Bästa transporten?

Pam

Trådstartare
Ska köpa ny (begagnad) transport.
Inne på ume b60. Någon som vet hur gammal man vågar köpa, utan att tumma alltför mycket på kvaliteten?
Vill ha bra funktion och hållbarhet.
Kör mycket!
Vad finns det annars för likvärdiga alternativ?
 
I mina ögon är ifor williams det bästa släpet ;).

Men angående b60 så står det ju på hemsidan när vissa finesser kom till, så vill du vara säker på att det är rätt bommar osv så är det bara att leta efter släp som är nyare än året de kom.

" Sedan 2013 har B60 Touring förbättrats på en rad punkter. Svarta slitskydd och innerdörrar ger en fräschare vagn. Den förbättrade ventilationen kommer att uppskattas av din häst. Förra året infördes en ny modell av sidofönster, med galler. Från och med årsmodell 2015 har bommarna fram- och baktill klicklås, för att enkelt kunna öppnas och stängas. Mittstolpen och mellanväggen har integrerade sprintar. Det förenklar in- och urlastning och eliminerar risken att tappa bort sprintarna. En ny, greppvänlig dragrem gör det enkelt att stänga överluckan. Nya dekaler utvändigt skiljer ut vagnen från tidigare årsmodeller." Från Ume's hemsida.

sen är det ju också din budget som. Avgör hur gammalt släpet blir, äldre släp kräver alltid lite service och beroende på hur det har använts och förvarats kan det vara allt från att det behöver tvättas lite till att elen behöver bytas ut och taket vaxas om.
 
Ifor Williams, är inte det Engelsk skit? Skulle aldrig stoppa in en häst i något engelskt, lika lite som jag skulle vilja bo i ett engelskt hus. (ja jag har bott i England i flera år).
 
Jag har ett umesläp från 2000, dock ett a-40. Köpte det för två år sen, fick byta hela bromssystemet. Fronturlastningen var redan utbytt och bakluckan renoverad. I övrigt riktigt fräscht och till ett bra pris. Men det är ju alltid så att ju nyare, desto mindre fix. Skulle köpa så nytt jag hade råd med!
 
Ifor Williams, är inte det Engelsk skit? Skulle aldrig stoppa in en häst i något engelskt, lika lite som jag skulle vilja bo i ett engelskt hus. (ja jag har bott i England i flera år).
:eek:!!!
Ja det är engelskt, tungt och gamla modeller hade problem med röta i väggarna och att sprintarna frös på vintern :p.
men Jag älskar mitt släp och det är det vanligaste märket bland mina häst bekanta som också är glada i sina släp ^_^. Sköter man bara om det så är det otroligt smidigt och lätthanterat, rampen lyfter man med en fot och det är super bra luft i det :). Stabil inredning och hästarna åker super bra i det :).
 
Vet ingenting om Ume, men efter omvägar med div. släp har vi äntligen hittat helt rätt;
Star (Industrier) Trailer Diamant -98 😍
Stort och rymligt, fönster, fronturlastat och med sadelkammare i fronten. Går jättestabilt efter vår Volvo 850. :bow:
Just vårt exemplar köptes för (i sammanhanget!) kaffepengar då det hade en del renoveringsbehov, men då modellen verkar ha funnits ca. 1995-2010 finns det i många olika skick och prisklasser. Prismässigt verkar de ligga kring 25-50 000 kr beroende av årsmodell. Tycker dock att man ser även många av de äldre som är i fint skick, så man har verkligen ingen anledning att skrämmas av åldern.
 
Ska köpa ny (begagnad) transport.
Inne på ume b60. Någon som vet hur gammal man vågar köpa, utan att tumma alltför mycket på kvaliteten?
Vill ha bra funktion och hållbarhet.
Kör mycket!
Vad finns det annars för likvärdiga alternativ?
Jag har ett Ume b60 från -00. Vi har bytt rampen en gång, annars har det gått som en klocka och alla hästar jag haft har tyckt om att åka i det. Är i princip i nyskick förutom att det är lite nött längst ner på innerväggarna.
Går att ta ut hela inredningen om man vill använda det som ett vanligt släp att frakta grejer i. Går att både flytta mellanväggen så att ena spiltan blir bredare eller ta ut mellanväggen helt om man har en bredåkare som jag.
Sadelkammaren fram är ovärdeligt! Vet inte hur jag ska klara mig utan den om jag någon gång måste byta modell 😱
När vi åkt på tävling så har jag rymt skåpet framför hästen i själva hästdelen och sedan hö och egenpackat spån för tre dagar fram i sadelkammaren. Plus hinkar, pall, skottkärra, täcken mm. Inga hästgrejer i bilen!
 
:eek:!!!
Ja det är engelskt, tungt och gamla modeller hade problem med röta i väggarna och att sprintarna frös på vintern :p.
men Jag älskar mitt släp och det är det vanligaste märket bland mina häst bekanta som också är glada i sina släp ^_^. Sköter man bara om det så är det otroligt smidigt och lätthanterat, rampen lyfter man med en fot och det är super bra luft i det :). Stabil inredning och hästarna åker super bra i det :).
Jag gillar också Ifor Williams. Och vet många hästar som varit jättesvåra att lasta men som tycks stormtrivas när de får kliva på ett Ifor. Väldigt stabila och bra komfort för hästarna.
 
Min gammelhäst älskar Umesläp och den transport hon åkt absolut bäst i var ett gammalt åbäke från nittiotalet där mellanväggen var monterad så ena spiltan var bredare. Hon stog alltid som ett ljus. Det Fautras Promax jag har nu gillar hästarna också och jag trivs bra med det även om jag egentligen vill ha ett diagonallastat. Kommer aldrig mer köpa ett släp med enbart ramp!
 
I mina ögon är ifor williams det bästa släpet ;).

Men angående b60 så står det ju på hemsidan när vissa finesser kom till, så vill du vara säker på att det är rätt bommar osv så är det bara att leta efter släp som är nyare än året de kom.

" Sedan 2013 har B60 Touring förbättrats på en rad punkter. Svarta slitskydd och innerdörrar ger en fräschare vagn. Den förbättrade ventilationen kommer att uppskattas av din häst. Förra året infördes en ny modell av sidofönster, med galler. Från och med årsmodell 2015 har bommarna fram- och baktill klicklås, för att enkelt kunna öppnas och stängas. Mittstolpen och mellanväggen har integrerade sprintar. Det förenklar in- och urlastning och eliminerar risken att tappa bort sprintarna. En ny, greppvänlig dragrem gör det enkelt att stänga överluckan. Nya dekaler utvändigt skiljer ut vagnen från tidigare årsmodeller." Från Ume's hemsida.

sen är det ju också din budget som. Avgör hur gammalt släpet blir, äldre släp kräver alltid lite service och beroende på hur det har använts och förvarats kan det vara allt från att det behöver tvättas lite till att elen behöver bytas ut och taket vaxas om.

Ifor Williams har jag hört är skrammelsläp? Vad är det som är så bra med det?

Ja läste det på deras sida, funderade nog mer på åren dessförinnan. Vill inte lägga mer än 100 000, vilket gör att det är 2010 eller tidigare som gäller. Men frågan är om det är värt att betala nästan dubbelt så mycket för en några år nyare vagn eller inte. Och om det är något konstruktionsmässigt och materialmässigt som hänt mellan 2000-2010 tex.
 
Ume eller Boj alla dagar :heart Har ett boj från 2011 och älskar det.
Är väl dom det står emellan just nu. Boj för att det är det jag haft och ume vet man ju att det är bra vagnar + att en av mina hästägare har en b60 så synat det ordentligt.
Men det kan ju finnas andra vagnar som också är bra som jag inte har lika stor koll på.
 
Jag har ett umesläp från 2000, dock ett a-40. Köpte det för två år sen, fick byta hela bromssystemet. Fronturlastningen var redan utbytt och bakluckan renoverad. I övrigt riktigt fräscht och till ett bra pris. Men det är ju alltid så att ju nyare, desto mindre fix. Skulle köpa så nytt jag hade råd med!
Okej, ja fix vill jag gärna undvika. Samtidigt som man vill köpa något prisvärt också. 2000 kan jag nog spontant känna att det är i äldsta laget för mig, men samtidigt undrar man ju hur mycket sämre vagn det är än en 2010 tex.
 
Jag har ett Ume b60 från -00. Vi har bytt rampen en gång, annars har det gått som en klocka och alla hästar jag haft har tyckt om att åka i det. Är i princip i nyskick förutom att det är lite nött längst ner på innerväggarna.
Går att ta ut hela inredningen om man vill använda det som ett vanligt släp att frakta grejer i. Går att både flytta mellanväggen så att ena spiltan blir bredare eller ta ut mellanväggen helt om man har en bredåkare som jag.
Sadelkammaren fram är ovärdeligt! Vet inte hur jag ska klara mig utan den om jag någon gång måste byta modell 😱
När vi åkt på tävling så har jag rymt skåpet framför hästen i själva hästdelen och sedan hö och egenpackat spån för tre dagar fram i sadelkammaren. Plus hinkar, pall, skottkärra, täcken mm. Inga hästgrejer i bilen!
Okej, låter ju bra.
Vet du vad som har ändrats och förbättrats med b60 sen din konstruerades?
Vad är det för material i din?
 
Jag gillar också Ifor Williams. Och vet många hästar som varit jättesvåra att lasta men som tycks stormtrivas när de får kliva på ett Ifor. Väldigt stabila och bra komfort för hästarna.
Hur är rymligheten och packmöjligheten i ifor Williams?
Vad är det annars för fördelar med det?
 
Min gammelhäst älskar Umesläp och den transport hon åkt absolut bäst i var ett gammalt åbäke från nittiotalet där mellanväggen var monterad så ena spiltan var bredare. Hon stog alltid som ett ljus. Det Fautras Promax jag har nu gillar hästarna också och jag trivs bra med det även om jag egentligen vill ha ett diagonallastat. Kommer aldrig mer köpa ett släp med enbart ramp!
Varför är det bättre med stepup än ramp?
Och varför diagonallastat?
 
Jag har ett Mustangsläp från 2006 som jag är supernöjd med! Har inte gjort något annat än att tvätta av det samt vaxat det lite då och då samt justerat bromsarna två ggr på alla år. Rullar igenom besiktningarna utan anmärkning varje gång och hästen traskar snällt på och står som ett ljus jämt när vi åker.
Bra sadelkammare och klädkammare utan att tumma på utrymmet framför hästen. Otroligt lättrullat trots att det är ett stort släp, drar mindre soppa att dra än mitt förra enhästars Ifor..
Hade som sagt ett Ifor innan men där ruttnade väggarna. Mustang är helt i plast så det finns inget som kan ruttna i det. Kan dock vara svåra att få tag på begagnade, verkar som dom flesta håller hårt i sina liksom jag.
 
  • Gilla
Reactions: Pam
[
Okej, ja fix vill jag gärna undvika. Samtidigt som man vill köpa något prisvärt också. 2000 kan jag nog spontant känna att det är i äldsta laget för mig, men samtidigt undrar man ju hur mycket sämre vagn det är än en 2010 tex.
Nä, det förstår jag också, men jag ville säga att även gamla umesläp är fina och bra, så nyare kommer bara vara bättre! ;) hade jag möjlighet så skulle jag gärna köpa ett som var cirka 10 år gammalt, då skulle man kunna slippa fixet och bara få fördelarna. :) umesläp tillverkas bara några mil från mig och har en kompis som jobbar där, dom gör så sjukt fina släpar och bilar nu :love:
 
  • Gilla
Reactions: Pam

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 437
Senast: iNHALE
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 339
Senast: Buongusto
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 451
Senast: Malinois
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp