Bästa vinterstängslet?

Jag är så trött på att ha dåliga vinterstängsel i hagarna. Så fort det kommer snö så hänger banden/trådarna. Får dra efter var ich var annan dag och tillslut slutar dom ju leda ström.

Vi har provat det medta känns det som. Rep, tråd av olika kvalité, band, vinterband. Men inget är bra. Tunn tråd är det som funkat bäst då minst snö fastnar på, men samtidigt är den minst hållbar när man spänner den.

Det enda vi inte provat är järntråd. Vad jag förstår ska den inte töja sig?

Vad har ni för vinterstängsel?
Just nu har vi vinterband upptill och 2 lite tjockare trådar nertill, en jord och en ström. Men vinterbanden har suttit ett par år och har börjat gjort sitt, hänger ordentligt på vissa ställen.


Bästa att inte ha förlångt mellan stolpen. Då slackat det inte något.
Haft vanliga el rep. Granngårdens dyra variant med lågt omtal. Aluminum tråd hadevi tänkt prova. Leder bra och har inte så hög brottstyrka.
 
Jag har granngårdens enklaste jag har för mig den ligger.på 80 kg men det är plockat ur minnet
Nu när jag kollar runt så hittar jag järntråd med allt i från 60 kg i brottstyrka till 150kg. Jag vill ju inte att den ska gå av för minsta lilla eller av sig själv. Men ändå tillräckligt lätt för att inte djur ska fastna i den.
 
Bästa att inte ha förlångt mellan stolpen. Dp slackat det inte något större.
Franska elbandets ”vintertråd” är jätte bra.
Haft vanliga el rep fungerar också. Granngårdens dyra cariant med lågt omtal.
Har tittat på de franska vinterbanden, men efterom att dom är så dyra och de vinterband vi har inte har hållt särskillt många år så har jag inte vågat mig på dom. Dessutom kan vi inte ha vinterband eller rep nertill på staketet pga renarna som går in i hagen. Måste vara något som går av lätt.
 
Har tittat på de franska vinterbanden, men efterom att dom är så dyra och de vinterband vi har inte har hållt särskillt många år så har jag inte vågat mig på dom. Dessutom kan vi inte ha vinterband eller rep nertill på staketet pga renarna som går in i hagen. Måste vara något som går av lätt.
Deras är jätte bra. Det är skilnad i kvalite på olika märken. O man får lite de man betalar för.
 
Gör så att du kan koppla ur den nedersta tråden? Jag vill själv ha högre staket pga snömängden, för att minska på snöröjningen. Om du känner för att lägga ut pengarna så rekommenderar jag Gilos polarband, de håller längre är andra varianter.
Kopplar vi ur nedersta tråden så går shettisen ut efter någon dag...🙄
Och som jag skrev i ett tidigare svar till en annan så har det varit nästan viktigast att ha ström i den nedre tråden då vi haft fölungar och islänningar inhyrda 😅
 
Kopplar vi ur nedersta tråden så går shettisen ut efter någon dag...🙄
Och som jag skrev i ett tidigare svar till en annan så har det varit nästan viktigast att ha ström i den nedre tråden då vi haft fölungar och islänningar inhyrda 😅

Shettisen gräver sig alltså ut om tråden finns under snön? Jag förstod det som att det kunde vara en anledning att kunna stänga av strömmen, att tråden ändå är under snön. Jag tänker mig högre stolpar själv av den anledningen, då kan jag ha tre band och stänga av det nedersta när snömängden täcker den.
 
Har tittat på de franska vinterbanden, men efterom att dom är så dyra och de vinterband vi har inte har hållt särskillt många år så har jag inte vågat mig på dom. Dessutom kan vi inte ha vinterband eller rep nertill på staketet pga renarna som går in i hagen. Måste vara något som går av lätt.

Jag har franska elbandets variant av polarband och det har hållit älgarna utanför hagen. Renarna har inte varit så när så med dem vet jag inte. Om renarna är ett problem så ring aktuell sameby och fråga om ni tillsammans kan hitta en lösning på problemet. Om det är strörenar kanske de ändå hör hemma någon annanstans och lika gärna kan transporteras iväg. Ifall det är fodret de vill åt kanske samebyn kan ordna en utfodring för renarna en bit ifrån din hage. Det är ju tråkigt att behöva laga staket när hästarna tar sönder det och ännu tråkigare när det är någon annan.
 
Shettisen gräver sig alltså ut om tråden finns under snön? Jag förstod det som att det kunde vara en anledning att kunna stänga av strömmen, att tråden ändå är under snön. Jag tänker mig högre stolpar själv av den anledningen, då kan jag ha tre band och stänga av det nedersta när snömängden täcker den.
Vi har lägsta tråden på ca 60-70 cm höjd för att klara snön så länge som möjligt. Men efterom att tråden tyngs ner av snön så hamnar den ändå fort under snön plus att det på ett par ställen driver en del när det blåser.
Undertråden är inte under snön på alla ställen runt hagen. Tex den delen av hagen där tex grinden är och den delen mot skogen där blir det inte lila mycket snö. Så har vi ingen el i staketet där så tar hon sig ut om hon märker att det inte är ström. Hon har inga problem att ta sig igenom närmare 1 meter snö om hon bara vill 😅

Renarna är hos oss några gånger per vinter. Och varje gång ringer vi renägaren då han bor i grannbyn. Och varje gång flyttar dom renarna längre upp, men efter några veckor så är det alltid en del av flocken som kommit neråt igen. Är inte hästarnas foder dom vill åt då dom inte går nära hästarna utan går och letar mat under snön. Och då hindras dom inte av våra staket. Oftast går dom bara in i hagen och sedan vidare och ut på andra sidan. Dom är dock duktiga att inte trassla in sig i tråden men det händer alltid nån gång per vinter att någon ren med stora horn drar med sig tråden. Efterom att det är omöjligt att få ner nya stolpar på vintern så måste vi ha ett stängsel som går av lätt och inte drar med sig stolparna, både för ren och även för häst.
 
Trästaket och järntråd är nog det som är minst underhåll på och som håller bäst vintertid (bortset från att man måste måla staketet då och då).
Lite dyrt att bygga dock...
Jag hade så att man kunde koppla bort elen från undertråden på mitt staket, så att elen gick runt även när det var mycket snö :), hade vanligt 13mm rep och spände ordentligt varannan månad, hade tråd lås i hörnen runt hela hagen så att man kunde spänna ordentligt mellan 2 hörn så att det blev super spännt, istället för att stå vid trådens slut och försöka spänna allt där.
 
Finns något som heter Turboline och märket är Gallagher. Eltråd som är flätat istället för tvinnat, håller väldigt bra och töjer sig mindre. Har problem med vinden som töjer tråden, så har tyvärr ingen koll på hur det fungerar med snö. Men kan vara värt att kika på.
 
Finns något som heter Turboline och märket är Gallagher. Eltråd som är flätat istället för tvinnat, håller väldigt bra och töjer sig mindre. Har problem med vinden som töjer tråden, så har tyvärr ingen koll på hur det fungerar med snö. Men kan vara värt att kika på.
Tack för tipset, ska titta på det! Det är som sagt just problemet att banden/tråden töjer sig som jag vill komma ifrån. Har inga problem med att få ström i staketet på vintern, så länge ledarna i banden/trådarna är hela förstås. Vilket dom inte blir om dom blir uttöjda...🙄
 
Tack för tipset, ska titta på det! Det är som sagt just problemet att banden/tråden töjer sig som jag vill komma ifrån. Har inga problem med att få ström i staketet på vintern, så länge ledarna i banden/trådarna är hela förstås. Vilket dom inte blir om dom blir uttöjda...🙄
Ja det förstår jag. Här är samma problem men med vinden som töjer ut banden. :banghead:
 
Försträckt järntråd som sitter fast i varje stolpe har vi. Den ger sig om någon ponny rullar och får ett ben på fel sida (...) men tål ändå rådjuren som int alltid taxerar 100% rätt.

Töjer sig inte av vind och brukar inte bli belagd med snö eller is annat än när det är extremt, för oss typ 1 gång varje vinter (som igår med klibbsnö och hårda vindar så snön frös när den togs emot av tråd, grenar osv).

Med rymling hade jag jord på egen tråd på (väldigt nära) över- och mellantråd på vintern.
 
Försträckt järntråd som sitter fast i varje stolpe har vi. Den ger sig om någon ponny rullar och får ett ben på fel sida (...) men tål ändå rådjuren som int alltid taxerar 100% rätt.

Töjer sig inte av vind och brukar inte bli belagd med snö eller is annat än när det är extremt, för oss typ 1 gång varje vinter (som igår med klibbsnö och hårda vindar så snön frös när den togs emot av tråd, grenar osv).

Med rymling hade jag jord på egen tråd på (väldigt nära) över- och mellantråd på vintern.

Men när vi byter blir det aluminium, den är så mycket lättare att handskas med!
 
Jag gillar aluminiumtråd, den är lättare att hantera än järntråden, går av om en häst springer igenom och leder ström extremt bra + att det inte lägger sig snö på.

Har satt aluminiumtråd och visst var den lätt att jobba med. Vilket är tur, eftersom den går av ständigt. Jag har t o m problem att spänna den för den går av, räcker med en liten osynlig fnurr på linjen så går den av när jag spänner. Eller av vinden. Eller av att någon går förbi. Eller... Eller....

Jag gillar att handskas med den, som i att sätta upp. Men jag gillar inte att ha den och att underhålla den. Sedan leder den ju utmärkt, men det spelar mindre roll när den är av jämt och ständigt.
 
Har satt aluminiumtråd och visst var den lätt att jobba med. Vilket är tur, eftersom den går av ständigt. Jag har t o m problem att spänna den för den går av, räcker med en liten osynlig fnurr på linjen så går den av när jag spänner. Eller av vinden. Eller av att någon går förbi. Eller... Eller....

Jag gillar att handskas med den, som i att sätta upp. Men jag gillar inte att ha den och att underhålla den. Sedan leder den ju utmärkt, men det spelar mindre roll när den är av jämt och ständigt.
Jag upplevde 1,6-mmtråden så. Nu har jag 2 mm överallt och har inte alls samma problem (så länge tråden sitter där den sitter, det är ingen tråd för tillfälliga hagar).
 
Jag upplevde 1,6-mmtråden så. Nu har jag 2 mm överallt och har inte alls samma problem (så länge tråden sitter där den sitter, det är ingen tråd för tillfälliga hagar).

Köpte också 2 mm just för att den hade bäst potential att hålla (jag blev avrådd men valde ändå den lättarbetade aluminumtråden men säkrade upp i dimension). Tyvärr fick jag ju backa och erkänna belackarna rätt...
 
Köpte också 2 mm just för att den hade bäst potential att hålla (jag blev avrådd men valde ändå den lättarbetade aluminumtråden men säkrade upp i dimension). Tyvärr fick jag ju backa och erkänna belackarna rätt...
Jag har det på andra gården nu, först 5 år på förra och nu 5 år på den här, jättenöjd :-)
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp