Bästa transportsätt vid försäljning?

A

anjo_73

Nu vet jag inte om den här tråden egentligen hör hemma under utrustning, men jag vet inte riktigt var jag ska göra av den annars.

Är det någon som har bra förslag på hur man kan transportera grejer om man säljer via annons (eller köper förstås). För tillfället är det en sadel jag vill skicka, men det kan ju även gälla stora täcken mm. som är för stora/tunga för att det ska vara lämpligt att skicka som ett vanligt postpaket.

Vad finns det för transportfirmor som är bra och vad får man räkna med för pris ungefär? Brukar ni skicka mot postförskott, eller tar ni betalningen innan eller kanske efter varan är levererad? Vad gör ni om den som köpt ångrar sig och vill skicka tillbaka? Tar ni emot grejerna då? Det kan ju faktiskt vara så illa att man får tillbaka sina grejer i mycket sämre skick än när man skickade dom och vad gör man då?
 
Det smartaste är att skicka det med Bussgods. Relativt billigt, och paketet ser ut som det ska även efter resan, vilket inte alltiud gör när man använder sig av Posten (vet, jobbar där).
Och du kan göra så att den du skickar sakerna till måste lösa ut paketet med köpesumman för att få det. Pengarna sätts sedan in på postgiro åt dig av bussgodset.
om den som nu köpt sadeln vill skicka tillbaka, den passade kanske inte, så gör ni likadant - du måste lösa ut sadeln för samma summa, och vill man kan man ju öppna och kolla i paketet först så det ser helt ut.
Har själv skickat med bussgods, kostade inte ens 200 kr!!!
 
Tack! Det låter jättebra! Jag ringde och kollade med dem och det verkar absolut vara det bästa alternativet, både enkelt och billigt.
 
bussgids är billigast men då gäller det att ex köparen kan hämta ut det på busstationen. vissa som har långt dit.

jag skickar aldrig mot postförskott längre inte heller varorna före. har blivit lurad flera gånger. jag tar inte heller tillbaka sakerna utan isåfall får köparen sälja vidare. tog tillbaka ett täcke en gång som en tjej skulle köpa. när jag fick tillbaka det var det trasigt och jättesmutsigt. täcket jag skickat var nytt och dessutom en stl större än det jag fick tillbaka då vart jag sur. å ´köparen svarade varken på mejl eller i telefonen :devil:

att skicka mot postförskott är väldigt reskabelt om det är större och dyra saker. har hämt flera gånger att köparen inte löst ut paketet. då får du stå för frakten tillbaka till dig igen. alltså dubbel frakt bara för att ha lånat ut dina saker till posten ett tag :confused:

att betala i förskott kan ju vara lite riskabelt om man själv köper saer. man kan ju tex inte allas få sakerna eller en helt annan vara som inte ens stämmer överens med det som sagts.


men det finns ju förståss seriösa köpare och säljare åxå!! :)
 
Jag har haft tur hittills då jag sålt grejer och alltid fått betalt, även om jag skickat mot postförskott. Men det är ju faktiskt sant att den som ska ha grejerna hittar något annat istället och sen struntar i att hämta ut paketet. Det hade inte varit kul att betala flera hundra för att nån annan strular till det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·
Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 180
Senast: Kakis
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp