Vi är nya som hundägare och vår lilla labbetik har nu hunnit bli 8 månader. Hon är helt underbar på alla vis, dock har vi problem med koppelträningen. Jag skulle säga att största problemet är att hennes ”normaltempo” helt enkelt är för högt för att vi ska få en trevlig promenad tillsammans. Det är som att hennes enda gångarter är snabbt eller snabbare, gå långsamt finns liksom inte. Med väldigt gott godis kan man få henne att gå fot kortare sträckor men så fort hon fått godisbiten sätter hon av igen. Vi har gått både valpkurs och ytterligare en vardagslydnadskurs och läser olika hundträningsböcker men det känns lite tröstlöst. Ibland orkar man bara inte att varenda promenad ska bli ett kämpigt träningspass så då får hon helt enkelt gå lös på tomten istället för att komma ut i skogen. Hon aktiveras en hel del, utöver vardagslydnad blir det nosework, lite agility och trickträning. Hon är pigg och glad men har absolut inga problem att koppla av heller så det är inte så att hon är stressad.

Vore tacksam för lite tips och inspiration kring hur man kan komma vidare med träningen. Hon börjar ju bli rätt stor och stark vid det här laget så det känns rätt ohållbart i längden om vi inte kan få till detta.
Du har fått mycket tips, men en av de viktigaste är nog att vara konsekvent och envis som synden.
Vi bestämde att vi aldrig vill ha en hund som går och smådrar i kopplet mer, så det började vi jobba med så fort hunden började gå i koppel. Det tog några veckor och ibland blir det återfall, men trägen vinner. Vi har kört med att ändra riktning och tempo så att hunden ökar sitt intresse för oss istället för på allt annat. Rastning när det ska nosas, kissas osv. Så är hunden lös eller i lina.
Kämpa på och ge inte upp!
 
Tack så jättemycket för alla tips! En hel del nytt att testa. :) Inte minst ska vi införskaffa en sele för det känns verkligen som en bra idé att göra skillnad mellan ”nu tränar vi” = halsband och ”nu går vi i skogen” = sele. Annars blir det ju automatiskt att man inte orkar/kan vara 100% konsekvent. Uppfödaren avrådde bestämt från sele eftersom hon ansåg att det belastar bogarna fel, men att hon går och stryper sig själv i halsbandet (vanligt halsband, inget stryp!) är ju knappast bättre.

Vi tränar mycket lydnad och har en stor trädgård där hon kan rasa av sig helt lös flera gånger om dagen. Nu har hon visserligen börjar få lite tonårstendenser som gör att öronen funkar lite när hon vill och inget annat lockar mer men i stora drag sitter vardagslydnaden fint. Trick kan hon också en hel del. Även under promenader funkar det att avbryta med diverse övningar/trick men så fort hon tycker att hon är klar så är hon iväg igen i raketfart.
 
Tack så jättemycket för alla tips! En hel del nytt att testa. :) Inte minst ska vi införskaffa en sele för det känns verkligen som en bra idé att göra skillnad mellan ”nu tränar vi” = halsband och ”nu går vi i skogen” = sele. Annars blir det ju automatiskt att man inte orkar/kan vara 100% konsekvent. Uppfödaren avrådde bestämt från sele eftersom hon ansåg att det belastar bogarna fel, men att hon går och stryper sig själv i halsbandet (vanligt halsband, inget stryp!) är ju knappast bättre.

Vi tränar mycket lydnad och har en stor trädgård där hon kan rasa av sig helt lös flera gånger om dagen. Nu har hon visserligen börjar få lite tonårstendenser som gör att öronen funkar lite när hon vill och inget annat lockar mer men i stora drag sitter vardagslydnaden fint. Trick kan hon också en hel del. Även under promenader funkar det att avbryta med diverse övningar/trick men så fort hon tycker att hon är klar så är hon iväg igen i raketfart.
Det beror vilken sele det är. Och det är ju inte tänkt att hunden ska gå och dra i selen heller.
 
Jag gav upp träna min gå fint i bara halsband för flera år sen. Vanlig sele man sätter kopplet på ryggen fungerar inte heller.
Det enda som fungerar är VGW-selen, då går han hur fint som helst.
 
Tack så jättemycket för alla tips! En hel del nytt att testa. :) Inte minst ska vi införskaffa en sele för det känns verkligen som en bra idé att göra skillnad mellan ”nu tränar vi” = halsband och ”nu går vi i skogen” = sele. Annars blir det ju automatiskt att man inte orkar/kan vara 100% konsekvent. Uppfödaren avrådde bestämt från sele eftersom hon ansåg att det belastar bogarna fel, men att hon går och stryper sig själv i halsbandet (vanligt halsband, inget stryp!) är ju knappast bättre.

Vi tränar mycket lydnad och har en stor trädgård där hon kan rasa av sig helt lös flera gånger om dagen. Nu har hon visserligen börjar få lite tonårstendenser som gör att öronen funkar lite när hon vill och inget annat lockar mer men i stora drag sitter vardagslydnaden fint. Trick kan hon också en hel del. Även under promenader funkar det att avbryta med diverse övningar/trick men så fort hon tycker att hon är klar så är hon iväg igen i raketfart.
Det låter ju bra att ni tränar mycket lydnad, men har ni tränat följsamhet ?
För en bra följsamhet är grunden för att hunden går bra i kopplet och även början på en bra inkallning var ni än är..
Sen just tävlingslydnads moment - är roligt och mer som trick träning än man tror..iaf så glömde jag att skriva att vare sig ni kör vardagslydnad eller tävlings el en kombo så kan det vara bra att innan ni går ut o går ...
Låt hon få springa av sig, men gå inte direkt efter det för då drar hon bara mer,...utan låt henne sen lugna ner sig och därefter träna ett lydnads pass på tomten med olika moment...gärna följsamhets övningar och kontakt övningar..

Sen det jag skrev klicker träning kan ni använda till att träna in vad ni vill..lydnad,.tricks...tex handtarget som ni kan lära hunden att komma på ända fram till er vid inkallning med eller lära henne att viska i ditt öra med :D så sött och folk fattar inte hur hunden kunde lära sig det...eller att gå till sin bädd/bur klickar man också enkelt in+ MYE annat!
 
Det låter ju bra att ni tränar mycket lydnad, men har ni tränat följsamhet ?
För en bra följsamhet är grunden för att hunden går bra i kopplet och även början på en bra inkallning var ni än är..
Sen just tävlingslydnads moment - är roligt och mer som trick träning än man tror..iaf så glömde jag att skriva att vare sig ni kör vardagslydnad eller tävlings el en kombo så kan det vara bra att innan ni går ut o går ...
Låt hon få springa av sig, men gå inte direkt efter det för då drar hon bara mer,...utan låt henne sen lugna ner sig och därefter träna ett lydnads pass på tomten med olika moment...gärna följsamhets övningar och kontakt övningar..

Sen det jag skrev klicker träning kan ni använda till att träna in vad ni vill..lydnad,.tricks...tex handtarget som ni kan lära hunden att komma på ända fram till er vid inkallning med eller lära henne att viska i ditt öra med :D så sött och folk fattar inte hur hunden kunde lära sig det...eller att gå till sin bädd/bur klickar man också enkelt in+ MYE annat!
Vi tränar även följsamhet och jag upplever att hon är väldigt följsam så länge hon är lös men så fort kopplet åker på så tappar hon det totalt. Då är det som att hon inte längre behöver hålla koll på oss för då vet hon ju att vi är där i andra änden av kopplet.

Vi har inte klickat in henne, jag har själv varit lite nyfiken på att prova men inte lyckats få med mig familjen på det och därför valt att avstå. Tänker att det kan bli lite stökigt för henne med allt för många träningsmetoder.
 
Vi tränar även följsamhet och jag upplever att hon är väldigt följsam så länge hon är lös men så fort kopplet åker på så tappar hon det totalt. Då är det som att hon inte längre behöver hålla koll på oss för då vet hon ju att vi är där i andra änden av kopplet.

Vi har inte klickat in henne, jag har själv varit lite nyfiken på att prova men inte lyckats få med mig familjen på det och därför valt att avstå. Tänker att det kan bli lite stökigt för henne med allt för många träningsmetoder.
Om följsamheten funkar när hon är lös är det kanske ni som inte är lika aktiva för att ni har ett nödstopp om det behövs?
Sen är det ju triggande för en del hundar när det tar emot, vilket gör att de drar mer.

Det är ju alltid svårt att ge tips när man inte sett er.

Men om ni är i ett neutralt läge och du drar kopplet så att det stramar (dra inte rakt bakåt utan i sidled) är det på reflex att hon följer med?
Om inte hade jag börjat där.
 
Om följsamheten funkar när hon är lös är det kanske ni som inte är lika aktiva för att ni har ett nödstopp om det behövs?
Sen är det ju triggande för en del hundar när det tar emot, vilket gör att de drar mer.

Det är ju alltid svårt att ge tips när man inte sett er.

Men om ni är i ett neutralt läge och du drar kopplet så att det stramar (dra inte rakt bakåt utan i sidled) är det på reflex att hon följer med?
Om inte hade jag börjat där.
Nödstoppet sitter definitivt inte 100 ännu. Funkar oftast men inte på nivån att det verkligen blir ett nödstopp så det jobbar vi vidare på.

Normalt sett följer hon inte kopplet ens i ett neutralt läge. Man kan få henne att bli följsam om man jobbar med att gå i åttor t ex. Då fattar hon och följer fint efter en stund men så snart man släpper övningen är man tillbaka och att ruta ett igen.
 
En kurskompis visade mig en övning som kan kallas Följa John, där ni har hunden kopplad och eventuellt knyter kopplet i midjan för fria händer. Ta ett steg i valfri riktning, om hunden följer efter belönar ni. Ta ett steg i en annan riktning och gör likadant. Ni kan behöva skutta eller vara lite roliga i början för att hunden ens ska bry sig :angel:
När hunden fattar kan ni utöka och ta flera steg, och även belöna i den position ni vill ha hunden, förslagsvis vid sidan (det är så lätt att belöna framför sig och då får man en hund som kliver framför fötterna på en). När hunden glatt hänger med i övningen kan man använda den utomhus, om hunden visar att den tänker börja dra så tar med bara ett skutt i motsatt riktning och belönar när den följer efter!

Som de andra säger är det också jätteviktigt att vara konsekvent. Om hunden drar mot något så får den inte komma fram, vill den lukta på något får den ta ögonkontakt innan. Man kan behöva gå mitt på asfalterade småvägar ett tag för att undvika att diverse grästuvor är alldeles för intressanta.
Er tanke med sele/halsband är bra, många hundar lär sig ganska snabbt skillnaden på utrustning och förstår när de ska gå fint/när de får göra lite som de vill. Är selen bra anpassad till hunden och ni varierar borde det inte slita för mycket på kroppen, och som ni säger är det knappast bra för nacke och hals om hunden går om tokdrar i halsband heller.
 
Nödstoppet sitter definitivt inte 100 ännu. Funkar oftast men inte på nivån att det verkligen blir ett nödstopp så det jobbar vi vidare på.

Normalt sett följer hon inte kopplet ens i ett neutralt läge. Man kan få henne att bli följsam om man jobbar med att gå i åttor t ex. Då fattar hon och följer fint efter en stund men så snart man släpper övningen är man tillbaka och att ruta ett igen.
Ni får börja gå i åttor hela tiden då :crazy:...Nej, men växla med det och annat är ju inte fel. Sen kom jag på att bland det viktigaste (beror också på hunden) är ju att fokusera på följsamheten -som jag skrivit förut- och att hon är följsam utan koppel,men inte i koppel är pga det du säger..hon VET att ni är där bak och bara hänger på! Så vad kan ni göra åt det?
Ni skulle med sele och halsband också ha långt koppel (+3m) eller lina- kortare lina vilket gör att hon inte borde dra lika mycket. Sen börja innan promenaden med lite spring och träning på tomten-det kan vara vilken träning som helst som lite trick, lydnad som lugnar ner henne något. Ni skulle kunna börja promenaden i halsband redan på tomten och gå mot staketet i normal takt och om hon drar där så stannar ni (dra aldrig tillbaka henne, eller dra aldrig i henne för att ni vill gå åt ett annat håll tex...Om hon ska lära sig att inte dra så kan ju inte ni dra i henne-så tänk på det) och väntar, men det bästa är att reagera innan hon kommer ända fram i kopplets längd och då ropa glatt HEJ istället för nej vilket har funkat för mig och då berömma o belöna och så prova igen, kanske gå i ett Z el 0 och belöna kontakt...

Sen kan ni "packa" ner leksak/er, en del av frukosten, lite godare godis, ev vatten...Sen mixar ni mellan sele och halsband och i halsband är det viktigt att ni är konsekventa-med att hon inte kommer fram en meter. men genom att gå 8or, mitt i vägen=inte såmycket att nosa på) och att ni helt enkelt måste vara roligare -enligt vad hon tycker är roligare.. tex innan vad iaf jag skulle använt ett längre koppel drygt 3m eller kortare lina ca 5m) kopplet/linan sträcks ropa tex HEJ eller JAPP istället för att säga nej när hon drar och vara tråkig - enligt hunden- då kommer hunden vända sig om och då ska ni berömma och belöna med tex godis..och sen upprepar ni och ibland kan ni belöna med leksak och lek, ibland kan ni belöna med att busa lite och ibland med en uppgift tex sitta o vinka, ibland gå in bland gräset och "hitta" mat/godis---vilket ni gömmer för hunden och det kan ni med fördel även göra även vid /i skogen - då ser hunden er som en som är duktig på att hitta mat överallt 👍😇

Sen i skogen om hon inte kommer på inkallning eller inte tar kontakt eller inte är följsam i skogen (mina är följsamma i skogen så det är inte omöjligt) så bör ni ha lina på henne och göra på samma sätt som under promenaden... En belöning när hon tar kontakt skulle kunna vara ett litet spår som har mat/godis/öra på slutet eller en sök ruta med mat , el en lek...då blir ni roligare!

Sen vet jag inte när labbar ska motioneras mera - om hon inte är för ung annars är det en super bra sak att köra när hon blir tillräckligt gammal - CYKELDRAG-det kör jag och det är bra lågintensiv träning för hundarna.o något riktigt roligt,,,det finns 2 -3 varianter och en är den enklaste där hunden drar bredvid cykeln och det är inte alls som när dom drar framför...Jag brukar köra båda beroende på hund....och den bredvid är ju bättre om man ska köra saktare - den skulle hon kanske klara för då får hon gå/springa i sin takt. Du skrev att ni tränade agility och det är jätte bra aktivering och motion, men innan dom är vuxna så ska man ta det lugnt med för höga hinder.

Sen det sista så är det faktiskt också viktigt att dom aktiveras även motioneras beroende på ålder och att det utvecklas...Gärna någon lydnad så klart, och aktiveringar där hunden får tänka själv, nos aktiveringar och vad passar inte bättre nu på sommaren än personspår vilket labbar brukar älska..För att inte prata om apport-sök-sporten..

Angående klicker träning så gör det ingenting om du skulle använda det - hunden mår INTE dåligt om ni tränar på olika sätt::Tvärtom hunden mår bra om du använder klicker som är det mest positiva du kan träna...Jag kör shejping/klicker, men min man kör vanlig träning och det går utmärkt, hundar är smartare än måna tror och förstår olika metoder LÄTT!
Hemlis 😊Du behöver ingen klicker för den metoden...du kan som jag o många andra- säga ett speciellt ord tex ett glatt o snabbt yes som jag lärde in som klicker- yes=godis tex använder jag det vid lydnadsövn ute (bra om man glömt klickern) el vid target inlärning osv .En sak är säker hunden lär sig snabbare med klicker/röst även om man som jag växlar mellan klicker och yes. Prova att lär in och sen lära något tex handtarget (hunden ska dutta mot din hand utan att du säger något( ;)) eller att hunden ska ställa tassarna på ett underlägg...Ja du gör som du vill såklart..men du skulle inte ångra dig...
OJ vad långt det blev - jag ber om ursäkt , men jag kunde inte sluta skriva orden bara flöda fram :idea::bump::idea1:;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 003
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 303
Senast: Vassi
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp