Bästa vinterstängslet?

Kristall10

Trådstartare
Jag är så trött på att ha dåliga vinterstängsel i hagarna. Så fort det kommer snö så hänger banden/trådarna. Får dra efter var ich var annan dag och tillslut slutar dom ju leda ström.

Vi har provat det medta känns det som. Rep, tråd av olika kvalité, band, vinterband. Men inget är bra. Tunn tråd är det som funkat bäst då minst snö fastnar på, men samtidigt är den minst hållbar när man spänner den.

Det enda vi inte provat är järntråd. Vad jag förstår ska den inte töja sig?

Vad har ni för vinterstängsel?
Just nu har vi vinterband upptill och 2 lite tjockare trådar nertill, en jord och en ström. Men vinterbanden har suttit ett par år och har börjat gjort sitt, hänger ordentligt på vissa ställen.
 
Haft vanlig eltråd, av den lite tjockare typen i alla år, aldrig upplevt att de töjer sig särskilt trots snö. Däremot band i min erf så är det lättare att de töjer sig.
Har du ordentligt separerat/spänt mellan grindfästena, så att inte övriga staketet påverkas av att grindar stängs/öppnas?
 
Haft vanlig eltråd, av den lite tjockare typen i alla år, aldrig upplevt att de töjer sig särskilt trots snö. Däremot band i min erf så är det lättare att de töjer sig.
Har du ordentligt separerat/spänt mellan grindfästena, så att inte övriga staketet påverkas av att grindar stängs/öppnas?
Japp, det har vi. Hagen är i övrigt gjord efter konstens alla regler. Det är just det att snön tynger ner banden/trådarna. Nu bor ju vi i norra Västerbotten och har en normal vinter oftast närmare 1 meter snö. Så det snöar ju rätt ofta och mycket.
 
Japp, det har vi. Hagen är i övrigt gjord efter konstens alla regler. Det är just det att snön tynger ner banden/trådarna. Nu bor ju vi i norra Västerbotten och har en normal vinter oftast närmare 1 meter snö. Så det snöar ju rätt ofta och mycket.

Jag hade för mig att du bodde norrut men inte så pass - då förstår jag att det är skitsvårt med snön!
 
Jag hade för mig att du bodde norrut men inte så pass - då förstår jag att det är skitsvårt med snön!
Ja, nu har jag tur att mina hästar är snälla och inte går ut trotts att tråden hänger vid knäna på dom i bland. Men när vi haft inackorderingar har det varit värre och ett jäkla sjå att hålla efter stängslen varje dag.

Skulle görna höra lite från de som har erfarenhet av järntråd.
 
Vad har ni för vinterstängsel?
Just nu har vi vinterband upptill och 2 lite tjockare trådar nertill, en jord och en ström. Men vinterbanden har suttit ett par år och har börjat gjort sitt, hänger ordentligt på vissa ställen.

Jag har trästolp med polarband. 3-4 meter mellan varje stolpe och så brukar jag göra en översyn varje år innan tjälen och snön kommer. Sträcker och spänner banden, byter eventuella trasiga isolatorer och stolpar. Skull egentligen vilja ha högre staket eftersom vi verkar få mer och mer snö nu under vintrarna, tills vidare plogar jag rätt ofta istället. Några gånger varje vinter går (eller tar skotern om det inte är upptrampat) jag längs staketet och tar bort snön på banden samt spänner banden om det behövs. Upplever inte att banden blir så töjda att de slutar leda ström. Mitt äldsta band är snart 18 år gammalt och fungerar än. Jag har polarband från Gilo.
 
Jag har trästolp med polarband. 3-4 meter mellan varje stolpe och så brukar jag göra en översyn varje år innan tjälen och snön kommer. Sträcker och spänner banden, byter eventuella trasiga isolatorer och stolpar. Skull egentligen vilja ha högre staket eftersom vi verkar få mer och mer snö nu under vintrarna, tills vidare plogar jag rätt ofta istället. Några gånger varje vinter går (eller tar skotern om det inte är upptrampat) jag längs staketet och tar bort snön på banden samt spänner banden om det behövs. Upplever inte att banden blir så töjda att de slutar leda ström. Mitt äldsta band är snart 18 år gammalt och fungerar än. Jag har polarband från Gilo.

Har du Polarband som är 18 år och fungerar? Jag köpte dom banden för ett antal år sedan, men efter ett par år fick vi strul med bandet. Efter många dagars felsökning så fick vi reda på att elen kan börja 'krypa' i banden så + och - får kontakt. Enda sättet att lösa det var att tvätta bandet..
 
Vi har polarband från granngården. Funkade bra i typ två år sedan blev de sämre å sämre. Har suttit i fem år nu och dom skulle verkligen behöva bytas ut. Dom är ju rätt dyra så jag känner inte riktigt för att köpa nya sådana....
 
Jag har trästolp med polarband. 3-4 meter mellan varje stolpe och så brukar jag göra en översyn varje år innan tjälen och snön kommer. Sträcker och spänner banden, byter eventuella trasiga isolatorer och stolpar. Skull egentligen vilja ha högre staket eftersom vi verkar få mer och mer snö nu under vintrarna, tills vidare plogar jag rätt ofta istället. Några gånger varje vinter går (eller tar skotern om det inte är upptrampat) jag längs staketet och tar bort snön på banden samt spänner banden om det behövs. Upplever inte att banden blir så töjda att de slutar leda ström. Mitt äldsta band är snart 18 år gammalt och fungerar än. Jag har polarband från Gilo.
Höjd på staketen är svårt. Den nedre tråden hamnar alltid under snön förr eller senare under vintern pga all snö. Och vi kan inte sätta högre pga shettisen.
 
Järntråd är en mardröm om en häst går igenom. Har själv förlorat en häst så. Tror att oavsett vad en väljer är nog det som funkar bäst att byta tråd regelbundet.
 
Jag har rep. Den undre kan jag välja att koppla på, men det är ytterst sällan jag har igång den. Har du tre trådar skulle jag dra dom separat så man kan välja vilka man vill ha igång, går den under snön blir det lönlöst. Upplever att jag behöver spänna 1-2 gånger per vinter beroende på vilken typ av snö. Har inget problem med ström, iom att ingen tråd går under snön så förlorar vi ingen ström, man får en rejäl smäll även nu :D
 
Vi har en hel del ren och ibland även älg som gärna går in i hagarna och då även river ner främst undertråden. Så jag vill ha något som går av lätt så att inte hela hagen rasar när dom går igenom. Därför har vi inte vinterband nere utan bara upptill på staketet.
 
Järntråd är en mardröm om en häst går igenom. Har själv förlorat en häst så. Tror att oavsett vad en väljer är nog det som funkar bäst att byta tråd regelbundet.
Järntråd per se är inte farligt, det beror på tjocklek och brottstyrka. Jag har tunn järntråd som går av lättare än de tunna elbanden, går av rakt utan att skruva sig och ger inga brännmärken. Hingstarna sätter frambenen i undertråden nu och då så de står för de praktiska testen ;)
Enkelt att laga utan att riskera att man tappar ström.

Äckliga skador från järntråd har jag med sett, det var grövre tråd med hög brottstyrka som skar av senor och muskler. Riktigt illa.
 
Jag har rep. Den undre kan jag välja att koppla på, men det är ytterst sällan jag har igång den. Har du tre trådar skulle jag dra dom separat så man kan välja vilka man vill ha igång, går den under snön blir det lönlöst. Upplever att jag behöver spänna 1-2 gånger per vinter beroende på vilken typ av snö. Har inget problem med ström, iom att ingen tråd går under snön så förlorar vi ingen ström, man får en rejäl smäll även nu :D
Vi har vinterström med jord och el i varsin tråd intill varandra så det är ström i tråden trotts snö på, så länge inte trådarna töjts ut så dom ligger mot varandra och ger kortslutning.
Vi måste ha ström i den lägre tråden då shettisen kommer på att hon kan promenera ut annars. Samma med de fölungar vi haft och för att inte tala om de islandshästar vi haft inhyrda. Vi har sagt många gånger att vi borde ta dubbelt betalt för islänningar! 😅
Så att behålla ström i staketet är inget problem så länge inte trådarna töjs ut för mycket så ledarna går av...
Funkar inte så bra med elrep hos oss pga renarna som går in i hagen. Repet går inte sönder så lätt så då drar dom med sig hela hagen med hornen 😬
 
Järntråd per se är inte farligt, det beror på tjocklek och brottstyrka. Jag har tunn järntråd som går av lättare än de tunna elbanden, går av rakt utan att skruva sig och ger inga brännmärken. Hingstarna sätter frambenen i undertråden nu och då så de står för de praktiska testen ;)
Enkelt att laga utan att riskera att man tappar ström.

Äckliga skador från järntråd har jag med sett, det var grövre tråd med hög brottstyrka som skar av senor och muskler. Riktigt illa.
Vad bör man har för brottstyrka på järntråd?
 
Har du Polarband som är 18 år och fungerar? Jag köpte dom banden för ett antal år sedan, men efter ett par år fick vi strul med bandet. Efter många dagars felsökning så fick vi reda på att elen kan börja 'krypa' i banden så + och - får kontakt. Enda sättet att lösa det var att tvätta bandet..

Ja, mina fungerar. Kanske inte lika bra som när de var nya men fungerar gör de.
 
Höjd på staketen är svårt. Den nedre tråden hamnar alltid under snön förr eller senare under vintern pga all snö. Och vi kan inte sätta högre pga shettisen.

Gör så att du kan koppla ur den nedersta tråden? Jag vill själv ha högre staket pga snömängden, för att minska på snöröjningen. Om du känner för att lägga ut pengarna så rekommenderar jag Gilos polarband, de håller längre är andra varianter.
 
Har aluminiumtråd, tycker det är överlägset med sitt låga motstånd men har nu mer även ett vitt band mellan dom två översta trådarna pga viltet men utan ström i då bandet sänkte Volten i staketet en hel del.

Första staketet hade jag band överst och hade oxå problem med att det töjdes ut, fast inte av snön utan det var vinden som tog tag i det så byttes efter bara 3år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp